Spring naar bijdragen

Iemand succesverhaal met afkicken van alprozolam ?


Aanbevolen berichten

Ik heb gebruik dagelijks max 1 mg alprozolam al jaren sporadisch maar nu door recente trauma al drie weken elke dag ….wil er graag vanaf maar bij stoppen voel ik me onrustig en zenuwachtig…iemand een snelle alternatief om af te kicken ? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi,  helaas geen snel alternatief.  Afbouwen is de manier.

Moeilijk,  ik weet het,   zelf  zet ik vanavond de stap van 0.25 naar 0.125..        

Hier op de site kun je heel veel advies krijgen, maar volg vooral je gevoel en raadpleeg je arts.

Iedereen reageert nl anders.

Laat je nog even weten hoe je de afbouw gaat doen?   Wie weet kunnen we elkaar supporten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 minuten geleden zei Jip:

Hoi,  helaas geen snel alternatief.  Afbouwen is de manier.

Moeilijk,  ik weet het,   zelf  zet ik vanavond de stap van 0.25 naar 0.125..        

Hier op de site kun je heel veel advies krijgen, maar volg vooral je gevoel en raadpleeg je arts.

Iedereen reageert nl anders.

Laat je nog even weten hoe je de afbouw gaat doen?   Wie weet kunnen we elkaar supporten.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 uur geleden zei Pablosky:

Ik heb gebruik dagelijks max 1 mg alprozolam al jaren sporadisch maar nu door recente trauma al drie weken elke dag ….wil er graag vanaf maar bij stoppen voel ik me onrustig en zenuwachtig…iemand een snelle alternatief om af te kicken ? 

Hallo Pablosky,

Ik weet dat Vechter is afgebouwd van alprazolam, volgens mij succesvol maar hij heeft al lang niets meer van zich laten horen.

Dit is een van zijn posts:

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/14414-onze-huiskamer-18-10/?do=findComment&comment=1247313

Als je al zijn posts wil zien moet je op zijn naam klikken.

Trouwens, er is niet zoveel verschil tussen benzo's en je hoeft je niet te beperken tot afbouwers van alprazolam, tenzij je tabletten met vertraagde afgifte gebruikt. 

Lorazepam en oxazepam zijn vergelijkbaar, met dien verstande dat 1 mg alprazolam overeenkomt met 2 mg lorazepam en 40 mg oxazepam.

 

Lees ook de Ashton Manual als je dat nog niet gedaan hebt:

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Ron1:

: "Lorazepam en oxazepam zijn vergelijkbaar, met dien verstande dat 1 mg alprazolam overeenkomt met 2 mg lorazepam en 40 mg oxazepam." Ik heb hier andere ervaringen mee. Je zet het neer of het zo is, maar dat is wellicht jouw ervaring, of je hebt het van The Ashton Manual? Ik vind Ashton vaak hoog zitten met bepaalde equivalenten. Oxazepam werkt korter dan lorazepam en ik vind 2 mg lorazepam toch echt wel sterker dan 40 mg oxazepam. Alprazolam vind ik vergelijkbaar met 15 mg diazepam, als het retard is. Voor iedereen is het anders uiteraard, maar al die omrekentabellen zijn vaak weer anders. Ook dat clonazepam 2 mg gelijk zou zijn aan 40 mg diazepam, lijkt me erg hoog. Voor mijn gevoel is het 25 mg. Bij 40 mg diazepam in 1x zou ik behoorlijk slaperig worden, bij 2 mg clona veel minder. Maar goed,  er is hier niet echt een 'gelijk of ongelijk', echter moeten we voorzichtig zijn te zeggen "dat is gelijk aan dat". Dat is bij iedereen anders en The Ashton Manual schat sommige benzo's veel hoger in dan bijvoorbeeld een Nederlandse professor-doctor bij het LUMC, etc. Of de omrekentabelletjes die je soms kunt vinden, waar je het zelfs in kan voeren, komen redelijk overeen, maar ook soms verschillen.  - Groeten, - 'Ron 1'

 

Ik zeg ook dat ze vergelijkbaar zijn, niet dat ze gelijk zijn, op een omzettingsfactor na. Ik wil ermee zeggen dat je je niet hoeft blind te staren op precies die benzo die je gebruikt maar dat ervaringen met andere benzo's ook heel nuttig kunnen zijn.

Ik heb zelf heel weinig ervaringen met andere benzo's dan lorazepam. Een van de zeer weinige ervaringen is dat ik na zeer veel jaren lorazepam gebruikt te hebben op een dag dat ik geen lorazepam slikte 10 mg oxazepam probeerde. 0,5 mg lorazepam zou in dat geval een lichte ondersteuning gegeven hebben.

De oxazepam gaf echter geen enkele ondersteuning, ik werd er alleen wat suf door, wat ik niet als helpend ervoer maar wat me irriteerde. Om dit tegen te gaan dronk ik wat koffie, waar ik erg voorzichtig mee moet zijn omdat ik dat slecht verdraag. Als gevolg hiervan voelde ik me de volgende dag slechter dan normaal.

Vele jaren eerder heb ik ook eens een tabletje oxazepam 10 mg geprobeerd. Dit werkte toen wel maar korter dan 1 mg lorazepam. Volgens mij heb ik toen 1 mg lorazepam vervangen door 10 mg oxazepam, van omzettingsfactoren wist ik toen nog niets. Het deed dus wel degelijk wat.

Ik vermoed dat ik nu zo gewend ben geraakt aan lorazepam dat mijn lichaam daardoor grote moeite heeft met zelfs lichte verschillen tussen benzo's.

Ik weet dat er verschillen zijn tussen omzettingstabellen en dat de tabel die door huisartsen gebruikt wordt afwijkt van de tabel in de Ashton Manual.

Ik geef echter de voorkeur aan die van de Ashton Manual omdat ik de indruk heb dat ze goed weet waar ze het over heeft.

Zo maakt ze bijvoorbeeld het volgende voorbehoud:

These equivalents do not agree with those used by some authors. They are firmly based on clinical experience but may vary between individuals.

Over lorazepam zegt ze het volgende:

Een tweede factor om rekening mee te houden is dat de verschillende benzodiazepinen, ook al lijken ze erg op elkaar, toch licht verschillende functionele profielen hebben. Bijvoorbeeld, lorazepam (Ativan) lijkt een minder hypnotisch effect te hebben dan diazepam (wellicht omdat het kortwerkender is). Dus als iemand, laten we zeggen, driemaal per dag 2mg Ativan neemt en abrupt overschakelt op 60 mg diazepam (de gelijkwaardige dosis voor angst) dan zal die verschrikkelijk slaperig zijn. Maar als hij plots overschakelt naar een veel lagere dosis van diazepam zal hij waarschijnlijk ontwenningssymptomen krijgen. Als de overschakeling per dosis (of een deel ervan) gemaakt wordt, dan voorkomt men dit probleem en maakt dit het vinden van de gepaste dosis voor die persoon gemakkelijker.

Als dit ook voor clonazepam geldt zou dat overeen komen met jouw ervaring dat je vreselijk slaperig wordt van 40 mg diazepam.

Voor sommige benzo's geeft Ashton dus een hogere omzettingsfactor dan de meest gebruikte maar bij een omzetting naar diazepam kun je volgens mij beter te veel dan te weinig diazepam hebben want bij te weinig zou de hele omzetting kunnen mislukken. Dan lijkt het me beter een geslaagde omzetting te hebben, waarbij de afbouw dan maar wat langer moet duren.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...