Spring naar bijdragen

Verslaafd of niet? Kans op?


RNMB

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

I.v.m. mijn angst voor onder andere de tandarts heb ik oxazepam voorgeschreven gekregen indien nodig. Ik gebruikte elke keer een halve of een hele voordat ik erheen ging, dit hielp mij. 
Dit was dus heel zelden. Nu heb ik sinds een tijdje (4 à 5 maand) last van angst/paniekaanvallen. In overleg met de arts mag ik een halve of hele oxazepam van 10mg nemen. De laatste tijd heb ik steeds meer last van angst/paniekaanvallen. Ik neem soms 4 dagen achter elkaar een halve of hele tablet en dan soms 2 dagen niet en dan weer wel als ik de aanval aan voel komen. Nu stel ik uit om het te nemen omdat ik bang ben dat ik verslaafd raakt, echter ben ik nu steeds bezig met wel of niet nemen en overheerst dit nu een beetje mijn leven. Ik wil geen last hebben van mijn angst/paniekaanvallen maar ik wil ook niet verslaafd raken aan de oxazepam, ik lees hier namelijk veel verhalen over. 
Als ik terug kijk is dit mijn schema van de laatste 2,5 maand (toen ben ik het bij gaan houden).

1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 30 dagen niet; 1x 5 mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 12 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 1x 10mg;  1x 5mg; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 10mg; 1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10 mg; 1x 5mg; 1 dag niet

ben nu op de 2de dag van niet.. 

ik ben onder behandeling van de POH en doe daar ademhalingsoefeningen, dit helpt kort. Maar is maar 1 keer in de twee weken. De laatste maand lijkt ik meer last te hebben van de angsten en paniek en ben ik eerder geneigd een tabletje te nemen maar wil dit eigenlijk niet door de hoge kans op verslaving. 

Hoe groot zou de kans zijn bij de manier waarop ik het neem? Hoe groot is de kans dat ik verslaafd ben of verslaafd wordt? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste RNMB,

Wat goed dat je er zo bewust mee bezig bent en je je afvraagt of het nemen van de medicatie kan leiden tot verslaving. Om te bepalen of je daadwerkelijk verslaafd bent: dan moet je voldoen aan een aantal criteria om dat te kunnen zeggen. Misschien is dat ook nog niet eens zo van belang, als ik je verhaal lees, dan merk je dat het wel of niet innemen van de medicatie al best wat tijd in beslag neemt en merk je dat het je leven overheerst. Dat zijn tekenen dat het wellicht meer invloed heeft op je dan je zou willen en dat het gebruik ervan problematisch wordt of is. Medicatie voor zulke klachten kun je eigenlijk maar voor een korte periode gebruiken. Het is goed om te kijken naar een andere behandeling die je kan helpen bij de angstklachten. Het nemen van medicatie kan deze behandeling in de weg staan, omdat je geen andere manieren leert om hiermee om te gaan.

Heb je deze gedachten/angsten over medicatiegebruik ook met de POH besproken? Zijn ze op de hoogte van wat je inneemt en je zorgen hieromtrent? Blijf het vooral bespreken, ook met de POH om eens verder te kijken naar mogelijkheden voor behandeling.

Veel succes gewenst!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei moderator:

Heb je deze gedachten/angsten over medicatiegebruik ook met de POH besproken? Zijn ze op de hoogte van wat je inneemt en je zorgen hieromtrent? Blijf het vooral bespreken, ook met de POH om eens verder te kijken naar mogelijkheden voor behandeling.

Veel succes gewenst!

Zij zijn op de hoogte en geven het advies indien nodig. Maar ik lees dan weer dat het erg verslavend is en twijfel dan zelf weer. Want als ik denk wanneer nodig is dat als ik onrust voel en die voel ik de laatste tijd veel. Ik heb nu bijna 3 dagen niet gehad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei RNMB:

Zij zijn op de hoogte en geven het advies indien nodig. . Ik heb nu bijna 3 dagen niet gehad. 

@RNMB'indien nodig' is een onduidelijk onzinadvies, niet naar luisteren.
En ook niet meer slikken, vandaag dag 4?

Zoals de moderator aangeeft: kijk samen met je POH naar andere mogelijkheden voor behandeling tegen jouw angst- en paniek klachten.
Die zijn er wel.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Roberto:

@RNMB'indien nodig' is een onduidelijk onzinadvies, niet naar luisteren.
En ook niet meer slikken, vandaag dag 4?

Zoals de moderator aangeeft: kijk samen met je POH naar andere mogelijkheden voor behandeling tegen jouw angst- en paniek klachten.
Die zijn er wel.
 

Ik heb de POH gesproken en ga nu wekelijks voor een kort gesprek en ademhalingsoefeningen. Is het hiermee werkelijk op te lossen of is iets anders goed werkend ipv ademhalingsoefeningen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei RNMB:

Ik heb de POH gesproken en ga nu wekelijks voor een kort gesprek en ademhalingsoefeningen. Is het hiermee werkelijk op te lossen of is iets anders goed werkend ipv ademhalingsoefeningen?

@RNMB, cognitieve gedragstherapie kan helpen bij angst.
Als aanvulling op ademhalingsoefeningen, niet i.p.v.

Overleg dit met je POH.
Voor een behandeling bij een psycholoog of psychotherapeut heb je een verwijzing van je huisarts nodig.
Vermoedelijk is er een wachtlijst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...