Spring naar bijdragen

Lastig


Kamille

Aanbevolen berichten

Elke keer begin ik met frisse moed aan een nieuwe stop poging. 3 weken later denk ik, ach, eentje kan wel. Na die ene, wat maakt het uit, iedereen drinkt wel eens teveel en ik heb het immers al 3 weken volgehouden om niet te drinken dus je kan er nog wel een nemen...2,3,4..

De volgende dag met kater, lichamelijk en ook emotioneel, heb ik er spijt van.Paniek aanvallen, niet meer weten hoe de avond was etc. En dan zit ik weer vol plannen om geen alcohol te drinken. En begint het hele gedoe weer van vooraf aan.

Wat kan je in de plaats zetten van alcohol. Wat geeft je zo'n euforisch gevoel, Is wel gezond en heeft geen nare bijsmaak. Dat blijf ik me steeds afvragen... op naar een droog begin van het nieuwe jaar!

 

bewerkt door Kamille
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja voordat we weer beginnen met drinken lijken we te zijn vergeten waarom we ook al weer gestopt waren. 
 

ik lijk voor een terugval ook vaak totaal vergeten wat een ellende het me brengt,totdat ik er midden in zit en opnieuw gevangen ben in gebruik. 
 

Zet em op Kamille!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kamille:

Elke keer begin ik met frisse moed aan een nieuwe stop poging. 3 weken later denk ik, ach, eentje kan wel. Na die ene, wat maakt het uit, iedereen drinkt wel eens teveel en ik heb het immers al 3 weken volgehouden om niet te drinken dus je kan er nog wel een nemen...2,3,4..

........ op naar een droog begin van het nieuwe jaar!

 

Het lijkt wel alsof ik dit heb geschreven : the story of my life :wacko:

Maar..........het kan zo maar eens de laatste poging zijn ! Dus blijven proberen ! Zo denk ik er over. Deze poging is de laatste en ik zal iedereen ( maar vooral mezelf) laten zien dat ik zonder die alcohol-duivel kan !!!

Ik ben onlangs dus gestopt en kijk uit naar vanavond 0,00 uur !! Het einde van een k-jaar, waarin veel tegenzat, ik veel te streng voor mezelf was, veel fout ging. Een jaar om snel te vergeten. Met mijn psych afgesproken dat ik dit jaar achter me ga laten, niet blijf hangen in negativiteit  en ik vanavond om 0.00 uur een mooie start ga maken van een nieuwe fase in mijn leven.

Doe je met me mee??

Succes !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Kamille:

 

Wat kan je in de plaats zetten van alcohol. Wat geeft je zo'n euforisch gevoel, Is wel gezond en heeft geen nare bijsmaak. Dat blijf ik me steeds afvragen... op naar een droog begin van het nieuwe jaar!

 

Haha als er zo'n drankje bestond dan zaten we er 24/7 aan te lurken hè. Wees maar blij dat er katers bestaan, dan kan je af en toe stoppen met drinken :D 

Je kan niet de alcohol 1 op 1 vervangen door iets wat geen drug is. Je kan wel euforie krijgen van andere dingen (sport) maar daar moet je wel voor werken. Er is niet zoiets als ik ga op mn krent zitten en een uur later is alles geweldig maar het is geen drug.

Stoppen met verdoven en aan de slag. Succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes Kamille,

Ik deel je zorgen over de vraag wat wel een euforisch gevoel geeft. Maar ik focus me nu op kleine dingen. Lekker slapen, helder wakker worden. Normale, nuchtere gesprekken kunnen voeren met mijn vrouw 's avonds en alles nog kunnen herinneren de volgende dag. Je niet druk hoeven te maken waar je al die alcohol gaat halen voor vandaag en als je het hebt, je zorgen maken of je wel genoeg hebt. En veel ervaringen lezen hier op het forum, dat geeft mij echt kracht. Maar het is denk ik een proces wat we door moeten gaan, het vergt doorzettingsvermogen. Ik hoop dat we heel langzaam, soms bijna ongemerkt, mooie dingen gaan ontdekken in plaats van de alcohol.

Ik hoop dat het je gaat lukken!

Groetjes en alvast een mooi en gezond 2023. Maarten

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een zeer ervaren stopper en weer beginner;). Meestal na twee of drie maanden. In het afgelopen jaar was het zelfs zo erg dat ik er maar niet eens meer begon aan het stoppen. Ik doorzag het patroon, maar wist niet wat er aan te doen. Uiteindelijk heb ik hulp gezocht en dat geeft mij nu de extra ondersteuning die ik nodig heb. Juist nu het moeilijker wordt.

 Ik heb pas onlangs begrepen dat alcohol er voortdurend voor zorgt dat je gelukshormoon dopamine op peil wordt gehouden. Nadeel is dat je lichaam het zelf niet meer aanmaakt. Als je stopt met drinken gaat je lijf wel meer stresshormoon aanmaken. Er ontstaat dus een situatie dat je wel meer stress ervaart, maar geen geluksgevoel. Het duurt een aantal maanden voordat je lichaam zelf weer voorzichtig start met het aanmaken van dopamine. Logisch dus dat je na een maand of twee denkt: is dit het nou? 

Ik begon dus weer op dat moment, maar nu weet ik dat het dan juist van belang is om nog een tijdje door te zetten.

Misschien kunnen de mensen op dit forum die langer gestopt zijn, het uit eigen ervaring uitleggen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Kamille:

Wat kan je in de plaats zetten van alcohol. Wat geeft je zo'n euforisch gevoel, 

@Kamille, mijn GGZ-verpleegkundige van de verslavingszorg heeft meerdere keren tegen mij gezegd: 
Alcohol is een lichaamsvreemde stof die een roes geeft die niet vervangbaar is door andere middelen.
Je moet dus opzoek gaan naar iets wat je wel een goed gevoel geeft, maar dat niet gaan vergelijken met de roes van alcohol.

Wat bij mij werkt is lichamelijke beweging in welke vorm dan ook.
Dat maakt allerlei natuurlijke stofjes in je hersenen aan die je een goed gevoel kunnen geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Beatrix:

Het lijkt wel alsof ik dit heb geschreven : the story of my life :wacko:

Maar..........het kan zo maar eens de laatste poging zijn ! Dus blijven proberen ! Zo denk ik er over. Deze poging is de laatste en ik zal iedereen ( maar vooral mezelf) laten zien dat ik zonder die alcohol-duivel kan !!!

Ik ben onlangs dus gestopt en kijk uit naar vanavond 0,00 uur !! Het einde van een k-jaar, waarin veel tegenzat, ik veel te streng voor mezelf was, veel fout ging. Een jaar om snel te vergeten. Met mijn psych afgesproken dat ik dit jaar achter me ga laten, niet blijf hangen in negativiteit  en ik vanavond om 0.00 uur een mooie start ga maken van een nieuwe fase in mijn leven.

Doe je met me mee??

Succes !!

Dan is het zeker goed om dat achter je te laten. Wat geweest is, is geweest! 

Ik doe zeker mee, samen  erslaan we die alcohol-duivel!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Roberto:

@Kamille, mijn GGZ-verpleegkundige van de verslavingszorg heeft meerdere keren tegen mij gezegd: 
Alcohol is een lichaamsvreemde stof die een roes geeft die niet vervangbaar is door andere middelen.
Je moet dus opzoek gaan naar iets wat je wel een goed gevoel geeft, maar dat niet gaan vergelijken met de roes van alcohol.

Wat bij mij werkt is lichamelijke beweging in welke vorm dan ook.
Dat maakt allerlei natuurlijke stofjes in je hersenen aan die je een goed gevoel kunnen geven.

Dan gaan we er met frisse moed tegenaan! Sporten is inderdaad een goede optie! Thanks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pytje:

Ik ben een zeer ervaren stopper en weer beginner;). Meestal na twee of drie maanden. In het afgelopen jaar was het zelfs zo erg dat ik er maar niet eens meer begon aan het stoppen. Ik doorzag het patroon, maar wist niet wat er aan te doen. Uiteindelijk heb ik hulp gezocht en dat geeft mij nu de extra ondersteuning die ik nodig heb. Juist nu het moeilijker wordt.

 Ik heb pas onlangs begrepen dat alcohol er voortdurend voor zorgt dat je gelukshormoon dopamine op peil wordt gehouden. Nadeel is dat je lichaam het zelf niet meer aanmaakt. Als je stopt met drinken gaat je lijf wel meer stresshormoon aanmaken. Er ontstaat dus een situatie dat je wel meer stress ervaart, maar geen geluksgevoel. Het duurt een aantal maanden voordat je lichaam zelf weer voorzichtig start met het aanmaken van dopamine. Logisch dus dat je na een maand of twee denkt: is dit het nou? 

Ik begon dus weer op dat moment, maar nu weet ik dat het dan juist van belang is om nog een tijdje door te zetten.

Misschien kunnen de mensen op dit forum die langer gestopt zijn, het uit eigen ervaring uitleggen. 

 

Dank je wel voor de uitleg, klinkt heel logisch inderdaad. Dat is dan die zucht naar " alcohol" het goede, fijne gevoel.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Maarten82:

Succes Kamille,

Ik deel je zorgen over de vraag wat wel een euforisch gevoel geeft. Maar ik focus me nu op kleine dingen. Lekker slapen, helder wakker worden. Normale, nuchtere gesprekken kunnen voeren met mijn vrouw 's avonds en alles nog kunnen herinneren de volgende dag. Je niet druk hoeven te maken waar je al die alcohol gaat halen voor vandaag en als je het hebt, je zorgen maken of je wel genoeg hebt. En veel ervaringen lezen hier op het forum, dat geeft mij echt kracht. Maar het is denk ik een proces wat we door moeten gaan, het vergt doorzettingsvermogen. Ik hoop dat we heel langzaam, soms bijna ongemerkt, mooie dingen gaan ontdekken in plaats van de alcohol.

Ik hoop dat het je gaat lukken!

Groetjes en alvast een mooi en gezond 2023. Maarten

Dank je wel voor de tips! Voor joiw ook alvast eeen mooi en gezond 2023!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei bumperjim:

Haha als er zo'n drankje bestond dan zaten we er 24/7 aan te lurken hè. Wees maar blij dat er katers bestaan, dan kan je af en toe stoppen met drinken :D 

Je kan niet de alcohol 1 op 1 vervangen door iets wat geen drug is. Je kan wel euforie krijgen van andere dingen (sport) maar daar moet je wel voor werken. Er is niet zoiets als ik ga op mn krent zitten en een uur later is alles geweldig maar het is geen drug.

Stoppen met verdoven en aan de slag. Succes!!!

Heb het niet over een drankje dat dat geboel moet vervangen en zeg ook biet dat ik er niet voor wil werken! ;-)

We gaan er hard tegenaan, mooi begin van het nieuwe jaar! Thnx!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je, op een gegeven moment ben je er klaar mee, en ben jer er klaar voor, tenminste bij mij, of ik stop nu, of ik drink met alle elende van dien.

Want ik was het zat, om zat te zijn, en niet meer elke ochtend deprimerend, niet meer willen en toch s'avonds weer.......

Het kan een lange, eenzame weg zijn, maar ook een nieuwe route naar een mooier rustiger leven 

Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Onderstaand heb ik een tijdje geleden onder Tips en adviezen geschreven als antwoord op een soortgelijke vraag.

Ik doe wel aan trance dans en soms de QLB ademhalingsoefening waardoor je in een roesje komt.
Ik ben hobby masseur en masseer mannen met veel olie op het ritme van rustige muziek, meestal mantra's.
Die mannen ervaren dat ook als een roes of trance, door de herhaling en omdat er dan oxytocine in je lichaam aangemaakt wordt.
Bij mijzelf merk ik tijdens die massage sessies dat al mijn lichamelijke klachten (tijdelijk) verdwijnen, doet mij heel goed.

 

 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, we gaan er zeker voor! Al was ik daar begin van de avond niet zo zeker meer van en daarna weer wel en toen weer niet en nu weer wel! Dat is een beetje hoe het nu gaat na 5 dagen geen alcohol en ben ook gelijk gesopt met roken. 

Vind het best lastig nu in het weekend, maar het wordt vanzelf beter.

Succes!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja het is 1 grote mindfuck die ervoor zorgt dat je door al die stadia heen gaat van wel willen niet willen of toch wel of toch maar weer niet.

In het begin is het het meest simpel om gewoon niks in huis te hebben. Barrières voor jezelf opwerpen.

Het begin is het meest lastig. Daarom heet het ook een drug natuurlijk. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik vind het heel erg te vergelijken met roken en stoppen met drinken. De hunkering wordt vanzelf minder maar denk dat we er altijd naar zullen blijven verlangen op bepaalde momenten. Dapper van je hoor om met beiden tegelijk te stoppen! 
 

Voordeel stoppen met roken, het mag tegenwoordig bijna nergens meer nadeel alcohol het is echt overal!! 
 

maar we gaan ervoor en je kan het!! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfoeh, lastige dag vandaag. Vandaag is voor mij dag 12!

Merk dat ik het  vandaag lastig vind, doordat ik aan het klussen was in mn huis en het weekend is. Een stemmetje in mn hoofd is weer allemaal smoezen aan het bedenken.

Maar we gaan stug door met een droge dag vandaag!:rolleyes:

bewerkt door Kamille
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @Kamille. Ik lees van je strubbeling. Echt vervelend !!

Daarom kies ik - ondanks het feit dat ik tot nu toe gelukkig nog geen problemen ondervind - voor de dag-voor-dag aanpak. Elke dag opnieuw maak ik een afspraak met mezelf ( en schrijf die hier elke dag vetgedrukt neer !!). En mocht het moeilijk worden, dan wordt het een uur-voor-uur aanpak en dan wordt het vanzelf wel tijd om naar bed te gaan !! Een simpele redenering, maar het werkt wel :D

Ik kijk dus niet te ver vooruit en zeg dus niet : ik drink nooit meer, want dan is de kans op een struikel/valpartij gewoon dichterbij. Dus ik hou het behapbaar : vandaag drink in niet, water ook gebeurt !!

Probeer het eens, het geeft echt rust !!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 31-12-2022 om 03:01 zei Kamille:

Elke keer begin ik met frisse moed aan een nieuwe stop poging. 3 weken later denk ik, ach, eentje kan wel. Na die ene, wat maakt het uit, iedereen drinkt wel eens teveel en ik heb het immers al 3 weken volgehouden om niet te drinken dus je kan er nog wel een nemen...2,3,4..

De volgende dag met kater, lichamelijk en ook emotioneel, heb ik er spijt van.Paniek aanvallen, niet meer weten hoe de avond was etc. En dan zit ik weer vol plannen om geen alcohol te drinken. En begint het hele gedoe weer van vooraf aan.

Wat kan je in de plaats zetten van alcohol. Wat geeft je zo'n euforisch gevoel, Is wel gezond en heeft geen nare bijsmaak. Dat blijf ik me steeds afvragen... op naar een droog begin van het nieuwe jaar!

 

Hoi Kamille , ik ben nu inmiddels 4 en een half jaar AV ,  maar daarvoor heb ik ook tijden deze strubbeling gehad .  Eenmaal je rem kapot gedronken dan rest alleen nog de 0 vasthouden.   Luister niet naar de drankduivel op je schouder . Hij verzint echt vanalles . Denk steeds terug aan al die katers en black-outs . Dat wilde je nooit meer toch , je zo voelen ? 

Moedig voorwaarts 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...