Spring naar bijdragen

Schaamte om gedane zaken tijdens gebruik.


Ivy86

Aanbevolen berichten

Goedemorgen,

Merk heel erg dat ik nu in een fase ben waarin ik me heel erg schaam over dingen die ik heb gedaan tijdens mijn gebruik. Van over straat te hebben gezwalkt en een slipper te zijn kwijtgeraakt en thuis gebracht worden door een bekende....of al laveloos in een kroeg gaan zitten terwijl je nooit zoiets doet :(en dat weglopen heb ik al gedaan om schaamte en nu alles goed gaat borrelt het steeds omhoog:( is dit een fase? Herkennen jullie je hier in?

Liefs Ivy

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De één zal zich meer schamen dan de ander vermoed ik.  

Ik herken me er zeker in.  Ik herinner me goed hoe het voelt om terug te denken aan mijn straalbezopen zelf op een feestje. De laatste keer was bijna een jaar geleden, op mijn eigen verjaardag.  Die schaamte ebt normaal gesproken wel weg binnen enkele dagen. Als ie langer blijft hangen, is er misschien wat anders aan de hand.  Geef je iets teveel om wat andere mensen van je zouden kunnen denken?  Bij mij was/is dat wel het geval, en gek genoeg slaat die schaamte, als deze me lang genoeg (te) braaf heeft gehouden, om in wrok naar anderen, naar zure strenge mensen die een ander graag willen voorschrijven hoe ze moeten leven. Er zijn er altijd wel een paar gezichten  in je omgeving waar dat verhaal bij klopt nietwaar?  En dan krijg ik iets als 'fuck it' en ga voor de bijl.  Een vicieuze cirkel. 

Zowel het drinken als niet drinken heeft dan eigenlijk alleen te maken met de ander.  Herken je daar iets in? 

Dat ik zonder enige vorm van controle zoveel ga zuipen op zulke momenten heeft me wel doen besluiten niets meer te drinken. Ik wil het mezelf niet meer aandoen. Het patroon heeft zich vaak herhaald en ik maak me geen illusies meer.  Tegelijkertijd vind ik niet dat ik me hoef te schamen.  Het is niet iets dat willens en wetens gebeurt. Ja ik maak fouten, wie niet? 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor je bericht! Ik trek me er soms inderdaad te vaak wat van aan wat een ander denkt maar het komt ook door wat er gezegd is....ik ben ergens voorzitter van en iemand heeft laatst gezegd dat er geruchten waren en ik een voorbeeldfunctie heb....nu heb ik daar tijdens een vergadering boos op gereageerd....gezegd dat ze niet weten waar ze over praten, dat het niet zomaar gebeurde en ik er hard mee bezig ben. 

Het zijn inderdaad de mensen die praten....degene die zelf iedere middag in de kroeg zitten en wel oordelen als je je in hun ogen een keer hebt laten gaan en anders hebt gedragen dan je normaal zou doen.

Waarom ik het me dan toch zo aantrek geen idee.....

Wat goed trouwens dat je al een jaar zo goed bezig bent....iets om trots op te zijn:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Ivy86:

degene die zelf iedere middag in de kroeg zitten en wel oordelen als je je in hun ogen een keer hebt laten gaan en anders hebt gedragen dan je normaal zou doen.

waarom je vergelijken? (om te kunnen oordelen ook?)
het gaat hier om jou en hoe jij met omstandigheden omgaat.
voor ons probleemdrinkers gaat dat het beste zonder drank.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei lady jane:

waarom je vergelijken? (om te kunnen oordelen ook?)
het gaat hier om jou en hoe jij met omstandigheden omgaat.
voor ons probleemdrinkers gaat dat het beste zonder drank.

Klopt....je hebt gelijk....dat oordelen gebeurt dan als zij dat ook doen en dat wil ik juist ook niet.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ivy,

Na verschillende terugvalllen en met steeds weer niet meer kunnen herinneren hoe ik mij heb gedragen tegenover anderen,wat overigens veel ruimte open laat dat mensen dingen kunnen overdrijven of verzinnen, dat is gevaarlijk. Je gaslight jezelf door geen controle meer te hebben over jezelf en niet meer te weten wat echt gebeurd is. Ik ben er nu achter dat ik het erg eng vond wat mensen konden denken van me. 

Uit angst om mezelf te zijn en mijn ware gevoelens te doorvoelen heb ik maar liters naar binnen geschonken. keer op keer. Mensen vonden hier een hoop van en hebben hier niets van gezegd. Familieleden en vrienden keken en zeiden niks. Sommige vonden het grappig of bieden je nog 1 extra. Het interesseert bepaalde mensen geen reet en sommige hebben een oordeel. Het mooie en positieve van dit soort ervaringen is dat je snel leert wie neer kijkt op mensen die de weg kwijt zijn en wie het bij zichzelf kan houden en begrijpen dat je wat problemen hebt met jezelf waardoor je drinkt. De mensen die helemaal niets zeggen of doen hebben naar mijn idee weinig waarde toe te voegen aan je leven. Ongeveer net zo weinig waarde als een zwerver die geen geld krijgt van passanten of iemand die in elkaar geslagen word in de trein en iedereen kijkt maar blijft zitten. Begrijpelijk allemaal maar dat helpt de in elkaar geslagen persoon of de zwerver niet. Wat helpt is mensen en situaties opzoeken bij wie je je goed voelt en die helpende hand en steun zijn. 

Eigenlijk wanneer het slecht gaat kom je door het gedrag van anderen -rond dat het slecht met jou gaat- ook achter een hoop waardevolle kennis over wie je sociaal gezien beter van een afstandje kunt bewonderen.

Als je zelf een voorbeeldfunctie hebt kun je altijd zeggen, klopt ik heb een voorbeeldfunctie en nu geef ik een voorbeeld van hoe het niet moet.

bewerkt door Soberbunny3
Onvolledig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Soberbunny3:

Hoi Ivy,

Na verschillende terugvalllen en met steeds weer niet meer kunnen herinneren hoe ik mij heb gedragen tegenover anderen,wat overigens veel ruimte open laat dat mensen dingen kunnen overdrijven of verzinnen, dat is gevaarlijk. Je gaslight jezelf door geen controle meer te hebben over jezelf en niet meer te weten wat echt gebeurd is. Ik ben er nu achter dat ik het erg eng vond wat mensen konden denken van me. 

Uit angst om mezelf te zijn en mijn ware gevoelens te doorvoelen heb ik maar liters naar binnen geschonken. keer op keer. Mensen vonden hier een hoop van en hebben hier niets van gezegd. Familieleden en vrienden keken en zeiden niks. Sommige vonden het grappig of bieden je nog 1 extra. Het interesseert bepaalde mensen geen reet en sommige hebben een oordeel. Het mooie en positieve van dit soort ervaringen is dat je snel leert wie neer kijkt op mensen die de weg kwijt zijn en wie het bij zichzelf kan houden en begrijpen dat je wat problemen hebt met jezelf waardoor je drinkt. De mensen die helemaal niets zeggen of doen hebben naar mijn idee weinig waarde toe te voegen aan je leven. Ongeveer net zo weinig waarde als een zwerver die geen geld krijgt van passanten of iemand die in elkaar geslagen word in de trein en iedereen kijkt maar blijft zitten. Begrijpelijk allemaal maar dat helpt de in elkaar geslagen persoon of de zwerver niet. Wat helpt is mensen en situaties opzoeken bij wie je je goed voelt en die helpende hand en steun zijn. 

Eigenlijk wanneer het slecht gaat kom je door het gedrag van anderen -rond dat het slecht met jou gaat- ook achter een hoop waardevolle kennis over wie je sociaal gezien beter van een afstandje kunt bewonderen.

Als je zelf een voorbeeldfunctie hebt kun je altijd zeggen, klopt ik heb een voorbeeldfunctie en nu geef ik een voorbeeld van hoe het niet moet.

Helemaal waar, wat een lap waardevolle tekst:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...