Spring naar bijdragen

Zaterdag 13 augustus 2022


ikkanhet

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei Adri02:

Haha, doet me denken aan mijn leraressen Frans. Ouwe tangen altijd, ongetrouwd, met sadistische inslag. Geen aandacht voor het land, de cultuur, fromage & vin, nee: woordjes stampen en vliegen afvangen op grammatica en uitspraak. Pas toen ik van die heksen verlost was, durfde ik een beetje Frans te gaan spreken, en dan gaat het vanzelf steeds beter natuurlijk.

Prachtig. Die eerste was ook een vrouw. Zat altijd met haar lenzen te ouwehoeren in de klas. Met zalfjes enzo. Ik dacht toen, koop dan een bril, is een stuk handiger. Was ook niet getrouwd. Wat je zegt, alleen stampen en iemand een loer draaien bij grammatica.

Vind het knap dat je het toch geleerd hebt.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10 uur geleden zei Yvonne:

.. die dialecten.... weet je ook eens hoe het voor een niet Fries in Friesland voelt :lol:... 
Gelukkig gaat een Groninger zonder enig dralen op het Nederlands over als hij of zij met iemand van buiten de provincie te maken krijgt. 
En dat zal in Overijssel toch ook wel zo zijn denk ik

Ja. Maar Fries is een taal en geen dialect. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste mensen, 

Mag ik even uw aandacht vragen?

Mijn eerste coming out was toen in 18 jaar was, iedereen in mijn omgeving wist het al.
Mijn tweede coming out pas sinds kort, daar heeft nooit iemand bij stil gestaan, ik zelf ook niet.
Mijn derde coming out twijfel ik nog over, terwijl iedereen in mijn omgeving het al jaren weet.

Ik ben een homoseksuele autistische alcoholist die bijna met pensioen gaat.
De hoogste tijd om weer te detoxen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou ik weet niet wat je wilt hoor maar Twents is Nedersaksisch en niet een erkende taal in Nederland. Het Twents is een non- territoriale taal. 

Nederlands is de erkende taal in Nederland net als het NGT (Nederlandse Gebarentaal) en het Fries in Friesland (territoriaal dus).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee echt niet hoor. Ik zeg het niet om het Fries op te hemelen ofzo want je komt er werkelijk waar niet verder mee buiten Friesland. Friesland is officieel erkend als tweetalig. Fries is als enige een vak op scholen ook en je kunt er zelfs op afstuderen op de universiteit. Alleen wat je er aan hebt zou ik niet weten :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welke dialecten kennen wij in het Nederlands? Het Nedersasksich wordt in het noorden en oosten van Nederland gesproken. Twents, Drents, Achterhoeks, Veluws en Gronings zijn dialecten die onder het Nedersaksisch vallen. De dialecten worden gekenmerkt door de ou als o te spreken.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, ik las het bovenstaande, maar ik wil geen olie op het vuur gooien. Toch vond ik het leuk om er iets meer over te lezen. Voor wat het waard is: het grote verschil is dat Fries gestandaardiseerd is en het Nedersaksisch niet. Dat betekent o.a.  dat het Nedersaksisch wel als taal wordt gezien, maar uit verschillende dialecten bestaat. Zie hierboven. Dit in het kort dus.

En verder zou ik me er niet zo druk om maken :)

bewerkt door nancy
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Adri02:

Maar al met al kun je maar beter standaardnederlands spreken :D

Helemaal mee eens, ook handig voor hen die niet uit de betreffende streek komen. 
Overigens valt het met dat verplichte vak Fries wel mee op de meeste basisscholen, als het 1 uurtje per week wordt gegeven is dat in veel gevallen al veel... om over het niveau nog maar te zwijgen. 
Wat ik heel jammer vond van veel Friezen is dat men halsstarrig Fries blijft praten ook als men door krijgt dat de ander niet Friestalig is. 
Ik vond het een verademing hier in Groningen te merken dat men klakkeloos overgaat op het Nederlands als men merkt dat je hier niet vandaan komt. 
En ach.... taal of dialect.... beide hebben hun charme en nadelen.... 
 

bewerkt door Yvonne
2 letters weggevallen....
Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Yvonne:

Wat ik heel jammer vond van veel Friezen is dat men halsstarrig Fries blijft praten ook als men door krijgt dat de ander niet Friestalig is. 

Maar wat ik begrijp van Remi is dat ze het gewoon echt moeilijk vindt om Nederlands te spreken, zich daar wat ongemakkelijk bij voelt. Daarom hoopt ze maar dat de mensen in Overijssel niets tegen haar zeggen, want dat is ingewikkeld. Misschien hebben meer Friezen dat, dan kun je dat niet echt halsstarrig noemen.

Ik maak het hier ook mee, dan ben je met een aantal Nederlanders en een Fransman erbij. Dan vind ik het lastig om met de Nederlanders in het Frans te spreken terwijl dat voor de Fransman best lullig is natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach ja, nou ja, ik wil maar zeggen dat volgens mij veel mensen soms onzeker of verlegen zijn en dat het dan wordt aangezien voor bozig, halsstarrig of weinig sociaal ofzo. Terwijl de meeste mensen eigenlijk best lief zijn. Hoe het precies zit met Remi weet ik natuurlijk ook niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...