Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas
gwen

Wat kan de AA betekenen voor je herstel?

Aanbevolen berichten

@nancy Het verschil in de benaming zit hem vooral in het recht op hulp. Sorry dat ik het zeg of plaats, maar veel mensen zitten nog steeds in ontkenning. Voila het is er uit. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

tsja, nog al wat,  als er sprake is van ziekte kan je 

aanspraak maken op  noodzakelijk behandeling en alle noodzakelijk hulp,

op vergoeding van de kosten daarvan

aanspraak maken op uitkering van de  sociale verzekering als werken niet mogelijk is.

dus goed  geregeld en meer dan terecht dat verslaving als ziekte wordt gezien, of we dat nu leuk vinden of niet.

het gaat hier toch niet om een psychologisch flauwe kulletje van even wat minder in je vel zitten...

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Het kan twee kanten opgaan door het als ziekte te zien. Het kan werken als opluchting omdat jij eindelijk begrijpt waarom je al die tijd zo raar deed. Maar ik heb ook wel gezien dat mensen gemakzuchtiger worden omdat ze het als ziekte zien. Voor mijzelf gesproken: ik zie het niet als ziekte. Een ziekte loop je mijn inziens buiten eigen toedoen op. Bij alcoholverslaving is de eigen rol niet te ontkennen. In die zin ben ik dus schuldig aan mijn eigen verslaving. Het voordeel van deze visie is echter ook weer dat ik bij het herstel ook het heft in eigen hand kan nemen en niet afhankelijk ben van andere krachten die mijn ziekteverloop bepalen. Vooral de opvatting chronisch ziek is mij persoonlijk wat te dol. Je moet niet lichtzinnig worden, maar op gegeven moment beschouw ik mij toch echt we als hersteld of genezen, zo u wilt.

Maar goed: je mag het van mij ook zien als chronische ziekte. Maar dan wel een waar je kerngezond bij blijft en waarmee je stokoud kunt worden.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
25 minuten geleden zei bumperjim:

Oh het gaat om kostenvergoeding

noem t maar zoals je wilt, voor mij is t geen ziekte. 

dat klinkt wat schamper.

het gaat  mij niet om de vergoeding zozeer,  en ik ben blij dat ik er (nog) geen aanspraak op hoeft te maken, het gaat mij er om hoe je als maatschappij omgaat met dit probleem.

en @knakker

9 minuten geleden zei knakker:

Een ziekte loop je mijn inziens buiten eigen toedoen op

je gooit de drank zelf naar binnen, en nu gaat het fout eigen schuld  dikke bult,  niet meer doen hoor!

het is toch wel wat gecompliceerder dan dat.

maar hoe dan ook, ben ik blij dat, waar het er toe doet, verslaving als ziekte wordt geclassificeerd, wat dit werkelijk tot een 'achterhoede gevecht'maakt.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
47 minuten geleden zei brazer:

je gooit de drank zelf naar binnen, en nu gaat het fout eigen schuld  dikke bult,  niet meer doen hoor!

het is toch wel wat gecompliceerder dan dat.

Natuurlijk is het hartstikke gecompliceerd. Er speelt ik weet niet hoeveel mee zowel in het ontstaan van de verslaving als in het er vanaf raken. Ik heb ook nergens gezegd dat het zo simpel is als jij het hierboven stelt. Ik sprak slechts over dat je als verslaafde ook je verantwoording moet nemen.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je er leverkanker van krijgt dan is het in mijn definitie wel een ziekte. Blijft nog je eigen schuld natuurlijk maar is wel een ziekte.

Verantwoording is voor mij ook essentieel. Ook om eruit te komen. Goddank is het mn eigen schuld, kan ik er ook wat aan doen. Zo ben ik ook met mn burnout omgegaan. Daarbij blijft het fijn als het vergoed wordt, maar ik haat het gevoel overgeleverd te zijn aan een ziekte. Zo wil ik het niet zien, zo zit ik gewoon niet in elkaar.

En ja het is gecompliceerd, helemaal eens. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
1 uur geleden zei brazer:

het gaat  mij niet om de vergoeding zozeer,  en ik ben blij dat ik er (nog) geen aanspraak op hoeft te maken, het gaat mij er om hoe je als maatschappij omgaat met dit probleem.

Ik denk dat er nog andere visies mogelijk zijn dan enerzijds "het is hun eigen schuld, dan moeten ze gewoon stoppen" en anderzijds "ze zijn ziek".

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
32 minuten geleden zei bumperjim:

maar ik haat het gevoel overgeleverd te zijn aan een ziekte.

Je gezondheid kwijt raken is inderdaad verschrikkelijk. Daar kunnen we het wel over eens zijn.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Eigenlijk weet ik niet meer waarom ik hier nog wat probeer op te antwoorden. Er zijn veel soorten verslavingen, de meeste worden voor zover als ik weet ook op dezelfde manier en door dezelfde mensen professioneel intensief behandeld. Er wordt wel een verschil gemaakt in leeftijd -18 en +65 alhoewel de +65 soms ook nog op dezelfde plaats terecht komen. Er wordt ook voor een eetverslaving een onderscheid gemaakt. 

Het verschil van leeftijd snap ik heel goed. En behandeling. Voor de rest is er eigenlijk in mijn ogen totaal geen verschil. Je kunt verslaafd zijn aan iets waardoor je anderen of jezelf geen of weinig last berokkent. Bijvoorbeeld een paar uur per dag gamen. Een verslaving zoals alchohol, 3 pakjes sigaretten per dag, Cocaïne of soms een combinatie heeft zeker een invloed op jezelf en andere. 

Goed voor diegene die er uit geraken, door het bestempelen als zoiets als postzegels te verzamelen. Als dat voor jullie werkt, prima. Voor de rest zal het iets zijn waarvoor ze externe hulp nodig hebben en ook blijven hebben. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Als je in plaats van "schuld" over "aandeel" kunt spreken en denken is de kapstok of naam niet meer zo interessant. 

Vind ik. 

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Ik vind het jammer dat ik die brief/ link geplaatst heb.
De hele brief is verkracht hier.

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites
19 uur geleden zei knakker:

Natuurlijk is het hartstikke gecompliceerd. Er speelt ik weet niet hoeveel mee zowel in het ontstaan van de verslaving als in het er vanaf raken. Ik heb ook nergens gezegd dat het zo simpel is als jij het hierboven stelt. Ik sprak slechts over dat je als verslaafde ook je verantwoording moet nemen.

Je hebt het steeds maar over verantwoordelijkheid en verantwoording moeten nemen. Maar ik had stukken meer verantwoordelijkheidsgevoel ten tijde ik in gebruik was als dan toen wanneer mijn verantwoordelijkheid van me afgenomen werd want daarmee werd het gebruik alleen maar erger. Zoals ook in de brief staat. En dat is niet afschuiven of zo maar wel verslaving voeden, mee in stand houden, bewust of onbewust. Niet helpend, integendeel, al wordt misschien gedacht van wel.

Dat wilde ik nog wel even graag zeggen.

Kanttekening; Dit is mijn persoonlijke ervaring en valt dus ook niet over te twisten verder. Die is zoals die is.

In AA dragen we de alcoholist niet maar wel de boodschap.

bewerkt door Bor

Deel dit bericht

Link naar bericht
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...