Spring naar bijdragen

Vrijdag 27 januari 2023


Beatrix

Aanbevolen berichten

16 minuten geleden zei Freekie:

@Lonster1

@herman0167omdat verdoven vaste prik (gewoonte) is en een heel fijn gevoel geeft wat ik dus gewend ben. Mijn vrije weekend zonder kinderen nuchter zijn dat is pas raar en vreemd.

Dat is waarom mijn hoofd daar nu al mee bezig is... Alleen ik sta dat nu voor de verandering niet meer toe. 

Ik lig er al weer in, keelpijn, spierpijn, voel me nog niet beter. Veel slapen is ook goed voor de mentale weerstand die ik nodig ga hebben

ik wens je voor nu het allerbeste toe, ik doe ook altijd veel slapen voor iets, helpt mij ook

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei Remi1:

Ik heb nog steeds pijn van mijn val van een paar weken terug toen ik teveel wijn op had. Mijn ribben zijn gekneusd. Ik vreet aspirines bij de vleet want het hindert me in elke beweging en doet pijn. Maar goed; niet zeuren; eigen schuld dikke bult.
Een afleer is het wel, ik heb tenminste geen slok wijn meer gehad sindsdien.

Ik kan niet tegen wijn.

tja dat is niet goed gegaan dus, maar de conclusie was dat je niet tegen wijn kunt, dus dan maar beter geen wijn meer

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 minuten geleden zei herman0167:

tja dat is niet goed gegaan dus, maar de conclusie was dat je niet tegen wijn kunt, dus dan maar beter geen wijn meer

Klopt. Een goeie Chardonnay nekt me altijd. Ik kan er niet tegen. 

Nu, sinds ik bezig ben te minderen en te stoppen met alc, sinds mijn terugval al een paar maanden.  merk ik pas hoe moe ik ben. Ik lig zomaar de klok rond in me bed en sta dan nog steeds met tegenzin op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Remi1:

Klopt. Een goeie Chardonnay nekt me altijd. Ik kan er niet tegen. 

Nu, sinds ik bezig ben te minderen en te stoppen met alc, sinds mijn terugval al een paar maanden.  merk ik pas hoe moe ik ben. Ik lig zomaar de klok rond in me bed en sta dan nog steeds met tegenzin op.

dat opstaan in de ochtend is inderdaad een erg, pas na een uur op mijn werk na de nodige koffie kan ik enigzins beginnen aan de dag

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Hier wordt ik wat verdrietig van omdat je dat zo voelt. Ik schrijf hier ook al jaren en ben (nog) steeds geen gestopte drinker maar of ik wel of niet gestopt wil/ kan zijn bepaald niemand behalve ikzelf, laat staan een WWW web- forum. Daarbij is het hier een ADB forum, dus niet alleen voor puur alleen gestopte mensen.

Wel ben ik met je eens dat het niet- drinken hier weleens overstemt wordt door, een hoe-zeg-ik-dat- netjes , Hallelujaa jubelvreugde.
Voor mij persoonlijk gaat die vlieger dus niet op en daar zal iedereen het mee moeten doen want ik ben hier ook en mag hier ook zijn. Net als jij @herman0167

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets

Ik denk niet dat dit een algemene waarheid is voor alle forumleden. Ik merk wel dat mensen die in dronkenschap hier rare dingen uithalen minder sympathie en soms regelrechte weerstand oproepen, vooral als ze anderen aan het afkatten zijn, en dat komt helaas voor. Bij jou voel ik die weerstand helemaal niet en ik het is mij ook niet opgevallen dat iemand jouw aanwezigheid niet op prijs stelt.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

jouw lot bezegel je zelf herman
als je goed leest is er alleen (over)last van mensen die in dronkenschap anderen onbeschoft en soms bedreigend schrijven hier. Ik ben hier zelfs wel eens met de dood bedreigd door zo iemand, nu ik kan je zeggen dat is me niet in de koude kleren gaan zitten en ik ben zelf extra alert op hoe de sfeer hier is op zo'n moment. niks halleluja, maar iedereen kan op zijn vingers natellen dat het leven stukken beter en aangenamer is zonder drinken, voor mensen die hier schrijven met hun drankprobleem.
Dus jouw lot, daar hebben wij helemaal geen invloed op. Er is geen excuus om hier weg te gaan voor jou.  Je kiest er zelf al jaren voor hier steeds maar kort te komen.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ruk niets uit het verband, ik was woorden vergeten, zonder drinken. Heb ik net bewerkt.
Maar ik heb jouw zin wel 3 x gelezen en of die loopt niet goed, of ik snap m niet.

56 minuten geleden zei Remi1:

Wel ben ik met je eens dat het niet- drinken hier weleens overstemt wordt door, een hoe-zeg-ik-dat- netjes , Hallelujaa jubelvreugde.

het niet drinken wordt overstemd? door jubelvreugde?  de jubelvreugde (zo die daar al is) wordt veroorzaakt door het niet drinken, zo snap ik hem wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Niet waar, ik heb 5 jaar "met mate" gedronken en regelmatig over gepraat hier en dat was altijd een gezonde discussie.

Die mij overigens ook geholpen heeft, want vanuit je verslaving (nog steeds, na 5 jaar) krijg je regelmatig "ingevingen" die uiteindelijk gewoon cirkelredeneringen zijn om een bepaald gebruik recht te praten.

Dus je krijgt dan hier terecht kritische vragen en opmerkingen, daar moet je dan tegen kunnen idd. Maar dat heeft ook te maken met met jezelf op 1 lijn zitten. Doen wat je echt wil en willen wat je echt doet. Dan kan je vriendelijk blijven bij elke soort van kritiek want het raakt niks gevoeligs binnenin.

Echt met mate drinken nadat je in de toverdrank bent gevallen kan in principe wel, denk ik althans nog steeds, en sommigen hier lukt het ook, maar dan moet je geen binger zijn geweest en heb je het denk ik over 1-2 glazen per maand althans dat lees ik. Daar moet het dan ook bij blijven (en hoe doe je dat? En wat levert het op behalve dat het je drug is? Is het de moeite waard?) Zo gauw je -- althans ik en ik dacht echt dat ik het kon -- langzaam naar een wekelijks gebruik gaat, ben je terug op weg naar dagelijks en dan ben je stomweg weer verslaafd. Been there done that. Dus nu is het gewoon nul.

Wat hier niet gewaardeerd wordt door velen is zinloos alcoholisch verbaal geweld en het volkomen ontbreken van enige wil om te stoppen of althans alcohol de baas te worden. Want dat is toch de essentie van dit forum. Als je insteek is, ik ben verslaafd en ik ga er niks aan doen, wat doet iemand dan überhaupt hier? :huh:

Zo, nu weer proberen te slapen :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Er is wel weerstand. Weerstand tegen meegaan in de gedachte dat het voor iemand een goed idee is om alcohol de baas te worden door te blijven drinken, terwijl hij duidelijk laat zien dat dat niet lukt.  En niet van plan is om het meest voor de hand liggende te doen:  een tijdje stoppen, om van daaruit te kijken of af en toe een drankje lukken gaat.  En dan te concluderen: ik kan het wel of ik kan het niet. 

Dat roept ergernis op, dat is menselijk.  Als iemand voor je neus een probleem wil oplossen met een methode die je nog nooit hebt zien werken, misschien weet je eigenlijk wel zeker dat ie niet werkt, dan wil je  voor die persoon dat ie stopt, maar ook voor jezelf.  

Er zijn hier genoeg meeschrijvende en geliefde forumleden die af en toe drinken. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Remi1:

Wel ben ik met je eens dat het niet- drinken hier weleens overstemt wordt door, een hoe-zeg-ik-dat- netjes , Hallelujaa jubelvreugde.
Voor mij persoonlijk gaat die vlieger dus niet op en daar zal iedereen het mee moeten doen want ik ben hier ook en mag hier ook zijn. Net als jij @herman0167

Niemand zegt dat iemand weg moet.   

Stoppen met problematisch drinken is niet iets waar je perse blijer van wordt. Al lijkt dat wel de slogan soms.  Wel voldoe je meer aan de voorwaarden waardoor je je leven een beetje op de rit kan krijgen als dat leven je niet bevalt.  Net als meer bewegen, beter slapen, af en toe wat mensen zien. Beetje geld verdienen. 

Na het stoppen zul je aan de bak moeten met wat je niet leuk vind aan je leven.  Het leven een beetje leuk vinden, daar kunnen we niet zonder. 

Die stopeuforie heeft niks met de afwezigheid van alcohol te maken, maar met het ervaren van succes.  Controle. Trots. 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi, alles is eigenlijk al gezegd over het wel degelijk welkom zijn van forumleden die nog drinken, en toch.... 

8 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Wat mij opvalt in de meeste van jouw berichten is dat je er zo 'gemakkelijk' over doet. 
Je tikt een fles wijn en een halve fles sterke drank weg per avond en dat is het. 
Alles functioneert verder prima. 
Ik lees nu voor het eerst dat je 's morgens zo moeilijk je bed uit komt en dat je pas 
na een uur op jouw werk aan de dag kunt beginnen.... 
En verder lees ik keer op keer kritiek op het forum, ook op het niet aanreiken van de oplossing van jouw drankprobleem.
Maar echt Herman, de oplossing ligt in jouzelf. 
Jijzelf zult aan de slag moeten. 
Wat is jouw plan om rigoureus te minderen of misschien wel zelfs te stoppen? 
Je zult het zélf moeten doen, op moeilijke momenten hier binnenkomen voor steun, prima, er is vaak wel iemand die jou even wat moed in wil praten dan. 
Stop met die strijd, ga een plan maken, deel dat hier, praat er hier over en ga aan de slag. 
Je woont nu al jaren in het buitenland, dat heeft jouw leven verrijkt, dan moet er nu ruimte zijn om met dat laatste heikele punt aan de slag te gaan.... :)

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik voelde me ook zo ontzettend gelukkig toen ik gestopt was, fijn dat die euforie bestaat, het helpt.
Ik weet eigenlijk niet @Remi1 of jij weleens vanuit jezelf en echt overtuigd gestopt bent voor langer dan een paar dagen? Misschien als je écht stopt dat jij dat dan ook ervaart. Een beetje stoppen en de dagen dat je niet drinkt de drank gaan zitten missen helpt niet, dan voel je alleen het missen en zeker geen euforie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

8 minuten geleden zei bumperjim:

Dat je ermee versmelt bedoel je?

Gemoedstoestanden zijn altijd tijdelijk. Als je in de put zit is het niet handig om er gedachten aan te koppelen als: dit is voor altijd, dit gaat nooit meer over. 

Dat geldt ook voor uitgesproken blijheid. Als je daar de gedachte aan koppelt dat het nu altijd zo zal blijven (als ik maar niet drink),  dan valt het zo tegen als het gaat regenen.  

De levenskunst is om er van te genieten, en ergens weten dat je het niet hoeft vast te houden, want het komt weer terug. Dat het ook oké is om je eens wat minder blij te voelen.  Dat kun je niet tegenhouden. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mijzelf is het een kwestie van of ik voel mij:

(meestal) gezonder, ik heb meer zin in het leven. Ik vraag me niet meer de hele dag af wat voor zin dit leven heeft. Geld besparing. Een beter voorbeeld voor mijn kinderen. Mijn baan behouden. Geen rijbewijs kwijt omdat ik zonodig in de auto stap met een slok op. Energie om wat van het leven te maken. 

Of

Ik drink elke dag om het niet meer koud te hebben door de drank van gisteren. Nouja en nog tig meer nadelen die iedereen die teveel drinkt wel kan invullen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei herman0167:

Hallo forum, ik heb gemerkt dat er grote weerstand is tegen mensen die op het forum komen terwijl ze niet aan het stoppen zijn maar proberen te minderen of zoiets, ik lever al jaren een strijd met mijzelf en uit die af en toe hier, maar dat wordt niet in dank afgenomen door diverse mensen hier die willen dat mensen zoals mij hier niet thuishoren, uitsluitend gestopte zouden hier hun zegje mogen doen, tja daarmee is mijn lot wel weer bezegeld

Ik heb geen hekel aan mensen die proberen te minderen of stoppen en terugvallen en weer opkrabbelen.

Ik heb wel een weerstand tegen mensen die klagen over hun leven met drank omdat ze niet de keuze maken om het zonder te doen. De eerste stap om ADB te leven is stoppen met drinken, dus niet een beetje, niet soms en niet af en toe. Niet tijdens een bruiloft, feestje of begrafenis en niet tijdens een scheiding. Gewoon niet; dat is de consequentie als je de keuze maakt om ADB te leven; tenminste in het begin en het begin is de eerste paar jaar.

Afbouwen, minderen en meten geloof ik niet in. Niet omdat ik het niet wil geloven maar omdat ik zelf ervaren heb dat het niet werkt en omdat ik bij andere gezien heb dat het niet werkt.

 

bewerkt door Fruitvlieg
Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Yana:

Ik voelde me ook zo ontzettend gelukkig toen ik gestopt was, fijn dat die euforie bestaat, het helpt.
Ik weet eigenlijk niet @Remi1 of jij weleens vanuit jezelf en echt overtuigd gestopt bent voor langer dan een paar dagen? Misschien als je écht stopt dat jij dat dan ook ervaart. Een beetje stoppen en de dagen dat je niet drinkt de drank gaan zitten missen helpt niet, dan voel je alleen het missen en zeker geen euforie.

Dat het leven zoveel aangenamer is/ wordt zonder drank, dat het leven beter behapbaar is/wordt zonder drank, dat euforisch en jubelend van vreugde en halleluja wat ik ben blij en gelukkig dat ik van de drank "verlost" zou zijn...

Nee sorry, ik ken die gevoelens niet, daarvoor brengt de drank me nog steeds iets, daarvoor omarm ik drank (nog) teveel om dat ook maar te kunnen voelen denk ik. Al geef ik eerlijk toe dat het drankgebruik, zoals ik dat doe, een haat/ liefdeverhouding is.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...