Spring naar bijdragen

Maandag 13 februari 2023


niks

Aanbevolen berichten

goedemorgen allen. 

Mijn eerste etappe zit erop en is gewoon gelukt. Lopend 300 kilometer in nederland, tentje op de rug, van zuid naar noord, van huis naar de boot nar Noorwegen. Meer dan 75% onverhard, en de dorpjes en steden vermijdend. Dat het uberhaupt kan in Nederland is verbazingwekkend. Van de nattigheid in de polder, Amsterdamse waterlinie, vecht en loosdrecht, via Hilversum naar de drogere gronden. De bossen en indrukwekkende zandverstuivingen in het Gooi, Noord veluwe, en zo via Zwolle, even langs de vecht het veengebied bij giethoorn in, en dan door naar drenthe, bij Havelte het Holtingerveld op, Drentsfriese wold bij de wolven, en door naar groningen. 

Genoten van de ruimte, het landschap, de stilte, en regelmatig ook de kleinere dingen. Een ree, de schreeuw van een kraanvogel naast me, een gesprekje met de herder van de schaapskudde, een kopje warme soep. En wat is Nederland dan mooi en divers, als je zo'n route zoekt en volgt. 

Nat, ook erg koud soms, maar weer met dezelfde les al altijd: als het even niet lukt hoef je niet op te geven. Je gaat gewoon iets langzamer, neemt iets kleinere stapjes, of je rust even uit. Dan kom je er ook. Als je maar verder gaat, en niet te snel voor jezelf. Dan kom je er óók! Blijft wonderlijk, voor mij. Weer datzelfde metaforische "gestaag".  Of het nou stap voor stap is, cent voor cent, of dag voor dag..... op een zeker moment kijk ik achteruit en blijk ik een heel eind te zijn. Zónder dat ik dat onderweg echt doorhad.

Ik heb mezelf getest, en mijn spullen getest. Zinvol, en veel geleerd. Eén ding hoopte ik, wist ik, verwachtte ik, maar verbaasde me toch: hoe koud ook, hoe moe ook, hoe slecht weer ook.... iedere ochtend in het halfduister nog als ik eindelijk die gigantische rugzak opgehezen had en de eerste stappen zette was ik..... euh.. niet gelukkig.... maar ....tevreden, op mijn plek! Een "ja, ik ben er weer".  Als ik loop is het goed. 

Volgende etappe is de sneeuw en de bergen in Zuid Noorwegen. Met mijn spullen niet op mijn rug, maar in een pulka achter me aan. Niet met wandelschoenen, maar op sneeuwschoenen en ski's. Compleet anders, en toch ook weer exact hetzelfde: gewoon de volgende stap zetten, niet meer, niet minder. Volgende week gaat de boot, ik heb een paar dagen over........ we gaan het zien. 

 

 

route nederland ijstentje.jpg

bewerkt door jopie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

leuk detail bij de foto: tegen wolven, die op zich niet op zoek zijn naar mensen, helpt het om een gebied te omlijnen met flapperende doeken. Daar houden ze niet van. Flapperende doeken had ik niet. Geparfumeerde wc-papiertjes wel. Die heb ik er dus aangehangen. Het leek mij dat ze daarmee wel voldoende zouden weten dat hier een mens was. Of het heeft gewerkt weet ik niet, wel vond ik s morgens verse sporen vlak naast mijn tent en van daaruit strak de zandvlakte over. Heel leuk verhaal natuurlijk, maar echt prettig vond ik dat toch niet. De nacht erna dus maar mijn tent opgezet in een uitkijktoren. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze ruiken je direkt hoor, nog uren nadat je daar een beetje rondgesjouwd hebt. Geen geparfumeerde doekjes bij nodig. Als je ook nog ligt te ronken dan horen ze je ook.

(De BJ hond ruikt niet alleen dat er ergens een hond heeft gelopen, ruikt zelfs wie het was.)

Waarschijnlijk zijn ze heel voorzichtig bij je tent (raar ding) komen ruiken en toen weer vlug er vandoor. Als je een kip was geweest had je t niet overleefd :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Adri02:

@jopie, ik heb tegenwoordig 's ochtends vroeg wel een alarmpistool bij me. Daar houden ze absoluut niet van. Afgelopen jaar stond ik namelijk al 3x oog in oog met een wolf (Veluwe), maar ze gingen er vrijwel meteen vanzelf heel kalmpjes, bijna arrogant, maar wel resoluut vandoor. Toch heb ik me voor de zekerheid maar 'bewapend' :mellow:.

snap ik. zaklamp schijnt ook erg goed te werken. Hoeveel mensen s nachts zon roedel tegenkomen weet ik niet en of dat anders is weet ik ook niet..... Echt prettig vond ik het toch niet, maar het leek inderdaad op even koekeloeren en weer straf verder op hun jacht :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...