Spring naar bijdragen

Lauren zoekt buddy


Lauren13

Aanbevolen berichten

Hey allemaal,

Mijn naam is Lauren, en ik hoop hier een maatje te vinden om elkaar te steunen. Ik kan zonder problemen een tijdje (zoals een maand) geen alcohol drinken, maar er komt altijd weer een punt dat ik ga drinken en dan heb ik gegarandeerd een flinke black-out, kater en hevige angst en schaamte in de ochtend.


Op mijn 14e deed ik al aan binge drinken en blijkbaar doe ik dat nog steeds, alleen ben ik nu in mijn dertig en zou ik beter moeten weten. Na het lezen van meerdere boeken over het onderwerp wil ik nu definitief stoppen met alcohol. Ik heb mezelf al vaak genoeg bewezen dat ik niet één glaasje kan drinken, al wil de wijnheks (zo noemt de auteur van het boek Chardonnee dat irritante stemmetje in haar hoofd) mij anders doen geloven.

Zijn er meerderen die dit hebben?

En wie zit nog meer in hetzelfde schuitje en kan wel een gemotiveerde buddy gebruiken?

bewerkt door Lauren13
Link naar opmerking
Deel via andere websites

 

Hi Lauren,

Dit is de eerste keer dat ik reageer omdat ik op punt in mijn leven sta, zoiets als het is alles of niets.

Dat het je een maand lukt best goed, ik red het hooguit 10 dagen en dan komt er wel weer iets wat mijn uit mijn ritme haalt en gaat het weer maanden verkeerd.

Ik drink dagelijks 4,5 glazen wijn en heb raar genoeg elke dag spijt maar de volgende dag kijk ik er weer heel anders tegen aan en dan denk ik ach vandaag zal alles anders zijn en is de drang naar nieuwe glazen alcohol groot maar uiteindelijk  tot de glazen op is  dezelfde spijt er weer.

Ik heb het nooit geprobeerd met een maatje omdat ik niet goed weet hoe daar mee om te gaan want ieder zijn uitdaging is weer anders maar ik wil het wel een kans geven omdat het met mijn omgeving niet kan bespreken, niemand die mij echt begrijpt.

bewerkt door Keksr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Keksr,

Ken je het boek 'Stoppen met Alcohol' van Allen Carr? Hij schrijft in dat boek over de bekerplant. Ik kan het zelf niet zo goed uitleggen, maar toen ik erop Googelde zag ik deze post waarin iemand het concept uitlegt (ook van dit forum). Ik citeer het even hieronder. Daar zit denk ik veel waarheid in. Vooral de eerste periode is de drang groot, en hoe langer je sober bent hoe minder die drang wordt. Voor mij is het daarom nu echt helemaal klaar en wil ik niks meer drinken. Heb jij dat ook?

--- 

DE BEKERPLANT

zoals de naam al zegt heeft hij de vorm van een beker. De binnenkant van de plant is bekleed met een kleverige nectar. De geur ervan doordringt de omringende atmosfeer en vliegen worden erdoor aangetrokken als bijen door honing. De nectar smaakt even goed als hij ruikt en de vliegen kunnen niet anders dan hun neus in deze verrukkelijke gratis maaltijd steken. Helaas is de maaltijd niet gratis. Integendeel, de ongelukkige vlieg betaalt ervoor met zijn leven.
Het is niet slechts toeval dat de helling boven aan de plant nauwelijks zichtbaar is, of dat de binnenkant van de plant bekleed is met minuscule kaartjes die maar één kant op groeien; omlaag.
Zwaartekracht, de voorraad onaangeroerde nectar en de richting van de haartjes spannen alle samen am ervoor te zorgen dat de nietsvermoedende insecten steeds dieper in de val afdwalen.

Voel je het addertje onder het gras al?
beginnen er alarmbellen te rinkelen? Voel je de overeenkomst met drugsverslaving? (alc)

De arme vlieg wordt zo in beslag genomen door het heerlijke banket dat hij totaal geen oog heeft voor het feit dat de helling van de plant nog steiler wordt en dat hij geleidelijk de diepe valkuil in wordt gelokt.
Maar waarom zou de vlieg zich druk maken? Hij heeft vleugels. zelfs nu hij de deels verteerde restanten van de tientallen andere vliegen kan zien drijven in de sappen onder aan de beker, weet hij dat hem dat niet zal overkomen. Waarom een gegeven paard in de bek kijken? Hij heeft de situatie onder controle en kan veilig wegvliegen als hij dat wil. Tenminste, dat denkt hij, totdat hij probeert op te stijgen. Helaas heeft hij zich zo volgegeten dat hij twee keer zo zwaar is dan normaal. Zijn vleugels en poten zijn bedekt de kleverige nectar en hoe meer hij worstelt, des te erger wordt het. De zijwanden van de plant zijn nu kaal, glad en vrijwel verticaal. Niets kan voorkomen dat de vlieg terechtkomt bij zijn onfortuinlijke metgezellen.

Kun jij je de vlieg die op de plant neerstrijkt voorstellen als de tiener die zijn eerste shandy proeft?
Kun jij je de snotneus voorstellen als hij op het punt staat over te geven, net als de opgeblazen blieg voordat hij probeert op te stijgen?

En als de alcoholist niet langer zijn ogen kan sluiten voor het feit dat zijn leven wordt beheerst en verwoest door drank, probeert hij dan niet zijn consumptie te verminderen en onder controle te krijgen, net zoals iemand die veel te zwaar is probeert minder te eten?Maar maakt lijnen het eten minder aantrekkelijk? Integendeel! Hoe meer je mindert, des te meer trek je krijgt; hoe meer trek, des te misdeelder je je voelt van iets, hoe meer je je beroofd voelt, des te kostbaarder ieder kruimeltje woedt. Precies hetzelfde gebeurt er als je probeert minder te gaan drinken. Op de momenten dat je jezelf niet toestaat te drinken, voel je je ellendig omdat je niet mag drinken, en als je jezelf wel toestaat te drinken, voel je je evengoed ellendig omdat je niet genoeg kunt drinken.

Is het geworstel van de vlieg niet hetzelfde als de mislukte pogingen van de alcoholist die probeert zijn consumptie onder controle te houden? Drinken is niet minder kostbaar voor hem geworden. Integendeel, het beheerst zijn hele leven.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi, bedankt voor de text. ik meen hem een keer eerder te hebben gelezen. 

Feit is dat ik heel graag wil stoppen maar ik het niet onder controle krijg, vandaag wel weer wat gedronken en vrees weer voor morgen. De drang is  dan zo groot.  Morgen wordt het weer vechten en waarscheinlijk lukt het dan maar maandag avond... Tja

De wil is nu groter en zoek vandaag  na lange tijd weer contact op dit forum omdat ik het moet doorbreken... 

 

Het feit ik dit nu schrijft is voor mij hoopvol 

 

Klinkt goed wat je zegt en de wil, wanneer was de laatse keer dat je dronk? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is wel heel herkenbaar. Ik probeerde ook heel lang te minderen. Maar die behoefte bleef steeds heel sterk aanwezig, waardoor ik toch weer dronk bij de eerste de beste prikkel/emotie/kans.

Laatste keer drinken was vorige week; toen dronk ik blijkbaar genoeg om een heel deel van de avond niet meer te herinneren die dag erna. Daarvoor had ik een maand niet gedronken, dat was SUPER. Toen kwam de niet-helpende gedachte: 'Je hebt het zo goed gedaan, nu mag het wel weer'. Dat heb ik gemerkt.

Eenmaal een tijdje niks drinken is zoooo fijn. Begin is zwaar, maar zodra je los bent en andere dingen weer leuk worden krijg je je leven weer wat terug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja het lukt je dus wel, je hebt het bewezen:)

Ik herken het, wanneer ik een aantal dagen stop voelt dat geweldig maar dan komt de domme gedachte , ik kan het dus een drankje kan wel weer en tja daar zijn we weer.

Je bent dus maar 1 keer na een maand in de fout gegaan een goede stimulance die uit te breiden.

Bij mij is de verleiding erg groot dagelijks te drinken... Ik wordt makkelijk verleid... Hoop dat het morgen lukt en dat vol te houden... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed gedaan! Ja top dat heb je goed onder controlle, in jou situatie zou ik mij minder zorgen maken, je hebt af en toe maar een uitglijder:)

Vandaag alles goed gegaan niets gedronken, voornemens dat zo te houden, ik heb het ook op een maand gezet en daarna hoop ik zover te zijn dat het mij ook beter lukt.

Morgen en overmorgen nog wel even spannend, als de drang te hoog wordt maar moet houden...

 

 

 

bewerkt door Keksr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wel het is de gewoonte en het gevoel hebben wat te missen, een gat in de avond, geen inspiratue gevoel, zoiets.:unsure:

Ik weet natuurlijk afleding zoeken maar van mijn aart ben ik al een bezige bij dus ja dat afleiding zoeken is dan ook niet makkelijk, maar ik zeg het komt goed.:)

bewerkt door Keksr
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Misschien is deze TedTalk interessant. Ik haalde er goede inzichten uit, o.a. dat het hebben van een fijne (sociale) omgeving eigenlijk best essentieel is om te kunnen stoppen met verslavende middelen. En als je niks om handen hebt (een empty cage zoals het voorbeeld in de video), dan wordt het erg lastig.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...