Spring naar bijdragen

Boekendraadje


Francesca

Aanbevolen berichten

Op 2/19/2018 om 20:54 zei Lika:

Ongelofelijk hè , Bumperjim? Ik was naar een workshop van hem, hij zegt ook vaak: “geeft niets, mag best”. Dat helpt mij als ik mezelf bezig zie. ‘Geeft niets, mag best’. En door....

Ik denk dat ie een heel geloofwaardige theorie neerzet over hoe ons eigen denken ons in de problemen brengt (beknelling, verslaving, noem alles maar op) maar de uitweg is echt een kwestie van lange adem. De ideale wereld die hij schetst van pijn die wordt omgezet in pure energie en behoefte aan liefde in overvloed van waaruit je kan geven is wel heel esoterisch en had ik niet eens serieus kunnen nemen als ik niet al een stukje op weg was geweest met meditatie. De oplossing is heel weinig concreet en ver weg. Niet dat ik op een magische instant oplossing gerekend had of zo. 

Hoe krijg je je partner die ook slaaf is van zn/haar innerlijke criticus ook zo ver dat hij/zij daar afstand van neemt? Dat is mij nog niet helder. Niet afwijzen iig. 

Soms denk ik, was ik maar een hond. Die schudden zich gewoon uit, klaar, en dan denken ze aan wat anders. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Boekendraadje-bijdrage:

Ben al jaren min of meer verslaafd aan 'high fantasy'.
Met name de boekenreeksen van Tad Williams en Robin Hobb, naast uiteraard het wereldberoemde werk van JRR Tolkien.
Elke paar jaar lees ik ze opnieuw. En elke keer verwonder en verbaas ik me, zit ik met kromme tenen van de spanning en ben ik verrast door de
wendingen. Waarschijnlijk mede dankzij m'n slechte geheugen... :(.....:blink:.....:mellow:.....:).....:D.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...
  • 1 month later...

Wel in de categorie 'zelfhulpboek' een boek over zelfcompassie 

'Omarm jezelf - de weg naar zelfcompassie', Gijs Janssen

Klein, maar fijn boekje...helder en praktisch. Met een kobo abonnement gratis te downloaden op je reader.

 

Na het stoppen met alcohol drinken, hoe zorg ik beter voor mezelf :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...
Op 25-6-2018 om 17:52 zei Harp:

Leslie Jamison – Ontwenning. Over alcohol, bedwelming en herstel (Hollands Diep, 2018)

Werkelijk schitterend, dit boek van Leslie Jamison, waarin ze niet alleen haar eigen verslavingsverhaal vertelt maar dit verweeft met de verslavingsgeschiedenissen van vele anderen – niet alleen van schrijvers en andere beroemdheden, maar ook van onbekenden die ze bijvoorbeeld bij AA-meetings leerde kennen. Wat ontstaat is niet de zoveelste navelstaarderige bekentenis van een verslaafde en gelukkig al helemaal geen ‘zelfhulpboek’, maar een buitengewoon rijke en boeiende alcobiografie die tegelijkertijd gaat over de kracht die verhalen hebben – zelfs als die verhalen, zoals alle verslavingsverhalen, allemaal op elkaar lijken. Een boek om te lezen en herlezen. Zeer warm aanbevolen.

Ik ben er nu in bezig @Harp. Helemaal gegrepen. Wat kan zij schrijven! En hoe treffend over de alcoholmythe ..., maar hoe de werkelijkheid zo veel saaier is. Pijnlijk, scherp en prachtig diep.

bewerkt door Lika
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Klinkt goed, fijn deze tips. Heb het gedownload voor de vakantie.

Ik ben nu bezig in De Uitweer van Amy Liptot. Het speelt op een eilandengroep in Schotland en in Londen waar ze verslaafd raakt aan alcohol en drugs. Haar herstel in Schotland, waar ze ook is opgegroeid en de beschrijvingen van de natuur en haar gedachten vind ik erg mooi.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei IJsvogel:

Klinkt goed, fijn deze tips. Heb het gedownload voor de vakantie.

Ik ben nu bezig in De Uitweer van Amy Liptot. Het speelt op een eilandengroep in Schotland en in Londen waar ze verslaafd raakt aan alcohol en drugs. Haar herstel in Schotland, waar ze ook is opgegroeid en de beschrijvingen van de natuur en haar gedachten vind ik erg mooi.

Autobiografie dus? Ik schrijf hem op. Ben fan van Schotland....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 29 juli 2018 om 23:19 zei Lika:

Ik ben er nu in bezig @Harp. Helemaal gegrepen. Wat kan zij schrijven! En hoe treffend over de alcoholmythe ..., maar hoe de werkelijkheid zo veel saaier is. Pijnlijk, scherp en prachtig diep.

Jullie hebben me overtuigd. Besteld en net in huis. Vanmiddag lezen ( o.a.)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

STILTE, luisteren in een wereld van lawaai. Thich Nhat Hanh

Voor alle mindfulness en meditatieliefhebbers hier, een toegankelijk, eenvoudig en uitnodigend geschreven werk. Ook voor meer ervaren beoefenaars biedt het mijns inziens de mogelijkheid tot verdieping en, niet onbelangrijk, het is motiverend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Francoise:

Werkt het ook als je er juist slecht in bent ?  Vaak niet het geduld op kunt brengen ? 

Dat boek? Nee, denk het niet. Het is een kwestie van doen. Er is geen goed of slecht. Er zijn veel app’s die goed zijn en cursussen zijn er ook, mocht je echt willen.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Francoise:

Werkt het ook als je er juist slecht in bent ?  Vaak niet het geduld op kunt brengen ? 

Weet je @Francoise het is niet iets waar je goed in hoeft te zijn of moet willen zijn. Het is net als opruimen, je kan zeggen (geloven) ik ben er niet goed in dus ik doe het maar niet. Maar je kan het ook gewoon doen want het helpt meestal wel. Hoe meer chaotisch het is in je hoofd, hoe nuttiger dat je ff rustig gaat zitten. Er is verder geen doel, geen traject, geen punten te halen. 

Een bekende zen-meester zegt dat je het beste altijd beginner kan blijven. Dan is alles een ontdekking en “hoef” je niks en hoef je het al zeker niet heel goed te doen. Er is niet zoiets als het goed doen. OK als je gaat zitten mediteren met whatsapp voor je neus dan doe je het fout :) maar als je het een beetje serieus doet is er geen goed of fout. Ff 10 minuutjes geduld vinden  

Maar als je zegt ik vind het niks dan moet je ook niet tegen heug en meug gaan mediteren. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Muziek is niet nodig :) Praten is wel handig om je te begeleiden. Er zijn meerdere apps die goed zijn bv Headspace. Is wel in het Engels maar met videootjes die goed uitleggen. Gewoon beetje testen en als dat bevalt dan neem je een abonnement. 

Je kan ook een boek kopen met een cd maar dan moet je nog wel ergens een werkende cd speler hebben :( ik heb er alleen nog 1 in de auto en das niet zo handig met de ogen dicht :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mediteren is mediteren (de app legt het uit) iets wat je zittend of liggend of lopend kan doen.

Mindfullness is dat je niet je gedachten ergens anders hebt maar dat je bewust beleeft wat er op dit moment gebeurt. 

Mediteren is een manier om meer mindfull te worden. Beetje kort door de bocht. Mediteren is niet een soort droomtoestand maar je probeert juist je gedachten bij het nu te houden door ze elke keer weer terug te roepen als ze afdwalen. Als een soort puppie, liefdevol. Want afdwalen dat gebeurt de hele tijd. Maar je wordt je er langzaam bewust van.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik heb ook Headspace, maar insight timer is ook prettig geloof ik en de app mindfulness ook. Ik vind de stem van Andy van Headspace prettig. Je kunt ook googlen. Jan Geurtz en Tijn Touber  hebben ze ook.

Verder gaat het om het trainen van de geest. Niet overal in opgaan of juist bewust ergens wel. En om begrip en acceptatie van jezelf en vandaaruit naar anderen.

We kunnen wel een nieuw draadje openen:P

ik heb ook cursussen gedaan. Doe vooral wat je prettig vindt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja kunnen we zeker :) 

Niet dat ik mindfull ben of zo. Ik zit vaak ergens anders met mn gedachten. Ben onhandig. Maak vlekken in mn kleren en dan weet ik niet hoe/wanneer het gebeurd is. Vaak te traag. In gezelschap mis ik vaak de grap, let ik gewoon niet goed op. Doe veel dingen onbewust en dan realiseer ik me ineens dat ik het doe.  Denk ook veel dingen onbewust. Domme gewoontes, denk ik niet over na. Alcohol was er 1 van. Maar ik ga langzaam vooruit :P steeds een stukje onderbewustzijn bewuster maken. Beetje beter opletten in het hier en nu. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Is "Alcohol lied to me" al genoemd? Auteur Craig Beck. Die heeft ook een online hulpprogramma. Het spreekt mij wel aan - vooral het feit dat hij weigert mensen voor wie alcohol een probleem is "alcoholisten" te noemen. Hij legt het probleem bij alcohol als substantie in plaats van bij de gebruiker en dat staaft hij met allerlei cijfers.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Heb net Chardonnee uit van  Clare Pooley. 
Moeder,  gestopt met alcohol drinken, blog geschreven en daar is dit boek uit gerold. 
Wel aardig, leest iig vlot en veel is herkenbaar

Ben bezig in Door het Licht van Erik Jan Harmens. Ook autobiografisch. Hij is doorgebroken met de muur, vond ik toen erg bijzonder om te lezen. Dat waren allemaal losse fragmenten over de tijd van zijn verslaving en volgens mij ook de periode dat ie stopte. Dit is een vervolg, maar wat minder bijzonder. Iets populairder ook. Maar nog steeds wel herkenbaar. Gaat over de tijd dat hij is gestopt. 

 

bewerkt door Pelle2
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 months later...

Kzit nu weer wat interessants te lezen. Quiet, the power of introverts in a world that does not stop talking, van Susan Cain. 

Over introverts en onder meer over het feit dat prikkels veel sterker bij hen doorkomen. Dus behoefte om alleen te zijn. En om te verdoven vul ik direct in. En zo zitten we weer in t thema.

Ik ben zelf tamelijk introvert, getrouwd met een zeer behoorlijke introvert, met 1 extraverte dochter en 1 die echt de meest introverte persoon is die ik ken. Vroeger dacht ik dat ze verlegen was, maar dat is ze helemaal niet. Gek genoeg is haar extraverte zus veel verlegener. Verlegen is iets heel anders. 

Oh wat is het kind interessant als ze je een kijkje geeft (heel zeldzaam) in haar universum waar ze ik weet niet wat allemaal uitspookt. Ze kent alles en iedereen, denkt over alles lang na, ze l*lt er alleen niet de hele tijd over zoals die andere :) 

Na een lange schooldag waar ze steeds moet socializen is ze altijd doodmoe en stort om half negen in. Typisch. Haar zus komt juist helemaal opgeladen thuis.

Introverts werken het liefst alleen, en niet in teamverband waar de beslissingen meestal worden genomen door de grootste muil met de minste kennis. Ik ben niet vreselijk introvert maar dat herken ik heel goed van mn werk. 

Klinkt bekend?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...