Spring naar bijdragen

Gebruik af en toe Oxazepam. Ben ik nu verslaafd? Of hoe groot is de kans op verslaving?


RNMB

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

I.v.m. mijn angst voor onder andere de tandarts heb ik oxazepam voorgeschreven gekregen indien nodig. Ik gebruikte elke keer een halve of een hele voordat ik erheen ging, dit hielp mij. 
Dit was dus heel zelden. Nu heb ik sinds een tijdje (4 à 5 maand) last van angst/paniekaanvallen. In overleg met de arts mag ik een halve of hele oxazepam van 10mg nemen. De laatste tijd heb ik steeds meer last van angst/paniekaanvallen. Ik neem soms 4 dagen achter elkaar een halve of hele tablet en dan soms 2 dagen niet en dan weer wel als ik de aanval aan voel komen. Nu stel ik uit om het te nemen omdat ik bang ben dat ik verslaafd raakt, echter ben ik nu steeds bezig met wel of niet nemen en overheerst dit nu een beetje mijn leven. Ik wil geen last hebben van mijn angst/paniekaanvallen maar ik wil ook niet verslaafd raken aan de oxazepam, ik lees hier namelijk veel verhalen over. 
Als ik terug kijk is dit mijn schema van de laatste 2,5 maand (toen ben ik het bij gaan houden).

1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 30 dagen niet; 1x 5 mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 12 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 1x 10mg;  1x 5mg; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 10mg; 1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10 mg; 1x 5mg; 1 dag niet

ben nu op de 2de dag van niet.. 

ik ben onder behandeling van de POH en doe daar ademhalingsoefeningen, dit helpt kort. Maar is maar 1 keer in de twee weken. De laatste maand lijkt ik meer last te hebben van de angsten en paniek en ben ik eerder geneigd een tabletje te nemen maar wil dit eigenlijk niet door de hoge kans op verslaving. 

Hoe groot zou de kans zijn bij de manier waarop ik het neem? Hoe groot is de kans dat ik verslaafd ben of verslaafd wordt? 
 

 

 

bewerkt door RNMB
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei RNMB:

Hoe groot zou de kans zijn bij de manier waarop ik het neem? Hoe groot is de kans dat ik verslaafd ben of verslaafd wordt? 

@RNMB, die kans is groot.
Benzo's mag je niet langer dan 2 weken a 2 maanden gebruiken.
Jij wisselt het af met dagen niet gebruiken.
Dat maakt het voor mij lastig om er iets van te zeggen.

Ik denk dat je in overleg met huisarts / POH helemaal moet stoppen, jouw dosering is vrij laag.
Oxazepam is geen geneesmiddel, maar een tijdelijk lapmiddel.
Met allerlei bijwerkingen en op termijn ontwenningsverschijnselen.
Waardoor je van de regen in de drup komt.

Je moet een alternatief / aanvulling gaan zoeken in overleg met je POH.
Een keer per twee weken is vrij weinig.

< Angstklachten >

< Paniekaanvallen >

< Angst- en piekerstoornis >

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Roberto:

@RNMB, wat gebeurt er als je 30 dagen en 12 dagen niets slikt?
Hoe voel jij je dan?

Ik neem het dan niet omdat ik mij goed voel en de angsten op de achtergrond lijken. De laatste tijd heb ik echter meer last en heb dan eerder het gevoel het nodig te hebben omdat de huisarts heeft gezegd nemen indien nodig. Als ik dan denk wanneer nodig is dat de laatste tijd veel, omdat ik mij erg onrustig voel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei RNMB:

Ik neem het dan niet omdat ik mij goed voel en de angsten op de achtergrond lijken. 

@RNMB, kun jij je hier op gaan focussen / aandacht geven?
Als je geen pillen slikt voel jij je beter.
Als je geen pillen slikt voel jij je beter.
Als je geen pillen slikt voel jij je beter.

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-1-2023 om 18:55 zei RNMB:

Hallo allemaal,

I.v.m. mijn angst voor onder andere de tandarts heb ik oxazepam voorgeschreven gekregen indien nodig. Ik gebruikte elke keer een halve of een hele voordat ik erheen ging, dit hielp mij. 
Dit was dus heel zelden. Nu heb ik sinds een tijdje (4 à 5 maand) last van angst/paniekaanvallen. In overleg met de arts mag ik een halve of hele oxazepam van 10mg nemen. De laatste tijd heb ik steeds meer last van angst/paniekaanvallen. Ik neem soms 4 dagen achter elkaar een halve of hele tablet en dan soms 2 dagen niet en dan weer wel als ik de aanval aan voel komen. Nu stel ik uit om het te nemen omdat ik bang ben dat ik verslaafd raakt, echter ben ik nu steeds bezig met wel of niet nemen en overheerst dit nu een beetje mijn leven. Ik wil geen last hebben van mijn angst/paniekaanvallen maar ik wil ook niet verslaafd raken aan de oxazepam, ik lees hier namelijk veel verhalen over. 
Als ik terug kijk is dit mijn schema van de laatste 2,5 maand (toen ben ik het bij gaan houden).

1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 30 dagen niet; 1x 5 mg;  1 dag niet; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 12 dagen niet; 1x 5mg; 1 dag niet; 1x 5mg; 1x 10mg;  1x 5mg; 1x 5mg; 4 dagen niet; 1x 10mg; 1x 5mg; 2 dagen niet; 1x 10 mg; 1x 5mg; 1 dag niet

ben nu op de 2de dag van niet.. 

ik ben onder behandeling van de POH en doe daar ademhalingsoefeningen, dit helpt kort. Maar is maar 1 keer in de twee weken. De laatste maand lijkt ik meer last te hebben van de angsten en paniek en ben ik eerder geneigd een tabletje te nemen maar wil dit eigenlijk niet door de hoge kans op verslaving. 

Hoe groot zou de kans zijn bij de manier waarop ik het neem? Hoe groot is de kans dat ik verslaafd ben of verslaafd wordt? 
 

 

 

hallo RNMB,

Wat betreft betere manieren om je angst aan te pakken nog het volgende.

Zoals Roberto wel zegt is het belangrijk te sporten als je daar de energie voor hebt. Forceren heeft geen zin maar dit werkt ontspannend en je ademhaling raakt niet meer zo gauw in paniek als hij wat meer belast wordt door stress.

Verder is het belangrijk je cafeïne consumptie sterk te matigen en liefst, eventueel tijdelijk, volledig te stoppen. Cafeïne kan angst bevorderend werken omdat het een effect op het zenuwstelsel heeft dat vergelijkbaar is met adrenaline, dat het zenuwstelsel in alarmtoestand brengt. Cafeïne zit in gewone koffie, zwarte en groene thee (niet in kruidenthee), cola.

Sommige kruiden kunnen soms helpen, bijvoorbeeld valeriaandruppels of passiebloem druppels (passiflora)

Er zijn een aantal Bach bloesemremedies die kunnen helpen bij bepaalde, nauwkeurig beschreven vormen van angst, te weten: Cherry Plum, Rock Rose, Mimilus en Aspen. Als je daar iets mee zou willen doen zou je er iets meer over moeten lezen.

Er zijn online programma's om je te helpen om beter met je angst om te gaan, bijvoorbeeld:

https://angstaanpakken.com/index-ppswnz.html?gclid=EAIaIQobChMIvP_B5Za4_AIVz9aGCh23dgdNEAAYAyAAEgKmcfD_BwE

Sterkte en succes gewenst.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste @RNMB

Ik weet natuurlijk niet in hoeverre jouw angst te handelen is, maar probeer aub van de benzo's af te blijven. Geloof niet je huisarts als deze zegt dat benzodiazepienen niet verslavend zijn, want dat is het juist heel erg, vooral de fysieke verslaving. 

Je hebt al heel veel mooie tips mogen ontvangen. Enige wat ik nog kan toevoegen is mediatie, EFT, magnesium en afleiding, als in wandelen/schilderen/puzzelen/kleuren/schaken/dammen. Geen alcohol!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...