Spring naar bijdragen

Voorbereiding stoppen met roken, onder begeleiding


Walther

Aanbevolen berichten

Beste allemaal.

Al enige tijd zit ik te sukkelen met sigaartjes, met het stoppen daarmee. Ik bedoel dat het me al heel lang niet lekker zit dat ik zoveel rook, maar dat ik steeds de stap niet neem om te kappen. Nu heb ik begeleiding van Tactus voor benzo's, cannabis heb ik me ook aan vergrepen enige tijd geleden maar dat heb ik wel onder controle nu. Alcohol gebruikte ik ook meer dan me lief was, maar nooit echt problematisch.

Aan de basis van dat alles ligt toch wel mijn rookverslaving, volgens mij. Dat is de grootste boosdoener, alhoewel die benzo's ook nasty zijn. Ik loop al een half jaar te struggelen om met in elk geval één van de genoemde middelen te stoppen. Nu vind ik dat dat maar mijn rookverslaving moet zijn. Ik krijg ook via de huisarts begeleiding om met roken te stoppen, alhoewel me nog niet helemaal duidelijk is waar die begeleiding uit bestaat. Natuurlijk moet ik het zelf doen, en ik krijg ook hulp van Tactus, dus ik stel me niet afhankelijk van mijn begeleiders op. Ik heb gemerkt dat EFT (Emotional Freedom Technique, tapping) mijn trekmomenten erg hanteerbaar maakt. Nu moet ik een stopdatum plannen, dat ga ik binnenkort doen. Dan heb ik 9 juni a.s. nog een therapeutisch gesprek waarin ook de onderste steen boven gaat komen, stukje alternatieve therapie. Dan moet het gebeuren.

Ik zal me inlezen in deze groep, ik zie dat er een aantal dappere en succesvolle mensen de strijd al zijn aangegaan. Het is nu half 11 's avonds, dus ik ga mijn bedje opzoeken. Naar mijn verwachting zal ik de komende tijd actief worden in dit forum. Ik wens iedereen veel succes en sterkte met stoppen, hopelijk kan ik nog iets positiefs bijdragen hier.

Groetjes,

Walther.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei Lonster:

Heb je al een stopdatum?

Succes Walther. Het is zo fijn om van die hardnekkige verslaving, stank en angst/stress bevrijd te zijn. 

 

Ja, dat neem ik onmiddellijk van je aan. Ik ben al eerder enkele maanden gestopt geweest, en dat beviel me heel goed. Ik heb nog geen definitieve stopdatum, maar ik vermoed dat dat 9 of 10 juni gaat worden.

bewerkt door Walther
Vergeten stopdatum te melden.
Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei karin123:

@Lonstermag ik vragen wat je met angst/stress bedoeld i.v.m. roken? Ben daar wel benieuwd naar. Ik rook ook nog steeds en veel te veel.

Het is die vicieuze cirkel. Als je angst of stress ervaart, is het fijn om te roken. Het heft een deel van de stress op. Je denkt daarom dat je niet kan stoppen met roken, omdat je dat nodig hebt als houvast. 

Als je niet rookt, ervaar je minder stress. Je bent over het algeheel wat kalmer en gelijkmatiger. Als je rookt, is er in principe al een basis van onrust. Het is soms lastig om iets anders te vinden als snelle oplossing voor de spanning in je lijf. Op mijn werk los ik dat op door te gaan traplopen. En er zijn nog wel andere manieren te bedenken. Bewegen, wandelen, en mentaal: je uiten, omgaan met je emoties en ze niet wegroken, wegeten of wegdrinken. Dat is de grote Kunst van het leven.

Kortweg: roken zelf geeft meer angst en stress. Terwijl je dénkt dat het angst en stress helpt oplossen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die kennis heb ik niet van mezelf. Ik heb er veel over gelezen en diverse cursussen gevolgd, en het klopt allemaal, wat Allen Carr, Jan Geurtz en talloze anderen schrijven.

Ik kan de cursus "Ik stop ermee" aanbevelen, die vertellen ook over de smerige handel en marketing van sigarettenfabrikanten. Dat doet je ook de lust ontnemen.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonsterdie eerste zin klopt precies! Ik denk het nodig te hebben om de stress tegen te gaan. Ik herinner mij nog een tijd dat ik niet rookte en dat ik altijd rustig was. Is ook al heel lang geleden en toen nog niet veel meegemaakt. Ook wat je zegt over dat er al onrust is, klopt helemaal.

Ik begon toen ook met drinken elke avond, niet overdag gelukkig en pillen om de onrust er onder te houden. Van het drinken ben ik af en de pillen bijna. En elke dag wandelen met de hond in het bos. De beweging is er wel en in huis doe ik al veel meer want ik kon niets meer.

Heb ook het boek van Allen Carr gelezen ooit en toen lukte het mij nog niet.

Ik zal eens kijken naar die cursus. Ik weet dat er een hele smerige handel achter zit en eigenlijk zou je daarom al moeten willen stoppen.

 

Dank je voor je uitleg en de moeite die je genomen hebt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Graag gedaan hoor. Naast voeding is verslaving mijn favoriete gespreksonderwerp.

Als je Allen Carr klakkeloos volgt, werkt het geweldig. Zoals die pagina in zijn boek waar hij de voordelen van roken opsomt. Die pagina is leeg. :lol:

Eigenlijk zijn er niet veel voordelen aan roken. De keten doorbreken is moeilijk, omdat het nou eenmaal zeer verslavend is gemaakt. Ik denk dat dit mij de meeste motivatie heeft gegeven om te stoppen (na de cursus https://www.ikstopermee.nl/) Dat ik geen slaaf van de sigarettenindustrie wil zijn, die jou bewust verslaafd wil houden. De man die de cursus heeft opgezet, gebruikt de informatie van de sigarettenindustrie. Het is een leerzaam verhaal. 

Wat goed Karin, dat je met de drank bent gestopt, en ook de pillen hebt aangepakt. Nu het roken nog, dat gaat je ook lukken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lonsterdie lege pagina weet ik nog. :lol:

Roken heeft volgens mij geen enkel voordeel. Ik ben ooit alleen begonnen met roken op een vakantie met mijn ouders. Kocht een pakje sigaretten en ging buiten de camping alleen ergens op een rots zitten. Zo raar. Ik rookte niet omdat de anderen ook rookten.

Het staat mij ook enorm tegen dat ze mij in de tang hebben met die verslaving.

En ja, nu het roken nog. Ik was al op zoek gegaan naar de website en een beetje rond gekeken.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-6-2022 om 09:34 zei Lonster:

Het is die vicieuze cirkel. Als je angst of stress ervaart, is het fijn om te roken. Het heft een deel van de stress op. Je denkt daarom dat je niet kan stoppen met roken, omdat je dat nodig hebt als houvast. 

Als je niet rookt, ervaar je minder stress. Je bent over het algeheel wat kalmer en gelijkmatiger. Als je rookt, is er in principe al een basis van onrust. Het is soms lastig om iets anders te vinden als snelle oplossing voor de spanning in je lijf. Op mijn werk los ik dat op door te gaan traplopen. En er zijn nog wel andere manieren te bedenken. Bewegen, wandelen, en mentaal: je uiten, omgaan met je emoties en ze niet wegroken, wegeten of wegdrinken. Dat is de grote Kunst van het leven.

Kortweg: roken zelf geeft meer angst en stress. Terwijl je dénkt dat het angst en stress helpt oplossen.  

Zo ervaar ik het ook. Roken houdt nervositeit in stand met korte termijn ontspanning waar een vies prijskaartje aan hangt. Het verdooft de zenuwen, maar ontspant ze niet. Het was me ook opgevallen dat ik veel gelijkmoediger was in de periodes dat ik niet rookte. Dat houd ik in gedachten bij de komende poging; ik weet dat ik me lichamelijk en geestelijk beter ga voelen.

@Lonster dit soort opmerkingen vind ik zooo waardevol als motivatie. Anders heb ik hier thuis alleen maar mensen om me heen die zeggen dat ik iets moet gebruiken omdat je niet zonder zou kunnen. Wat een b.s!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Walther:

@karin123 mooi dat je de drank de rug hebt toegekeerd. De pillen gaat je ook nog wel lukken.

Zo kan je toch maar weer duidelijk zien hoe we verslaafd gehouden worden in deze consumptiemaatschappij. Dat staat mij ook tegen.

Jij bent ook goed bezig Walther. Goed dat je al hulp heb gezocht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-6-2022 om 15:24 zei Walther:

Wat een b.s!

Nou laat ze het maar eens zien dan. 

Roken stinkt, je haar stinkt, je kleren, de geur die uit je mond komt. Anderen hebben er last van. Roken is een aanslag op je gezondheid, geeft schuldgevoel (je weet dat je jezelf tekort doet), geeft onrust, gele tanden en vingers, een vervelende kuch/hoest, is brandgevaarlijk, maakt dat anderen zich (ook) om jouw gezondheid ongerust maken, kost je steeds meer geld, maakt dat je je regelmatig af moet zonderen, beheerst vaal onbewust veel van je gedachten. 

Stoppen met roken geeft zelfvertrouwen en een bloemetjesgeur :rose:-_- en opeens heb je zeeën van tijd. Die je kunt gebruiken om op een andere manier te ontspannen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Die man van de cursus (sorry ik heb echt geen aandelen) vertelde dat hij eens op een bankje zat, om naar de boten te kijken. En dat hij toen besefte dat hij geen middelen nodig had om daarvan te genieten. Dat is toch heerlijk? Geen middelen nodig om te ontspannen. Gewoon lekker op een bankje zitten.

Het valt mij op dat je rond bankjes altijd lege blikken bier en peuken vindt. Ik vind het tegenwoordig heerlijk om me daar aan te ergeren, en denk dan daaraan. Niks nodig om gewoon te zitten en om je heen te kijken.

En daarna lekker een patatje eten of zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-6-2022 om 15:13 zei Lonster:

Nou laat ze het maar eens zien dan. 

Roken stinkt, je haar stinkt, je kleren, de geur die uit je mond komt. Anderen hebben er last van. Roken is een aanslag op je gezondheid, geeft schuldgevoel (je weet dat je jezelf tekort doet), geeft onrust, gele tanden en vingers, een vervelende kuch/hoest, is brandgevaarlijk, maakt dat anderen zich (ook) om jouw gezondheid ongerust maken, kost je steeds meer geld, maakt dat je je regelmatig af moet zonderen, beheerst vaal onbewust veel van je gedachten. 

Stoppen met roken geeft zelfvertrouwen en een bloemetjesgeur :rose:-_- en opeens heb je zeeën van tijd. Die je kunt gebruiken om op een andere manier te ontspannen.

Hoi Lonster.

Nee ik ben niet van gedachten veranderd, maar ik heb een hoop sores gehad waar ik tijd en energie aan kwijt was. Ik  heb moeite om mijn draadje vast te houden, maar ik weet dat je gelijk hebt. De nadelen van het roken beperken zich niet tot de dingen die je hierboven genoemd hebt. Ik kan er aan toevoegen dat ik pas weer vrede met mezelf en met mensen heb, als ik stop met roken. Oxazepam hoort daar ook bij, dat is ook een sucker. Maar dat is iets voor het benzo-forum. Toch zijn dit de middelen waar ik momenteel mee in de clynch lig. Door de combi oxazepam en nicotine zit ik in een constante staat van oorlog in mijn kop. En wat je zegt over nicotine; het beheerst veel van je gedachten. Dat draait alles naar het negatieve toe. Ik reageer er echt sterk op.

Waar ik tegenop zie is de verschrikkelijke trek in een peuk als ik een tijdje niet gerookt heb. Daar word ik echt horendol van, maar ik moet de knop omdraaien in mijn hoofd, dan kan ik dat aan. Wat er dan gaat komen, is dat alle pijn uit het verleden ga voelen, en dat ik echt heel verdrietig ga worden. Maar ik weet dat ik ook dat aan kan en dat er dan pas vrede in mijn hoofd komt. Deze twee twee verschijnselen, de afkick en de bovenkomende emoties voelen voor mij als een stervensproces. Natuurlijk is dat niet zo, maar alles wat ik doe, denk, voel, mijn communicatie, mijn hele leven, is verweven met roken. Haal dat eruit en dan voelt het alsof ik doodga. En toch weet ik dat ik dat aankan. Het is alleen wel een enorme sprong in het duister.

Laat me even sudderen in mijn beschouwingen. Ik ga nog een sessie op mijn onderbewustzijn doen over het roken, ik verwacht dat dat wat deurtjes gaat openen. Anders moet ik teveel op wilskracht gaan. Ik ga een afspraak maken en dan kies ik zsm een stopdatum.

Tot ziens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2022 om 09:07 zei lady jane:

ik heb nog steeds een boek in mijn hand nodig
vaak om mensen een signaal te geven; laat mij met rust
en met dat boek in mijn hand kan ik tussendoor op en omkijken
en genieten van de rust, de natuur de stilte in en om me heen
en dat patatje daar kun je me wakker voor maken:)

Dat is een handige manier om aan te geven dat je met rust gelaten wil worden :) En de natuur; jaaa, dat is heerlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 4-6-2022 om 15:24 zei Walther:

Zo ervaar ik het ook. Roken houdt nervositeit in stand met korte termijn ontspanning waar een vies prijskaartje aan hangt. Het verdooft de zenuwen, maar ontspant ze niet. Het was me ook opgevallen dat ik veel gelijkmoediger was in de periodes dat ik niet rookte. Dat houd ik in gedachten bij de komende poging; ik weet dat ik me lichamelijk en geestelijk beter ga voelen.

 

Ter verduidelijking, omdat ik ook gezegd heb dat stoppen met roken voor mij voelt als doodgaan, het volgende:

Eerst de dood vh ego, het gevoel dat ik doodga zonder peuken, daarna de verbetering. Door de zure appel heen bijten. Dat verwacht ik althans.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Walther:

 Ik  heb moeite om mijn draadje vast te houden, 

Correctie: Ik heb moeite om bij de les te blijven, alle kennis en helpende gedachten paraat te houden om gemotiveerd te blijven. Soms bekruipt me de weerzin tegen het roken en dan ben ik heel actief om me voor te bereiden. Maar het blijft bij mij tot nu toe steken bij de voorbereiding; de stap daadwerkelijk zetten heb ik altijd uitgesteld. Nu ben ik heel ver met de voorbereiding. Lijstje van mogelijke triggersituaties gemaakt met alternatieve oplossingen, zoethout gekocht, plannen gemaakt om de moeilijke eerste 24 uur door te komen, helpende gedachten op een rijtje gezet, enz.. Nu heb ik feitelijk geen excuus meer om niet te stoppen. Het is nu een kwestie van actie ondernemen. Laatste voorbereidingen en dan afscheid van de peuk nemen. Ik ga er een ritueel op doen en mediteren. Stand by.

P.S. Enig lezen leerde mij dat een draadje hier een topic is waar de stand van zaken in iemands stopproces wordt bijgehouden. Goed om te weten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben ook nog van de oxazepam aan het afkicken. Vandaag de 5e dag zonder. Met een dag of 2, 3 komen de eerste afkickverschijnselen. Lijkt me beter om het roken aan te pakken wanneer ik daar doorheen ben. Anders neem ik teveel hooi op mijn vork. Het is al moeilijk genoeg. In die tussentijd blijf ik alert en kijk ik wat ik nog kan doen ter ondersteuning van de afkicks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...