Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Voorstellen: Ietjefietje

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

Ik wil mij graag even voorstellen. Ik ben Ietjefietje en ik heb mij hier aangemeld omdat ik worstel met mijn alcoholgebruik. Hoe ernstig is het? Ik hou van een wijntje, maar dat is de afgelopen tijd uitgegroeid tot een behoorlijk onweerstaanbare trek de hele dag door. Het lukt me wel soms om er een poosje niet aan toe te geven, maar op de dagen dat ik hier minder mijn best voor doe, kan ik rustig 's morgens al, of tegen het middaguur een glaasje weg drinken. Ik weet dat het helemaal niet klopt, dus ik verberg het ook voor mijn man. Ik verstop de flessen onder in de koelkast en breng het glas weg voordat hij op het idee komt. Maar eens in de zoveel tijd krijgt hij toch in de gaten dat ik wel erg veel drink, zo ook vanavond. Ondanks mijn 'trucjes' had hij toch gezien dat er 2 flessen toch wel heel snel leeg waren. Ik schaam me er zo erg voor, maar ik lijk er maar niet boven te kunnen staan. Maar doordat hij mij erop aansprak (ook al heeft hij geen idee hoe erg het is) was voor mijzelf de maat vol.

Ik hoop dat ik hier hulp kan vinden om het vol te houden om te minderen. Ik hoef van mezelf niet helemaal te stoppen, maar ik wil er wel grip op hebben en dat is nu heel ver te zoeken. Misschien moet ik om dat te bereiken wel een poos helemaal niks drinken.

Ik geloof ook wel dat er wat onder ligt, ik heb een complexe jeugd gehad en ook al leek het of ik daar meer en meer mee overweg kan, het lijkt of het verdriet toch zijn weg zoekt in mijn drinkgedrag.

Ik ben moeder van 3 schatten van kids, heb een toegewijde echtgenoot en besef dat ik op weg ben om dat in gevaar te brengen. Dus ik hoop dat mijn aanmelding hier een definitieve ommekeer betekent.

Bedankt voor het luisteren,

Groetjes, Ietje

NB: Sinds half maart hou ik mijn alcoholgebruik bij dmv smileys:

:) geen alcohol

:( wel alcohol maar met mate

:angry: geen maat gehouden

Maart 2013

18-03: :) 19-03: :) 20-03: :) 21-03: :( 22-03: :( 23-03: :( 24-03: :(

25-03: :) 26-03: :) 27-03: :) 28-03: :( 29-03: :( 30-03: :( 31-03: :(

April 2013

01-04: :angry: 02-04: :( 03-04: :angry: 04-04: :( 05-04: :) 06-04: :( 07-04: :(

08-04: :) 09-04: :) 10-04: :) 11-04: :) 12-04: :angry: 13-04: :( 14-04: :(

15-04: :) 16-04: :) 17-04: :angry: 18-04: :) 19-04: :angry: 20-04: :angry: 21-04: :(

22-04: :) 23-04: :angry: 24-04: :angry: 25-04: :angry: 26-04: :angry: 27-04: :( 28-04: :(

29-04: :) 30-04: :)

Mei 2013

................................01-05: :( 02-05: :) 03-05: :( 04-05: :( 05-05: :(

06-05: :) 07-05: :( 08-05: :( 09-05: :( 10-05: :angry: 11-05: :( 12-05: :(

13-05: :) 14-05: :) 15-05: :( 16-05: :) 17-05: :) 18-05: :( 19-05: :(

20-05: :) 21-05: :) 22-05: :( 23-05: :) 24-05: :( 25-05: :( 26-05: :(

27-05: :) 28-05: :) 29-05: :( 30-05: :) 31-05: :(

Juni 2013

................................................................................01-06: :( 02-06: :(

03-06: :) 04-06: :( 05-06: :angry: 06-06: :angry: 07-06: :angry: 08-06: :angry: 09-06: :angry:

10-06: :) 11-06: :) 12-06: :( 13-06: :( 14-06: :( 15-06: :) 16-06: :)

17-06: :) 18-06: :) 19-06: :) 20-06: :) 21-06: :) 22-06: :( 23-06: :(

24-06: :) 25-06: :) 26-06: :(

Link naar bericht
Deel via andere websites
  • Antwoorden 875
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Top Posters In This Topic

Popular Posts

*     Maar ik drink niet!

Vandaag een maand droog. En als ik die 2 weekenden niet wat gedronken had was het nu 4 maanden.   Ik ben best content.

Vandaag 1,5 jaar geleden voor het laatst een slok genomen. Een nieuwe way of life 

Posted Images

Ha Ietje

welkom hier.

Las je al even mee

of vond je adb toevallig ook vandaag?

In elk geval fijn dat je je zorgen op

deze site post. Want je bent duidelijk niet de enige.

Hier hoef je je dus niet te schamen en kun eerlijk

zijn en blijven, ongeacht wat er verder gebeurt op drankgebied.

Er is een training hier online (via home) die wordt vergoed, mits

je bij je huisarts een verwijzing haalt.

Ik heb m gedaan en kan je die aanraden; je leert naar je triggers te kijken,

ze onder ogen zien en te vervangen door meer helpende dingen.

Veel succes en vooral blijven komen, ook in betere tijden, kan ik je aanraden,

want ook dat kan een trigger zijn. (beloning, ik kan het wel (weer) of juist straf of troost)

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Jane,

Bedankt voor je reactie.

Nee, ik heb dit forum vandaag voor het eerst gevonden. Mijn man sprak me aan op mijn (drink)gedrag en ik voelde me er zo ellendig over dat ik op internet ben gaan zoeken naar steun. De online-training spreekt me wel aan, maar ik vind het ook wel een grote drempel om de huisarts te informeren. Daarmee lijkt het ineens nog een stuk ernstiger. Alhoewel ik ook wel denk dat het ernstig is, maar dan nog, om het zo officieel te maken....

Ik heb wel een goede vriendin op de hoogte gebracht en hoop dat zij me wil helpen en wil meekijken. Ik heb dat echt nodig en mijn man zit er te dicht bovenop en reageert niet echt tactisch, hoe goed hij het ook bedoelt. Dus ik ga het eerst even op deze manier proberen.

Groetjes, Ietje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ietjefietje,

Hartstikke goed dat je je hier hebt gemeld, zeg! Voor mij was het een openbaring om te merken dat er zoveel lotgenoten zijn, als het gaat om drankproblematiek. Jij bent dus ook niet de enige, en je kunt hier praten met mensen die begrijpen waar je doorheen gaat.

Is jouw man niet op de hoogte van jouw afhankelijkheid van drank? En kun je met hem daarover dus ook geen gesprekken voeren?

Misschien zou jou dat een hoop rust geven...

Voor mij geldt, mijn vriendin zag natuurlijk al een hele tijd dat ik veel dronk. Maar sinds dat ik me hier heb aangemeld en met mijn vriendin gesproken heb over het waarom en de échte hoeveelheid van drinken, is het alsof er rust bij ons is gekomen...

Sterkte hier, en met jouw gevecht!

Acer

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Acer,

Nee, mijn man weet onderhand wel dat ik iets teveel drink en hij is ook wel bang dat ik controle aan het verliezen ben. Maar hij weet niet hoe erg het al daadwerkelijk is. Ik doe zelf de boodschappen, dus hij heeft er niet echt zicht op hoeveel wijn er in huis komt en wat er van 'verdwijnt'. En om nog maar aan te geven hoe stiekem ik bezig ben; ik drink uit een onopvallend limonadeglas van de kinderen, zodat hij niet door heeft dat er wijn in zit. Erg hè? Maar ik denk dat de echte reden dat ik hem niet alles durf te vertellen, is dat ik dan op geen enkele manier mijn huidige gedrag zou kunnen voortzetten, want dan zou hij me veel eerder doorhebben. En zover ben ik kennelijk nog niet, dat ik dat kan opgeven. Ik wil als het ware toch nog een escape hebben voor als ik het echt niet meer volhou.

Ik voel me zo'n zwakkeling!!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Welkom hier, Ietjefietje. Voel je vooral geen zwakkeling!

Voel je vrij om mee te praten op onze dagdraad - onder "ditjes en datjes" - daar is bijna altijd iemand en daar kan alles besproken worden.

Veel succes!

Link naar bericht
Deel via andere websites

He Ietje,

Ik doe ook de boodschappen, en bij ons thuis was ook altijd wijn die 's avonds in een bepaald keelsgat was verdwenen, terwijl niemand dat door had...

Dat is toch heel erg, dat je je een zwakkeling voelt! Dat moet je niet doen hoor!

Alcoholisme is een ziekte. Als je het hebt kun je daar zelf niets aan doen. Je kunt alleen maar beslissen hoe je er mee omgaat.

Maar echt, het is toch superbelangrijk dat jouw man ook weet wat er in jouw koppie allemaal omgaat. En dat jullie samen dit probleem kunnen aanpakken. Want je vindt hier natuurlijk mensen met wie je kunt praten, maar thuis is dat net zo belangrijk, toch?

En dan kan hij ook in de juiste mate trots op je zijn, als je zometeen een jaar nuchter bent....

Sterkte!

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, Acer, je hebt gelijk, maar dan zal ik hem moeten vertellen dat ik ook overdag drink, en dat vind ik een hele grote stap!

Dan zal hem nl. ook pas echt duidelijk worden hoe ernstig mijn probleem is, wil dat geloof ik nog niet echt toegeven tegenover hem.

Link naar bericht
Deel via andere websites

hallo Ietjefietje, jouw verhaal kan het mijne zijn

ik heb eerst enorm geworsteld om mijn probleem aan mezelf toe te geven

dan heb ik verschrikkelijk afgezien om mezelf naar de huisarts te slepen en een

light versie van mn verhaal te vertellen

bleek die man mijn verhaal een routine te vinden, honderden zoals wij passeren bij een doorsnee huisarts de revue

maanden later ben ik er in geslaagd om mijn man een mail te sturen met de bekentenis dat ik 2 flessen per dag dronk en worstel met schaamte en schuld...

we hebben er amper over gepraat live, maar het geeft veel rust nadat ik die stap gezet heb

zo gaat dit pad, stap voor stap

en jij hebt je eerste stap vandaag gezet!

welkom!

er is hier een dagdraadje elke dag, virtuele huiskamer waar bijna altijd iemand aanwezig is

er wordt letterlijk over alles gepraat

kijk maar snel eens onder ditjes en datjes

en vooral veel lezen op alle andere draadjes

je gaat schrikken hoeveel herkenning je gaat vinden :present:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hallo Ietje,

Ook van mij welkom hier. Wat een bekend verhaal! Ik dronk ook stiekem. Als hij de kamer uit was snel het glas bijvullen, in de keuken een slok uit de fles enz. Mijn man bleek veel meer te zien dan ik me realiseerde. Het heeft bij ons lang voort getobd en het heeft me bijna mijn relatie gekost.

Ik heb ook de internettraining gedaan van Tactive, ben een hele tijd succesvol geminderd, maar realiseerde me na een tijd dat het me meer moeite kostte om matig te drinken, dan om de knop helemaal om te zetten. Het grote voordeel daarvan is, dat langzamerhand de trek in drank vermindert.

Zoals je het beschrijft (het niet aan je man vertellen) lijkt me ook het nog een achterdeurtje open willen houden. Natuurlijk schaam je je kapot, dat deed ik ook. Ik vond het nog veel erger de dag erna, als ik de avond tevoren weer teveel gedronken had.

Trouwens: als je overdag drinkt, zal je man dat dan niet ruiken als hij thuiskomt?

Je hebt in ieder geval een belangrijke stap gezet. Hoe je het ook aan gaat pakken, ik wens je veel succes. Vooral: houd vol, want een slechte gewoonte kan je niet in één nacht veranderen. Zou het een keer mislukken, dan zo snel mogelijk opstaan, kijken hoe het kon gebeuren en weer met nieuwe moed verder gaan.

Lytse.:present:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ietje

Ik was ook de persoon die stiekum dronk en ook overdag

Heel lang gaat dat goed maar je grenzen van drinken worden verlegt

en eigenlijk was ik op het laatst alleen maar bezig met drinken.verbergen,liegen en bedriegen

Ik dronk nog net niet op mijn werk

Wereldje werd heel klein..ik ging er zelf kapot aan..was op

Relatie stond op springen en toen op een middag verteld aan man dat ik niet zonder kon

Hij was er niet blij mee

Volgende dag naar de huisarts samen met man..en voor de huisarts was dit echt de normaalste zaak

Toen ging het balletje rollen..medicatie ,hulpverlening enz

Ik ben mezelf nog steeds dankbaar dat ik die middag mijn geheim had onthult

Dat is het grootste kado wat ik mezelf heb kunnen geven

Stoppen is niet makkelijk maar is zeker de moeite waard

Voor mij is er geen weg terug

Ik hoop dat jij het ook zo mag beleven

Succes...tis nu aan jou

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor alle reacties, ik voel me hier erg welkom!!

Ik denk dat dit precies het duwtje in de rug is dat ik nodig heb.

En dat achterdeurtje Lytse, daar heb je helemaal gelijk in.

Voor vanavond staat er nog een flesje rosé in de koelkast. Die ga ik vanavond zoveel mogelijk aan manlief voeren en dan kan ik hopelijk morgen met een schone lei beginnen. Dan is er alleen nog bier in huis en dat vind ik gelukkig echt niet lekker.

Ik ben allereerst van plan om de wijn te beperken tot het weekend. Maar als dat te ingewikkeld blijkt te zijn en de trek door de weeks blijft, dan is het misschien beter om helemaal te stoppen. We zullen het zien.

Wish me luck!

Groetjes, Ietjefietje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, hoor, een goede vriend! Die al je geld afneemt, nooit aandacht genoeg heeft, je vals en stiekem dingen laat doen, aan je gezondheid langzaam maar zeker knabbelt, je bedriegt en beliegt, die steeds opdringerig wordt, je uiterlijk belachelijk maakt, je sociaal leven verstoord.....

En als je hem de deur wijst, blijft hij steeds terugkomen, want hij heeft jou nodig, niet omgekeerd...

Ik ken hem ook hoor, die goede oude vriend, een wolf in schapenvacht :present::D

Veel succes morgen! :heart:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Goedemorgen Ietjefietje,

Ook van mij welkom hier.

Het is gemakkelijker het per dag te doen dan de hele week in een klap te behappen. Het is voldoende 'smorgens je voor te nemen: vandaag drink ik niet. En morgen weer hetzelfde. Dat is te overzien. Soms is het nodig het per uur of zelfs per kwartier of minuut te doen. Het werkt.

Ik heb ook de onlinebehandeling gedaan. Het is niet direct nodig zelf naar je huisarts te gaan. Aan tactive moet je het adres en naam enz van je huisarts doorgeven. En zij regelen de verwijzing. Wel is dan natuurlijk je huisarts op de hoogte. En je krijgt ook het advies naar je huisarts te gaan. Maar je hoeft dat niet. Kan altijd later nog. Ik kaartte het zelf bij mijn huisarts aan. Die reageerde nauwelijks. Vond ik ook weer niet leuk :huh: Maar ze komen dit zoveel tegen in hun praktijk. Wij denken dat we bijzonder zijn, maar dat is niet zo.

Of je het er al met je man over moet hebben? Doe waar je aan toe bent. Maar houd ook geen achterdeurtjes open. Sluit ze een voor een. Maar het hoeft niet allemaal tegelijk.

:present:

Link naar bericht
Deel via andere websites

Je hebt wel gelijk, Hanneke, dat het misschien beter is om het per dag te bekijken, of zelfs per uur. Daarom heb ik me ook aangemeld bij het dagpact.

Maar ik heb een goede vriendin ingelicht over mijn probleem en zij wil heel graag afvallen. Dus we hebben een deal gesloten tot aan het weekend, zij snoept niet, ik drink niet...

Link naar bericht
Deel via andere websites

Oei, kreeg een berichtje van die vriendin dat ze weer aan het eten/snoepen is.

Dat is gevaarlijk voor mij, want nu heb ik geen stok achter de deur.

Maar het moet me op eigen kracht gewoon ook kunnen lukken!

Ietje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ietjefietje,

Laat je hierdoor aub niet van je voornemens afbrengen.

Echt, ik spreek uit ervaring. Ik had een vriendin die ik ontmoet had via verslavingszorg.

Van de intentie om geen alcohol meer te drinken kwam al heel snel een einde.

Noem het "gezusters in het kwaad".. Na de nazorggroep doken we al het cafe in.

Je moet het voor jezelf doen en jezelf zeker niet laten meeslepen hoor!

Je geeft jezelf nu toestemmingsgedachten - omdat die ander dat ook doet-.

Als jij het mag dan mag ik het ook.

NEE, niet intrappen, echt, niet doen.............

Lees hier op het forum, vind weer inspiratie. Alcohol is een super drug die heel veel manieren kent en zoekt om jou weer in zijn greep te krijgen.

Dit is er één van..

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ja, heb hebt helemaal gelijk van die toestemmingsgedachten. Mijn voornemen was om tot aan het weekend niet te drinken, nu merk ik dat ik al met mezelf in discussie ga: het weekend begint toch al op donderdagavond, want manlief is thuis vrijdag. Ai ai. Ik heb ook het dagpact voor vandaag niet durven invullen omdat ik dus kennelijk niet helemaal van mijzelf ben overtuigd. En ook de trek is nog niet echt veel minder geworden, heb zo'n zin om er maar aan toe te geven. Ik voel me zwak.

Groetjes, Ietje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi,

Ik weet niet precies wat jouw doel is. Minderen of toch stoppen?

Ik ben geen stopper in hart en nieren. Ik ben nu wel gestopt, omdat ik het weer onder controle wil krijgen. Voor mij is stoppen gelijk aan verminderen. Omdat ik met mijn stoppen niet zeg nooit meer te drinken, maar nu niet. Misschien is deze gedachte ook iets voor jou? Omdat ik ergens in de teksten ook gezelligheid van drank lees. Weekend, dus even lekker een drankje doen. En dat is ook gezellig, geen woord aan gelogen, maar als er geen rem op zit, dan is het wat minder gezellig.

Misschien dat je het één weekend zonder kunt stellen? Gewoon om een begin te maken van adb zijn?

Misschien zeg ik iets doms, maar ik wilde toch even reageren. Voornamelijk omdat ik weet dat weekenden zonder drank echt ondenkbaar voor mij waren in het allereerste begin.

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ietje dit is nou typisch sjoemelgedrag

en juist dat maakt het bijna onmogelijk

om een minderaar te zijn en te blijven.

Je laat eigenlijk een achterdeurtje op een kier

staan en voelt je bij voorbaat al mislukken.

Gooi die deur gewoon dicht, begin met een

maand dan heb je een maand rust. Bevalt het,

dan plak er een bij. En gewoon per dag, juist wel op het dagpact.

Je ondervindt steun genoeg, wij weten waar je doorheen gaat en

wij weten ook hoe het loont.

Wil je je schamen of wil je trots?

Link naar bericht
Deel via andere websites

Hoi Ietjefietje,

Ik wil toch ook je welkom heten hier op het forum.. Ik zit hier ook nog niet lang maar vind het fijn om toch heel veel herkenning te lezen.

Ik reageer nog niet echt op velen en lees veel mee maar vind het al heel knap van je dat je hier hulp zoekt!!

Liefs

Link naar bericht
Deel via andere websites

Bedankt voor je welkom Nikol!

Ik ben misschien vreselijk eigenwijs en wordt vast straks misschien zelf door schade en schande wijs, maar dit is toch zoals ik van plan ben het te gaan doen:

- Door de weeks: geen alcohol, ook gewoon dus niet in huis hebben

- In het weekend mag ik een wijntje, weekend gaat in op vrijdag 17.00 uur

- In het weekend alleen in gezelschap drinken en alleen na 17.00 uur.

- Niet meer liegen over, of verbergen van alcoholgebruik

Ik beloof plechtig dat als ik het op deze manier niet red, of het kost teveel moeite om te matigen, ik totaal stoppen zeer serieus zal overwegen.

Maar voorlopig even deze afspraken met mijzelf, met husband, vriendin en met jullie. Even kijken hoe dat gaat. Ik zal het eerlijk melden als ik me ergens niet aan houd.

Groetjes, Ietjefietje

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...