Spring naar bijdragen

Even kennis maken


Duifje

Aanbevolen berichten

Hallo, ik ben Duifje. Oftewel Angelique. Ik drink minstens een liter wijn per dag. Ben moddervet, heb last van nachtmerries en ga domweg downhill. Iriszorg geprobeerd tot 3 x toe en daar gesproken met jongelui, net uit het ei. Hoophiersteun en ideeën te vinden. Heb nog nooit op een forum gezeten. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom hier, Duifje. Goed idee om hier te komen. 

Ik was 6 jaar geleden, toen ik met pensioen ging, net zo'n dagelijkse drinker, ongeveer dezelfde hoeveelheden die jij nu noemt, en op wijn overgegaan i.p.v. bier omdat dat "minder dik" zou maken. Niet dus. Met begeleiding was ik al eens 3 maanden gestopt maar daarna weer teruggevallen in het oude patroon. Bij mijn besluit om nu toch maar eens echt ermee te kappen speelde mee dat mijn huisarts aangaf dat er onomkeerbare schade aan mijn lever dreigde te ontstaan als ik zo door zou gaan. Eigenlijk lukte het verbazend moeiteloos toen ik dat besluit eenmaaal echt vanuit mezelf had genomen en er ook vanuit mezelf aan ging werken. Nou ja, moeiteloos is wat overdreven uitgedrukt en ik stak er wel veel aandacht en energie in, maar dat voelde goed. Ik meldde me hier aan, ging veel over verslaving lezen en volgde een online cursus die me hielp achterliggende zaken te doorzien en aan te pakken. 

Ik ben er heel blij mee dat ik dat toen gedaan heb. Het heeft me veel positiefs gebracht. Alleen ben ik mijn overgewicht nog niet kwijt. Daar moet ik nog aan werken.

Ik hoop dat jij ook de knop nu om kunt zetten, want in feite komt het daar gewoon op neer.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Bob! Begrijp ik goed dat je nu 6 jaar clean bent? En dan nog niet van je overgewicht af? Ben je soms vervangend gaan snoepen?

Ik heb in 2020 redelijk moeiteloos twee maanden niet gedronken na het lezen van "Kick the drink easily". Het is inderdaad een mindset kwestie, geen ziekte! Helaas maakte ik toen de beruchte denkfout dat ik het nu wel kon en probeerde weer een glaasje.... dommmmm!

Zag al een goed filmpje hier van ene Dr. Noorlander over verslaving. Ik denk dat ik hier wel meer ga vinden. In elk geval een fijne plek, alsof ik in een familie terecht ben gekomen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30 mei 6 jaar zonder alcohol, ja, en iets langer al zonder roken. Bevalt allebei prima.

Snoepen is inderdaad nog niet in goede banen. Ik heb daar ook nog een draadje over geopend onder etendebaas.nl. Als het goed is kom je daar via onderstaande link:

Het filmpje van Els Noorlander vond ik ook erg verhelderend. Ik heb het meermalen gezien en leer er steeds weer iets van bij.

Er valt op dit forum veel te leren, maar het gaat er soms ook fel aan toe. Zo nodig even afstand nemen kan wel eens helpen als je je aangevallen voelt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel. Er komen vast nog meer reacties.

Terrwijl je een bericht intypt kun je op het glimlachje boven de tekst tikken en dan veschijnen er een aantal emoticons om uit te kiezen. Die mag je hier wel gebruiken.

:musicnote::D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben je wel eens eerder abrupt gestopt vanaf de hoeveelheid die je nu drinkt? Bij Iriszorg misschien?

Van de mensen die hier schrijven doet een deel het voorlopig gewoon van dag tot dag om niet te ver vooruit te hoeven kijken. Dus "vandaag neem ik de eerste niet" en dat eventueel ook kenbaar maken door jezelf op het dagpact te zetten. Die staat in de dagdraad met de datum van die dag bij "Ditjes, datjes en dagdraad". Er wordt elke dag een nieuwe aangemaakt. Je hoeft dus niet meteen een besluit voor eeuwig te nemen. Als van dag tot dag je te wankel is dan kun je ook een wat langere periode met jezelf afspreken. Ik begon met één maand, later uitgebreid tot drie maanden, een jaar en daarna steeds een jaar erbij.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Duifje,

een verslaving zit verdomd lastig in elkaar. 

Je kan bijvoorbeeld van maand naar maand abstinent blijven om te ervaren hoe dat voor je is. Vanuit Iriszorg kan je ook naar bijeenkomsten gaan en daar met lotgenoten bespreken hoe het je vergaat en natuurlijk hier op het forum blijven schrijven:)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-5-2022 om 21:36 zei Bob:

Ben je wel eens eerder abrupt gestopt vanaf de hoeveelheid die je nu drinkt? Bij Iriszorg misschien?

Van de mensen die hier schrijven doet een deel het voorlopig gewoon van dag tot dag om niet te ver vooruit te hoeven kijken. Dus "vandaag neem ik de eerste niet" en dat eventueel ook kenbaar maken door jezelf op het dagpact te zetten. Die staat in de dagdraad met de datum van die dag bij "Ditjes, datjes en dagdraad". Er wordt elke dag een nieuwe aangemaakt. Je hoeft dus niet meteen een besluit voor eeuwig te nemen. Als van dag tot dag je te wankel is dan kun je ook een wat langere periode met jezelf afspreken. Ik begon met één maand, later uitgebreid tot drie maanden, een jaar en daarna steeds een jaar erbij.

 

Ja ik ben ooit 2 maanden gestopt na het lezen van een boek. Dat had ik dacht ik ook geschreven en dat ik toen de bekende denkfout maakte. Ik zal inderdaad weer eens gaan beginnen met een maand. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 14-5-2022 om 10:27 zei Pinkman:

Welkom Duifje,

een verslaving zit verdomd lastig in elkaar. 

Je kan bijvoorbeeld van maand naar maand abstinent blijven om te ervaren hoe dat voor je is. Vanuit Iriszorg kan je ook naar bijeenkomsten gaan en daar met lotgenoten bespreken hoe het je vergaat en natuurlijk hier op het forum blijven schrijven:)

Bijeenkomsten vanuit Iriszorg? Dst is nieuw voor me! Of is dat de AA?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-5-2022 om 21:49 zei Quinn:

Hi @Duifje en welkom hier. Goed dat je het kon vinden, maar natuurlijk jammer dat je het nodig hebt. Maar, je bent beslist niet de enige. Heb je op het moment enige vorm van hulp? 

Dank je. Ik ben gestopt met de hulp (Rodersana), wat een afknapper.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Duifje . Ik ben inmiddels al bijna 4 jaar alcoholvrij . Dit forum heeft me daarbij geholpen.  Hier zitten mensen zoals jij en ik , die weten waar ze het over hebben omdat ze ook zo diep hebben gezeten of nog . Hier geen smoezenboek want dat kennen we allemaal . 

Veel succes met je traject 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 uur geleden zei Duifje:

Ja ik ben ooit 2 maanden gestopt na het lezen van een boek. Dat had ik dacht ik ook geschreven en dat ik toen de bekende denkfout maakte. Ik zal inderdaad weer eens gaan beginnen met een maand. 

Dat had je geschreven, ja. Maar het ging me om het abrupt stoppen in tegenstelling tot geleidelijk afbouwen. Jij zit net als ik destijds op de grens waar abrupt stoppen zonder hulpmiddelen nog medisch verantwoord is. Je zou het ook met je huisarts kunnen overleggen. Maar als je het eerder gedaan hebt zonder al te veel problemen kan het wel weer zo.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-5-2022 om 14:08 zei Francoise:

Welkom Duifje . Ik ben inmiddels al bijna 4 jaar alcoholvrij . Dit forum heeft me daarbij geholpen.  Hier zitten mensen zoals jij en ik , die weten waar ze het over hebben omdat ze ook zo diep hebben gezeten of nog . Hier geen smoezenboek want dat kennen we allemaal . 

Veel succes met je traject 

Dankjewel Francoise, dat doet me zo goed... had ik de weg hierheen maar eerder gevonden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-5-2022 om 14:08 zei Francoise:

Welkom Duifje . Ik ben inmiddels al bijna 4 jaar alcoholvrij . Dit forum heeft me daarbij geholpen.  Hier zitten mensen zoals jij en ik , die weten waar ze het over hebben omdat ze ook zo diep hebben gezeten of nog . Hier geen smoezenboek want dat kennen we allemaal . 

Veel succes met je traject 

Mag ik weten hoe jij het hebt aangepakt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...