Spring naar bijdragen

Jaarpact


Jan1000

Aanbevolen berichten

9 uur geleden zei Bob:

@Jan1000, ik ben ook erg benieuwd wat jij van het idee vindt de volgorde om te draaien.

Gefeliciteerd ook met je nieuwe maand, net als @Monsteren @GewoonDoen.

Gefeliciteerd :rose::rose::rose:

Ik vind het ook een heel goed idee, tot nu toe zag ik het als een ladder naar boven, a stairway to heaven, en het bevestigt mijn ploeter gevoel, dus omdraaien is goed plan

En ik gun @Quinn de bovenste plek en hoop dat er gauw meer nieuwe mensen aansluiten. Voor mezelf vind ik het ook leuk als aanmoediging. Het duurt zo lang een heel jaar en ik ben pas bij 4 op ladder 12 maanden  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik sta er (nog) niet op maar die mochten ook hun mening geven hè :Dwel nu ik heb er eigenlijk geen mening over :D nu is het naar boven klimmen, vind ik een fijn idee, de pas beginners motiveren door hen van boven zitten is ook mooi maar mss is de spotlights net ook niet leuk als beginneling, dat dan telkens wordt benadrukt precies dat je nog niet ver bent...of zoiets...

maar euh waar ik dan wel een vraagje over heb...in het begin is het zo mooi gefragmenteerd met duidelijke tussendoelen maar wat dan na 1 jaar of na 5 jaar...dan lijkt het ‘gewonnen’ of zo...Allee ja ik bedoel heb je na 1 jaar niet meer tussenmotivatie nodig vb 1 tot 3 jaar en dan 4 tot 5 jaar en vb 5 tot 10 jaar en dan meer dan 10 jaar...of is dat mss mijn beginnersbrein dat kortere richtdoelen nodig heeft en gaat/ ging het dan na 1 jaar eigenlijk vanzelf tot 5 jaar? Ik hoor graag jullie ideeen er over, mss is de vraag eigenlijk ook algemener dan het jaarpact an sich? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel even wennen als je de lijst  zo andersom  ziet staan . 

De motiverende  trap is er niet  meer dan  .

Maar anders om bovenaan in het zonnetje  kan je  ook wat van  zeggen. 

Ik snap ook wat  @Musashi bedoeld  met na 1 jaar zijn er geen tussenfases meer .

Ik zelf heb straks  bij AA een 18 maanden fase betekend 1.5  jaar dus  niet  drinken   en verdien een muntje.

Mijn hulp in het eerste jaar waren echt  de fases  ik kon  mij echt  eraan op trekken .

Na 1 jaar wordt het wel minder omdat het meer gewoon is dat je niet drinkt  en er minder  mee bezig bent hoelang  je drinkt . 

 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie het beeld van de lang gestopten (onderaan) die de pas gestopten (boven aan) op hun schouders dragen, soort piramide in het circus, ga maar op mijn schouders staan, ik draag je wel, alle begin is moeilijk en degene met de langste ervaring steunen de dappere starters.

En ik ga ervan uit dat je dus na al die jaren niet weer opnieuw wil beginnen, want dan kan je niet de basis vormen van deze piramide 

dragen, gedragen worden 

bewerkt door Artemis
thema dragen
Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Musashi:

Ik sta er (nog) niet op maar die mochten ook hun mening geven hè :Dwel nu ik heb er eigenlijk geen mening over :D nu is het naar boven klimmen, vind ik een fijn idee, de pas beginners motiveren door hen van boven zitten is ook mooi maar mss is de spotlights net ook niet leuk als beginneling, dat dan telkens wordt benadrukt precies dat je nog niet ver bent...of zoiets...

maar euh waar ik dan wel een vraagje over heb...in het begin is het zo mooi gefragmenteerd met duidelijke tussendoelen maar wat dan na 1 jaar of na 5 jaar...dan lijkt het ‘gewonnen’ of zo...Allee ja ik bedoel heb je na 1 jaar niet meer tussenmotivatie nodig vb 1 tot 3 jaar en dan 4 tot 5 jaar en vb 5 tot 10 jaar en dan meer dan 10 jaar...of is dat mss mijn beginnersbrein dat kortere richtdoelen nodig heeft en gaat/ ging het dan na 1 jaar eigenlijk vanzelf tot 5 jaar? Ik hoor graag jullie ideeen er over, mss is de vraag eigenlijk ook algemener dan het jaarpact an sich? 

Ik wil liever niet over twee kampen spreken, maar ook als ik verder terug zoek naar wat er eerder in deze draad is geschreven merk ik op dat er mensen zijn die het bereiken van een lange droge tijd als een prestatie zien en anderen die daar wat afwijzend tegenover staan, waarbij ik voor dat laatste een verscheidenheid aan redenen heb aangetroffen. Zelf voelde ik bijvoorbeeld toen ik overwoog mee te gaan doen nogal wat weerstand tegen het nadrukkelijk vieren van elke maand voor mensen die al langer droog staan. Het leek me dat daardoor een visie werd uitgedragen dat het toch wel iets bijzonders is als je dan nog droog blijft terwijl ik vind dat het dan gewoon zou moeten zijn geworden en ook niet meer steeds de aandacht verdient. Eens per jaar is dan wel genoeg. Ook las ik van anderen wel bezwaren tegen de toevoeging "voor gevorderden" in de titel van deze draad en zelf vind ik dat ook wat aanmatigend. Als er meer mensen zijn die dat vinden hoor ik het graag. Maar ik kan de titel niet veranderen zonder hulp van @Jan1000

De grote gap vanaf 1 jaar meteen naar 5 jaar kunnen we best met wat tussenstappen aanvullen, maar welke precies zou ik niet weten. De discussie is eerder aangezwengeld maar toen kwamen er niet zoveel reacties en heb ik het maar zo gelaten als het nu is. We zouden bijvoorbeeld nog een tussenstap kunnen maken bij 1,5 en bij 2 en 3 jaar. Is dat iets? Ik zocht nog welke penningen bij de AA groepen gebruikelijk zijn en vond hier na die van 1 jaar alleen nog penningen voor elke 5 gehele jaren. Maar misschien verschilt dat nog per afdeling, en wij hoeven hier natuurlijk niet precies de AA te volgen.

Ik lees graag nog meer reacties.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Bob:

@Jan1000, ik ben ook erg benieuwd wat jij van het idee vindt de volgorde om te draaien.

Gefeliciteerd ook met je nieuwe maand, net als @Monsteren @GewoonDoen.

Dank je Bob! Ik ondersteun dat wat mensen motiveert om de lijst te komen en te blijven. Echter het idee is om promotie te maken naar boven, naar beneden is de bodem bereiken, terwijl men juist daar start. Mensen ervaren liever een opgaande beweging als resultaat dan neerwaarts.

Als een aantal van 69 leden het een goed initiatief vinden dan kan je besluiten het te proberen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 minuut geleden zei Jan1000:

Als een aantal van 69 leden het een goed initiatief vinden

Dat is wel erg veel. Dan vraag je om een unaniem besluit. Ik zou het zelfs star willen noemen om me zo op te stellen. :unsure:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zat er zelf aan te denken om mijn plaats daar ergens bovenin gewoon op te geven om de mensen onder mij op de lijst een kans te geven iets naar boven op te schuiven.

Ik heb het een aantal jaar geleden al eens aangegeven dat een jaarpact voor mij niet gaat om hoeveel jaar je al clean bent, maar om af te spreken dat je vanaf het moment van aanmelding een jaar niet zal drinken. Na dat jaar spreek je opnieuw af om een jaar niet te drinken. Langer dan één jaar kan je cleantijd op deze manier niet zijn, zoals ook op het dag-, week- en maandpact niet het aantal dagen, weken en maanden niet opgeteld wordt. Na je nieuwe afspraak voor een jaar begin je dan gewoon weer met dag 1, week 1, maand 1 enz.

De lijst zoals die nu is zou je dan de 'cleantijdkalender' kunnen noemen, waar jaren bij elkaar opgeteld worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb het liefst gewoon de bestaande lijst.

Vind het fijn, om mezelf steeds een stapje hoger te zien komen.

Een laddertje verder zeg maar.

Misschien wel een goed idee, om na een jaar droog, dat niet meer elke maand te melden, maar bijvoorbeeld elk half jaar.

Maar goed, dat wordt misschien ook weer een heel gepuzzel voor Bob

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen schuiven niet naar boven als jij je plaats opgeeft, @Kohtje, ze blijven staan waar ze staan maar ervaren minder perspectief naar boven toe. Althans zo voelen velen het volgens mij: lang-gestopten vormen een inspiratie voor de minder-lang-gestopten.

Het alternatief van alleen een jaar zonder bij te houden hoeveel jaar daarvoor al succesvol droog sluit inderdaad beter aan bij dag-, week- en maandpact maar zou volgens mij een nieuw alternatief pact zijn naast die drie plus het jaarpact in de huidige vorm. De huidige lijst combineert 2 functies in één lijst. Mooi toch? Dat lijkt me ook beter dan 2 verschillende jaarpactlijsten naast elkaar bij te gaan houden.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei rapilos:

Misschien wel een goed idee, om na een jaar droog, dat niet meer elke maand te melden, maar bijvoorbeeld elk half jaar.

Maar goed, dat wordt misschien ook weer een heel gepuzzel voor Bob

Het probleem is dat sommigen van de mensen het juist wel en anderen het minder op prijs stellen om elke maand gefeliciteerd te worden. Het is dus so-wie-so een compromis.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei knakker:

Wat mij betreft beslist Bob, na de meningen gehoord te hebben, gewoon wat hij wil doen met de lijst. 

Dat ga ik ook doen :D

De tussenstand is nu van de mensen op de lijst 8 voor en 6 tegen en bij de overigen 2 voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jij mag die nieuwe lijst gaan doen, @adri02. Ik doe het er niet ook nog eens bij. Maar er zit een reëel risico in een jaarpact dat na een jaar stopt, namelijk dat mensen dan het idee krijgen dat het dan ook wel weer kan (alcohol drinken dus).

Ik had je als tegenstander gemarkeerd @Kohtje. Dan wordt het dus bij de mensen op de lijst 8 voor en 5 tegen.

bewerkt door Bob
toevoeging reëel risico bij adri's voorstel
Link naar opmerking
Deel via andere websites

OK @adri02, maar wat dan te doen met de mensen die het juist wel op prijs stellen dat het aantal jaren (en voor sommigen daarvan ook de maanden) van ze wordt bijgehouden?

Ik heb overigens zojuist nog iets toegevoegd over een "reëel risico" bij mijn vorige post. Kruisende berichten dus.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Bob:

.... Maar er zit een reëel risico in een jaarpact dat na een jaar stopt, namelijk dat mensen dan het idee krijgen dat het dan ook wel weer kan (alcohol drinken dus).

Haha... wat een ge-heen-en-weer.. ;) Maar Bob, vandaar dat idee van de cleantijd'kalender', waar je gewoon met je jaren clean op kunt (blijven) staan, een beetje zoals nu het bovenste deel van de huidige jaarpactlijst.  Als je na een jaar clean weer gaat drinken dan tuimel je daar van af, net al nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Om het niet te ingewikkeld te maken zou ik willen vragen de discussie nu te beperken tot de volgorde en misschien ook de toevoeging "voor gevorderden" bij de titel. Met andere voorstellen kunnen we dan later wel weer eens stoeien.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...