Spring naar bijdragen

Vuistregels bij een Terugval


CPAS

Aanbevolen berichten

Vuistregels bij een terugval
auteur Dirk, iZZa Gent

Enkele vuistregels om de schade te beperken als je uit de bocht gaat.
(Hoe te vermijden dat eenmalige "terugval" tot een volledige "terugval" leidt)
--- Stop: Stop onmiddellijk met wat je aan het doen bent en ga weg uit de situatie.
--- Blijf kalm: Het is normaal dat jij je schuldig voelt. Geef je gevoelens de tijd om over te gaan. Vermijd het jezelf alles te verwijten ("ik ben een lozer") en terug te kijken naar het verleden (" 't is altijd zo geweest").
--- Leren mag wat kosten: zie je val als een fout; een fout is een vergissing terwijl je iets aan het leren bent. Zo'n fout is niet zo erg, tenzij je er aan toegeeft en de controle uit handen geeft. Bekijk deze fout als iets eenmaligs, iets wat vermeden kon worden en waaruit je veel kunt leren. Als je steeds opnieuw een terugval hebt, spreken we niet over een fout maar over een verkeerde attitude.
--- Wat had je met jezelf afgesproken? Denk terug aan de redenen waarom je besloot om te stoppen met drinken, en schrijf ze op. Denk aan de voordelen op lange termijn. Wil je die opgeven omwille van één terugval? Kijk waar je al geraakt bent. Lees de voor- en nadelen van gebruik nog eens na op het lijstje dat je in je portefeuille draagt. Herinner jezelf eraan dat je dit doet om zorg te dragen voor jezelf, je gezondheid en je leven.
--- Wat is hier aan voorafgegaan? Bekijk opnieuw de situatie die leidde tot deze terugval. In plaats van jezelf de schuld te geven, stel je volgende vragen:

- Welke gebeurtenissen hebben geleid tot deze terugval?
- Waren er waarschuwingssignalen voor deze val?
- Heeft één van de volgende zaken bijgedragen tot de terugval: plaats, tijdstip, andere mensen, stemming?
- Probeerde je om te gaan met de situatie voor de val?
- Was je motivatie verzwakt door vermoeidheid, druk van anderen? Wat kan ik de volgende keer anders doen om efficiënter met deze situatie om te gaan?

--- Maak nu een plan op: zet je ervaring om in een plan dat je onmiddellijk kunt uitvoeren. Hierbij de volgende tips:
- gooi alle drugs, drank, pillen die je in verleiding kunnen brengen onmiddellijk weg.
- Zorg ervoor dat je wegblijft uit riskante situaties, ga weg, naar huis, wandelen...
- Vraag hulp en stimulans aan vrienden of lotgenoten, praat met je begeleiders over je situatie.

--- Waar een wil is, is een weg (de geest staat boven het lichaam):
- Een hardnekkige mythe bij gebruikers is de "lichaam boven geest" - theorie: de stelling dat het onmogelijk is de controle weer in handen te krijgen als je eenmaal terug aan het gebruiken bent (een terugval beleeft), en je dus gedoemd bent om verder te gebruiken. Zo is het ook meestal gelopen in het verleden.
- Controle en onthouding zijn binnen handbereik. Onthouding kan op elk moment terug gewonnen worden, door, eenvoudigweg, het gebruik niet te hervatten. Je verlangen om opnieuw te gebruiken kan weldegelijk bedwongen worden. Vroeger lukte je dat misschien niet, wellicht lukt het nu wel, met de hulp van deze vuistregels.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 6 months later...

Wat weerhoudt mij van weer te gaan drinken? Vroeg Suffertje in een discussie. Ik zet het maar even bij dit onderwerp.

-----------

Ik heb twee keer geprobeerd te stoppen, in 2003 en 2004 en dat lukt voor mijn gevoel vrij aardig. Na ongeveer 3 maanden (en de tweede keer twee maanden) dacht ik "nou weet ik dat ik zonder kan dus die éne kan ook wel". Mooi niet dus, na 1-2 weken zat ik op mijn oude taks. Dat ik een béétje kan drinken, was een denkfout, die ik moest leren kennen.

Het is een grote denkfout gebleken. Mijn remblokjes zijn kapot, helemaal aan gort. Voor mij is één teveel en tien te weinig (maar tegen die tijd hang ik al k*tsend boven de pot omdat ik totaal geen alcohol meer gewend ben).

De wens om "sociaal" te kunnen drinken, heb ik los moeten laten. Wat is er trouwens "sociaal" aan een béétje drinken?
Vooral de marteling van jezelf lijkt me is a-sociaal. Niet omdat je zo moeilijk kan ophouden, maar juist omdat je niet kan ophouden. Dat betekent een terugval, spijt, ellende, zelfverwijten, schuldgevoel, hou op!!!
Waar ik dat ervaren en geleerd heb? Hier, in de loop van bijna 4 jaar (ik was aangemeld met een andere naam in oktober 2005) van alle ervaringsverhalen, van alle mensen die ik voorbij heb zien komen, van alles wat hier gebeurd is.

En wat het gebruik van alcohol betreft:
Ik ben net een beetje aan het gevoel gewend, dat ik, na bijna 30 jaar alcohol gebruik en 25 jaar alcohol-misbruik, weer een beetje recht in de spiegel kan kijken, en een verantwoordelijk mens zie die haar taken en gedoetje redelijk op een rijtje heeft. Mijn lichaam is nog steeds aan het veranderen. Ongelofelijk, terwijl ik al 4 jaar niet drink. Eerst dronk ik me gek aan koffie, toen cola, en nu alleen nog maar water. Mijn smaak is gigantisch veranderd. Ik houd weer van subtiele smaken.

Een heleboel dingen zijn ook niet veranderd. Ik ben nog steeds een patiënt die moet uitkijken voor psychosen, maar het gaat stukken beter. Ik heb stukken minder hoofdpijn en slik minder pijnstillers daarvoor. Dat wat me nog wél overkomt, ligt in ieder geval niet aan de drank en dat is een opluchting!

Ik weet een ding zeker, voor mij is alcohol, ook een beetje, geen optie, en ik houd de deur wijd dicht.
Doeiiiiiii rotzooi, ik heb jou niet meer nodig.

De moeilijkste periode was voor mij dagelijks de tijd rond half 5, als ik normaal mijn eerste glas (bel) wijn nam. Die tijd heeft een paar maanden geduurd. Omdat ik in oktober gestopt ben, kwam de winter eraan, met de donkere dag (blèh) en de Kerst. Maar drie maal is hopelijk scheepsrecht, in ieder geval vanaf oktober 2005 lukt het me.

Met het zetten van de keukenwekker heb ik mezelf overwonnen.

Gelukkig is bij mij (o wat ben ik daar blij om) de trek over als ik gegeten heb, dus het eerste halfjaar zaten we soms om half 5 al aan tafel. Verbaasde kinderen.

Ik heb een nieuw ritme gevonden, met om 3 uur eten voorbereiden, als ik tot half 6 wachtte (uitstellen), en ik moest dan nog naar de winkel, vertrouwde ik mezelf niet.

Affijn, ik kan hier eindeloos over doorl*llen, maar het begrip dat ik voor mezelf heb gekregen in de Internettherapie, samen met mijn wil om door te zetten, hebben het gedaan.

Als ik dát loslaat, val ik morgen terug in mijn gedrag van minimaal één liter wijn per dag. En dan is voor mij het afschrikwekkende dat ik dat lange, lange gevecht wéér aan zou moeten gaan om er van af te komen.

Ik heb er zoveel voor terug gekregen, dat ik terugval "niet de moeite waard vind".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Toen ik je bericht las dacht ik: he dat gaat over mij. Ook meerdere malen gestopt en de laatste keer, van april tot augustus dit jaar, dacht ik ook, nou die ene dat moet kunnen, ik kan toch wel weer stoppen. Inderdaad, niet dus, binnen een week zat ik weer op het oude niveau en zonder bijverschijnselen zoals jij beschrijft, dat verwonderde me nog het meest. Sindsdien is er weinig veranderd en heb ik me recentelijk aangemeld bij deze site. Ik weiger nog te geloven dat gecontroleerd drinken niet meer kan, maar ja, net als jij drink ik al ca. 35 jaar en de laatste 10 jaar excessief. Ik onderneem nog één poging om gecontroleerd te drinken, maar verwacht er weinig van. Het probleem is, ook toen ik stopte, ik ben groot wijnliefhebber en er is niets wat de smaak van wijn kan vervangen. Ook ik dronk in de laatste stoppoging veel cola, koffie en andere frisdranken, maar niets evenaart de smaak van wijn. Zit eigenlijk klem: kan niet zonder,maar ook niet met de drank doorgaan. Hoop binnenkort een juiste beslissing te kunnen nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Alkol.
Welkom hier op dit forum,
helaas sta je bij thema's en word je niet snel ontdekt en verwelkomd.
Misschien kun je even opnieuw bij Wie is wie je voorstellen
en als je wilt bij ditjes en datjes, op de dagdraad die al
is geopend (nu dus woensdag 30 sept) meelezen en schrijven.
Er wordt de laatste tijd op verschillende plaatsen geschreven
en zo kun je nooit iemand terugvinden. Ik heb je eerste aanmelding ook niet kunnen vinden
jammer is dat. Maar goed, je hebt je stap gezet en wilt nog een keer kijken of
je gekontroleerd kunt drinken.
Je bent realistisch genoeg om te zien dat het waarschijnlijk niet lukt
want dat heb je al vaker meegemaakt.
Dus waarschijnlijk pat stoppen beter bij je.
Het voordeel daarvan is, dat het minder controle kost,
en ik denk/hoop dat je de smaak van wijn niet zult missen.
Je smaak verbetert nl. naarmate je langer stopt en dan
ga je bijv. druivensap, pittige thee, groentesappen (vers geperst)
en andere dingen meestal steeds lekkerder vinden.
Kunstmatige zoetstoffen enz. smaken dan minder, maar kunnen je
wel door de eerste periode heen helpen.
Probeer het maar ens een week en kies gewoon per
dag: vandaag drink ik NIET.
succes ermee
en tot op de dagdraad
Jane

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...