Spring naar bijdragen

Alternatieve drankjes


Satja

Aanbevolen berichten

onze zoon werkt sinds kort in een zaak met electrische apparaten, hij heeft me beloofd dat ik -zodra hij zijn schulden bij vrienden heeft afgelost- voor mij een sap-machine zal kopen. ze schijnen steeds gemakkelijker en goedkoper te worden, dus ik kijk er naar uit.
volgens hem kun je er alles n sappen: tomaten, kommers, wortels, hele appels - zelfs zonder te schillen - dus dat is een goed plan denk ik.

gelukkig heeft hij niet veel schulden gemaakt in de tijd dat hij werkloos was, volgens mij moet dat apparaat er binnen een maand of twee wel komen.

ik zal eens informeren of het geen leuk kado zou kunnen zijn voor een half jaar adb. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Beste mensen,

Ik zou willen iedereen een goeie raad geven:Alternatieve alcoholvrije drankjes zijn een grote boosdoener.
Als u deze gebruikt,wil dit maar één ding zeggen over u zelf.
Geestelijk bent u nog niet "nuchter".
Er zijn genoeg andere drankjes op de markt,zoals frisdranken.
Zelf begon ik na 1 jaar "nuchter" zijn alcoholvrije bieren te nuttigen,daarmee was de stap gezet
om terug "gewoon" bier te drinken.
1 week had ik gedronken met "verstand",daarna herviel ik in mijn oude gewoontes met alle gevolgen
nadien natuurlijk.

groetjes,Luc

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Luc,

Dank voor de waarschuwing,
een gewaarschuwd mens telt voor 2 zeggen ze niet voor niets!

Ik ben aan mijn 6e droge dag bezig,
en heb echt niet de behoefte een alcoholvrij biertje te nemen...
Maar nu ik jou bericht heb gelezen...ga ik het ook zeker niet proberen.
Ik hou het maar op fris en veel water!
Verdorie een jaar nuchter, en dan zo hervallen door alcoholvrij bier....
dat lijkt me een hard gelag!
Ben je nu weer gestopt?

Als je op de dagdraad (ditjes, datjes & dagdraad) bij de datum van de dag
schrijft, krijg je sneller reactie omdat dat de plek is waar de meesten van ons
schrijven! Tenminste als je daar zin in hebt hoor...het is geen moeten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Ik heb al veel geprobeerd, maar het enige dat voor mij nuttig is, is de ouderwetse Schweppes Tonic !
Heb in diverse berichtjes trouwens al ontdekt, dat ik niet de enige ben voor wie de Schweppes Tonic echt helpt, wanneer je 'zin' hebt-...
Ik ben ook van mening dat een alternatief iets moet zijn wat je enkel en alleen drinkt als je zin te groot wordt- maw je moet er zorgvuldig mee omgaan- anders helpt het niet meer..

Maar uiteraard voelt iedereen het anders.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Geen flauw idee of het mag maar anders vertrouw ik er op dat 't weggehaalt wordt.
Gezien 't een veradelijke instinker kan zijn dacht ik de alcoholvrije versie hier neer te zetten.

Gluhwein (alcoholvrij)


100 Kcal / 419 Kjoules per glas

Voor ca. 6 glazen

1/2 l rode druivensap
1/4 l water
1 zakje Gluhweinkruiden
honing

Druivensap en water door elkaar roeren en met de kruiden
zachtjes aan de kook laten komen. Een kwartier zachtjes laten
koken en dan het zakje eruit nemen. Zoeten met honing en dan
in hittebestendige glazen serveren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geurige thee punch

2 kruidnagels
schil van een manderijn
1 kaneelstokje in 2-3 stukjes gebroken
1 steranijs
6 gedroogde pruimen
300 ml cranberrysap
50 ml cassis siroop
6 g Earl grey
75 gr kandy suiker

Steek de kruidnagels in de schil van de mandarijn. leg het kaneelstokje met de kruidnagels de steranijs en de pruimen in een pan en schenk het cranberry sap erbij. Verwarm het opeen laag pitje en laat 10 minuten trekken. Zet de thee op de gebruikelijke manier en voeg de siroop toe en het cranberry sap en breng op smaak met kandij of suiker
Schep het in hittebestendige glazen waar je eerst een puim in legt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 2 weeks later...

Crodino vind ik nog steeds erg lekker. Dat bittere, daar houd ik van.

Toch probeer ik het in principe alleen in het weekend te drinken, omdat ik het behoorlijk duur vind.

De vorige keer, toen ik vijf weken dry was, kocht ik om de haverklap Crodino (en maltbier en Amé). Deze zeven dagen dat ik droog ben, drink ik ook heel veel rooibosthee. En dat is gezond en veel goedkoper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
  • 3 months later...

Spa&Fruit-appel (zonder toegevoegde suikers)..erg lekker, goede dorstlesser! Diverse smaken verkrijgbaar, uiteraard met mineraalwater.
Thee (liefst rooibos) wat (verse) geraspte gember toevoegen; wat honing....koud ook goed van smaak. Een gemberknol kun je weken goed houden in de ijskast. Gember werkt ook nog eens reinigend voor de organen.
Groentedranken...wel duur maar gezond en het geeft ook vulling bij een wat hongerig gevoel. Helaas heb ik geen foodprocessor....

Drink ze ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

Door de berichten over chocolademelk vandaag kreeg ik trek in de pittige variant van het spul

Pannetje melk op klein vuur laten verwarmen met stukjes gember naar smaak
Wanneer de melk kookt naar voorkeur cacao (ongezoete Droste) of gezoete.

Paar blokjes Kandy if you want.

Hmmm, lekker en je wordt er ook nog eens slaperig van. :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Homemade Milkshake banaan/chocolade of aardbei

Benodigdheden:
Melk
vanille schepijs
Nesquik banaan/aardbei of chocolade
Grote glazen
Rietjes
en een mixer

Melk, schepijs en een aantal scheppen nesquik naar smaak bij elkaar voegen en mixen maar tot een shake. Overgieten in grote glazen een rietje insteken en genieten maar! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Voor mijn verjaardag verfrissende thee gehad.
En verfrissend is -ie!
Het is biologische thee, Vitality is de smaak, en er zit o.a. groene thee, groene rooibos, mathé, honeybush, rozenbottel, sinaasappel, brandnetel en pepermunt in. Erg fris voor in de middag en 's zomers!! Wel met caffeine, dus niet voor vlak voor het slapen gaan...
Het is biologische thee van het merk: Piramide.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Cocktails maken zonder alcohol


1. Fruitpunch:



Ingrediënten:

halve liter sinaasappelsap
1 liter ananassap
¾ liter veenbessensap (cranberrysap)
1 liter Ginger-ale (gemberbier bevat geen alcohol)
ijsblokjes - vers geplukte eetbare bloemen (viooltjes)
Bereiding:

Meng de fruitsappen en de Ginger-ale goed met elkaar. Deze mengeling serveren met ijsblokjes en afwerken met vers geplukte bloemen.


2. Passie:



Ingrediënten:

125 ml sap van passievruchten
een scheutje grenadine
sap van een halve limoen
water
braambes
Bereiding:

Vermeng in de shaker 125 ml passievruchtensap, een scheutje grenadine en het sap van een half limoentje. Voeg een paar ijsblokjes toe en meng goed. Schenk in het glas en leng aan met goed gekoeld water. Versier met een halve passievrucht op een houtenprikker, misschien kan er ook nog een braambes bovenop.


3. Egg special:



Ingrediënten:

een vers ei
een koffielepel fijne griessuiker
½ koffielepel vanille-extract
3 dl ijskoude volle melk
witte chocoladeschilfers
snuifje kaneelpoeder
Bereiding:

Klop 1 eitje los met een koffielepel fijne suiker, 1/2 koffielepel vanille-extract en 3 dl ijskoude, volle melk. Schenk in een glas en versier met witte chocoladeschilfers en eventueel een snuifje kaneel.

4. Citrusbommetje:

Ingrediënten:

sinaasappel
pompelmoes
limoen
kersensap
Bereiding:

Pers het sap van een sinaasappel uit en doe er vers pompelmoessap (1,5 dl) en het sap van een halve limoen bij. Gebruik hiervoor steeds vers fruit.

Leng dit geheel nu aan met kersensap en versier het glas met een fruitspiesje en eventueel een suikerrandje.


5. Bosbessendrankje:

Ingrediënten:

bosbessen
suiker
kaneelpoeder
Bereiding:

Zet de vers geplukte bosbessen in een pan met een bodempje water. Verwarm ze tot de vruchten zacht zij en wrijf ze dan door een zeef. Voeg er suiker en kaneelpoeder bij naar smaak. Eén maal het sap goed gekoeld is kan men het puur drinken of wel aanlengen met tonic, spuitwater, yoghurt, vanillevla of op ijs.


Volgende cocktailrecepten zijn niet volledig alcoholvrij door de toevoeging van Angostura*. Doch door het aanlengen met grotere hoeveelheden fruitsap is de aanwezige alcohol sterk gereduceerd.


6.AA special:

Ingrediënten:

ananassap
sinaasappelsap
citroensap
een weinig angostura bitter *
een weinig grenadine
Bereiding:

Vermeng in de shaker 6 delen ananassap, 6 delen sinaasappelsap en 1 deel citroensap. Voeg er een druppeltje angostura bitter *, een druppeltje grenadine en een ijsblokje aan toe. Shake en schenk in een niet te groot glas met een suikerrandje.

*Angostura
Deze kruidenbitter vindt zijn oorsprong in Zuid-Amerika. De Duitse dokter Siegert stelde dit 'medicijn' samen met inheemse kruiden en gebruikte het als geneesmiddel voor de zieke vrijheidstrijders in Venezuela begin van de 19°eeuw. Het is een goed hulpmiddel bij verkoudheid of griep.
Angostura heeft zijn naam te danken aan het Venezolaanse havenstadje waar het bittere drankje met zijn zeer krachtig aroma werd gebruikt.
Dit kruidenbitter wordt ook gebruikt in de Caraïbische keuken in soepen, salades, compotes, en eierengerechten. Het best komt het echter tot zijn recht bij het samenstellen van cocktails en longdrinks.
Het recept van Angostura dat wel 44% alcohol bevat wordt angstvallig geheim gehouden en slechts enkele personen kennen de unieke samenstelling.
Angostura is zowel in België (drankspeciaalzaken, Delhaize ....) als in Nederland (in de betere slijterijen) te bekomen.

7. Frambozensupreme:


Ingrediënten:

frambozen
2 citroenen
½ dl angostura bitter
Bereiding:

Pureer de frambozen tot je er ongeveer 1,5 dl van hebt. Doe dit in een shaker samen met het sap van 2 citroenen en de ½ dl angostura bitter. Shake deze cocktail echter zonder ijs. Serveren doe je in een hoog glas en werk af met een spiesje frambozen.


8. Winterjuice:

Ingrediënten:

druivensap
sinaasappelsap
grenadine
angostura
sodawater of tonic
Bereiding:

Giet samen bij 2 delen druivensap en 2 delen sinaasappelsap, 1 deel grenadine en 1 deel angostura. Leng aan met sodawater of tonic. Serveer in een glas met een suikerrandje en een rietje.

Auteur: Van Hecke Wilfried van de site: http://www.tuinadvies.be/kruiden_cocktails.htm


Veel plezier ermee!!

Lief Leet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt er van af of je van zoet of pittig houdt. Ik hou van pittig.

Gooi in de sapcentrifuge 4 tomaten en 1 grote wortel, een handje peterselie en naar smaak koriander en een snufje zeezout.
Vul dit aan met wat yoghurt, het sap van 1 limoen en wat tabasco.
Gooi er wat ijsblokjes in en versier je glas voor de feestelijkheid met een schijfje limoen.

Drink smakelijk!

Voor mensen die lastig kunnen ontbijten:

Doe vruchten van het seizoen (wel ontpit) in de sapper (keukenmachine). Voeg hier aan toe een rauw ei en een soeplepel heel goedkope havermout. Neem hierbij wat vitaminepillen, vooral alle B-soorten.
Echt een booster!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...