Spring naar bijdragen

Stiekem (drink)gedrag


Kraan

Aanbevolen berichten

Waar ik veel moeite mee heb is dat ik stiekem gedrag vertoon.
Zowel met alcohol kopen als met alcohol nuttigen. 

In welk opzicht vertoon(de) jij stiekem drink gedrag?
En voor degene die zijn gestopt: is dit patroon "makkelijk" om om te zetten? 

Doel van de vraag: 
Op zoek naar ervaringsverhalen van mensen die hetzelfde doen (erkenning) maar vooral ook van mensen die hetzelfde deden maar het gelukt is om te stoppen (succes, positiviteit). 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@KraanStoppen met stiekem gedrag betekent waarschijnlijk automatisch dat je minder zult moeten gaan drinken, of bedoel je dat je op dezelfde manier wilt drinken maar dan openlijk? Dat zou wel eens kunnen betekenen dat je partner en kinderen gaan steigeren, je in de gaten gaan houden en dat je je verdoving kwijt bent. Je zegt ergens dat je in zwaar weer zit en alcohol inzet om hier mee om te gaan. Dat zomaar loslaten is misschien te moelijk zonder het uitzicht op een alternatief?  Zit daar een uitweg voor jou? Andere bronnen van ondersteuning zoeken? Op een andere manier leren omgaan met moelijke omstandigheden? 

Toen ik stopte met drinken was het ook over met stiekem doen, maar dat lijkt me logisch. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat stiekeme herken ik. Ik deed bijvoorbeeld graag boodschappen met de zelfscanner, zodat de flessen drank niet over de kassaband hoefde, maar meteen onderin mijn boodschappentas konden (wel jammer dat er evengoed een belletje afgaat bij de kassa i.v.m leeftijds controle). Dus wisselde ik regelmatig van winkel/ supermarkt.. zodat het minder zou opvallen. Bij de slijter antwoorde ik vaak 'ja' op de vraag of er cadeautjes bij zaten? Dan liet ik een paar flessen feestelijk inpakken zodat de verkoper niet zou denken dat alles voor eigen gebruik was. Thuis had ik de meest bizarre verstopplekken, tot in mijn slaapkamer aan toe. Als ik flessen witte wijn met schroefdop had leeggedronken, vulde ik die wel eens met water en zette ze terug in de koelkast. Man en kinderen drinken niet dus zouden dan niet merken dat er veel flessen leeggedronken waren. Ik dronk mijn drank ook meestal uit een koffiemok. Zo'n grote gevulde wijnbel overdag stond toch wel heel erg alcoholistisch vond ik. Alsof het in een koffiemok minder erg was? Dus ik hield mezelf ook als het ware voor de gek, hield een enorme schijn op. Eén ding kon ik echter nooit verdoezelen, namelijk dat ik dronken werd, knock-out ging. Dus hoe goed ik ook stiekem alles in huis wist te loodsen, hoe goed ik alles ook verstopt had. Ik was uiteindelijk dronken, en dat wordt je niet van kraanwater! Ik gooide het vaak op migraine, een griepje, wanneer ik weer bijkwam uit een paar uur coma.. maar mijn gezin wist echt wel beter natuurlijk. Ik zit nu pas op mijn 7e stopdag. En waar ik me het meeste verlost van voel is dat stiekeme gedrag. Onmogelijk om dat te missen! Ik heb eerder meer dan jaar droog gestaan en het bevrijde gevoel won het altijd op de momenten dat de verleiding opdook. Ik ben nu hard aan het werk om dat terug te krijgen, net als toen. En dit keer voor altijd! Ik hoop dat bij jou die knop ook omgaat. Succes.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 24-2-2023 om 19:46 zei Kraan:

Waar ik veel moeite mee heb is dat ik stiekem gedrag vertoon.

Herkenbaar. Natuurlijk heb je daar moeite mee. Omdat het je continu herinnert aan het feit dat je iets doet wat je niet wil doen of wat in je eigen ogen niet normaal is.

Persoonlijk voelde ik mij een behoorlijk sneu menneke. Een echte loser op momenten dat ik glazen achterover sloeg in de 'schaduw' waar niemand mij zag. De dag waarop ik stopte met drinken was de dag dat ik eindelijk een positief zelfbeeld heb gekregen. Natuurlijk heb ik nog mijn gebreken, zwakheden en mankementen. Maar die zijn allemaal relatief onschuldig vergeleken met dat zielige, stiekeme gezuip.

Ik kan niet uitleggen in hoeverre mijn zelfbeeld is verbeterd, hoeveel voordelen het wel niet oplevert. De opluchting die je voelt wanneer je open en bloot kan praten met je partner over alcohol, wetende dat je daar mee bent gekapt. De oprechte trots die ik voel over mijn beslissing en doorzettingsvermogen, terwijl ik, in alle bescheidenheid, nooit zo vol ben van mezelf.

En niet in de laatste plaats, de rust en duidelijkheid die het mij heeft gegeven wetende dat ik mij niet meer druk hoef te maken over hoe ik matig met alcohol zou kunnen omgaan. Elke keer weer 1 glas aan je lippen zetten en constant bezig zijn met de vraag: kan ik er nog eentje drinken, of moet ik het hier bij laten? Voel ik al een roesje, is dit genoeg? Ik zou er zo graag nog eentje achterover willen slaan, maar ja, ik ben nu matig met alcohol...

Wat een treurnis lijkt me dat voor mij persoonlijk. Wat zou ik mezelf aandoen. Om mijn leven te laten beheersen door een drug waar ik krampachtig mee probeer om te gaan maar nooit echt helemaal van kan afblijven. Hoeveel beter mijn leven nu is. Ik zou het je zo graag willen laten ervaren Kraan, maar dat is iets wat je zelf moet beslissen, waar je zelf je schouders onder moet zetten. Maar de beloning is ongelooflijk Kraan, dat beloof ik je wel.

Nee! dat stiekeme drinken heeft op een spectaculaire manier plaatsgemaakt voor stiekeme trots (zei de calvinistische gek :D).

groetjes

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Etty:

of bedoel je dat je op dezelfde manier wilt drinken maar dan openlijk?

Nee dat bedoel ik inderdaad niet

 

 

12 uur geleden zei Etty:

at zou wel eens kunnen betekenen dat je partner en kinderen gaan steigeren, je in de gaten gaan houden en dat je je verdoving kwijt bent.


Inderdaad

 

 

12 uur geleden zei Etty:

Je zegt ergens dat je in zwaar weer zit en alcohol inzet om hier mee om te gaan. Dat zomaar loslaten is misschien te moelijk zonder het uitzicht op een alternatief?  Zit daar een uitweg voor jou? Andere bronnen van ondersteuning zoeken? Op een andere manier leren omgaan met moelijke omstandigheden? 


Ik kan niet te diep in details treden op dit moment.
Maar laten we het erop houden dat ik inderdaad in zwaar weer zit. Maar ik me ook realiseer dat alcohol drinken het nog zwaarder maakt voor mij en mijn gezin.
Ik realiseer me goed dat alcohol niet de oplossing is. En vandaag bv ook maar 1 whisky 30 ml gedronken. Dus soms heb ik de rem gelukkig wel nog. 

 

 

11 uur geleden zei Ronel:

Bij de slijter antwoorde ik vaak 'ja' op de vraag of er cadeautjes bij zaten? Dan liet ik een paar flessen feestelijk inpakken zodat de verkoper niet zou denken dat alles voor eigen gebruik was


Heel herkenbaar.
Heb ook wel eens de smoes gebruikt dat ik een personeelsfeest gaf voor mijn poolse medewerkers.
Deed je ook wel eens online bestellen bij een slijter @Ronel?

 

 

11 uur geleden zei Ronel:

hoe goed ik alles ook verstopt had.


Dat vind ik knap.
Of bedoel je met verstoppen bv achter een stapel kleren leggen?
Ik heb 1 goede verstopplek, maar de kans op betrappen blijft aanwezig daar. 

 

 

11 uur geleden zei Maarten82:

Herkenbaar. Natuurlijk heb je daar moeite mee. Omdat het je continu herinnert aan het feit dat je iets doet wat je niet wil doen of wat in je eigen ogen niet normaal is.


Ja.
En de spanning: "hoe kom ik aan een nieuwe voorraad, zodat niemand het ziet"
 

11 uur geleden zei Maarten82:

Hoeveel beter mijn leven nu is. Ik zou het je zo graag willen laten ervaren Kraan, maar dat is iets wat je zelf moet beslissen, waar je zelf je schouders onder moet zetten. Maar de beloning is ongelooflijk Kraan, dat beloof ik je wel.


Het hele grote probleem is dat mijn leven niet beter is als ik stop met alcohol.
Ik wil niet teveel in details treden ivm mijn privacy. 
Maar laten we het erop houden dat ik de grootste beren op de meest kronkelige weg zie sinds twee jaar. 
Dat is ook precies de rede van mijn alcoholgebruik. Of een forse toename. Met momenten blijf ik zeggen.
Niks mentaals. Niks relationeels zoals scheiden of dat soort dingen. Ooit vertel ik er eens meer over, of privé.

 

 

11 minuten geleden zei Eindelijkgestopt:

Ik snap deze reactie niet?

Ik ook niet @Eindelijkgestopt
Ik ben er eerlijk gezegd vanuit gegaan dat @Strijkbout dit schreef omdat hij onder invloed was

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik las het als; stop dan met stiekem gedrag en ga de schaamte voorbij ( @Strijkbout?)

dat zal zo niet werken lijkt me. Voor mijzelf stopte het stiekeme pas na het stoppen met drinken>
daarmee doorbrak een jarenlange periode van schuld en schaamte
en ik ben jarenlang nog verbaasd geweest over wat daarvoor in de plaats kwam; trots/fier/sterk

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Kraan, even een reactie op je vragen. Mijn verstopplekken waren heel divers. Van onderin een volle wasmand, mijn kledingkast, tot achter een plint onder de keukenkast. Ik heb zelfs wel eens drank in een vuilcontainer verstopt met allemaal vuilniszakken erbovenop, om het er later weer uit te vissen. Ik had ook een hele grote bloempot in de tuin waar wel het nodige inpaste. Bak met viooltjes erbovenop, en niemand die het zag. Ik vertel dit omdat je er over vroeg, niet omdat ik mezelf zo'n meester in verstoppen vond of omdat ik mezelf lekker inventief vond. Ik schaam me er ontzettend voor. Drank thuis laten bezorgen heb ik nooit gedaan. Stel dat net man of kinderen de deur zouden opendoen en de bestelling zouden aannemen. Een flinke, verstopte voorraad gaf mij rust, al was er ook altijd een beetje de angst dat het tóch gevonden zou worden. Maar niks in huis hebben, vloog me nog véél meer aan. Ik beloofde mezelf steeds dat ik dit keer écht zuinig aan zou doen. Ik dit keer héél lang met deze voorraad ging doen.. lukte nooit. Het was steeds zo weer op. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-3-2023 om 08:16 zei Ronel:

Dat stiekeme herken ik. Ik deed bijvoorbeeld graag boodschappen met de zelfscanner, zodat de flessen drank niet over de kassaband hoefde, maar meteen onderin mijn boodschappentas konden (wel jammer dat er evengoed een belletje afgaat bij de kassa i.v.m leeftijds controle). Dus wisselde ik regelmatig van winkel/ supermarkt.. zodat het minder zou opvallen. Bij de slijter antwoorde ik vaak 'ja' op de vraag of er cadeautjes bij zaten? Dan liet ik een paar flessen feestelijk inpakken zodat de verkoper niet zou denken dat alles voor eigen gebruik was. Thuis had ik de meest bizarre verstopplekken, tot in mijn slaapkamer aan toe. Als ik flessen witte wijn met schroefdop had leeggedronken, vulde ik die wel eens met water en zette ze terug in de koelkast. Man en kinderen drinken niet dus zouden dan niet merken dat er veel flessen leeggedronken waren. Ik dronk mijn drank ook meestal uit een koffiemok. Zo'n grote gevulde wijnbel overdag stond toch wel heel erg alcoholistisch vond ik. Alsof het in een koffiemok minder erg was? Dus ik hield mezelf ook als het ware voor de gek, hield een enorme schijn op. Eén ding kon ik echter nooit verdoezelen, namelijk dat ik dronken werd, knock-out ging. Dus hoe goed ik ook stiekem alles in huis wist te loodsen, hoe goed ik alles ook verstopt had. Ik was uiteindelijk dronken, en dat wordt je niet van kraanwater! Ik gooide het vaak op migraine, een griepje, wanneer ik weer bijkwam uit een paar uur coma.. maar mijn gezin wist echt wel beter natuurlijk. Ik zit nu pas op mijn 7e stopdag. En waar ik me het meeste verlost van voel is dat stiekeme gedrag. Onmogelijk om dat te missen! Ik heb eerder meer dan jaar droog gestaan en het bevrijde gevoel won het altijd op de momenten dat de verleiding opdook. Ik ben nu hard aan het werk om dat terug te krijgen, net als toen. En dit keer voor altijd! Ik hoop dat bij jou die knop ook omgaat. Succes.

 

 

 

 

Ben je er nu ook open over, over dat stiekeme van al die tijd, de verstopplekken en hoe dat alles voor jou geweest is al die tijd, naar iig je man toe? En helpt dat goed? Of nog niet aan toe?
En trouwens... het lijkt me ook wel dat de geur van wijn wel altijd te ruiken was, of had je daar ook een trucje voor? ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, stiekem, verstoppen, liegen en bedriegen, mooi weer spelen. Alles om maar niet ontmaskerd te worden.

Denken dat niemand het merkt, nou, niets is minder waar.  Met name bij mijn kinderen heeft dat wat gedaan in 'vertrouwen en veiligheid'.

En continu bezig zijn met drank en hoe dan?

 

Heel herkenbaar (verslavings)gedrag.  

Dit gedrag is heel gemakkeijk om te zetten ;) :

Stoppen met drinken

En uitspreken dat je een probleem hebt met drinken.

 

Uit de cirkel van schaamte en schuld, met de billen bloot.

Dat lijkt niet makkelijk, maar ik kan je vertellen dat het oplucht en de stap is naar een nuchter leven.

Het was ook niet simpel

Maar ik gun het je.

 

Het forum was voor mij een eerste stap om me te realiseren dat dit gedrag niet 'raar' is.

Hulp zoeken en met name ook ervaringsdeskundigen spreken ( voor mij AA) is erg helpend gebleken voor mij.

 

Ik wens je KMW

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Strijkbout:

Ben je er nu ook open over, over dat stiekeme van al die tijd, de verstopplekken en hoe dat alles voor jou geweest is al die tijd, naar iig je man toe? En helpt dat goed? Of nog niet aan toe?
En trouwens... het lijkt me ook wel dat de geur van wijn wel altijd te ruiken was, of had je daar ook een trucje voor? ;)

 

Ik denk dat ik bijna overal trucjes voor had. Maar ik weet dat je iemand die zwaar drinkt, hoe dan ook altijd ruikt. Daar is niet tegen aan te poetsen, spoelen, douchen of parfumeren.

Over mijn verstopplekken heb ik nog niks verteld. Niet omdat ik mijn geheime plekjes niet wil prijsgeven, maar omdat ik het nu nog te gênant vind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb jarenlang mijn excessieve drankgebruik gemaskeerd. Daar word je op een trieste manier heel vernuftig in. Zorgvuldig met de rekenmachine plannen tot hoe laat je kunt drinken en hoeveel zodat het niet meer opvalt als je weer onder de mensen bent. Flessen verstoppen, lege whiskyflessen bijvullen met thee. Afspraken afzeggen, ziek melden op werk als je eigenlijk nog te bezopen was. En toen het begon op te vallen dat ik wel erg vaak 'griep' had een ingewikkelde maagkwaal verzonnen om mij achter te verschuilen. En dan nog die hele logistiek van het tijdig aan- en afvoeren van flessen. Wat een ellende. Ik geloof ook dat ik mijn drankgebruik pas als problematisch ben gaan zien vanaf het moment dat ik het probeerde te verhullen, ook al dronk ik daarvoor ook al stevig. Het is de gangbare mening dat de mensen om je heen het 'toch wel merken'. Dat was bij mij niet zo. Ik ben er jaren mee weggekomen. In het begin verborg ik mijn drinken omdat ik dacht dat ik 'morgen toch ermee zou stoppen'. Ook dat heb ik mijzelf jarenlang wijs kunnen maken. Toen op gegeven moment doordrong dat dit nooit zou gebeuren ontwikkelde ik van de weeromstuit een roekeloosheid in mijn drinken. Eigenlijk omdat ik onbewust tegen de lamp wilde lopen. Want dat was nodig om er vanaf te komen. Te laf om het uit mijzelf op te biechten.

Dat open kaart spelen was niet makkelijk. Daar deinsde ik enorm voor terug. Alsof je in je blote bips door de supermarkt moet lopen. Maar toen ik het deed ook meteen volledig. Vrouw, familie, vrienden. Alle treurnis & ellende in één keer eruit. Maar dat gaf me toch een opluchting zeg! Ik zie het als één van de belangrijkste pijlers om van de drank af te zijn geraakt. Het is natuurlijk erg fijn dat je geen katers meer hebt enzo. Maar nog veel en veel en veel meer vind ik het prettig dat ik niet meer in het verborgene hoef te leven. Dat je verlost bent van dat immer knagende schuldgevoel. Dat je weer gewoon kunt zijn wie je bent.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 3 weeks later...
40 minuten geleden zei Kraan:

Ik ben een tijd lang de dag begonnen met een shotje sterke drank. Bv in de koffie of puur voor tandenpoetsen en ontbijt.

Nog meer mensen die dit deden?

Gelukkig ben ik op dit gebied goed bij gedraaid

Nee, ik niet. Voor mij werkte het niet zo. Niet dat ik daar geen zin in had, maar simpelweg omdat wanneer ik eenmaal begon te drinken, ik het niet kon laten bij 1 shotje. Ik ging dan door tot ik in een volle roes zat. En om daar de ochtend nu mee te beginnen vond ik nooit zo'n goed idee :D. Rond 17.00 was een prima tijdstip om te beginnen. Al moet ik eerlijk zeggen dat de laatste jaren de tijd vanaf een uur of 15.00 mij niet snel genoeg kon gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Maarten82:

maar simpelweg omdat wanneer ik eenmaal begon te drinken, ik het niet kon laten bij 1 shotje. Ik ging dan door tot ik in een volle roes zat


Was in die tijd ook wel herkenbaar.
Dan dronk ik om de paar uur op het werk een shotje bv. Was het uitgewerkt stond ik weer op de wc een shotje weg te tikken. Gelukkig heeft deze periode maar kort geduurd.
Toen was ik er wel slecht aan. Maar van de een op de andere dag destijds gezegd: "Dit kan zo niet"

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-3-2023 om 08:16 zei Ronel:

Bij de slijter antwoorde ik vaak 'ja' op de vraag of er cadeautjes bij zaten?


Ik dacht dat ik de enige was die dat deed/doe haha. 
Maar niet dus. 
Misschien naast jou en mij nog wel meer mensen :)

 

bewerkt door Kraan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Even op de eerste vraag van dit draadje: Het stiekem gedrag was 1 van de dingen waar ik het meest van baalde. Altijd verstoppen, liegen, niet opvallen, smoesjes, op de achtergrond blijven....Constant op je hoede moeten zijn. Inmiddels ben ik bijna een half jaar in herstel en langzaam maar zeker begin ik aan het idee te wennen dat ik niks meer te verbergen heb. Maar tis wel echt een proces dat misschien wel nooit helemaal af zal zijn.

Nog steeds al is het lichtjes het gevoel dat ik betrapt kan worden en de neiging mezelf te moeten verantwoorden omdat mensen misschien 'iets' vermoeden. Want naast mijzelf moet m'n omgeving er natuurlijk ook aan wennen. Tijdens een drukke dag op werk had ik een aantal uur een appje niet beantwoord. Even later belt mijn moeder. Gewoon even of alles goed ging. Ze wilde niet bellen, maar m'n vader had gezegd: ach bel nou maar gewoon anders krijg je het niet uit je hoofd. Dus ik neem op, voel me beetje 'onterecht' ter verantwoording geroepen. M'n moeder voelt zich een beetje bezwaard. Maar we begrijpen natuurlijk precies van elkaar hoe we ons voelen en hoe dat zo gegroeid is. Goed dat ze belde :-)

Wat betreft die medewerkers bij de slijterij: ik denk dat die medewerkers veel en veel beterndoorhebben dan wij onszelf wijsmaken welke klanten er eigenlijk een probleem hebben. Misschien denken ze ook wel eens 'moet ik er iets van zeggen'. Maarja het is nogal wat om je zo te bemoeien met andermans zaken en degene die alcohol haalt zit er op dát moment al helemaal niet op te wachten. Los van het feit dat ze er natuurlijk hun brood mee verdienen. 

Don't ask, don't tell. En zo hou je het samen veilig in stand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ook hier stiekem gedrag. Lege flessen ‘verstoppen’, maar vooral vaak bijvullen met water/ranja/whatever zodat het leek alsof er niks/minder van gedronken was, voorraad bijvullen zodat niet opviel dat het al op was…

Heb ook wel eens -bij gebrek aan wijn in huis- whiskey van m’n man gedronken, waarna ik nieuwe kocht om de andere fles weer bij te vullen zodat het niet opviel. Treurig. Schaam me er ook diep voor. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
Op 22-8-2023 om 12:19 zei Fem82:

Ook hier stiekem gedrag. Lege flessen ‘verstoppen’, maar vooral vaak bijvullen met water/ranja/whatever zodat het leek alsof er niks/minder van gedronken was, voorraad bijvullen zodat niet opviel dat het al op was…

Heb ook wel eens -bij gebrek aan wijn in huis- whiskey van m’n man gedronken, waarna ik nieuwe kocht om de andere fles weer bij te vullen zodat het niet opviel. Treurig. Schaam me er ook diep voor. 

Schamen hoeft niet.

Het hoort bij de ziekte.

Ruk gevoel is het wel. Dat stiekeme. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Flessen verstoppen

Fles van iemand anders leegdrinken, willen vervangen door een nieuwe en er dan achterkomen dat die nergens te koop is en uren zoeken naar een fles die er het meest op lijkt

Een pak dubbelfris vullen met rode wijn zodat je vriendin denkt dat je gewoon dubbelfris ineens heel lekker vindt

Flessen aanlengen met water, cassis etc etc

Tja :rolleyes:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...