Spring naar bijdragen

Ik kan soms tijdelijk stoppen maar blijf niet gestopt


Freekie

Aanbevolen berichten

40 minuten geleden zei Oskar:

Persoonlijk heb ik niet zo gek veel met meditatie

Wat is dat dan volgens jou? In mijn ogen vertel jij altijd enthousiast over meditatief leven en vertel je er dan bij dat je niks met meditatie hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik bedoel dat ik weinig heb met het klassieke beeld dat ik van meditatie heb. Dat je op gezette tijden in een bepaalde houding op een matje zit, naar zweverige muziek of bijbehorende teksten luistert en je concentreert op je ademhaling enzo. Dat is mij wat te krampachtig en voegt voor mij persoonlijk niet veel toe. Wellicht omdat ik mijn gehele dagelijkse leven al tamelijk rustig en stressloos heb geprobeerd in te richten en daarbij tamelijk bewust probeer te leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Oskar:

Persoonlijk heb ik niet zo gek veel met meditatie, maar de dagelijkse nuchtere toon van dat filmpje van @Strijkboutspreekt me wel aan. Het voorbeeld van die geit :). Gewoon kunnen ‘zitten en niets doen’ inderdaad, ik geloof wel dat in die leegte de sleutel tot tevredenheid een geluk ligt verborgen.

Ja dat stukje met die geit raakte mij ook toen ik 'm voor het eerst zag. ;) 
Dieren hebben dat idd van nature, en daar kunnen wij nog wat van leren.
 

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag nog steeds moe van mijn uitbarsting van gisteren.. 

Vanochtend aan het ontbijt zei ik tegen mijn kinderen papa gaat dit weekend een half uur of een uur hé-Le-maal niets doen op een stoel, ook niet praten, niets. 

Ik ga dat proberen en kijken hoe het voelt.. 

Mediteren ben ik ook al heel lang van plan, ik heb gisteren gegoogled op 'mediteren op de wc' en warempel het blijkt geen gek idee te zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 year later...

Deze post heb ik vandaag getypt en is voor mij belangrijk, want zo werkt mijn hoofd. 

Ik vergelijk het met 2 ikkes in mijn hoofd. 

De baggetaliserende verslaafde ik. 

En de echte ik. 

Ik merkte na 2 a 3 week dat de baggetaliserende ik (de verslaafde) die graag weer wat trek gedachten genereert en fluistert, psst je ken nu nooit meer hé... Psstt hé wist je wel dat het vandaag vrijdag is en je hebt al weer zoveel goeds gedaan, hè pssst moet dat niet gevierd worden met middelen? 

Die raak ik nooit meer kwijt. Ook al sluimert hij of slaapt hij. Hij kan heeeel makkelijk wakker worden, met 1 slokje, 1 trekje. 

Ik heb hem namelijk zelf gekweekt en opgevoed, 23 jaar lang. Hij is nu volwassen en sterk.

Maar ik ben sterker en 15 jaar ouder! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is misschien wat veel eer om er een "ik" van te maken die losstaat van je "echte ik". Het model dat je ervan maakt, stuurt vervolgens je ideeën en strategieën. Voor je het weet ga je een deel van jezelf haten als zijnde inherent slecht en das een beetje onterecht. Ofwel voor je het weet ga je denken dat je echte ik moet samenwonen met een soort duivel, en dat je echte ik dus volledig onschuldig is wat betreft de situatie, wat ook niet echt terecht is.

Ik zie het als gedachten die je al dan niet kan negeren. De gedachten komen van de verslaving en de verslaving is een val waar je helaas zelf ingelopen bent, en waar je ook weer uit kan maar dat is lastig.

Maar goed, my 2 cents B)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik volg moment een cursus,  "mijn lat omlaag" . Daar word ons verteld om je constante stroom aan gedachten een naam te geven die staat voor bemoeizuchtig.  Bijvoorbeeld "Truus" .  Hierdoor leer je zien dat je niet je gedachten bent . 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

28 minuten geleden zei Francoise:

Ik volg moment een cursus,  "mijn lat omlaag" . Daar word ons verteld om je constante stroom aan gedachten een naam te geven die staat voor bemoeizuchtig.  Bijvoorbeeld "Truus" .  Hierdoor leer je zien dat je niet je gedachten bent . 

Haha, leuk bedacht door een of andere goeroe! Dat is dus eigenlijk gewoon het vaak toegepaste principe van iemand anders de schuld geven toepassen op je allereigenste gedachten. Het lekker buiten jezelf leggen, ook waar dat eigenlijk niet kan.:ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

we weten toch al jaren dat we miljoenen gedachten hebben?
en dat we zelf verantwoordelijk zijn, voor wat we daar wel of niet mee doen?
selectief kiezen dus. of negeren het merendeel idd. het is geen doen anders.
liever lui dan moe hier. heeft me al jaren gered w.b. drankgedachten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Francoise:

Ik volg moment een cursus,  "mijn lat omlaag" . Daar word ons verteld om je constante stroom aan gedachten een naam te geven die staat voor bemoeizuchtig.  Bijvoorbeeld "Truus" .  Hierdoor leer je zien dat je niet je gedachten bent . 

@Francoise, dit moet je juist niet doen.
Geef je gedachten geen naam.
Zie ze als een witte wolk die voorbij gaat.
Geen enkele aandacht aan schenken.
Dat probeer ik ook, geeft mij rust.

Jij bent niet jouw gedachten.
Jij bent de getuige, waarnemer.

Hiervoor hoef je niet voor een uurtje jezelf terug te trekken in een of ander meditatiehoekje.
Kun je op ieder moment van de dag toepassen.

Bijvoorbeeld:
Sta ik in de rij bij de buurtsuper en erger ik mij aan treuzelende klanten.
Dan doe ik mijn grounding oefening, aandacht richten op mijn voeten, stevig op mijn benen staan.
En kijken naar mijn gedachten.
Niets aan de hand denk ik dan, ik heb geen haast.
.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei lady jane:

we weten toch al jaren dat we miljoenen gedachten hebben?
en dat we zelf verantwoordelijk zijn, voor wat we daar wel of niet mee doen?
selectief kiezen dus. of negeren het merendeel idd. het is geen doen anders.
liever lui dan moe hier. heeft me al jaren gered w.b. drankgedachten.

Ja klopt weten we al lang maar op het moment dat je overspoeld word kun je er niet uitkomen.  Wanneer je afstand neemt van je gedachten kun je er naar kijken ipv onder de waterval te staan er onderuit stappen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat doe ik ook maar op andere manieren. Als ik er een persoon/truus van zou maken werkt het niet. De gedachten zijn van mijzelf. En drankgedachten laat ik bewust gaan zonder actie. Net als lelijke gedachten over sommige mensen

Ik mag t denken maar niets ermee doen van mezelf.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niks mis mee om er een naam aan te geven. Net zoiets als er een label aan hangen, zoals lelijke gedachte of drankgedachten. 

Het gaat om de bewustwording van je gedachten en het besef dat je daar zelf invloed op uit kunt oefenen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...