Spring naar bijdragen

Woensdag 25 januari 2023


ikkanhet

Aanbevolen berichten

Heej @Beatrix.. tja verder is alles al gezegd. Dus heej @Beatrix. Fijn dat je er bent en meedenkt.

De discussie over het dagpact los van de dagdraad keert iedere twee jaar ongeveer terug.

Ik ben het met jou eens: ik zou het ook liever gescheiden zien, maar de meerderheid heeft het liever zo, No problem. Democratie en zo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stel dat je dan een draadje hebt met alleen het dagpact, mogen daar dan verder alleen bemoedigende dingen geschreven worden?  Of zou je daar ook mogen schrijven over wat je triggered om naar de fles te grijpen? Dat je het zo druk hebt, je frustraties over je baas of kinderen, het saaie weer... et voilá, daar heb je de dagdraad weer.

Er is ook een weekpact, supersaai vind ik alleen zo'n lijstje, mij helpt dat niet.

Er zijn hier mensen die drinken al jaren niet, die hebben geen dagpact nodig, ze schrijven over meer of minder diepgaande dingen uit het leven en dat houdt de dagdraad levend. En zodra er iemand opduikt die net gestopt is en het moeilijk heeft dan wordt hij/zij keihard ondersteund. Het is een geweldig forum :heart:

Én er zijn altijd een paar irritante figuren, dat is zodat je kunt oefenen om dingen die je niet kunt veranderen naast je neer te leggen.

Nou ja, dat zijn zo wat van mijn gedachten erover @Beatrix. Ik hoop dat het forum jou ook op de langere termijn zal helpen. In je uppie is ook maar zo alleen.
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, dan zal ik ook nog maar een duit in het zakje doen... 
De dagdraad is inderdaad een virtuele huiskamer waar iedereen binnen kan lopen. 
Je kunt er terecht met wat je maar kwijt wilt, 'gewoon' gezellig of verdrietig of met problemen. 
Dat houdt in dat mensen met een flinke slok op óók hier meepraten. 
Maar op het moment dat er iemand binnenkomt met een hulpvraag zal er over het algemeen altijd op gereageerd worden, wordt hulp aangeboden. 
Voor velen kan dat al voldoende zijn.
Het feit dat hier over de gewone daginvulling wordt gepraat kan mensen al dat zetje geven om de fles de fles te laten. 

Wat betreft het dagpact dat moeilijk te vinden zou zijn op zo'n lange draad: ach, de kop wordt meestal neergezet met een grotere lettertype, dikgedrukt en met duidelijke kleuren. 
Als iemand zich er op wil zetten is het puur een kwestie van gaan scrollen vanaf de laatst geplaatste post naar boven tot je hem vindt. ... 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het interessant zo'n dagdraad. Soms reageer ik, soms lees ik alleen. 
En zoals aangegeven door anderen, probeer ik er van te leren. Ik kan hier iets beter met mijn reacties en irritaties omgaan dan in het "echte leven". Ik ben mezelf aan het observeren, zeg maar. Waarom triggeren sommige mensen of sommige reactie's mij? 
En verder vind ik dat er in het algemeen veel steun en medeleven is. Mooi :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En het is natuurlijk een forum voor mensen met een alcoholprobleem. Dus persoonlijk vind ik het juist heel logisch dat er ook mensen zijn die nog niet gestopt zijn of in een terugval zitten. Die uiteraard ook op de dagdraad schrijven, juist zij.

En @Beatrix wel blijven hoor!!

bewerkt door Prana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even: volgens mij zegt @Beatrixniet dat de dagdraad niet voor dronken mensen is. Ze zegt:

‘Maar ik lees steeds meer dat mensen drinken en hier ook - zo lijkt het althans - niet echt moeite mee hebben, danwel het werken eraan toch nog maar  uitstellen.......’

Dat is iets anders lijkt mij. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen !

Nog even een  reactie mijnerzijds. Dank voor al jullie reacties. In alle reacties ( nee, nu moet ik eerlijk zijn :blink: in bijna alle reacties) zitten leerzame woorden en die neem ik mee. Blijkbaar is datgene wat ik heel voorzichtig voorstelde al eerder door deze of gene gedaan. Men heeft er voor gekozen het zo te laten. Prima !! Een duidelijk antwoord !

Nog een laatste opmerking, dat vind ik wel nodig : ik ben er absoluut  niet tegen dat mensen hier schrijven die de alcohol nog niet de baas zijn ( naam van het forum) en die een heel gevecht aangaan en hier over schrijven. Ik ben niet roomser dan de paus, dat gevecht heb ik ook geleverd. Ben ik nog aan het leveren, ondanks dat ik ruim 3 weken niet meer drink... ! En als je elkaar hierin kunt steunen, nog mooier !

Mijn overdenking was alleen dat het hier de verhalen wel erg door elkaar heen liepen en het daardoor wat onoverzichtelijk werd, terwijl ik dacht dat het Dagpact was voor de dagelijkse meldingen dat je een beslissing hebt genomen over de betreffende dag....

Ik ga me melden op de nieuwe draad. Fijne dag :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toen ik hier net was heb ik mij ook verbaasd over de dagdraad. Ik dacht: wat een vreemde potpuorri van oppervlakkigheden. Nu denk ik dat nog steeds regelmatig, maar naarmate je de mensen beter leert kennen is het toch een aardige manier om contact te hebben. Om van de drank af te komen of te blijven word ik er zelf meestal niet veel wijzer van, daarvoor is het me vaak te onsamenhangend. Daarvoor vind ik persoonlijke of themadraadjes beter geschikt, maar die zijn hier niet zo populair.

Dat mensen met veel drank op hier zich in wanhoop en op zoek naar steun melden vind ik juist wel weer passend. Het dronken op de ander afgeven weer veel minder. Maar ik vrees dat je dat niet tegenhoudt. Je kunt hooguit een beroep doen op het goed fatsoen van een ieder.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Juist de dagdraad is de plek waar je je met trek, in wanhoop, of halverwege je afgrond zou moeten kunnen melden. Juist hier moet je dan hulp en steun (en een schop onder je kont) kunnen vinden. Dat vind je niet op een plek met alleen ruimte voor een lijstje en opgelegde positiveit.

#mening

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vergelijk de dagdraad vaak met een drukbezochte huiskamer
of met een receptie als er drank in het spel is
en dan mag ik van mezelf selectief reageren
ik stap in real life ook makkelijker af op waar de sfeer goed voelt
of wie ik nog ken en met wie ik wat "heb"
Voor nieuwe mensen voel ik wel eens plaatsvervangende schaamte
en dan hoop ik dat de mensen die nog alleen lezen, zich niet laten
afschrikken. Dat blijft gissen al weet ik ook van mensen die er helemaal
of lang om wegblijven. Maar zolang mensen niet heel grof zijn of anderen beledigen
denk ik, ook dit gaat voorbij, en de sfeer is gelukkig meestal wel goed.
Sommigen hebben een slechte dronk, anderen bezorgen geen overlast, en van sommigen
merk ik het niet eens.  Maar dit is wel de drankgerelateerde afdeling van het forum, dus
tja, ik sta er niet echt meer van te kijken. Al went het nooit. 
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Doe ook nog ff mee , in 2017 toen ik me hier meldde , vond ik de dagdraad helemaal niks . Hoezo een nieuwe stofzuiger ?? Het gaat hier over Alcohol de baas . Nu zie ik de waarde van dat geleuter . Er is altijd bedrijvigheid.  Dus wanneer iemand hulp zoekt , krijgt hij hier het snelst respons . Dat is eigenlijk de functie . 

En ja @Beatrix er zijn hier ook mensen die  niet fijn  communiceren. Met sommigen leer je omgaan en met sommigen went het nooit 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Quinn:

Juist de dagdraad is de plek waar je je met trek, in wanhoop, of halverwege je afgrond zou moeten kunnen melden. Juist hier moet je dan hulp en steun (en een schop onder je kont) kunnen vinden. Dat vind je niet op een plek met alleen ruimte voor een lijstje en opgelegde positiveit.

#mening

Jazeker moeten die zich kunnen melden. Helemaal niks tegen mensen die hier (bezopen of niet) hulp komen zoeken. Ik heb wel iets tegen mensen die hier bezopen komen zijn maar helemaal geen hulp zoeken, met grote regelmaat agressief zijn of op andere manieren de dagdraad voor zich opeisen. 

Er moet wel een beetje goede wil achterzitten.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Beatrix:

Nog even een  reactie mijnerzijds. Dank voor al jullie reacties. In alle reacties ( nee, nu moet ik eerlijk zijn :blink: in bijna alle reacties) zitten leerzame woorden en die neem ik mee. Blijkbaar is datgene wat ik heel voorzichtig voorstelde al eerder door deze of gene gedaan. Men heeft er voor gekozen het zo te laten. Prima !! Een duidelijk antwoord !

@Beatrix, nog een aanvulling / vraag van mij.

Heb je ook begrepen waarom er geen scheiding te maken is tussen het dagpact en de dagdraad?
Voor mij is dat: er is geen onderscheid te maken tussen oudgedienden en nieuwkomers.
We zitten allemaal ergens in een fase van stoppen, gestopt zijn of gestopt blijven.
Of iets wel of niet alcohol gerelateerd is, dat kan voor iedereen in elke fase verschillend zijn.
Zo heb ik afgelopen jaar dit forum begrepen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...