Spring naar bijdragen

Nooit meer een kater! van Allen Carr!


Myriam9

Aanbevolen berichten

Allen Carr, bekend van Stoppen met roken; de Carr-methode. Het boek dat al miljoenen mensen van het roken afhielp.

Allen Carr schreef meer boeken o.a. afvallen maar ook Nooit meer een kater.

14 febr 2008 ben ik gestopt met roken waarbij ik het boek Stoppen met roken heb gebruikt. Ik was er helemaal idolaat van. Heel helder en simpel geschreven maar o zo herkenbaar. Eigenlijk staat er niets in wat ik al niet wist maar toch...

Een voorbeeld;

Eén trekje maar......

Na enk dagen niet roken neem je 2 trekjes, 1 sigaretje, voor de meeste rokers is dat eerste trekje niet erg lekker zodat het in hun bewuste denken positief wordt ervaren. Ze denken; prima dat was niet lekker. De behoefte om te roken wordt al minder. In feite is precies het omgekeerde het geval. Prent het goed in u hoofd; sigatetten waren nooit lekker. U rookte niet omdat u het lekker vond, de enige reden waarom u rookte was om dat kleine monstertje te voeden. Ga maar na, u hebt hem paar dagen uitgehongerd. Hoe waardevol moet dat ene sigaretje of dat ene trekje wel niet voor hem zijn geweest. U bent zich daar niet van bewust maar het "shot" dat uw lichaam kreeg toegediend, wordt averechts gebracht naar uw onderbewustzijn en uw degelijke voorbereiding wordt aan het wankelen gebracht. Een klein stemmetje achter in uw hoofd zal zeggen; Al die logische redeneringen zijn prachtig maar sigaretten zijn toch waardevol. Ik wil er nog een.

Dat ene kleine trekje heeft twee schadelijke gevolgen.

1 Het houdt het kleine monster in uw lichaam in leven.

2 Maar wat erger is, het houdt het grote monster in uw hoofd in leven. Dat ene trekje brengt u weer dichter bij het volgende.

Onthoud goed; het is nou precies dat ene sigaretje waar het bij iedereen mee begon.

Hebt u nu een idee hoe het werkt?

Gisteren heb ik dus het boek "Nooit meer een kater" gekocht.

Ik ben er als een gek in gaan lezen.

Hoofdstuk 1 De gemakkelijke manier om alc onder controle te krijgen.

Hij legt hier uit dat er dogmas bestaan rondom het alc gebruik.

Hij wil ons er van overtuigen dat hij ons gemakkelijk onmiddelijk en blijvend zijn of haar drankprobleem onder controle kan krijgen.

En je nieuwsgierigheid gewekt ?

Vind je het leuk op de hoogte gehouden te worden?

Ik hoor het van jullie, liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jim,

Dank je voor je reactie, ik zat al te denken dat er geen belangstelling voor is. Misschien had ik de topic een andere titel moeten geven één die meer aanspreekt. Ik heb al zitten kijken maar ik weet niet hoe.

Maar ik zal hier schrijven hoe mijn bevindingen zijn met het boek.
Ik ga vanmiddag naar de sauna en het boek gaat mee. ;)

Ook jij succes hier, liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maar even omhoog gehaald voor de rokers van ons, en zoals je ziet werkt het een heel goed voor iemand en voor de ander van geen kanten.

Ben nog in het boek van stoppen met alc bezig maar merk dat ik eerst haast had het te lezen en nu een uitstel gedrag heb.:$

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zoveel herkenbare dingen in dit boek, gewoon griezelig als je bedenkt dat ik hier al jaaaaaaaaaaaaaaren met bezig ben. Hier een uitspraak uit het boek;

zo nu en dan een borrel is het enige pleziertje dat mij nog rest!

Het is onvoorstelbaar dat er in deze korte opmerking zoveel misvattingen kunnen voorkomen. Om te beginnen wordt het nooit gezegd door mensen die zo nu en dan iets drinken, maar alleen door mensen die volledig afhankelijk van alcohol zijn geworden. Woor de meeste mensen zou de opmerking een grove verdraaiing van de waarheid zijn en daarom slechts een ander belachelijk excuus. Is het leven echt zo'n sombere aangelegenheid? Helaas lijkt het voor de alcoholist wel zo te zijn.
En het klopt in die zin dat hij niet langer andere genoegens kent. Maar het lijkt niet bij hem op te komen dat zijn drinken hem heeft beroofd van die pleziertjes. Als je je fysiek en geestelijk uitgeput voelt, is het leven deprimerend.
Een andere misvatting is dat iemand echt genoegen ervaart aan het drinken van alc. Het zogenaamde genoegen dat mensen die zo af en toe wat drinken, menen te halen uit alc is een illusie. En de laatste misvatting in de opmerking is dat voor de persoon die dat zegt zelfs de illussie van genoegen is verdwenen!

Dit is een uitstekend voorbeeld van nog een ander vernuftig aspect van verslaving; hoe meer het je de ondergang in sleurt des te groter de illusie van genot en /of steun.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom zou iemand een giftig, uiterst verslavend middel willen drinken dat walgelijk smaakt; een drug die je leven verkort, je immuunsysteem ondermijnt en je concentratievermogen aantast; een drug die je zenuwstelsel, je zelfvertrouwen, je moed en je vermogen om te ontspannen vernietigt? waarom zou je een drug willen nemen die je in je leven ongeveer 300.000 tot 425.000 kost en absoluut niets voor je doet?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

fruitvlieg,
die niet verslaafde zijn nog niet zo vergevorderd in de vergiftiging als de verslaafde, maar met een beetje pech komt hij daar ook.
Ja vergeten, als je er voor kiest je lam te drinken.
Dagelijkse beslommeringen? Onderneem dan iets wat dit doorbreekt, maar alc. nee is weer een excuus!
meer fantasie met alc. dat lijkt me wel erg ver gezocht. En als je dat al zou hebben wanneer voer je het dan uit? na een paar glaasjes anders durf je misschien niet? En als je het al doet, schaam je je de dag erop?
Nee alc houd dat in stand, het idee dat het ontspant, en alle goede eigenschappen die jij het geeft.

Maar jij drinkt dus al een half jaar niet meer, gefeliciteerd! En dat helemaal op wilskracht?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg,

Wij zijn er goed in om de mooie momenten te onthouden en de shit maar even te vergeten. Ik ben al jaren bezig met wel stoppen, niet stoppen, minderen en wat brengt het me? juist stresssss als maar bezig zijn met drinken ook als je niet drinkt. En natuurlijk heb je ook fijne gezellige leuke momenten gehad met drinken, maar die zouden er zonder drinken ook zijn geweest, en waarschijnlijk zou het plezier langer geduurd hebben als met alc. Ik ben me er nu echt op aan het voorbereiden om geheel te stoppen. Ik wil dat er een eind aan komt aan die eeuwig durende strijd. Ik heb al heel wat kapot gemaakt met alc. en waarom? omdat het zo lekker is? omdat het zo ontspant ? omdat het zo gezellig is? omdat het me moed geeft? omdat het de remmingen weg neemt? omdat het me gelukkig maakt?

Ja onze patronen moeten veranderen, en goede tijds invulling is ook heel belangrijk. Regelmaat voor mij...

Liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fruitvlieg,
Ik snap wat je bedoeld met ook mooie momenten die had ik ook, die heeft elke drinker. Maar dat is nu de kracht van alcohol (=drugs) Hij houd ons een mooi plaatje voor, hij lokt ons. Hij noemt zichzelf PLEZIER............ Daarom gaan mensen drinken, gezellig....
Elke drinker begint bij het eerste glas, sommigen laten het daar bij omdat ze het vies vinden (is ook zo het eerste glas) andere zijn echte doorzetters (wij dus dat hebben we al bewezen) en blijven het proberen totdat het lekker is. Of een ander drankje dan wat iets zoeter of juist niet.

Wat als dat drankje nou VERWOESTING hete, zou het dan ook zo goed verkopen? Als het bekend stond als GIF.....

Weet je de gewone drinker die alles nog onder controle heeft is NOG niet zo ver gevorderd als wij. Hij is nog niet zo vergiftigd als wij. Wij waren jaren geleden ook op de plek van de gewone drinker.

Wij moeten leren het als vergif te zien, en wie wil dat nu drinken?
Ja ik weet het ik doe het nog steeds, maar nog maar even. Als ik mijn boek uit heb stop ik!
Ik gebruik deze topic om het voor andere maar zeker voor mezelf duidelijk te krijgen. Ik moet gaan geloven dat het Gif is wat ik drink en dat het Verwoesting brengt.

Liefs Myriam

Hoe heerlijk zal het zijn als ik stop met mezelf te vergiftigen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het ook een geweldig boek Myriam.
Zijn boek stoppen met roken heb ik 2x gelezen voor dat lukte, meer dan 10 geleden nu.
Zijn boek nooit meer een kater heb ik heel wat vaker gelezen, maar heeft wel degelijk meegeholpen om uiteindelijk helemaal te stoppen met alcohol. Alle zaadjes die geplant worden kunnen gaan groeien.
Uiteindelijk geloofde ik geen enkel argument meer om te drinken.

groetjes Kate

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is toch dat boek waarin Carr verhaalt over de bekerplant??
En die vlieg die bovenaan de beker van de bloem iets lekkers ruikt en wegslurpt, maar op enig moment naar beneden wordt getrokken en niet meer van de bodem vandaan kan komen!
Een heel mooie vergelijking. Hij komt daar telkens op terug...


xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kate, fijn om te horen dat het jou ook geholpen heeft. Ik hoop ook dat ik uiteindelijk geloof dat er geen enkel argument meer is om te drinken. Dan wordt het stoppen en vooral het volhouden een stuk makkelijker denk ik. Je hoeft dan niet te denken ik mag niet meer drinken maar ik hoef niet meer te drinken.

Cathy, dat is inderdaad ook het verhaal van de bekerplant. Heel herkenbaar en duidelijke vergelijking.
Dit zal ik nog eens hier neerschrijven binnen kort.

Groetjes Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben de vlieg die nog steeds een soort van besef heeft dat ie niet vérder moet gaan..... die blijft een beetje ruiken, slurpt soms wat en kan net weer op tijd terug... Ik hang wat bij de rand.... en duik soms eens weer.
Dat kan tijden heel goed gaan - dat hangen -, maar dan lonkt het weer. En ver* dan ineens zomaar weer even gegrepen te worden door de angels van die ****** bloem met zijn verlokkende geuren....
Dan bleek er een van HALT (hungry,angry,lonely,tired) te zijn of een andere valkuil. (gelukkig voelen, verveling, dingen goed te hebben gedaan, opwinding, leegheid) Of een smoes.

Ik vind het lastig: geloof nog steeds in minderen en heb ondertussen wel bijna alle valkuilen in de peiling!
Die van mezelf.

Ik vergelijk me ook met anderen (ook zoiets...) en vind dan vaak dat ik het best aardig doe. Maar: het blijft oppassen!

Onlangs bij oude vrienden (die er van houden) heb ik het een gespreksonderwerp gemaakt: teveel drinken. Zorgen daarom. Mijn beste vriendin hult zich in stilzwijgen en haar man zegt: ja wij drinken veel te veel en we zijn ontkenners ook nog.
Voor 17h al 3 bellen wijn op hebben vind ik abnormaal voor een 55+er. Einde avond 1 fles leeg.
Dat gebeurt mij niet zo snel, beslist niet. Elke dag drinken ook niet.

Desalniettemin: is het elke dag opnieuw oppassen geblazen!

xxx

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Cathy,

Ik bedoelde niet het verhaal van HALT, en ook niet van verveling enz. wat jij schrijft. Ik zoek het morgen op en schrijf het hier.

Ik ben ook geminderd maar merk dat ik ongeveer 1x in de week meer drink als voorgenomen. Kom ik tot de conclusie dat ik veel energie steek in het drinken. En dat doe ik al jaren, veel energie in drinken/ minder drinken.

Mijn uiterste datum om te stoppen is 14 Februari, dit omdat ik 3 jaar geleden ook op deze dag gestopt ben met roken en dit goed gegaan is, het Valentijnsdag is, ik mijn geheime liefde een kaartje stuur. (dit is het leven zonder Gif)

hoef ik ook niet meer elke dag op te passen, vermoeiend hoor....

Liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed Myriam dat je een datum hebt. Ik lees je al een tijdje en wist dat je er mee bezig was. Of doorgaan met minderen of toch stoppen. Als je stopt ben je veel minder energie kwijt, je bent niet meer de hele dag met drank bezig. Toen ik in het verleden wel eens een poging deed te minderen, werd ik ontzettend sjacherijning als ik een dag niet mocht drinken van mezelf, als ik een dag wel mocht drinken was ik er vanaf 's ochtends al mee bezig. Om 17.00 uur mag ik! Doodvermoeiend allemaal. Heb je het boek nu ook bijna uit?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Josje,
Ja ik word ook sacherijnig van dat minder drinken, alhoewel ik morgens fitter ben..
Ik heb het boek bijna uit, ga het uitlezen en begin dan gewoon weer opnieuw om me een steuntje in de rug te houden.

Maar Josje, heel goed van je dat je het al 24 dagen vol houd, ga zo door he.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DE BEKERPLANT

zoals de naam al zegt heeft hij de vorm van een beker. De binnenkant van de plant is bekleed met een kleverige nectar. De geur ervan doordringt de omringende atmosfeer en vliegen worden erdoor aangetrokken als bijen door honing. De nectar smaakt even goed als hij ruikt en de vliegen kunnen niet anders dan hun neus in deze verrukkelijke gratis maaltijd steken. Helaas is de maaltijd niet gratis. Integendeel, de ongelukkige vlieg betaalt ervoor met zijn leven.
Het is niet slechts toeval dat de helling boven aan de plant nauwelijks zichtbaar is, of dat de binnenkant van de plant bekleed is met minuscule kaartjes die maar één kant op groeien; omlaag.
Zwaartekracht, de voorraad onaangeroerde nectar en de richting van de haartjes spannen alle samen am ervoor te zorgen dat de nietsvermoedende insecten steeds dieper in de val afdwalen.

Voel je het addertje onder het gras al?
beginnen er alarmbellen te rinkelen? Voel je de overeenkomst met drugsverslaving? (alc)

De arme vlieg wordt zo in beslag genomen door het heerlijke banket dat hij totaal geen oog heeft voor het feit dat de helling van de plant nog steiler wordt en dat hij geleidelijk de diepe valkuil in wordt gelokt.
Maar waarom zou de vlieg zich druk maken? Hij heeft vleugels. zelfs nu hij de deels verteerde restanten van de tientallen andere vliegen kan zien drijven in de sappen onder aan de beker, weet hij dat hem dat niet zal overkomen. Waarom een gegeven paard in de bek kijken? Hij heeft de situatie onder controle en kan veilig wegvliegen als hij dat wil. Tenminste, dat denkt hij, totdat hij probeert op te stijgen. Helaas heeft hij zich zo volgegeten dat hij twee keer zo zwaar is dan normaal. Zijn vleugels en poten zijn bedekt de kleverige nectar en hoe meer hij worstelt, des te erger wordt het. De zijwanden van de plant zijn nu kaal, glad en vrijwel verticaal. Niets kan voorkomen dat de vlieg terechtkomt bij zijn onfortuinlijke metgezellen.

Kun jij je de vlieg die op de plant neerstrijkt voorstellen als de tiener die zijn eerste shandy proeft?
Kun jij je de snotneus voorstellen als hij op het punt staat over te geven, net als de opgeblazen blieg voordat hij probeert op te stijgen?

En als de alcoholist niet langer zijn ogen kan sluiten voor het feit dat zijn leven wordt beheerst en verwoest door drank, probeert hij dan niet zijn consumptie te verminderen en onder controle te krijgen, net zoals iemand die veel te zwaar is probeert minder te eten?Maar maakt lijnen het eten minder aantrekkelijk? Integendeel! Hoe meer je mindert, des te meer trek je krijgt; hoe meer trek, des te misdeelder je je voelt van iets, hoe meer je je beroofd voelt, des te kostbaarder ieder kruimeltje woedt. Precies hetzelfde gebeurt er als je probeert minder te gaan drinken. Op de momenten dat je jezelf niet toestaat te drinken, voel je je ellendig omdat je niet mag drinken, en als je jezelf wel toestaat te drinken, voel je je evengoed ellendig omdat je niet genoeg kunt drinken.

Is het geworstel van de vlieg niet hetzelfde als de mislukte pogingen van de alcoholist die probeert zijn consumptie onder controle te houden? Drinken is niet minder kostbaar voor hem geworden. Integendeel, het beheerst zijn hele leven.

Liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor de meeste alcoholisten is de AA de enige beschikbare bron van hulp. Maar volgens haar eigen doctrine bestaat er geen medicijn tegen alcoholisme en kan de weg naar herstel lang en pijnlijk zijn. Stel je eens voor dat er een afdoend, gemakkelijk en goedkoop medicijn zou zijn dat voor iedereen met een drankprobleem zou helpen, een medicijn dat;

* ONMIDDELLIJK HELPT
* BLIJVEND WERKT
* GEEN WILSKRACHT VEREIST
* NIET MET BIJVERSCHIJNSELEN GEPAARD GAAT
* JE IN STAAT ZOU STELLEN MEER VAN HET SAMENZIJN MET ANDEREN TE GENIETEN
* JE BETER ZOU TOERUSTEN OM STRESS HET HOOFD TE BIEDEN
* NIET GEPAARD GAAT MET EEN GEVOEL VAN OPOFFERING OF GEMIS OF DE NOODZAAK OM DE VERLEIDING TE WEERSTAAN.

Misschien vind je het gemakkelijker om in sprookjes te geloven. Maar het bestaat. Het is dit boek............

Stel dat de methode van Allen Carr een wonder is zoals hij beweert, waarom wordt hij dan niet toegepast door de gevestigde medische wereld ? Met de moderne communicatietechnieken zou een dergelijk geneesmiddel zijc toch als een lopend vuurtje coor de wereld verspreiden?
Dat komt doordat die organisaties groot en machtig zijn. Ze beschouwen zichzelf niet alleen als de experts maar worden als zodanig door de regering de media en de maatschappij in het algemeen beschouwd. Zij hebben ook toegang tot de gigantische openbare e/of liefdadigheidsfondsen.
Waarom zou iemand luisteren naar de stem van een enkeling die vrijwel alles wat deze gerespecteerde deskundigen zeggen tegenspreekt?

Maar voor langdurige en uiterst ingewikkelde problemen zoals alcoholisme bestaan toch zeker geen snelle en gemakkelijke oplossingen?

Stel je voor dat je gevangen zit in een cel met een combinatieslot. Je kunt jaren lang proberen de combinatie te vinden en er niet in slagen. Maar als ik je de combinatie zou geven, zo je gemakkelijk, onmiddellijk en voor altijd bevrijd worden.

Maar met alcoholisme zit het toch zeker anders?

Alcoholisme is precies zo en Easyway is de sleutel van die gevangenis. ( Easyway is dit boek)

Tot zover weer, liefs Myriam

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...