Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Koala84

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, de laatste jaren veel katers en niet zo’n beetje ook…. De hele dag boven de wc hangen en alles begon steeds meer om alcohol te draaien. Afgelopen jaar ben ik 3 maanden gestopt en dat beviel eigenlijk supergoed, alle voordelen op een rijtje; beter doorslapen, energieker, actiever, minder paniekaanvallen, helderder hoofd, fris opstaan en ga zo maar door…. Door 3 maanden te stoppen kwam ik erachter dat ik niet terug wilde naar hoe het was maar helemaal stoppen vind ik echt moeilijk, ik begon weer een beetje te drinken, stuk minder dan voor die 3 maanden en met veel meer water, maar stiekem sluipt het er weer in dat je vaker gaat drinken en als ik bij m’n 3de glas ben dat is het kantelpunt en ga ik door….. en dat wil ik dus niet meer!! Ik wil geen schuldgevoel meer ook niet tegenover mijn kinderen als ik niet meer weet wat ik tegen ze gezegd heb met een borrel op (als ik dit zo type vind ik dat echt verschrikkelijk)

3 maanden stoppen heeft veel voordelen maar ook veel nadelen uiteraard, je raakt vrienden kwijt of zie je veel minder, met feestjes heb ik het na 11.00 u wel gehad, opmerkingen waarom ik nog steeds niet drink, het ontspannen met een borreltje dat mis ik! En dan gaat het niet om een hele krat of fles maar om bijvoorbeeld 1 rood wijntje en af en toe een eenzaam gevoel omdat je het ondanks alle positieve feedback toch alleen doet.

Nou sinds eergisteren heb ik de knoop weer doorgehakt en ga iig voor dry januari maar hoop dat er nog vele maanden zullen volgen….  Iedereen hier heel veel succes en tips zijn natuurlijk van harte welkom!! 
 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Myep. Ik had het geschreven kunnen hebben.

Het sluipt er altijd stiekem weer in als je niet de deur helemaal op slot houdt. Dat wou ik een paar jaar niet geloven maar ik heb het zien gebeuren.

Dus ofwel je houdt de deur rigoreus op slot,

ofwel je moet leven met een drug waar je zoveel mogelijk van af moet blijven en het blijft een beetje rommelige toestand met ups en downs en met soms spijt en soms trots.

Het zou wel eens interessant zijn een inventaris te maken hier op het forum hoe iedereen daar in staat. Voor mijn gevoel is het hier ongeveer fifty fifty. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Koala84! Het is toch gek hè? Je schrijft alle voordelen van niet drinken op. Die gaan over je eigen lijf en je heel directe kring (je kinderen). En dan noem je een paar nadelen: eerder weg gaan van een feestje en klagende vrienden. Is dat laatste het dan waard om die strijd iedere keer opnieuw aan te gaan?

Zoals @bumperjim schrijft: met die strijd wordt hier verschillende omgegaan. Ik ben al sinds 2015 bezig om langere of kortere tijd niet te drinken. Niet dat ik er steeds voor koos om na een bepaalde periode weer opnieuw te beginnen, maar simpelweg omdat dat ene glas me op een goed moment aantrekkelijker leek dan alle voordelen van het niet nemen bij elkaar.

Het heeft me al bij al veel energie gekost en ik wil een andere keuze maken: helemaal geen alcohol meer. De weg van terugvallen is me te bekend geworden, daar is niets nieuws meer op te ontdekken.

Het probleem echt serieus nemen - en niet als een klein mankementje - zette mij ertoe aan om uiteindelijk hulp te zoeken. Een hele stap, maar tot nu toe effectief.

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja echt gek hoe ons brein werkt en hoe je onder groepsdruk kunt bezwijken…. Zoveel mooie voordelen ook nog even niet genoemd het meer genieten van alles en bewuster meemaken. Ik luister ook veel podcast en mediteren vond ik echt altijd iets voor geitenwollensokkenmensen maar op mijn manier vind ik dat heerlijk en kan daar denk ik wel heel veel mee om m’n mindset anders te krijgen. Het mooie is dat de omgeving inmiddels wel gewend is dat ik niet zo veel of niet meer drink, de eerste stap heb ik afgelopen jaar al gezet. Denk dat het ook te maken heeft dat ik anders naar mijn eigen ben gaan kijken, heb begin van het jaar hulp gekregen voor het verlies van mijn moeder, de eerste stap was verschrikkelijk maar ben zo blij dat ik dat gedaan heb! Zo ben ik stapje voor stapje meer voor mezelf gaan ‘zorgen’. Merk toch dat als jezelf lekker in je vel zit dat dit ook veel beter werkt voor de mensen om me heen. Nou heel verhaal weer ….. bedankt voor jullie lieve reacties 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom @Koala84,

Ja hoor, zeer herkenbaar. Nou ik hoop dat je de komende maanden weer net als vorig jaar de voordelen gaat ondervinden. 

Ik herken veel in je verhaal. Zelf heb ik voorgenomen om nooit meer te drinken. Helaas is 1 wijntje na drie maanden droog staan het startschot voor terugval, wat ik ook probeer. Dus dan is de oplossing simpel (maar wel duidelijk en rustgevend).

Groet Maarten

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Daar zijn we weer, we zijn inmiddels 20 dagen verder en wat gaat het met tot nu toe gemakkelijk af. Er zijn een paar momentjes geweest dat ik graag (vooral in gezelschap met andere mensen) een borreltje had willen pakken.... maar ging snel voorbij. Afgelopen weekend met de hele fam weggeweest, had er niet zo bar veel zin in, maar was toch erg gezellig. Uiteraard wel een opmerking je doet toch niet mee aan dry januari he.... maar goed dat kan ik wel naast me neerleggen. Het nare vind ik het wakker blijven tot je naar bed kan.... maar het lekkere vind ik, ondanks de korte nachtjes dat je de dag evengoed weer lekker doorkomt en fris wakker wordt waar de rest met dichtgeknepen oogjes aan de ontbijttafel zit. Dat was met een borreltje op wel anders, met een duf hoofd en droge mond wakker worden en verschrikkelijk moe zijn en brak de hele dag, voorheen met een brakkige dag at ik het hele vriesvak frituur leeg, nu heb je die lekkere trek niet zo erg meer. Natuurlijk na een kort nachtje heb je trek in zoetigheid, of slechte dingen, maar niet zo erg als na een feestje..... 

Ik zie nu wel meer tegenop dingen die tot laat duren, verjaardagen, late feestjes tenzij er iets gedaan wordt, spelletje of als je lekker bezig bent gaat de tijd ook snel. Maar valt achteraf altijd wel weer mee.

Wandelen vind ik heerlijk, dan heb ik toch altijd een voldaan gevoel en ik sport tegenwoordig ook 1 a 2 keer per week. Het mooie is ook dat ik tijd over hou voor andere leuke dingen of dingen die ik altijd al op wilde pakken.... piano spelen, slaapkamer verven. Ik heb een keer in een podcast gehoord dat het zoveel rust geeft door niet te drinken ipv 'een beetje' te drinken, maar dat klopt bij mij echt. Het geeft zoveel rust in m'n hoofd dat ik niet hoef te denken o zaterdag feestje, wie rijd er, zondag brak niet te veel inplannen..... Het voelt voor mij een beetje hetzelfde toen ik stopte met roken, je hoeft ineens niet meer te denken hoeveel sigaretten heb ik nog, moet ik al naar de winkel etc.... En daarbij het scheelt heel veel geld. Ik heb de alcoholvrijheid app waar af en toe een verhaaltje op geplaatst word, hier kan je ook zien hoeveel je al bespaart hebt. 

We gaan hier dus lekker en heb me inmiddels ook al voor de jaarpact aangemeld.... we gaan ervoor!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Daar ben ik weer eens, 2 maanden verder en voorlopig niet van plan te stoppen maar….. de laatste dagen lijkt de uitdaging minder groot te worden en begint de saaiheid toe te slaan. Ik heb nu al 2 nachten gedroomd dat ik een wijntje en biertje drink… en me daar achteraf zo schuldig en k.. over voel!! De avond feestjes gaan me tegenwoordig ook steeds meer tegenstaan maar wil hier wel naartoe blijven gaan want als ik geweest ben was het altijd toch gezellig! En nu zonder alcohol heb je een stuk meer zinvollere gesprekken dan met drank, zo kom je nog eens iets te weten over je medemens. Wie heeft er tips om me uit de sleur te trekken?? Ik wandel sport en heb genoeg te doen… maar m’n brein lijkt even niet mee te werken. Aan de andere kant, 2 maanden geleden dacht ik dagelijks aan drank en dat heb ik nu nog sporadisch….. 

Bedankt allemaal maar weer :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ha Koala, in elk geval goed dat je de 2 maanden niet dronk
ik ervaarde saai juist als rust, maar ook ik heb nu soms het woord
saai voorin mijn brein paraat. Hopelijk verandert dat met het weer
als de lente door gaat zetten. En anders is dat wat er nu is. 
Het betekent niet zo maar dat ik iets ga veranderen en zeker niet
dat drinken dan een optie wordt. Gister avond wel zomaar 2 x een
0% herfstbok achter elkaar genomen tijdens wie is de mol.haha.
dat doe ik eigenlijk maar een paar keer per jaar en idd toen was het
ineens een saaie zaterdag avond. En toch een fijne die voorbij vloog.
Het is zo betrekkelijk he, dat wat in ons brein verschijnt. En verdwijnt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier komt dat gevoel ook wel eens naar boven. Soms gaat het samen met het idee dat het een stuk minder saai zou zijn als ik een wijntje zou mogen nemen, maar niet altijd. Ben pas op latere leeftijd begonnen met alcohol drinken en herken het gevoel ook wel van voor die tijd. Ook toen overviel me dat gevoel wel eens. Vraag me dus af of het persé altijd met drank te maken heeft.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Koala, het is mij in mijn rijke “stoppen met alcohol-verleden” al vaak overkomen: na ca. 2 maanden vond ik het welletjes en verlangde terug naar mijn oude leven. En voor dat ik het wist zat ik weer op mijn oude drinkniveau.

Nu was ik daar op voorbereid en wist beter dat de ontnuchtering in fases gaat. Eerst die van de “wat voel ik me goed en ik drink dus echt nooit meer” en daarna die van “is dit nu alles voor de rest van mijn leven?” Die fase duurt even. Daarna ga je je beter voelen en heb je echt meer afstand genomen. 

Het verlangen is er vaak niet minder om, maar ik kan dit verlangen voorbij laten gaan doordat ik me bewust ben van het feit dat dit ook maar een fase is.

Succes. Juist nu!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is het gekke, eerst had ik de rust, maar nu wordt ik wat onrustig ofzo.... en heb overal minder zin in. Vorig jaar ben ik 3 maanden gestopt en dat ging heel lekker, dus hoop op betere tijden. Soms bevliegt me het idee dat je nooit meer kan drinken....maar daar moet ik dan weer even doorheen. Moet zeggen dat meditatie bij mij juist wel kalmerend werkt, hier maar even meer in verdiepen.... Bedankt voor jullie steun en lieve berichtjes en het gekke is dat ik zeker niet weer wil gaan drinken, maar toch blijft het in mijn hoofd hangen, zoals jij Lady Jane eerder zij, het zit echt tussen je oren.... Eens kijken hoe het over een paar weken gaat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Update!! Het gaat weer lekker! Vanavond naar ziggodome maar heb er zin in en het makkelijke… kan zelf gewoon met de auto :D. Mis het weer wat minder en gaat weer lekker… zie het jaar alcoholloos weer zitten. Merk dat mensen om me heen er ook meer aan beginnen te wennen, de vraag wanneer ik weer een borrel neem is er bijna niet meer. Ze zullen me nu gegarandeerd die saaie muts vinden die niet meer tot 3 uur doorgaat, maar dat boeit mee niet erg meer. Fijn weekend allemaal! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Update! We gaan lekker hier! Ik krijg steeds meer het gevoel als ik iemand anders zie drinken; gelukkig heb ik daar geen last meer van... Vooral als we 's avonds weg zijn geweest en 's nachts thuiskomen met een helder hoofd is wel een rare gewaarwording.... waar je voorheen thuis kwam in de olie en als een blok in slaap viel, ga ik nu meestal nog even tv kijken in bed en slaap daarna ook als een roosje maar wordt wakker zonder brak hoofd en lijf! Heerlijk!

Aangezien ik wel verslavingsgevoelig ben, vrat ik dagelijks wel een reep chocolade op, heerlijk! En als er nog een koekje hier of daar lag, ging die er ook achteraan. Op dat moment heerlijk, maar daarna lamlendig en futloos. Aangezien ik ook zwangerschapssuiker had, toch maar de beslissing genomen om een maand suikervrij (toegevoegde suikers) te gaan (topfitsuikervrij). Even het besef waar er allemaal suiker in zit en even nog meer de gezonde kant op maar tot nu toe (maandag begonnen ha ha) gaat het lekker.... Maar daar zal ik jullie voor de rest niet mee vermoeien:P.

Ga komende maand met mijn dochter 5 km hardlopen met een run, dus zijn lekker aan het oefenen, heb er helemaal zin in!

Geen alcohol wordt steeds makkelijker en geniet van de kleine dingen, rondje wandelen in de natuur en de frisse lucht opsnuiven en kijken naar het moois wat allemaal bloeit en groeit (voel me echt oud als ik dat zeg), maar dat maakt me echt gelukkig.... M'n kinderen worden wat ouder en daar krijg je ook steeds meer interessantere gesprekken mee, leuk is dat.

Nou dat was het weer voor vandaag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...

Hoi, ik heb gereageerd op je vraag. heel veel succes met je zoetverslaving. het is net als stoppen met drinken. Blik op nul en gewoon dom doorgaan. En alternatieven zoeken net als met alcoholvrije drankjes. Het eerste jaar heb je ze misschien nodig, het derde jaar ben je er van af

liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hier weer even een update. Afgelopen weekend kermis bij ons in het dorp..... Ik ging er open in en zou wel zien hoe het ging lopen, uiteraard zonder alcohol.
Erg gezellig gehad, maar waar ik vorig jaar nog in een drukke kroeg mee stond te springen, ging ik nu tegen de tijd dat iedereen in de verdrukking kwam en er geen zinnig gesprek meer te voeren was, richting huis. Tuurlijk waren er momentjes dat ik het miste, lekker slap ouwehoeren en lekker uit je bol, dat gaat toch iets minder soepel als je aan een 0%tje zit, maar het viel me alles mee en het missen was er echt minimaal.... 

Er lekker voor de kinderen zijn, gaf ook wel een goed gevoel en zonder hoofdpijn en rare buik wakker worden daar deden we het voor!

Nu "the day after" ben ik evengoed een beetje brakkig, maar he, het is al bijna weer weekend ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...