Spring naar bijdragen

Verslaafd aan alcohol


Ronel

Aanbevolen berichten

Voor mij was de stap naar de huisarts echt een breekpunt. Tot dan toe kon ik mijn gedrag altijd nog goedpraten. Hield ik ergens het gevoel dat ik het wel zelf in de hand had en dat stoppen en weer beginnen eigen vrije keuzes waren. Ik had wel het gevoel dat ik heel erg met de billen bloot moest en had het dus ook steeds als uiterste redmiddel voor me uit geschoven. Maar aan mezelf toegeven dat ik een zodanig probleem had dat ik het niet alleen kon oplossen heeft mij uiteindelijk het meest geholpen. Daarna was het hele traject - huisarts en Tacitus - alleen maar heel erg ondersteunend.

Het is geweldig dat steeds meer mensen zoals Esther in het filmpje open zijn over hun gebruik en hun proces. Het is volkomen achterlijk dat wij allemaal zo omzichtig met ons probleem omgaan. Niet naar de huisarts, niets tegen je partner zeggen, er niet over praten met je vrienden. We houden zo met elkaar het beeld in stand dat alcoholmisbruik iets is waar je je voor dient te schamen. 

Fijn @Maarten82 dat jij eens van het tegenovergestelde uitgaat! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Pytje:

Fijn @Maarten82 dat jij eens van het tegenovergestelde uitgaat! 

Dank je Pytje. Is niet meer dan logisch vind ik. Je vindt pas rust als je trots bent op je vorderingen in plaats van je te schamen voor je zwaktes uit het verleden. Dat laatste is een soort van 'negatieve nostalgie' denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-3-2023 om 13:25 zei Maarten82:

Nee hoor, je vertikt het gewoon om voor de rest van je leven als een soort afhankelijk, en zwak persoon gezien te worden, Wanneer je, zoals ons, niet met alcohol kan omgaan, dan is de keuze om nooit meer te drinken juist een teken van een sterk en autonoom karakter. Een persoon die ervoor kiest om als zichzelf door het leven te gaan.

De maatschappij ziet dit te zwart wit vind ik. Je bent of verslaafd, of niet. Dat is totale nonsens, er zitten vele gradaties tussen. Alcohol is nooit normaal. Er zijn ongelooflijk veel mensen die teveel drinken. Een aantal heeft een rem die nog steeds door een APK heen kan, maar velen hebben die niet. En velen staan op het punt om die rem te verliezen. Toch is het zo sociaal geaccepteerd om maar weer iedere keer te proosten. Bij feestjes, vergaderingen, bruiloften, mooie gebeurtenissen, treurige gebeurtenissen, aan het einde van de werkdag, werkweek, begin van de zomer, van de winter, en ach ja, laten we de herfst en lente ook maar vieren. Echte mannen drinken bier en whisky en zuipen anderen eronder, vrouwen drinken galant een cocktail of glas Prosecco. In films en series klokt de stoere hoofdrolspeler het ene na het andere glas achteloos en vol zwierigheid naar binnen. Wat een farce! De marketingstrategie wordt in optima forma losgelaten op onze zucht naar een roes.

Maar oh wee als je hulp zoekt. Dan word je hoofdschuddend in een hoekje geduwd. Ach arme, hij is verslaafd. Hij is zwak en heeft onze hulp nodig. Terwijl de rest van de wereld vrolijk verder zuipt. 

Je staat nu 12 dagen droog! Koester elk moment Ronel. Want je hebt ervoor gekozen een sterk en autonoom iemand te worden. Dat is het beste wat je uit jezelf kan halen. Je kon het eerder, je kan het weer,daar ben ik van overtuigd. En bedenk op moeilijke momenten hoe het was toen je nog zoop, duf in je hoofd was, je zwak en treurig voelde en dat je nooit meer terug wil naar dit gevoel. Vind rust en duidelijkheid in de gedachte dat je nooit meer hoeft te drinken, zet een kop thee, koop iets leuks voor jezelf en lach de hele wereld uit!

Alcohol? Been there, done that. Didn't work, caused shit!

Ik wens je alle goeds!

Ik ben nu bijna 5 jaar gestopt en mijn maatje 4 . Heb m deze tekst doorgestuurd.  Heerlijk om weer even stevig in het zadel te gaan zitten.   Dankjewel hiervoor 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Francoise:

Ik ben nu bijna 5 jaar gestopt en mijn maatje 4 . Heb m deze tekst doorgestuurd.  Heerlijk om weer even stevig in het zadel te gaan zitten.   Dankjewel hiervoor 

5 jaar gestopt! En je maatje ook al 4 jaar. Daar neem ik mijn petje voor af. Ik hoop dat jullie beseffen hoe trots je daarop mag zijn.

Groetjes Maarten 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen aan degene die dit lezen. Afgelopen 24 februari is de datum dat ik mijn laatste glas wijn achterover sloeg. Het gaat nog steeds erg goed. Ik ben wel snel moe merk ik. S'avonds na 21:30 uur begin ik al te knikkebollen. Ik hoop wel dat dit minder zal worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 25-2-2023 om 13:30 zei Ronel:

ben een keer zelfs verdrietig en boos geworden omdat iemand bleef aandringen en uiteindelijk gewoon een glas volschonk en voor mijn neus zette. Terwijl ik zo nadrukkelijk had gezegd dat ik niet meer dronk. Ik heb het contact met deze mensen verbroken maar vond het wel heel erg.

Jammer dit soort mensen. Ik vindt dat je het sterk heb afgehandeld toch een blijk van zelfrespect

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...