Spring naar bijdragen

Ayla89 ~ Even voorstellen


Ayla89

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal, 

Een paar weken geleden heb ik me aangemeld en lees ik wat mee. Misschien zal ik in de toekomst ook wel eens iets schrijven. Dan is het natuurlijk wel netjes om je even voor te stellen. 

Ik ben Ayla en ik worstel al een paar jaar met mijn alcoholgebruik. Dat wil zeggen: de afgelopen jaren was er zo'n stemmetje zachtjes in mijn hoofd wat zei dat ik me hier misschien zorgen over moest maken. Dat stemmetje duwde ik vervolgens vrolijk weg met een glas wijn en een sigaret. Het stemmetje werd wel steeds luider. Stoppen met roken heb ik twee jaar geleden gedaan. Stoppen met alcohol wilde ik lang niet. Ik bleef het maar goed praten. Ik had weinig katers en aangezien ik thuis dronk, ook weinig beschamende situaties mee gemaakt. En ook mijn omgeving ziet het niet echt als een probleem, maar dat is ook niet gek. Ik ben een stiekeme drinker. Dat wil zeggen: mensen weten dat ik wel een wijntje lust, maar niet dat er minimaal een fles per dag door ging. In december / januari ben ik serieus bezig gegaan met stoppen, wat goed begon, toch niet helemaal lukte. Ik zat nog niet weer op een fles per dag, maar toch zeker wel weer op 3 glazen. Een paar weken geleden heb ik mezelf weer bij elkaar geraapt voor een nieuwe poging. Ik ben daarbij ook op zoek gegaan naar een wat actiever forum, omdat ik merk dat ik er behoefte aan heb om er meer over te lezen en over te kunnen delen. Ik merk dat ik deze tweede poging erg somber ben, lusteloos en ontzettend moe. Alle positieve ervaringen van de 1e keer mis ik nog, dus ik moet het deze keer hebben van wilskracht en doorzettingsvermogen. En daar ontbreekt het wel eens aan bij mij.. 

Dat was het wel voor nu geloof ik.. 

bewerkt door Ayla89
Onderwerp aangepast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Ayla. Misschien is er nu geen euforie zoals bij de eerste poging,
maar dat wil niet zeggen dat je niet beter/positiever gaat voelen, naarmate
deze 2e stand houdt. Aan jou dus om hier doorheen te gaan en te zorgen
dat je geen 3e, 4e enz pogingen nodig gaat hebben. Dan kan het echte oogsten
gaan beginnen. Er is niets mis met wilskracht en doorzettingsvermogen hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel voor je reactie :) ik probeer het inderdaad maar gewoon te laten zijn, erdoorheen te gaan en hopelijk wordt het dan gaandeweg beter. Ik wil in de tussentijd alleen niet steeds tegen mijn partner zeuren, dus doe ik dat waarschijnlijk af en toe hier.. waar mensen waarschijnlijk ook beter weten dat het soms best even lastig is. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het woord poging begrijp ik nooit zo goed. Het klinkt als een enorme opgave met een ongewisse uitkomst en een vaag doel. Een poging om nooit meer te drinken?

Mijn tip zou zijn: Houd het bij vandaag. Morgen kijk je dan weer verder. 

Dat zeuren mag je hier doen hoor, daar het het forum voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar zeg je wat. Er spreekt eigenlijk ook niet zoveel vertrouwen uit het woord "poging"... maar ik vind het ook lastig om te zeggen: ik ga nooit meer drinken, want dat vertrouwen heb ik (nog) niet en dan voelt het nog meer als een mislukking als het misgaat. Dat weet ik nog van alle keren dat ik stopte met roken (en weer begon). Het doel is om niet meer te drinken. Dan zeg ik in plaats van poging: vandaag drink ik niet. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Ayla89

Somberheid komt niet omdat ik niet drink, maar omdat ik wel drink of liever gezegd: gedronken heb. De mentale kater.  Door alcohol raakt er nogal wat van slag in ons brein en als je al wat zwaarmoediger dan gemiddeld bent afgesteld en je gebruikt alcohol om je beter te voelen dan is er eigenlijk alleen de neerwaartse spiraal.  Door alcohol voel je je na gebruik neerslachtig en je gebruikt het weer om die neerslachtigheid niet te voelen. 

Hoelang het duurt voordat we mentaal weer in evenwicht zijn weet ik niet, dat zal persoon verschillen.  Wat kan helpen is dingen doen die je afleiden, leuk of nuttig.  Als je je somber aan het voelen bent, kun je van omgeving veranderen bijv.  Naar buiten helpt mij. En opletten of ik mezelf geen verhalen zit te vertellen die het lijden vergroten. Oh wat heb ik een zwaar leven.....

Met alcohol heb je een fopleven, een schijnleven. Oh wat is het leuk.  Voor even dan. 

 

Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • Ayla89 changed the title to Ayla89 ~ Even voorstellen

79 dagen zonder alcohol.. en toen ging het mis. Er gebeurde veel kort achter elkaar en blijkbaar heb ik toch nog niet voldoende copingsmechanismen om daar op een andere manier mee om te gaan. Daarna gingen we op vakantie, een situatie waar ik sowieso al wat risico's zag. Ik heb ervaren hoe fijn alcoholvrij is en ik was ook vastbesloten om de vakantie geen roet in het eten te laten gooien. Ik had me goed voorbereid om met trekmomenten gaan, ondanks dat ik thuis eigenlijk geen trekmomenten meer had. Alleen doordat het voor die tijd al mis ging, sloeg weer het "het is nu toch al verpest"-gevoel toe. De meeste dagen ben ik wel alcoholvrij gebleven, maar die avonden dat ik dat niet deed was het gelijk weer meer dan een fles. 

Ik heb het forum ook wat gemeden, omdat meeschrijven zonder de uitglijder(s) te vermelden hypocriet voelt, maar ik wilde het ook nog niet hardop "zeggen". Ik baal enorm en ben (weer) teleurgesteld in mezelf. Het is ook wat deprimerend dat het dus zo goed kan gaan, maar toch ook zo snel weer fout. 

Wat ik aan positiefs wel kan meenemen is dat de tips en tricks die ik had verzameld voor de vakantie wel hielpen. Daardoor heb ik de meeste dagen alcoholvrij gehouden. Als ik denk aan de hindernisbaan die Clare Pooley in "chardonnee" beschrijft, dan ben ik niet helemaal terug in het oude veld. Hoop ik dan maar. 

Anyway, ik moest het even van me afschrijven en dan ga ik er weer voor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hoi! Lief dat je het vraagt. Nu meer dan twee weken weer goed op weg en alcoholvrij. Ik denk dat het helpt dat het vooral op vakantie (en dus in een andere omgeving) mis ging. Morgen een verjaardag, dan is het wel weer even alert zijn. De vorige keer werd me zonder te vragen een glas wijn ingeschonken. Dat was een beetje ongemakkelijk om in de groep te zeggen dat ze het maar even weer terug in de fles moesten doen. Heb maar gezegd dat ik antibiotica had. Morgen dus even scherp op zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...