Spring naar bijdragen

Voorstellen


Prana

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

ik ben Prana, vrouw, 50. Ik heb al jaren een alcoholprobleem en weet ook al heel lang dat ik daar wat aan moet doen. Mijn verhaal is denk ik niet echt origineel. Rond mijn 15e begonnen met uitgaan en drinken. Wat ik geweldig vond, ik was ineens niet meer verlegen of onzeker. Vele jaren van veel feesten zijn daarop gevolgd, maar het bleef de eerste 10/15 jaar toch meer een "sociale" gelegenheid. Daarna begon de alcohol er steeds meer in te sluipen. Bij werkstress, bij persoonlijke problemen, bij persoonlijke feestelijke momentjes, bij de lunch, gedurende het koken, bij de maaltijd, na de maaltijd enz enz. Er was altijd wel een reden. Als ik me goed voelde: drank, als ik gestresst was: drank, als ik triest was: drank, als ik ruzie had: drank, als ik blij was: drank. Het is dus erg uit de hand gelopen. Vorig jaar heb ik de stap genomen en ben gestopt. Ik dacht niet dat ik dat ooit zou kunnen, maar het lukte. Bijna 10 maanden. En toen? Ik dacht heel naïef dat eentje wel weer zou kunnen. En dat lukte maar liefs 2 keer. En toen? Tja, een feest....Een leuk feest. Dat uiteindelijk helemaal niet zo leuk werd, omdat ik vreselijk dronken werd. Blackout, overgeven, alles erop en eraan. De rem was er al meteen niet meer. Hield ik toen op? Leerde ik hiervan? Nee, hoor. Het was het begin van 6 maanden er weer volop tegen aan. Mijn moeder ondertussen verloren wat dus een "perfect" excuus was om maar door te gaan. En af en toe een halfslachtige poging om te stoppen die dan een paar dagen duurde. 

Vorige maand had ik er zo genoeg van. Ik baalde zo erg van mezelf, dat ik me een (figuurlijke) schop onder de kont heb gegeven. Ik zit nu op dag 27 en hoop - wil! - dat dit de laatste poging wordt. Ik kan niet matigen, dus ik wil stoppen. Vrij zijn.

Hopelijk kan lezen en actief deelnemen aan dit forum me een handje helpen.

 

 

 

bewerkt door Prana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het niet kunnen matigen is heel herkenbaar. Goed dat je de uitknop hebt gevonden en met dag 27 ben je al behoorlijk op weg. Succes!

Misschien heb je hier iets aan. Els Noorlander legt goed uit wat er in het brein van de verslaafde plaatsvindt. Vooral de eerste 3 maanden zijn roerig en ook waarom het dan met die ‘ene’ weer helemaal mis gaat.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Prana,

Welkom op het forum

Velen hebben een moment na een aantal maanden zonder: nu kan het wel, 1tje maar. Ook ik heb deze fout meerdere keren gemaakt.

Het gaat zo makkelijk bij een moment onoplettendheid: een paar weken, maanden, dagen, niet en dan ineens weer een fles wijn kopen. Dat gaat daan 2-3 x goed en dan zit ik weer op bingen met alle schade en schanden.

Liever zonder. Het leven is mooier en gezonder zonder drank. Alles gaat er kapot van.

Succes met je pad. Je bent al een aardig eindje met 27 dagen;)

bewerkt door Soberbunny3
Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei lady jane:

welkom Prana, en ja héél herkenbaar.
Wat een zegen dat de knop echt om kon uiteindelijk.
Zoals ik je lees gaat dat jou ook lukken!

Dank je @lady jane 

Ik hoop het. Het voelt anders dan mijn vorige pogingen, ik ben vastberadener. Dat betekent niet dat het makkelijk gaat - integendeel-,  maar misschien maakt dat wel het verschil. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Berkje:

Welkom @Prana :rose: Je bent al goed opweg. Dag voor dag de eerste niet drinken want dan heb je geen last van de rem die stuk is. Dat weet je nu door de leerschool na 10 maanden toch 1 te nemen. Herkenbaar hoor:)

Ja hè @Berkje Ik vind hier zoveel herkenning!

Ik blijk nogal hardleers te zijn, maar ik hoop dat ik deze keer dat stemmetje kan negeren. Dag voor dag maar inderdaad! 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Pete:

Het niet kunnen matigen is heel herkenbaar. Goed dat je de uitknop hebt gevonden en met dag 27 ben je al behoorlijk op weg. Succes!

Misschien heb je hier iets aan. Els Noorlander legt goed uit wat er in het brein van de verslaafde plaatsvindt. Vooral de eerste 3 maanden zijn roerig en ook waarom het dan met die ‘ene’ weer helemaal mis gaat.

 

 

Dit filmpje verklaart heel erg veel. Ik snap nu ook waarom ik alles zo saai vind op dit moment. Ik wil echt stoppen, maar het lijkt wel of er helemaal niets leuks meer overblijft. En dat terwijl ik goed weet dat alcohol me veel problemen heeft opgeleverd. Ik was vorig jaar ook nog eens een veel leuker mens....Er gaat een wereld voor me open nu. Dank je voor dit @Pete

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Soberbunny3:

Hoi Prana,

Welkom op het forum

Velen hebben een moment na een aantal maanden zonder: nu kan het wel, 1tje maar. Ook ik heb deze fout meerdere keren gemaakt.

Het gaat zo makkelijk bij een moment onoplettendheid: een paar weken, maanden, dagen, niet en dan ineens weer een fles wijn kopen. Dat gaat daan 2-3 x goed en dan zit ik weer op bingen met alle schaden en schanden.

Liever zonder. Het leven is mooier en gezonder zonder drank. Alles gaat er kapot van.

Succes met je pad. Je bent al een aardig eindje met 27 dagen;)

Hoi @Soberbunny3 dankjewel voor je berichtje :)

Ja, ik blijf het denken! Keer op keer gewoon...En na de eerste paar keer blijft het dan niet bij eens bij 1 fles, dat worden er zo weer 2.

Ik baal echt vreselijk van mezelf. Weten dat ik niet de enige ben, geeft steun.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

49 minuten geleden zei Prana:

Dit filmpje verklaart heel erg veel. Ik snap nu ook waarom ik alles zo saai vind op dit moment. Ik wil echt stoppen, maar het lijkt wel of er helemaal niets leuks meer overblijft.

Welkom!

Doe je dingen die je leuk vindt?  Ik merkte dat mijn leven ook wel een beetje saai was geworden met wijn.    

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Etty:

Welkom!

Doe je dingen die je leuk vindt?  Ik merkte dat mijn leven ook wel een beetje saai was geworden met wijn.    

Dank je @Etty :)

Ik probeer het. Yoga, wandelen, uitstapjes, lekker koken, met de katten en kippen "bezig zijn"...Allemaal leuk en wel, maar het lijkt wel of niets me echt vreugde geeft. Ik ben ook vorige week op een muziekfestival geweest, maar het was best pittig om de drank te weerstaan, dus de sociale activiteiten staand weer op een laag pitje. Ik ga alleen af en toe uit eten met mijn man, dat lijkt me veiliger voor nu. Misschien moet ik het lezen weer oppakken, daar was ik dol op. Maar ja, dat gaat niet zo goed met wijn op, dus heb ik die passie een beetje verloren over de jaren. Verder een beetje teveel Netflix en social media.

Het kan een combinatie van gebrek aan slaap zijn, rouw en de verslaving dus. Misschien maar "gewoon" geduld hebben. Tja, niet mijn sterkste eigenschap helaas.

bewerkt door Prana
toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ook kan helpen is om te kijken naar wat er nu dan wel goed gaat. Als je een paar weken geen alcohol drinkt, heb je daar zeker voordelen van. Alleen worden die ook al snel normaal. En kun je terug vallen in gedachten over dat je nu van alles mist.

Wat ik jaren lang gedaan heb, is 's ochtends mezelf op de kop geven dat ik niet helder was/suf/lamlendig door de drank. Ik gebruikte dat ook vaak om van alles uit te stellen. Dat excuus heb ik nu niet meer. En dat ik mezelf niet meer zo negatief toespreek in de ochtend viel me pas na een tijdje niet drinken op. Daar af en toe bij stil staan kan me een heel tevreden gevoel geven.

Jij hebt ook vast iets positiefs bemerkt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Lonster1:

Wat ook kan helpen is om te kijken naar wat er nu dan wel goed gaat. Als je een paar weken geen alcohol drinkt, heb je daar zeker voordelen van. Alleen worden die ook al snel normaal. En kun je terug vallen in gedachten over dat je nu van alles mist.

Wat ik jaren lang gedaan heb, is 's ochtends mezelf op de kop geven dat ik niet helder was/suf/lamlendig door de drank. Ik gebruikte dat ook vaak om van alles uit te stellen. Dat excuus heb ik nu niet meer. En dat ik mezelf niet meer zo negatief toespreek in de ochtend viel me pas na een tijdje niet drinken op. Daar af en toe bij stil staan kan me een heel tevreden gevoel geven.

Jij hebt ook vast iets positiefs bemerkt.

 

Ja, dat is heel herkenbaar. Elke morgen weer de schaamte, het schuldgevoel, het falen. Dat is er inderdaad niet meer. Ondanks de slechte nachten, sta ik veel frisser op. Ik voel me goed en misschien voel ik me zelfs wel wat trots op mezelf. Dank je voor dit.

Ik denk dat het tijd is voor een lijstje met positieve dingen. Ik weet ze wel, maar misschien op zo'n fomo moment kan ik dat er dan bijpakken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteren even een momentje. Mijn zwager kwam langs en bracht een fles wijn voor me mee. Gelukkig wilde hij zelf koffie, dus was er geen aanleiding om de fles op dat moment te openen. Na een uurtje ging hij weer weg. Zaterdag, borreltijd, alleen thuis en een fles van mijn favoriete wijn in de keuken. Tja. Maar ik heb de verleiding kunnen weerstaan.

Ik heb de fles niet door de gootsteen gespoeld, want - vreemd genoeg - voelde ik me sterk genoeg. Maar hij moet wel weg vandaag. Ik zal de wijn vandaag aan een van de buren geven. Ik wil echt nog geen alcohol in huis hebben. Mijn man drinkt zelden en ik sta nog niet sterk genoeg in mijn schoenen. Ik heb wel het gevoel dat er iets aan het veranderen is. Die bijna 10 maanden vorig jaar hebben geholpen, ondanks mijn terugval. Nooit eerder heb ik een fles kunnen weerstaan. Ik voel me goed vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-9-2022 om 09:33 zei Prana:

Ik probeer het. Yoga, wandelen, uitstapjes, lekker koken, met de katten en kippen "bezig zijn"...Allemaal leuk en wel, maar het lijkt wel of niets me echt vreugde geeft. Ik ben ook vorige week op een muziekfestival geweest, maar het was best pittig om de drank te weerstaan, dus de sociale activiteiten staand weer op een laag pitje. Ik ga alleen af en toe uit eten met mijn man, dat lijkt me veiliger voor nu. Misschien moet ik het lezen weer oppakken, daar was ik dol op. Maar ja, dat gaat niet zo goed met wijn op, dus heb ik die passie een beetje verloren over de jaren. Verder een beetje teveel Netflix en social media.

Het kan een combinatie van gebrek aan slaap zijn, rouw en de verslaving dus. Misschien maar "gewoon" geduld hebben. Tja, niet mijn sterkste eigenschap helaas.

Had je dat gevoel dat niets je echt vreugde geeft ook toen je eerder 10 maanden stopte? 

Ik herken het, de sociale dingen met drank mijden.  Om toch het gevoel van uitgaan te hebben ben ik naar het filmhuis gegaan wekelijks. Op vrijdagavond.  Vooraf een kop  koffie in de foyer.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty je hebt gelijk. Ik ben hier al een keer doorheen geweest. Het wordt beter. De terugval heeft best lang geduurd, dus ik ben natuurlijk niet meteen weer waar ik was. Maar dat komt wel weer, mits ik dit volhoud.

Goed idee, er is geen filmhuis waar ik ben, maar ik kan natuurlijk iets anders zoeken/bedenken. Dank je voor je tip.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal dit draadje soms ook als een soort dagboek gebruiken, totaal niet interessant voor anderen, maar misschien is dat nuttig voor me. 

Vandaag een wat mindere dag. Het is grijs en nat, ik ben moe. Ik kamp met een schuldgevoel en sombere gedachten razen door mijn hoofd. Misschien dadelijk even wat lopen. Ik ben blij dat die fles de deur uit is. Ik heb niet echt trek op dit moment, maar het is wel zo'n dag dat die trek zeker zomaar ineens kan komen. Oef, even afleiding gaan zoeken nu.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 33 vandaag, dus de eerste maand zit erop. Aan de ene kant wil ik niet meer tellen, omdat dit nu het normale zou "moeten" worden. Maar dat is het nog niet en tellen lijkt te helpen. Het laat me inzien dat er vooruitgang is en ik weet dat het makkelijker wordt, hoe langer ik het vol houd.

Hoe was deze eerste maand vergeleken met die eerste maand vorig jaar januari? Anders. Makkelijker. Veel minder ontwenningsverschijnselen en ik ben er niet meer 24 uur per dag mee bezig. Wel veel, maar niet op een geobsedeerde manier. Maar ja, ben ik niet met alles zo? Die verslaving komt toch ergens vandaan. Ooit was het roken en erger nog cocaine...En nu dus al heel wat jaren alcohol. Elke dag. En elke dag veel, 1 fles was een "goede" dag. Ik heb het vorig jaar alleen gedaan, nu met het forum. Het is fijn om het gevoel te hebben om niet alleen te zijn. Niet de enige die niet na 2 glazen kan stoppen en normaal met alcohol om te gaan.

Het wordt tijd om uit te zoeken waar dat onmatige, die verslavingen vandaan komen. Nu ben ik weer veel te veel aan het eten/snacken. Om me maar te vullen met iets.....Maar waarom? Dat is natuurlijk de sleutel. En die moet ik gaan zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel herkenbaar Prana, ik heb exact hetzelfde gevoel rondom wijn/alchohol wat jij hebt. Nu je het zegt, dat boos zijn op mezelf, dan heb ik al een week niet meer (ben nu een week gestopt). Dat was ik ook elke ochtend. Ook ik ben bezig waar het vandaan komt, wat vult die alchohol dan toch op? Is het verveling, stress, een gevoel van iets voor mezelf te hebben (ik loop de hele dag te zeulen met mn kids), of is het de verslaving die zegt dat ik iets moet vullen, zit het in de genen (in mijn familie zitten er zeker verslaafden, nicotine en alcohol). Dit gat had ik ook na het stoppen met roken.

Maar wat mij heel erg hielp met het stoppen roken, is dat ik nooit meer terug wilde naar het gevoel dat je krijgt als je wilt stoppen met roken en net stopt, dat vechten, de stress, het continu er mee bezig moet zijn, de verslavingsdrang overwinnen, telkens nee tegen jezelf zeggen. Ik heb aan roken geen behoefte meer, nooit meer. En zo zie ik het ook voor me met alcohol. Nu op dit moment is het vechten, vechten met mezelf, met situaties, maar straks, straks is het gewoon dat ik niet drink en is het geen gevecht meer.  Wellicht werkt deze gedachtegang voor jou ook. 

Je bent nu een maand onderweg, dat tellen zal opeens verdwijnen, zonder dat je het door hebt. Je geeft aan dat je er nu al anders in staat, sterker en je aanmelden op dit forum is al een hele stap in vergelijking met het alleen willen doen. Je komt er wel! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Prana:

. Nu ben ik weer veel te veel aan het eten/snacken. Om me maar te vullen met iets.....Maar waarom? 

@Pranaop het rookforum (draadje Stoptober) heb ik net een link naar een pdf-document gezet dat gaat over roken,
als je doorleest gaat het ook over teveel eten/snacken.
Interessant voor jou?

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Roberto:

@Pranaop het rookforum (draadje Stoptober) heb ik net een link naar een pdf-document gezet dat gaat over roken,
als je doorleest gaat het ook over teveel eten/snacken.
Interessant voor jou?

Hoi @Roberto Wat aardig van je om mij daarop attent te maken.

Ik ga dat zeker lezen. Ben een beetje moe van de ene verslaving die de andere vervangt. Dankjewel hiervoor.

 

bewerkt door Prana
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...