Spring naar bijdragen

Donderdag 12 januari 2023


Fonny

Aanbevolen berichten

Goedemorgen lieve frummers,

Lekker relaxed dagje vandaag
Nee, jaarpact durf ik ook (nog) niet.
zo vaak vanaf gedonderd
Laatste 3 weken van december gedronken, met het idee, nu kan het nog, 1 januari ga ik stoppen.
Het gekke is,ik kreeg per dag niet meer dan 3 flinke glazen wijn naar binnen, terwijl ik eigenlijk nog wel eventjes flink los wilde gaan (belachelijk natuurlijk)
Maar na 3 glazen, hoefde ik gewoon echt niet meer, bah, zelfs !
raar he, misschien heeft het met ouder worden te maken en kan je dan minder hebben ofzo

Link naar opmerking
Deel via andere websites

56 minuten geleden zei Adri02:

Ik vraag me dan wel af hoe sterk je motivatie om te stoppen eigenlijk is, als die vooral wordt ingegeven door een dag op de kalender. Kennelijk ben je nog niet echt vies van de drank, terwijl een afkeer van katers, verloren uren en stiekem gedoe een stuk beter zou helpen om de knop om te zetten.

Bij niet iedereen werkt die knop of hebben de knop nog niet definitief om.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei Adri02:

 

Als de knop (nog) niet om is, of als je nog niet vies van drank (en alles daaromheen) bent, kun je net zo goed niet stoppen. Vroeger of later ga je dan weer voor de bijl :D.

Misschien wel. Maar intussen is elke dag niet gedronken, een dag beter geleefd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bumperjim:

Mij ook een beetje hoor, maar ik voelde me zo hondsberoerd na zaterdagavond dat ik gewoon niet eens het risiso wil lopen om me ooit nog zo te voelen. Het is eigenlijk onvoorspelbaar, het kan gewoon gebeuren. Het zou gewoon mn dood kunnen worden.
En omdat weinig drinken in zo'n context na talloze pogingen niet lukt -- eigenlijk WIL ik niet weinig drinken, begrijp ik nu van mezelf -- dan maar gewoon helemaal kappen. Dat is makkelijker te realiseren en is uiteindelijk niet eens een "offer" of zo. Ik ben gezegend met een vrouw die nooit drinkt en me dagelijks laat zien dat dat gewoon kan en dat je gewoon een net zo leuk leven leidt. Cq leuker. 

Dat is helaas herkenbaar. Ik heb nu een paar keer na een droge periode heel veel gedronken. Net of ik helemaal los wilde gaan of in wilde halen. Dat is natuurlijk hartstikke gevaarlijk en ik ben van mezelf geschrokken.
Ik zou het liefst weinig en gecontroleerd kunnen drinken, maar dat is echt niet mogelijk. En dus moet ik (en wil ik inmiddels) gewoon stoppen.
Mijn man drinkt ook bijna niets en vind me reuze irritant als ik drink. Daar kan ik me echt niets bij voorstellen :D En dat heeft in het verleden er nogal kinderachtig toegeleid dat ik juist door ging met drinken. Maar de laatste 2 jaar is dat veranderd. Het is juist een enorme steun in mijn rug bij het stoppen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Maarten82:

Dag Prana,

Nou, dan is het toch prima om het  van maand tot maand te bekijken? Het werkt voor iedereen anders, het resultaat telt! Ik werd tot voort kort altijd nerveus als ik een periode niet/minder dronk. Werd chagrijnig en telde de dagen af tot ik weer mocht drinken. Nu vind ik rust bij de gedachte dat ik klaar ben met alcohol. Geen aftellen meer, geen geforceerde dagen dat ik met mijzelf heb afgesproken om 'wat minder glazen' achterover te slaan. Ik heb de alcohol de laan uitgestuurd. Ontslagen. Ontheven van zijn functie als begeleider van mijn dagelijkse zoektocht naar een roes. En dat bevalt prima. 

Groetjes

Ja, iedereen moet doen wat het beste werkt, want het is al moeilijk genoeg. Al hoeft dat natuurlijk niet. Het is goed om te horen (lezen) dat het stoppen bij jou vooral rust oplevert, het lijkt erop dat die knop om is. Heel fijn!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bumperjim:

Je stopt juist omdat je "niet vies van de drank" bent :D 

Alle motivatie moet op een hoopje voordat het echt gaat gebeuren. Een dag op de kalender (1 januari) kan dan net het duwtje zijn om te stoppen. Klinkt dom maar werkt wel zo. 

Precies, BJ !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei rapilos:

Het gekke is,ik kreeg per dag niet meer dan 3 flinke glazen wijn naar binnen

Dat is toch niet vreemd, als je inmiddels gewend bent om niet of matig te drinken? Drie flinke glazen is trouwens niet heel weinig.

Mij trekt de drank, met name het doordrinken, ook steeds minder. Maar het lijntje kan wel dun zijn, dat besef ik ook. Vooral als er veel emoties in het spel zijn.

Het allerfijnste is als het gewoon geen issue is en je er verder niet bij stil staat, dat je in principe niet drinkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach @rapilos, wat brengt het ons eigenlijk nog?

Zie er al een poosje de meerwaarde er niet meer van in.

In mijn omgeving weet men al niet beter meer.

Ik zou mezelf enorm verloochenen, als ik zou gaan drinken. 

Als ik nu zou gaan drinken, moet dat stiekem.

In de gezelschappen, waar ik me nu in bevind, drink ik gewoon niet.

Ik zou mezelf enorm naar beneden halen, als ik morgenavond zou gaan drinken, tijdens de nieuwjaarsreceptie.Al het vertrouwen  wat ik daar heb opgebouwd, zou zo weer weg zijn.

Had het alleen verleden week heel erg moeilijk, tijdens de sessie avond.Ja, daar konden ze me nog wel hoor.Ouwe jongens, krentenbrood.

Uit zelfbehoud kom ik daar niet meer.Een kroeg is geen fijne omgeving meer voor mij.

Spirit gaat straks weer smartlappen spelen.Gelukkig zijn de accordeonistes geen zuigers.Vroueenpower vanavond en spelen dat we kunnen!

Zin in!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei rapilos:

dat is ook niet heel weinig, maar...

 

4 uur geleden zei Spirit:

wat brengt het ons eigenlijk nog?

 

4 uur geleden zei Spirit:

Had het alleen verleden week heel erg moeilijk,

Wie maakt hier nou wie wat wijs dat drank niks brengt.

Ik denk, persoonlijk, dat wanneer drank mij niks meer brengt, stoppen en gestopt blijven helemaal niet zo moeilijk is. Gewoon; omdat ik niet meer wil en het mij niks brengt. Maar voor mij persoonlijk brengt drank me toch nog altijd wat, anders was ik al lang gestopt en ook gebleven.

Zoals laatst een lieve vriendin van me tegen me zei "Je bent er misschien niet te egoïstisch genoeg voor om te stoppen, voor stoppen moet je egoïstisch zijn en dat ben jij niet"
:heart:
 

bewerkt door Remi1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

31 minuten geleden zei Remi1:

 

 

 

Zoals laatst een lieve vriendin van me tegen me zei "Je bent er misschien niet te egoïstisch genoeg voor om te stoppen, voor stoppen moet je egoïstisch zijn en dat ben jij niet"
:heart:
 

Dat begrijp ik niet. Volgens mij is het net andersom. Je bent juist egoïstisch als je niet stopt. Want kijk eens naar wat je je geliefden aandoet.  Om misverstand te voorkomen: dit bedoel ik in het algemeen.

bewerkt door Toos
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei bumperjim:

Mij ook een beetje hoor, maar ik voelde me zo hondsberoerd na zaterdagavond dat ik gewoon niet eens het risiso wil lopen om me ooit nog zo te voelen. Het is eigenlijk onvoorspelbaar, het kan gewoon gebeuren. Het zou gewoon mn dood kunnen worden.
En omdat weinig drinken in zo'n context na talloze pogingen niet lukt -- eigenlijk WIL ik niet weinig drinken, begrijp ik nu van mezelf -- dan maar gewoon helemaal kappen. Dat is makkelijker te realiseren en is uiteindelijk niet eens een "offer" of zo. Ik ben gezegend met een vrouw die nooit drinkt en me dagelijks laat zien dat dat gewoon kan en dat je gewoon een net zo leuk leven leidt. Cq leuker. 

Eindelijk ook het licht gezien , ik gun het je . 

We kwamen hier tegelijkertijd,  weet je nog,  mijn eerste jaar met mijn beloningspilsje . Dat ging toen ook een keer heel erg mis , waardoor ik me resoluut bij 't jaarpact aanmeldde .  Eenmaal door het 2e jaar , taal je er echt niet meer naar. Heerlijk 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Remi1:

 

 

Wie maakt hier nou wie wat wijs dat drank niks brengt.

Ik denk, persoonlijk, dat wanneer drank mij niks meer brengt, stoppen en gestopt blijven helemaal niet zo moeilijk is. Gewoon; omdat ik niet meer wil en het mij niks brengt. Maar voor mij persoonlijk brengt drank me toch nog altijd wat, anders was ik al lang gestopt en ook gebleven.

Zoals laatst een lieve vriendin van me tegen me zei "Je bent er misschien niet te egoïstisch genoeg voor om te stoppen, voor stoppen moet je egoïstisch zijn en dat ben jij niet"
:heart:
 

Zo heb je het mooi rechtgepraat :D die vriendin is zelf zeker ook alcoholist.

Het brengt je niks, dat denk je alleen maar. Het is een drug, zo simpel is het. Dat is waarom je niet stopt. 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik denk dat die vriendin egocentrisch bedoelt, maar dat ben je idd als je je problemen niet aanpakt, waar ook anderen zo onder lijden.
en probleemdrinkers zijn egocentrisch, durf ik nu wel toe te geven:)
egoisme is er in mijn ogen in 2 versies, het gezond-egoisme is voor iedereen helpend en dus positief. Eerst jezelf helpen en dan de ander.
Zelfs in vliegtuigen vertellen ze dat. Maar als vrouw en moeder heb ik daar veel te lang over gedaan, eer ik door had, dat dat ook voor
andere zaken geldt. Het is, zeker voor vrouwen, zo anders in de opvoeding, het geloof, rollenpatronen. Voor mannen zal het ook gelden.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja zoiets. Egoïstisch, ze bedoelt waarschijnlijk: zet jezelf nu eens op de eerste plaats. Geef om jezelf en je gezondheid. :heart:

Werken aan jezelf kan soms betekenen minder beschikbaar zijn voor anderen. Maar ja, aan de andere kant ben je onder invloed natuurlijk ook niet echt aanwezig.

("je"  is hier in algemeen bedoeld)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei lady jane:

ik denk dat die vriendin egocentrisch bedoelt, maar dat ben je idd als je je problemen niet aanpakt, waar ook anderen zo onder lijden.
en probleemdrinkers zijn egocentrisch, durf ik nu wel toe te geven:)
egoisme is er in mijn ogen in 2 versies, het gezond-egoisme is voor iedereen helpend en dus positief. Eerst jezelf helpen en dan de ander.
Zelfs in vliegtuigen vertellen ze dat. Maar als vrouw en moeder heb ik daar veel te lang over gedaan, eer ik door had, dat dat ook voor
andere zaken geldt. Het is, zeker voor vrouwen, zo anders in de opvoeding, het geloof, rollenpatronen. Voor mannen zal het ook gelden.

 Voor mannen, althans voor deze hier, was alcohol drinken vele jaren lang en elke dag DE egoïstische bezigheid bij uitstek, ook omdat ik de enige was thuis.

Het feit dat ik nu gestopt ben zou je bijna altruïsme kunnen noemen, ware het niet dat het eigenlijk normaal is dat je niet elke dag mateloos aan de drank zit. Of überhaupt mateloos aan de drank. Net zoals je ook een schone onderbroek aantrekt. Gewoon hygiëne. Geen egoïsme/altruïsme/wat voor isme dan ook.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Remi1:

Maar voor mij persoonlijk brengt drank me toch nog altijd wat, anders was ik al lang gestopt en ook gebleven.

Zoals laatst een lieve vriendin van me tegen me zei "Je bent er misschien niet te egoïstisch genoeg voor om te stoppen, voor stoppen moet je egoïstisch zijn en dat ben jij niet"
:heart:
 

Mag ik vragen wat drank jou brengt?

En hoe bedoel je dat, dat jij niet egoïstisch genoeg bent om te stoppen met drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Remi1:

Dat geloof ik graag maar dan kun je lang wachten.

Ik begrijp dus werkelijk niks van jou. Niet wat je bedoeld , niet hoe je iets bedoeld , gewoon werkelijk helemaal niets . Meestal reageer ik dus ook gewoon helemaal niet meer op jou , omdat ik gewoon niet weet hoe dat weer ontvangen wordt . Kost bergen energie . 

Je zegt iets en als men vraagt om het uit te leggen geef je niet thuis of krijg je dus een dergelijk antwoord . 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ze heeft geen zin om zich uit te leggen dan raakt ze geirriteerd.

althans dat denk ik.

Ik heb er ook 2 van in huis die zo zijn :) . Die moet je niet teveel op de huid zitten. Het is net alsof iemand een grap vertelt. Als je het niet snapt moet je t gewoon laten waaien. Als je vraagt om het uit te leggen daar wordt het niet duidelijker van. Believe me ik heb het 20 jaar geprobeerd :D 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...