Spring naar bijdragen

THE VOICE OF HOLLAND


AlbertRemmo

Aanbevolen berichten

15 minuten geleden zei Yana:

Ik denk helemaal niet in machtsverhoudingen, als de directrice en de schoonmaker verliefd op elkaar worden is dat in mijn ogen prima. Ik snap niet waarom de directrice dan geen moreel kompas zou hebben.
Ik heb zelf vijf jaar lang een relatie met de directeur gehad, waarom niet, hij was een lekker ding en we zijn toch allebei volwassen mensen?

jouw ervaring staat denk ik los van wat er nu speelt Yana?
ikzelf ben goed gekomen uit traumatische overvallen/aanrandingen/poging tot groepsverkrachting
maar soms denk ik dat dat geluk was, soms dat ik te sterk was en ook kreeg ik van buitenaf hulp na
geschreeuw
Maar dat geldt lang niet voor iedereen
en jonge deelnemers die tegen idolen opkijken
zijn kwetsbaar
idem soms in werkgevers/werknemers situaties
en veel meer natuurlijk
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Quinn:

En een èn èn dan @Reacher? Natuurlijk is de dader de dader en de verantwoordelijke. Maar als je slachtoffer bent en er is een omgeving gecreëerd waarin je wel de veiligheid voelt om te melden, dan kun je helpen bij het stopzetten van de ellende.

Het is ook niet onwaar. 
Het is (in mijn ogen) vanuit zijn positie ongepast om te zeggen: jij bent aangerand, jij had dat moeten stoppen door het te melden. Voor jezelf en voor alle slachtoffers na jou. 
Want dan leg je de verantwoordelijkheid bij het slachtoffer. En dat is zwaar. En eenzijdig en nogal veel.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei lady jane:

jouw ervaring staat denk ik los van wat er nu speelt Yana?
ikzelf ben goed gekomen uit traumatische overvallen/aanrandingen/poging tot groepsverkrachting
maar soms denk ik dat dat geluk was, soms dat ik te sterk was en ook kreeg ik van buitenaf hulp na
geschreeuw
Maar dat geldt lang niet voor iedereen
en jonge deelnemers die tegen idolen opkijken
zijn kwetsbaar
idem soms in werkgevers/werknemers situaties
en veel meer natuurlijk
 

Wat heftig @lady jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou vooruit dan maar, als we toch open zijn. Een aantal jaren geleden had ik een psych (duhuh Q, jij hebt altijd een psych) en dat was echt een mooie. En het praatte ook heel fijn. Dus toen dat steeds wat meer uit de hand liep, heb ik ook op geen enkel moment nee gezegd.

Dat is een vertrouwensrelatie/afhankelijkheid. Hij zat fout. Maar ik ben daarin geen onschuldig slachtoffer.

 

@bumperjim alle liefde voor je dochter. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inmiddels heeft John de Mol een aanvullende reactie gegeven:

“Gisteravond ben ik me rot geschrokken van alle reacties op het beantwoorden van de vragen bij BOOS. Ik snapte werkelijk niet waarom vrouwen boos zijn over mijn woorden in plaats van op de daders van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Vanmorgen werd ik nog eens extra geraakt door een advertentie in de krant. Direct daarna ben ik in gesprek gegaan met een aantal vrouwen uit het bedrijf, die achter deze advertentie staan, om deze boosheid en teleurstelling te begrijpen.”

“Ik heb vooral geluisterd en begrijp nu dat, in tegenstelling tot mijn goede intentie, ik voorbij gegaan ben aan het feit dat ik daarmee volledig onbedoeld de indruk heb gewekt de schuld bij vrouwen neer te leggen. Het is mij duidelijk geworden dat vrouwen zich niet zullen melden als de cultuur in een bedrijf niet als veilig genoeg wordt ervaren.”

“Ik reken het mezelf aan dat dit in mijn bedrijf kennelijk zo is en ga me voor de volle 100% inzetten om dit te veranderen. Ik sta open om hier meer over te leren met behulp van experts en de dialoog intern hierover aan te gaan. Ik hoop dat daarmee ook een bredere maatschappelijke discussie tot stand komt. Ik ga daar niet op wachten en ben direct begonnen om dit proces in mijn eigen bedrijf op te starten. Inmiddels ben ik uiteraard ook ingegaan op een uitnodiging van de staatssecretaris cultuur en media om hierover in gesprek te gaan.”

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je beschrijft hetzelfde als bij die vriendin van mij Q. 
Je hebt van harte ingestemd in de relatie en voelt je geen slachtoffer. Maar het had nooit mogen gebeuren.
Als buitenstaander wens ik vanuit de bodem van mijn hart dat het deze persoon was gelukt om professioneel te blijven in zijn therapie aan jou. Wie weet hoeveel hij jou daarmee verder had geholpen.

En als je het nu achteraf bekijkt: zou je bijvoorbeeld je zoon of je neef naar hem doorverwijzen? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Yvonne:

Inmiddels heeft John de Mol een aanvullende reactie gegeven:

“Gisteravond ben ik me rot geschrokken van alle reacties op het beantwoorden van de vragen bij BOOS. Ik snapte werkelijk niet waarom vrouwen boos zijn over mijn woorden in plaats van op de daders van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Vanmorgen werd ik nog eens extra geraakt door een advertentie in de krant. Direct daarna ben ik in gesprek gegaan met een aantal vrouwen uit het bedrijf, die achter deze advertentie staan, om deze boosheid en teleurstelling te begrijpen.”

“Ik heb vooral geluisterd en begrijp nu dat, in tegenstelling tot mijn goede intentie, ik voorbij gegaan ben aan het feit dat ik daarmee volledig onbedoeld de indruk heb gewekt de schuld bij vrouwen neer te leggen. Het is mij duidelijk geworden dat vrouwen zich niet zullen melden als de cultuur in een bedrijf niet als veilig genoeg wordt ervaren.”

“Ik reken het mezelf aan dat dit in mijn bedrijf kennelijk zo is en ga me voor de volle 100% inzetten om dit te veranderen. Ik sta open om hier meer over te leren met behulp van experts en de dialoog intern hierover aan te gaan. Ik hoop dat daarmee ook een bredere maatschappelijke discussie tot stand komt. Ik ga daar niet op wachten en ben direct begonnen om dit proces in mijn eigen bedrijf op te starten. Inmiddels ben ik uiteraard ook ingegaan op een uitnodiging van de staatssecretaris cultuur en media om hierover in gesprek te gaan.”

Dit vind ik een mooie reactie, dit is wat de bedoeling is van de mediadiscussie. Dat de baas zijn hand in eigen boezem steekt (sorry voor de uitdrukking), er wat van wil leren en dit met anderen wil delen. Dat hij erkent dat zijn gezichtspunt vertekend was, door de nadruk te leggen op melding van gedupeerden.

Daarnaast ben ik van mening dat er binnen een bedrijf waar dit gebeurt meestal mensen bij betrokken zijn die op de hoogte waren en wegkeken, gedoogden of zelfs stimuleerden. Als die sfeer anders wordt en er echt vertrouwenspersonen zijn en consequenties voor ongewenst gedrag, worden de daders eerder gecorrigeerd en weten dat het niet in de haak is om op deze manier misbruik te maken van hun positie.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Reagerend op de eerdere discussie: Ik ben ook verliefd geweest op mijn therapeut en als hij toenadering had gezocht had ik dat op dat moment zeker toegelaten. Hij had emotioneel zo'n invloed op mij dat ik mij terug moest trekken. Maar dat accepteerde hij niet, hij was nog maar net zijn praktijk begonnen en wilde perse de therapie afmaken. 

Die man zat helemaal in mijn hoofd, ik kon niet weigeren. En de therapie afgemaakt, wat mij wel goed deed. Daarna een soort van afkicken. 

Als er wel wat was gebeurd, zou ik er uiteindelijk een naar gevoel aan overgehouden hebben. Maar hij heeft zich keurig gedragen, fysiek dan. Emotioneel voelde ik een enorme band, hij begreep mij helemaal, kon mijn zinnen afmaken en wist wat ik dacht. Dat vond ik toen heerlijk. Verstand en gevoel lagen compleet overhoop.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lonster:

Daarnaast ben ik van mening dat er binnen een bedrijf waar dit gebeurt meestal mensen bij betrokken zijn die op de hoogte waren en wegkeken, gedoogden of zelfs stimuleerden. Als die sfeer anders wordt en er echt vertrouwenspersonen zijn en consequenties voor ongewenst gedrag, worden de daders eerder gecorrigeerd en weten dat het niet in de haak is om op deze manier misbruik te maken van hun positie.

 

Er is een goede film over dit onderwerp: 'the assistant' .  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Reacher:

Weerbaar maken zou niet moeten hoeven, toch? Of begrijp ik je verkeerd?

Aandacht geven aan wat je kunt doen om jezelf te beschermen is voor mij niet hetzelfde als : dan is het ook je eigen schuld als er toch iets gebeurt.  Als mijn dochter vraagt wat je zou kunnen doen als iemand  ongevraagd aan je gaat zitten, dan zeg ik niet dat je dan gewoon f*cked bent.  In haar individuele geval. Daarmee zeg ik niet dat als volgens de statistiek blijkt dat 70 % van de vrouwen bevriest, dat zij de verkeerde reactie hadden.  Misschien is het wel een heel juiste reactie op dat moment.  Ik had het daar over met haar laatst, en dat voeg ik er nu dus aan toe. 

En daarnaast wetgeving over wederzijdse instemming, ja graag! 

Ik herinner me nog wel van toen ik rond de 20 was, hoe eng het soms was om een man te stoppen als hij  blijkbaar in de veronderstelling was dat het wel kon.  Dat voelde dan als levensgevaarlijk.  Alsof de afwijzing iets in hem zou losmaken wat ik misschien niet zou overleven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoewel ik het goed vind dat John de Mol is teruggekomen op zijn reactie in Boos en bereid is dit aan te pakken,  denk ik ook: ja, hij heeft weinig keus.  Hij heeft nogal wat te verliezen. Macht doet rare dingen met mensen. Heb het vaker gezien om me heen.  Mijn vertrouwen in mensen wordt er niet beter op.  Het schoot trouwens meteen door me heen (toen ik hoorde welke opmerkingen die kerels hadden gemaakt tegen die meisjes) daar moet wel alcohol aan te pas zijn gekomen,  anders zeg je dat niet. Maar misschien was dat dus helemaal niet zo...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...