Spring naar bijdragen

Ik wil stoppen omdat ik er niets aan heb


Soberbunny3

Aanbevolen berichten

@Berkje heel blij dat het weer minder warm is, het is nodig een beetje verkoeling.

Hier gaat het ook goed, morgen 2 weken nuchter. Vandaag toch een feestje afgewezen voor de zekerheid. Wist dat het een risico gevalletje was. Hoe hou jij het vol?, ga je ook wel eens dingen uit de weg voor de zekerheid?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed te lezen @Soberbunny3Twee weken nuchter is een prestatie waar je trots op kan zijn. Goed ook dat je een voor jou risico uit de weg gaat. 

Voor mij geld dat ik niks uit de weg ga,ik kies elke dag opnieuw en voel me ok voor nu. Nou heb ik ook niet een heel druk sociaal leven met drank gehad ofzo. Weet niet of dat voor jou wel zo was of is. Was meer thuis aan de drankjes en soms een feestje maar vaak dronk ik daar niet en thuis wel. Ben er elke dag mee bezig de eerste niet te nemen.

Fijn je even te lezen samen sterk:heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
12 uur geleden zei Soberbunny3:

@Bobnu ben ik niet van plan om te gaan drinken. Het is meer angst omdat ik in het verleden vaak na een maandje wel weer ging.

 

Dus moet je kennelijk iets anders doen dan voorheen. Dat suggereerde ik met dat slot en die sleutel. Denk maar aan deze wijsheid: Als je blijft doen wat je altijd deed, blijf je krijgen wat je altijd kreeg.

 

12 uur geleden zei Soberbunny3:

De deur op slot en de sleutel weggooien, wat je zegt, dat is meer waar ik me nu mee bezig wil houden.

De knop omdraaien wordt het het ook wel genoemd. Dat duurt niet lang. Je "er mee bezig willen houden" klinkt goedbeschouwd nogal vrijblijvend. Maar die wil is wel een goed begin.

Misschien kun je een oefening doen met wat mindfullness technieken. Ga lekker zitten op een plek en een moment waar je geen haast en geen afleiding hebt. Sluit je ogen. Voel je armen, je benen en je hoofd tot rust komen. Stel je voor dat je in de schaduw van een boom zit bij heerlijk weer. Het is inmiddels enige tijd in de toekomst en je denkt terug aan dat heerlijke moment dat je het besluit nam definitief met die zooi te kappen. Wat een rust heeft het je opgeleverd dat je niet meer hoeft te twijfelen en nooit meer bevreesd vooruit hoeft te kijken. Je bent inmiddels met andere dingen aan de slag gegaan. Dingen die er echt toe doen en die je al veel te lang had laten liggen. Doordat je er nuchter aan kunt werken levert het nu ook echte resultaten op. Nu weet je weer wie je werkelijk bent en weer wilt worden.

Doe rustig je ogen open en kom weer in de huidige tijd terug met je gedachten. Bedenk dan welk besluit er nodig is. Schrijf het op, en ook wat er door je heen ging. Lees het later nog eens na en herhaal zo nodig zulke oefeningen.

bewerkt door Bob
Typefoutjes verbeterd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Etty nu is dat niet zo maar meestal gaat het bij mij fout na een maand, dat komt omdat ik dan barst van de energie en van alles wil doen.  Meestal verslapt dan mijn aandacht en denk ik fuck it! Ik leef maar 1x, maar eigenlijk voegt het helemaal niets maar dan ook niets toe om dan maar te drinken. Het is vaak als ik in de supermarkt ben en denk ach nu kan ik wel weer eens een wijntje halen.

Nu gaat dat in iedergeval niet zo want ik heb thee en appelsap^_^

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Soberbunny3:

@Etty nu is dat niet zo maar meestal gaat het bij mij fout na een maand, dat komt omdat ik dan barst van de energie en van alles wil doen.  Meestal verslapt dan mijn aandacht en denk ik fuck it! Ik leef maar 1x, maar eigenlijk voegt het helemaal niets maar dan ook niets toe om dan maar te drinken. Het is vaak als ik in de supermarkt ben en denk ach nu kan ik wel weer eens een wijntje halen.

Nu gaat dat in iedergeval niet zo want ik heb thee en appelsap^_^

 

Zooo herkenbaar. Ik denk dan precies hetzelfde, ik leef maar een keer! Maar alcohol voegt niet alleen niets toe, het verpest dingen. En elke keer trap ik er weer in. 

Goed dat je je er bewust van bent. Dan kan je deze valkuil proberen te vermijden. Zet 'm op!

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Berkjehet gaat goed hier qua niet drinken. Het is nu sinds vrijdag 2 september dat ik niet meer heb gedronken.

Wel merk ik overbelasting van mijn zintuigen. Prikkels komen binnen en kunnen niet worden ontweken zonder verdoving. Ik vind dat best wel heftig  afgelopen week heb ik een dag geen beeldscherm gebruikt omdat ik er niet meer tegen kon, de verwerking verliep niet goed  ik werd misselijk en wilde alleen maar slapen. Ik vraag me af of dit komt door het verdoven van mijn zintuigen wat ik steeds heb gedaan in het verleden. 

Goed dat je weer verder gaat Berkje wat kun je anders, het gebeurd de beste wel een x

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjwel @lady jane waarschijnlijk moeten mijn  zintuigen inderdaad wat meer tijd krijgen om te wennen aan de blootstelling aan de wereld zonder verdoving.

Jij bent ook al een hele lange tijd geheel onthouder zag ik op het jaarpact. Mooi voorbeeld voor hoe het kan lopen als je doorzet^_^

13 jaar en 1 maand ( later even gekeken) dat is echt een keuze maken!

bewerkt door Soberbunny3
Onvolledig
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...

:heart:iedereen,

het gaat niet lekker met mij. Ik hou het een aantal weken vol om niet te drinken en dan drink ik weer een flesje 1,5 aan wijn op een avond. Ik heb er bewondering voor de discipline die anderen kunnen opbrengen om het te laten, om het geen enkel onderdeel meer te laten meespelen in het leven. Ik laat mij verleiden. Recent heb ik mijn relatie beeindigd. Dit was heel moeilijk maar mijn vriend heeft zelfs verslavingsgedrag dat mij triggert. Ik isoleer mijzelf een beetje sinds dien. Ik zit nu al 3 dagen in mijn appartement met de gordijnen dicht. Het kan mij weinig schelen. Ik had alcohol gehaald maar het was niet genoeg. Ik moest nog meer dus heb ik een extra voorraad gehaald bij de avondwinkel. Ik drink en lig op bed, en kijk films, dan drink ik weer en slaap wat. Ik hoop dat ik er straks beter bij zit. Ik heb gisteren een deel van mijn voorraad weggespoeld door de gootsteen.

Ik kan helaas niet zeggen dat ik het zat ben. Alleen drinken is nog tenminste iets waar ik controle over heb dan in gezelschap te zijn van mensen die het niet kan schelen hoe ik mij voel. Ik kijk uit naar de lente. Ik kijk uit naar betere tijden die vast komen. Ik twijfel om naar meetings te gaan zoals van de AA. Ik moet alles op een rijtje zetten en verder gaan. Ik zie een leven zonder alcohol bijna niet voor me. Maar als ik wel drink jaag ik mensen weg. Ik drink zoveel dat het niet meer fijn is voor anderen die zich zorgen maken. Ik word onbetrouwbaar, ik weet niet meer wat ik heb gedaan of gezegd. Ik speel met de grenzen van wat wel en niet kan. Ik denk dat het drinken het gevolg is, bij mij, totaal het niet delen van hoe ik mij voel en wie ik echt ben. Wanneer ik dit wel doe dan verdwijnt de lust om te drinken.

Ik weet niet hoe ik verder moet. Ik durf geen afspraken te maken over niet drinken. Ik ervaar het als druk waar ik onder bezwijk. 3 -4 weken gaat alles goed en dan loopt de druk weer op. Hoe kan ik dit patroon doorbreken?

Ik hoor graag van regelmatige terugvallers die toch zijn geslaagd in doorzetten.

Alle succes voor iedereen in zijn reis naar nuchterheid

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Soberbunny3, op je laatste vraag wil ik wel reageren. Ik ben al acht jaar bezig om, net als jij, gedurende langere en kortere periodes niet te drinken. Op het laatst geloofde ik er ook niet meer in dat het ooit zou lukken. Na weer een avond met veel teveel drank heb ik toen besloten om de huisarts in te schakelen. Die heeft me doorgestuurd naar de verslavingszorg. Het heeft me enorm geholpen. Morgen ben ik 4 maanden alcoholvrij en ik heb er alle vertrouwen in dat ik dat de komende tijd ook blijf. 

Ik weet natuurlijk niet of jij hulp hebt, maar uit je laatste bericht kan ik alleen maar opmaken dat je alles alleen probeert te doen. Dat kan niet, echt niet! Je verliest alle vertrouwen in jezelf en gaat in een vicieuze cirkel ronddraaien. Om daar uit te komen moet je een stap zetten die je nog niet eerder hebt gezet. Eng maar zeker de moeite waard. En veel minder moeilijk dan je momenteel denkt!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Pytje:

Ik weet natuurlijk niet of jij hulp hebt, maar uit je laatste bericht kan ik alleen maar opmaken dat je alles alleen probeert te doen. Dat kan niet, echt niet! Je verliest alle vertrouwen in jezelf en gaat in een vicieuze cirkel ronddraaien. Om daar uit te komen moet je een stap zetten die je nog niet eerder hebt gezet. Eng maar zeker de moeite waard. En veel minder moeilijk dan je momenteel denkt!:rose:

Misschien al wel geprobeerd, maar toch weer terug gevallen?

Maar idd, het allemaal alleen doen is echt wel heel erg moeilijk. 't Probleem is dan dat je enkel en alleen maar dat uiterst corrupte zelf van je hebt. (Want verslaafd brein; dus er kan zomaar ineens een heel ander 'ikje'  daar in die bovenkamer van je de tent overnemen)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-3-2023 om 10:48 zei Soberbunny3:

Ik denk dat het drinken het gevolg is, bij mij, totaal het niet delen van hoe ik mij voel en wie ik echt ben. Wanneer ik dit wel doe dan verdwijnt de lust om te drinken.

Je zegt het zelf al, ik denk ook dat hierin de sleutel ligt. Ik herken wat je schrijft over jarenlang proberen, tobben en weer terugvallen. En dan met de deur op het nachtslot, de gordijnen dicht en de telefoon uit het weer op een zuipen zetten. Zoek een omgeving, een manier die bij je past om die oester langzaam weer een beetje open te wrikken. Dat kan van alles zijn: een dagboek, dit forum, goede vrienden om mee te delen, of een verslavingstraject, de AA. Het is doodeng om dat te doen. Maar zoek een plek waar jij je nog een beetje op je gemak voelt om dat te oefenen. Als je de gordijnen gesloten houdt komt er ook geen licht binnen. Voor mij betekende dit de ommekeer. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soberbunny, 

Ik zag dat dit topic eigenlijk vorig jaar al geopend is, en heb alle reacties eens helemaal doorgelezen. Je schrijft dat veel van je drinken voorkomt uit sociale stress/angst, omgang met mensen, familie, relaties. Komt bij mij de vraag op: wat heb je al geprobeerd op dit gebied, behalve te gaan drinken als 'medicijn'? In hoeverre heb je de bron en oorzaken daarvan al onderzocht bij jezelf? Al eens ooit in het verleden hulp voor gezocht? 
Zou het kunnen komen door 'gewoon' een introverte persoonlijkheid? Zit er onderliggende trauma bij (je schreef iets over ervaringen als jongere; maar wat maakt dat je daar destijds zo kwetsbaar voor was, al eens doorgevraagd in jezelf daarover om tot de kern ervan te komen?) Of is er wellicht sprake van, wat iemand anders ergens in dit topic als mogelijk opperde, wellicht onderliggend autisme-achtig spectrum iets?
Allemaal vragen......

Lijkt me in elk geval wel goed daar eens wat mee te gaan doen ipv drinken, maar óók het tijdelijk stóppen met drinken, alleen maar als een soort tijdelijke symptoombestrijding in te zetten steeds, om vervolgens dan weer terug te vallen.

Als ik alles zo heb doorgelezen, lijkt mij dat de 'gewone manier' uiteindelijk inmiddels wel vaak genoeg bewezen heeft uiteindelijk niet te werken. Een eerste stap wordt dan wel eens dat erkennen denk ik, en inzien dat het in je eentje niet lukt. Tijd voor hulp dus. Tijd voor datgene gaan doen wat werkelijk nodig is.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...