Spring naar bijdragen

Jaarpact


Jan1000

Aanbevolen berichten

Het lijkt mij dat een pact het beste werkt als de afspraak voor iedereen hetzelfde is. Voor mij was die afspraak niets meer drinken en dat een (kalender)jaar lang.
 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

'Dit pact begint voor mij steeds meer een soort van statussymbool te worden, terwijl ik steeds minder voel
dat ik trots moet zijn op mijn cleantijd. Een statussymbool houdt voor mij in dat ik het hoe dan ook in stand moet zien te houden.
Inclusief mezelf beliegen en bedriegen.
Daar wil ik niet mee bezig zijn. Liever houd ik me bezig met vandaag clean blijven'.

Bovenstaande schreef ik gisteren niet om de geloofwaardigheid van dit pact in z'n algemeenheid te bevestigen of te ontkennen,
ik schreef dit omdat Erik met zijn verhaal me aan het denken heeft gezet omtrent mijn motieven om me op dit pact aan te melden.
Lange tijd heb ik niet op het jaarpact willen staan omdat je, als je je hier aanmeldt, beloofd om een jaar niet te drinken. Dat kan ik niet
beloven. Mijn 'overzicht' gaat niet verder dan één etmaal. Dat vind ik voor mezelf te overzien en ik heb ook (eerst in theorie, later ook
in de praktijk) gemerkt dat 'one day at a time' voor mij de minste belasting geeft wat betreft wel of niet mogen/moeten/willen.
Dat ik me begin dit jaar toch heb aangemeld voor dit jaarpact heeft meer te maken met 'een zwak moment' dan met de overtuiging
dat ik nooit, of in elk geval een jaar niet meer zou drinken.

Het was Erik die me met een zinnetje in zijn verhaal op z'n eigen draadje aan het denken zette.
Hij zei: "het resultaat van zolang niet drinken is dat niet drinken de routine is en drinken niet meer".
En dáár ging bij mij een alarmbel af.
Niet drinken is voor mij heel normaal geworden, het lijkt routine geworden. Maar ik mag voor mezelf niet uit het
oog verliezen dat ik niet dronk uit routine maar door verslaving. Routine en verslaving, voor mij twee totaal verschillende dingen.
Routine kan ik, als het moet, doorbreken door gewoon routine te doorbreken.
Verslaving viel voor mij niet zomaar te doorbreken. Daar heb ik een andere manier van leven/denken voor aan moeten leren.
Eén van de dingen waar ik hard aan heb gewerkt (en nog) is eerlijkheid. Een ander ding, daar nauw mee verbonden, is nederigheid.

Door mezelf op het jaarpact te laten zetten heb ik ook een gevaar voor mezelf gecreëerd. Ik had als motivatie begin dit jaar voor
mezelf bedacht: 'ik beloof niét dat ik een jaar niet zal drinken, ik kan wél laten zien dat meerdere jaren niet drinken mogelijk is'.
Waarvoor zou ik dat laten zien? Trots?
Waar zou ik trots op moeten zijn? Ik mag dankbaar en blij zijn dat het me al zo lang lukt om dag na dag zonder drank aan elkaar te rijgen.
Dankbaarheid maakt het makkelijker voor me om weer een dag niet te drinken dan trots dat doet. Integendeel, trots maakt
het makkelijker voor me om niet eerlijk te zijn. Om, zoals Erik overkomen is, misschien eens een drankje te nemen en dat dan (in tegenstelling
tot Erik) niet te vermelden.. want om nou voor één drankje zo'n prachtige positie boven in de 'ranglijst' op te geven.........

In die zin staat het jaarpact lijnrecht tegenover wat ik nastreef als herstellende verslaafde, nl. met mezelf afspreken dat ik
in elk geval vandáág niet drink. Verder moet ik niet kijken. Ik ben erg verslavingsgevoelig.

Dus Bob, nogmaals het verzoek me van deze lijst te verwijderen.
Bij voorbaat dank.


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei nancy:

Nee Goede hoop,  de criteria voor dit pact zijn duidelijk, niet drinken, dus jouw opmerking ' ieder heeft zijn eigen criteria ' is voor het jaarpact niet van toepassing.

Die criteria zijn zoals wij willen dat ze zijn en niet statisch. De discussie is hoe er in het hier en nu mee moet worden omgegaan. Daar mogen mensen hun mening op geven. Die moet je dan niet bij voorbaat niet van toepassing verklaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben sterk geneigd minder streng te zijn en me achter Erik te zetten. En waarom? Omdat er geen sprake was van lam worden; en Erik meermalen aangeeft hoe hij er in staat.
Anderen gingen vrijwillig van het pact af omdat zij inzagen te ver te zijn gegaan. (en idd staan er velen op de lijst die je nooit hoort) Duidelijk. Een gewetenskwestie.

Mijn achterliggende gevoel is er een van uitsluiting (en pijn) hoewel deze lijst een rationele lijst is.
De meegevoelde pijn (mijn pijn dus) komt vermoedelijk uit mijn jarenlange werk in de zorg vandaan, daar waar je nuances mee neemt en niet uitsluit. Je ziet de persoon, degene met autonomie. Zo gaandeweg wil ik dus ook dat er met mij zo wordt omgegaan.

Begrijp me goed: ik leg nu even de klemtoon op het gevoel erbij.
Ik hou dan ook niet van wedstrijdjes (dat mag duidelijk zijn). Moet steeds denken aan de 3 treden van winnaars: goud, zilver, brons, daar waar 4 en 5 etc. zich ook verrot ploeterden.

Ik vind het dan ook een nare discussie.
(nogmaals, mijn gevoel)

Erik: herken je mijn behoefte aan de nuance (jij als zorgverlener?)
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Smart,

Oh, je moet eerst lam zijn, behoorlijk lam wellicht dat is weer een nieuw inzicht.
Zolang het jaarpact bestaat waren er velen
die naar 0 gingen en die waren ook niet altijd ronduit kachel.

 

Ook vinden velen (ook ik) het geen wedstrijd, maar een vorm van steun.
De idee dat er mensen zijn die dezelfde strijd voeren geeft toch een zekere mate van rust.
Ik sta er niet alleen voor!
De idee dat men naar 0 gaat is ook een helpend iets.

 

Ook ik heb af en toe mijn twijfels of velen ook daadwerkelijk droogstaan.

Voor lange tijd niets 'zien of horen' kan een veeg teken zijn.

Adri vindt dan ook dat men voor het jaar om is iets moet laten horen 
anders eraf kieperen:) en dat vind ik ook terecht.

Maar goed ook jij mag je gevoel hebben.

P.S Verders laat ik de discussie nu voor wat het is. De bombardementen op Syrie
als vergelding op de gasaanvallen zijn ook een gevaarlijk iets, daar is het forum peanuts bij.
Dus even alles bijlezen over hoe en wat.

 

bewerkt door Soothe
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-4-2017 om 17:54 zei Soothe:

Een soort boost dus.

Een EGO boost. Hier gaat mijn alarmbel dus af. Ik heb geleerd om op mijn ego te letten en wanneer het spelletjes met mij speelt. En dat draait hier om.

Ik sluit aan bij het gevoel van Kohtje over dankbaarheid, nederigheid en trots. Ik sluit mij aan bij smart bij het wedstrijd gevoel en ik houd niet van wedstrijdjes. Ik doe dit voor mijzelf voor mijn ontwikkeling naar de persoon die ik in wezen al ben. Ik sluit mij aan bij Yogajuf in mijn draad bij haar verhaal over ik ben. Ik ben noch een alcoholist nog een bepaalde rangvolgorde op deze lijst. Ik ben en dat is genoeg.

De zin die Kohtje aanhaalt uit mijn draad is voor mij anders. Ik zie verslaving niet als iets echt anders als het doorbreken van routines. Mijn routine is niet drinken en daar ga ik mee verder. Vrij van alle stigma's en mezelf als probleem geval zien. Ik heb een groot aandachtspunt en dat is rekening houden met mijn kwetsbaarheid in relatie tot verslavingsgedrag.

En ik ben geraakt door het verwijt inzake correcte omgang met lotgenoten. Het verwijt dat ik zou sjoemelen. Ik ben zo eerlijk als ik kan zijn. Ik vind het erg dit verwijt te krijgen. Dat verdien ik niet. Soothe kan wel schijven dat het geen wedstrijd is maar steun. Wat voel ik mij gesteund met zijn verwijten over mij. Bah!

Ik ben er wel klaar mee, ik bedank voor de eer. Wens jullie allen veel succes naar de top. Moge de beste alcoholist winnen.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Soothe:

Ook ik heb af en toe mijn twijfels of velen ook daadwerkelijk droogstaan.

Voor lange tijd niets 'zien of horen' kan een veeg teken zijn.

Adri vindt dan ook dat men voor het jaar om is iets moet laten horen 
anders eraf kieperen:) en dat vind ik ook terecht.

 

 

Ik vind dit wel een beetje kort door de bocht om nu opeens aan vele te twijfelen mede omdat een tijd niets laten zien of horen een veeg teken is.

Wat mij opvalt is dat er vooral gereageerd wordt als het negatief is, als het slecht gaat met mensen, ziek, een zwak moment, zich #$% voelen enz. Een compliment als het goed gaat of iemand lekker in zijn vel zit kan er niet af, wat een haat en nijd! En om dan te zeggen we kieperen je er maar vanaf omdat je niets laat horen...

Wellicht zijn ze druk met andere dingen, heeft hun leven een andere wending gekregen, vele hebben een baan en/of gezin en misschien hebben ze gewoon geen zin in dat negatieve gedoe maar willen ze zeker wel willen doorzetten om een jaar of langer niet te drinken!! Laat die mensen ook gewoon, als ze van de lijst willen roepen ze dat zelf wel!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zit wat in goedehoop! Ons wantrouwen zegt iets..... over onszelf. Ook in mij helaas...

Ik vind je heel sterk klinken Erik.
Niet dat ik de boel wil splijten, want allen zijn me lief.
Maar dit soort van conflict zegt zo enorm veel over het systeem waarin we opgroeiden en leven. En beiden gebeurt dus: mensen voelen zich getriggerd ? (wellicht) of niet-gesteund in hun strijd. En de andere kant is dat we de ander zijn strijd niet lijken te zien vaak, soms impliciet onderuithalen? zwart-wit denken... Kennelijk hebben we de ander ZOO nodig!!

Leven en laten leven. Steunen ja. Hoe? Ernaar vragen? Zie mij staan?
Oei, ik merk dat het raakt aan andere levensgebieden waar ik me druk over maak nu. Dat het me moe maakt en weghaalt bij mezelf. KMW

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

*

Bedoel je met boterzacht stroop smeren/naar de mond praten misschien dat er heel veel andere manieren zijn om mensen te steunen? (waartoe is dit forum er?)
En .. dat die soort van steun jou niet helpt?...?

Want Adri, dan houd je het dichter bij jezelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei erik:

Die criteria zijn zoals wij willen dat ze zijn en niet statisch. De discussie is hoe er in het hier en nu mee moet worden omgegaan. Daar mogen mensen hun mening op geven. Die moet je dan niet bij voorbaat niet van toepassing verklaren.

Dan heb je het jaarpact nooit begrepen Erik. Wat mij betreft is er niet eens een discussie, het is zoals het is en dat bedoel ik vriendelijk. Ik snap eerlijk gezegd niet dat je er zo'n punt van maakt. Jan1000 is dit draadje ooit gestart, lees zijn eerste bericht anders even.  Of start een draad met een andere opzet.

Het vervelende vind ik dat hier nu voorstanders en tegenstanders zijn ontstaan en steunbetuigers etcetera, bah, daar is deze draad toch helemaal niet voor?? Weg rust.....Ik merk dat ik er zelfs boos om ga worden nu. Ik ben al die zalvende woorden en die meebuigende woorden en ach en wee eerlijk gezegd ook spuugzat. Bah! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het kernstatement uit het eerste bericht van Jan1000 in deze draad was "Ik wil een jaarpact starten". Niet meer en niet minder. De draad is in 2011 gestart en er hebben zich in de loop van de tijd meermalen inhoudelijke discussies op afgespeeld. Die even samen te vatten blijkt lastiger dan ik dacht.

Wat me wel opvalt is dat, ook nu, nogal wat mensen zeggen dat bepaalde zaken voor henzelf glashelder zijn, maar daaruit mogelijk ten onrechte concluderen dat dat dus voor iedereen zou moeten gelden. 

Ik herhaal nog eens mijn vragen van gisteren.

1) Moet het kriterium om op deze lijst te staan voor alle deelnemers hetzelfde zijn? Zo ja, wat is dat kriterium?

2) Waarom zou je je van deze lijst willen distanciëren als een ander niet exact jouw opvatting erover heeft? Voel je je dan niet meer gesteund?

Wat de eerste vraag betreft begint zich in mijn ogen een meerderheidsstandpunt af te tekenen: Ja. Geen drup. Niet omdat het de enige waarheid is, maar gewoon als de duidelijke afspraak voor dit pact.

Toch vind ik het te vroeg om de discussie te beëindigen. Laten we nog even doorgaan, maar oppassen voor verongelijktheid, verwijten of gelijkhebberigheid. Probeer te zoeken naar wat ons bindt en wat behulpzaam kan zijn voor jezelf én voor anderen. Zodat we sterker uit de discussie komen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi geschreven Bob

Dus; Ja geen drup,
En vooral de volgende zin spreekt mij zeer aan ; "Niet omdat het de enige waarheid is, maar gewoon als de duidelijke afspraak voor dit pact "

Want waar leg je de grens anders, voor de een is dat een kersenbon-bon, voor de ander misschien weer heel anders

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allen,

Vandaag drink ik precies 10 jaar en 8 maanden niet. 
Meestal is weer een maand erbij geen reden om me hier te melden.
Over het algemeen gaat de 7e van de maand onopgemerkt voorbij, en denk ik hooguit op een andere willekeurige dan van de maand "o ja, weer een maand".
Maar na alle discussie deze week op dit draadje sta ik er toevallig weer wel bij stil.

De reden dat ik mij ooit op dit jaarpact aanmeldde is onder meer dat ik in ieder geval niet ieder jaar dat ik niet drink onopgemerkt voorbij wil laten gaan.
Want dat vind ik, rekening houdend met mijn voorgeschiedenis, toch nog steeds bijzonder. Het forum heeft daarin een heel belangrijke rol gespeeld, en die lotsverbondenheid wil ik graag delen op dit draadje, waar ooit degenen die ermee begonnen zijn elkaar beloofden een jaar niet meer te drinken. Geen drup.

In de tijd dat ik nog dagelijks op het forum schreef was het heel gewoon dat mensen een dagpact afsloten, of een week- of maandpact. Al naar gelang de fase waarin iemand zich bevindt met betrekking tot niet drinken. Ik was een moeilijke stopper, dus voor mij was heel lang het bereiken van bedtijd zonder drank al een fantastische prestatie. Het weekpact een overwinning! Al volhoudend regen de dagen en weken zich aaneen tot maanden, en uiteindelijk zelfs tot jaren. Me aansluiten bij een dag- of weekpact voelde zinloos, ik schreef op een gegeven moment ook steeds minder, en hield ook de maanden niet meer bij. Maar ieder jaar dat ik er bij kan tellen telt toch echt nog mee voor mij.

Net als heel veel ex-drinkers denk ik nog wel eens aan drank. Niet dagelijks gelukkig, en niet drinken kost ook geen moeite meer. Feitelijk bevalt het me uitstekend.
Maar op een bedrijfsfeestje vind ik er vaak niet veel aan, en ben ik me terdege bewust van de steeds joliger stemming van sommige collega's.
En bij een gezellig etentje denk is wel eens "Jammer!". Een gedachte die snel voorbijgaat, maar toch.

Ook voor mij is niet drinken gewoonte geworden. Het is heel goed mogelijk dat ik vorige week, tijdens een etentje bij de Griek dat glaasje ouzo zonder probleem had kunnen drinken. Zonder trigger om door te gaan, zonder in mijn oude gewoonten te vervallen, en zonder dat die 10 jaar verloren zijn. Maar ik zou me wel van mij plek in dit draadje verwijderd hebben, want ik zou het niet eerlijk vinden naar de anderen toe. Omgekeerd zou mijn naam op de lijst voor mij geen functie meer hebben als ik zou weten dat andere mensen op die lijst wel eens iets drinken. Dat is mijn gevoel, daardoor hoeft niemand zich beledigd te voelen.

Voor mij is het geen hoogmoedigheid om op het jaarpact te staan. Ik heb geen behoefte op mijn borst te slaan of "kijk mij eens" te zeggen.
Ik doe niet meer en niet minder dan iedere dag het eerste glas niet nemen, en gelukkig hoef ik daar niet iedere dag meer bewust mee bezig te zijn.
Ik gun iedereen die beschaafd of met mate kan drinken dat met harte, ook als het na een tijd droog staan is. 
Of ik het kan weet ik niet, en ik ga het ook niet uitproberen. Het risico dat het mis gaat is mij te groot.

Ik wil gewoon graag ergens bij horen, namelijk bij een groep mensen die zich heeft voorgenomen een jaar lang niet te drinken.
En ik stel het op prijs als dat hier kan.
Verder mogen er van mij hier legio draadjes zijn met pacten die betrekking hebben op niet drinken, matig drinken, adb zijn en wat al niet meer.

:)

Liefs van Anna Droogstoppel

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met schroom heb ik me een poosje geleden op het jaarpact laten zetten. Ik had veel motieven.

1. Ik stond toen al een poosje clean, dus durfde het áán. (lees: ik was niet meer zo bang voor gezichtsverlies)
2. Waar anderen niet gedijen op wedstrijd-element, daar wilde ik dat wél: aan mezelf bewijzen dat ik het óók kon; wat anderen konden.
3. Ik wilde erbij horen.
4. Ik wilde mijn clean-jaardagen vieren als een verjaardag. Niet de prestatie vieren, dan toch wel aandacht krijgen.

Dit waren mijn minst mooie motieven. Tuurlijk had ik ook bewonderenswaardige motieven, maar die kennen jullie al. Deze hierboven daar was ik niet zo trots op. Toch hebben mijn matige motieven me wel es het goede laten meemaken: Die keer dat ik niet ging drinken omdat het me mijn cleantijd zou kosten.

Toch zit me wel wat dwars: de ego-boost, het applaus voor zóveel jaar clean, enz. Het lijkt soms dat mensen die lang clean staan per defenitie meer serieus genomen worden, enkel door hun cleantijd. Terwijl legio pas-gestopten een bron van wijsheid vormen.

Een jaar clean afspreken in een pact impliceert niet hoeveel jaar men dit al met succes afspreekt. Daarmee zou het wedstrijdelement verdwenen zijn en de egoboost voorkomen. Waar sommigen het jaarpact bezoeken om de jaartallen te lezen, daar zou ik ze juist graag weglaten. Want we zijn allemaal even ver: één armlengte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

JAARPACTBaldEagle.gif
Zaterdag 8 april 2017 - 68 deelnemers

FASE 6 VIJF JAAR EN LANGER [15]
15 jaar - 01-09-2001 Rudy 
10 jaar - 07-08-2006 Anna 
10 jaar - 07-08-2006 Ferry 
10 jaar - 05-09-2006 Bambam 
09 jaar - 25-11-2007 Soothe 
09 jaar - 13-02-2008 Adam 
08 jaar - 24-02-2009 Dhen 
07 jaar - 04-08-2009 Lady Jane 
07 jaar - 25-12-2009 Bolletje 
07 jaar - 20-02-2010 Kate 
06 jaar - 09-02-2011 Mirjam 
05 jaar - 16-04-2011 Jan1000 
05 jaar - 22-04-2011 Huttula 
05 jaar - 14-11-2011 Shahire 
05 jaar - 27-03-2012 Fofies 
09 jaar - 25-11-2007 Soothe 

FASE 5 EEN TOT VIJF JAAR [32]
04 jaar - 02-05-2012 Dylan 
04 jaar - 16-12-2012 Monster 
03 jaar - 18-04-2013 Kastanje 
03 jaar - 25-05-2013 Sowhat 
03 jaar - 16-06-2013 Skip 
03 jaar - 13-09-2013 A3 
03 jaar - 27-10-2013 Poppy 
03 jaar - 01-01-2014 Kurkdroog 
03 jaar - 17-01-2014 Paddy 
03 jaar - 15-02-2014 Mijn Gerrit 
02 jaar - 15-06-2014 Luna 
02 jaar - 09-09-2014 Nancy 
02 jaar - 18-10-2014 Wimmelt 
02 jaar - 20-10-2014 Yogajuf 
02 jaar - 13-02-2015 Tony 
02 jaar - 08-03-2015 BillyBob :rose: 2 jaar en 1 maand
01 jaar - 25-04-2015 NBW 
01 jaar - 30-04-2015 Wisse 
01 jaar - 10-05-2015 Pumpkin65 
01 jaar - 09-06-2015 Fruitvlieg 
01 jaar - 19-06-2015 An 
01 jaar - 28-06-2015 Elma 
01 jaar - 10-07-2015 Marc 
01 jaar - 19-07-2015 Ietjefietje 
01 jaar - 25-07-2015 Happiness 
01 jaar - 14-10-2015 Akkordeon 
01 jaar - 25-10-2015 Vlokje 
01 jaar - 13-11-2015 Darlene 
01 jaar - 24-12-2015 Jannigje 
01 jaar - 25-01-2016 Kwispel 
01 jaar - 07-03-2016 Rosa45 
01 jaar - 14-03-2016 Mootje 

FASE 4 NEGEN MAANDEN AFGEROND [5]
10 mnd - 30-05-2016 Bob 
09 mnd - 12-06-2016 Etty 
09 mnd - 15-06-2016 Anette69 
09 mnd - 21-06-2016 Droppie 
09 mnd - 07-07-2016 Claartje 

FASE 3 ZES MAANDEN AFGEROND [7]
08 mnd - 15-07-2016 Sheila 
08 mnd - 19-07-2016 Skyer 
08 mnd - 05-08-2016 Snoepje 
07 mnd - 23-08-2016 Nada 
07 mnd - 01-09-2016 Asterix 
07 mnd - 06-09-2016 Blondie6173 
06 mnd - 11-09-2016 Singbluesilver 

FASE 2 DRIE MAANDEN AFGEROND [5]
05 mnd - 02-11-2016 AlbertRemmo 
04 mnd - 25-11-2016 Lika 
03 mnd - 22-12-2016 Lars 
03 mnd - 01-01-2017 Rapilos 
03 mnd - 01-01-2017 Nooitgenoeg 

FASE 1 START [4]
02 mnd - 16-01-2017 Goedehoop 
02 mnd - 22-01-2017 Spirit 
01 mnd - 20-02-2017 Spud 
01 mnd - 05-03-2017 Tine 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo, weer een dagstatus. Kohtje na 2e verzoek met verduidelijking er af gehaald. Vrede en voorspoed op je verdere pad. Ook zonder ons, sure!

Morgen de lopende discussie maar afronden. Dan kunnen de emoties misschien ook weer wat gaan liggen. Tsjonge, ik schrik toch wel van sommige persoonlijke verwijten. Neem het niet te serieus, zou ik willen vragen. Emotionele verfspatten horen er nu eenmaal een beetje bij.

Erik, terug met nieuwe startdatum? Kom op joh, goede uitdaging, een jaar helemaal droog. 

Soothe, toch maar blijven? Voorbeeldfunctie kan zó belangrijk zijn voor sommigen, zoals uit recente bijdragen hierboven weer blijkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Monster snijdt de EGO Boost aan. Anderen, vooral oudgedienden, schreven er ook al eerder over de (te) vele complimenten helemaal niet op prijs te stellen, maar er zijn mensen bij die het vooral in het begin wel degelijk helpt elke maand een hart onder de riem gestoken te krijgen. Waar ik wel eens aan gedacht heb is het gebruikelijke bloemetje maandelijks te blijven geven aan iedereen die nog geen jaar droog is, maar jaarlijks voor wie het eerste jaar er al op heeft zitten. Ik kan bij de meerjarigen wel het aantal maanden ook laten zien, dan kun je het desgewenst toch op dat niveau aflezen.

Is dat iets?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4/6/2017 om 09:30 zei Soothe:

De afspraken omtrent een jaar niet drinken zijn duidelijk. Wanneer men zich niet aan de spelregels wenst te houden
verliest het pact z'n kracht. En als er zo luchtig mee wordt omgesprongen, waarom zou een ander zich dan nog aan de regels houden.

Bovendien vind ik dat een eerste voorwaarde rond de alcoholproblematiek bestaat uit het op een correcte manier met mede lotgenoten om te gaan,
dus zonder te sjoemelen. Op deze manier dreigt het jaarpact te verworden tot een Mickey Mouse club.

Hi, ik heb niet alle berichten even goed gelezen, maar  lees ineens dat de intentie van het Jaarpact ter discussie is!?
Dit is uiteraard geen Mickey Mouse club, alhoewel er wel meer gelachen mag worden altijd!

Het Jaarpact is voor de oprechte stopper, die zal ontdekken dat het helpt als we met meerderen hard werken aan het droog blijven.

Het Jaarpact is wat het is, en niet wat het lijkt te zijn voor sommigen. Soothe vat het met het hierboven ingekopieerd bericht prima samen!
En met elkaar houden we de boel een beetje in de gaten! 

:rose: Jan1000

PS: Bob, jouw idee om per jaar een roosje te doen voor de meer dan 12 maanden groep kan natuurlijk,  
       je zou ze dan wel een grote feestelijke bos kunnen geven als ze die maar een keer per jaar krijgen (: 

bewerkt door Jan1000
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...