Spring naar bijdragen

Lotgevallen & strapatsen


Oskar

Aanbevolen berichten

Oskar is de naam, goedemiddag. Ruim drie jaar geleden stopte ik met de alcohol, nu moet ook de nicotine in de ban. Eigenlijk was dat al zo, maar onbedoeld heeft het roken de laatste tijd toch weer een vlucht genomen. Over mijn gezondheid maak ik mij eigenlijk niet eens zorgen, over de hoge kosten evenmin, maar wél over hoe ook deze verslaving je in beslag neemt en je gedrag bepaalt of eigenlijk beperkt. Ik ben al behoorlijk vaak gestopt met roken. Een kettingstopper. Heb ik er fiducie in dat het nu anders zal gaan? Eigenlijk niet. Niet enorm veel althans, hoewel je natuurlijk altijd ferm moet roepen, anders wordt het nooit wat. Maar ik ben er wel van overtuigd dat erover schrijven een belangrijk verschil zou kunnen maken.

Zo kraste ik gisteren in de catacomben van het forum ineens mijn stopmoment ergens op de muur: zaterdag 19 november 2022, 11.12 uur. Zie daar. Het staat er nu zwart op wit. Ik kan mijzelf er op af gaan rekenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ja. Hard is het nog niet opgeschoten al met al. Hmpf.

Opvallend hoe de patronen overeenkomen met stoppen met de alcohol. Elke dag jezelf voornemen dat het de laatste is, weken, maanden, jaren lang. De overtuiging dat de verslaving niet zozeer fysiek is, maar grotendeels tussen de oren zit. De hardnekkige neiging alles in stilte te willen doen, en pas terug te keren in de bewoonde wereld als het probleem is opgelost (Zelluf, maar ook alleen). De moeilijke scheidslijn tussen ontspannen genieten en verslaafd gedrag. De euforie van de eerste dagen. En vooral ook de oprukkende mistroostigheid als het opnieuw mislukt.

Maar vanaf hier een nieuwe dappere poging. Vort sik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 3 weeks later...
13 uur geleden zei Oskar:

Nou goed wel. Inmiddels durf ik wel te zeggen dat ik definitief gestopt ben. Nog slechts een paar uur, moet ik er eerlijkheidshalve bij zeggen, maar men moet de eeuwigheid toch ergens laten beginnen :)

Mijn stopmaatje is na een 110tal pogingen ook opeens definitief gestopt . Hij bestelde altijd online pilletjes,  waardoor de trek in een sigaret en ook de sigaret zelf echt vies zijn . Ze hebben uiteindelijk geholpen 

Maakt niet uit hoe je er komt , als je er maar komt .

You got this 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pilletjes en pleisters enzo heb ik niet nodig. Bij mij stelt de fysieke ontwenning nooit zo gek veel voor, ook destijds bij de alcohol niet. Tussen de oortjes daarentegen zit het vaak allemaal muurvast. De onwrikbare macht der gewoonte. Bij het losraken van de drank had ik het meest baat bij een tamelijk nuchtere aanpak. Een Zeer Duidelijke Beslissing nemen, niet in onderhandeling gaan met jezelf, en er verder niet al teveel aandacht aan besteden, en in geen geval jezelf gaan beklagen. Meer iets van: ziezo dat was het dan, laat ik nu wat leuks gaan doen met de vrijgekomen tijd.

Dank voor je aandacht @Francoise, ik stel het best op prijs dat je mij in deze stille uithoek van het forum weet te vinden.

Het eerste etmaal zonder zit er bijna op. Mocht mijn bericht wat hoogmoedig klinken, dan is dat vooral ook een poging mijzelf te overtuigen.

Moedig voorwaarts!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Ik stopte met roken via de Allen Carr methode. Da's al weer jaren geleden. Ken je dat boek van hem? Heel Amerikaans met een schier eindeloze herhaling van dezelfde kernboodschap, maar het werkte wel bij mij.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...