Spring naar bijdragen

19e dag zonder alcohol


gewoon74

Aanbevolen berichten

Handig forum, vandaar geregistreerd. Inmiddels 19e dag zonder alcohol. Altijd heel verslavingsgevoelig geweest. Als 20 jaar zonder harddrugs. Maar die alcohol he, naast nicotine (en de rest van de troep die in een sigaret zit), de meest lastige verslaving. Je komt het bijna overal tegen, en die sociale acceptatie van alcohol, eigenlijk bizar. Ik ben wel eens eerder gestopt met de alcohol, maar dan hield ik het 3 dagen vol en begon de riedel weer van voren af aan. Dus nu besloten dat het beter is voorgoed te stoppen. Soms sta ik er helemaal achter, en soms kruipt dat duiveltje op mijn schouder die zegt, och....'n keer een paar zware biertjes kan toch geen kwaad. Maar in mijn geval kan dat wel kwaad. Ik heb geen grens als ik eenmaal drink. Dus...ik ga er wel voor. En zie er ook wel naar uit, geen dwangmatige gedachten meer aan alcohol; niet iedere ochtend wakker worden met schuldgevoel. 

Ik voel me nu ook beter in mijn vel, fitter. Ik droom me het laplazerus, haha. Maar dat hoort erbij. Ik ben benieuwd naar jullie verhalen en ik hoop ook dat ik hier enige steun uit kan halen, vooral om door te gaan op de goede weg waar ik nu op zit. Succes iedereen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi!

Je zult hier veel herkenning vinden en dit forum heeft mij en veel anderen heel goed geholpen om de motivatie op peil te houden. Ik hoop dat je mee komt schrijven, fijn voor ons en hopelijk ook voor jou. Jouw verhaal is in ieder geval helemaal herkenbaar. Zijn er speciale momenten die je nu het moeilijkst vindt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai Yana. Dankje voor je reactie. Ik geloof wel in lotgenotencontact, wij zijn immers de ervaringsdeskundigen :-)

Mijn grootste trigger is toch wel boosheid, vooral boos op mezelf als ik geen duidelijke grenzen aangeef naar een ander of door mijn onvermogen boos op de ander wordt. Ik begrijp wel hoe dit mechanisme in elkaar steekt voor mij en wil hierin ook actief mee aan de slag gaan. Soms lukt het, soms niet.  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook herkenbaar :) Er wordt hier vaak gezegd dat stoppen met drinken het begin is, daarna komt het echte 'werk'. Logisch dat niet alles in één keer lukt. Zolang je maar vasthoudt aan je voornemen om de boel niet met drank te verdoven, komt de rest ook wel. Trek is maar trek, die gaat vanzelf weer over, het heeft mij geholpen om niet zo zwaar aan die trek te tillen.

Fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op dit forum, @gewoon74. Het is ook voor mij heel herkenbaar wat je schrijft. Het lukt niet meer om het bij een of twee te houden maar de sociale druk en dat duiveltje op je schouder maken het behoorlijk lastig met de gewoonte te breken. Toch ben je al 18 dagen droog nu, gefeliciteerd. Eerst maar eens drie maanden en dan verder kijken, zo heb ik het indertijd weten te stoppen. Dat lukte ook niet de eerste keer hoor, maar inmiddels ben ik al bijna 6 jaar droog en heb ik helemaal geen behoefte meer aan drank. Net zomin als aan roken overigens, waar ik daarvoor al mee was gestopt. Het kan dus wel.

Net als trek kun je boosheid gaan herkennen als een gevoel dat opkomt en dat na verloop van tijd ook weer verdwijnt of in elk geval afneemt als het goed is. Het hoort bij de mens maar het moet je niet gaan overheersen. Alleen al dat herkennen van boosheid en trek als gevoelens die ook weer overgaan helpt je om ze minder overheersend te maken. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fijn om deze reacties te lezen. Mijn kleine angst is dat trek weer een soort dwang wordt. Wat ik nu doe is steeds herhalen in mijn hoofd dat alcohol gewoon gif is. Het helpt me nu nog steeds. Ik heb een stok achter de deur om sowieso de eerste drie maanden niet te drinken door een vriendin 150 te hebben gegeven die ik pas terugkrijg als ik drie maanden niets gedronken heb :-) 

Wat ook belangrijk is, blijven grenzen aangeven. Dan hoeft die boosheid geen loopje met me te gaan nemen, met de consequentie drinken als gevolg. Ben me daar heel bewust van, maarja....ieks...moet dat wel echt aan gaan pakken dan. En ja, dus waakzaam blijven. 

Wens iedereen een fijne dag! :-) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei gewoon74:

Wat ook belangrijk is, blijven grenzen aangeven. Dan hoeft die boosheid geen loopje met me te gaan nemen, met de consequentie drinken als gevolg.

Zeker goed om te leren op tijd je grenzen aan te geven maar boosheid kun je vast niet helemaal voorkomen, dat hoort ook gewoon bij mens zijn. Boos is gewoon boos, helemaal niet erg, gaat vanzelf weer over. Je mept eens wat op een kussen, mompelt wat scheldwoorden en op een gegeven moment is het weer klaar. Geen reden om te gaan drinken, gewoon accepteren dat je even boos bent.

Veel plezier op dag 20!

Heb je de dagdraad al gevonden, met veel gekeuvel maar ook steun als iemand het moeilijk heeft en het dagpact waar je je bij kunt aansluiten als steuntje in de rug om ook van vandaag een droge dag te maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom gewoon74 . Fijn dat je ons forum hebt gevonden , voor mij toen de opmaat om alcohol de baas te worden. Ik las hier alles en ook veel boeken over alcohol waar ik veel herkenning uithaalde en steeds meer overtuigd werd dat ik op het juiste pad zat .  Want ja met zo'n en terras en veel leut en gezelligheid en opmerkingen van je omgeving dat je wel heel erg saai was , moet je soms best stevig in je schoenen staan om niet overstag te gaan .  

Nu zou ik gewoon ook niet meer anders willen.  Mijn leven is zoveel leuker en rijker geworden nu alcohol daar geen rol meer in speelt.  Dat gun je jou ook 

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...