Spring naar bijdragen

Hoe zelf taperen?


Roos1971

Aanbevolen berichten

Iedere test geeft aan dat deze goed is, maar wat doen deze ontwenningsverschijnselen met de schildklier. Ik mag bloed gaan prikken, maar tot nu voelde ik me echt slecht om te gaan. Ik moet in de ochtend want ik moet nuchter prikken. Maar als morgen gaat zoals vandaag, dan ga ik misschien morgen. 

Trouwens, ik heb de Ashton manual gelezen. Heel verhelderend. Alleen jammer dat de tabellen alleen om de diazepam gaan. Ik slik net te weinig om over te zetten. Denk jij dat 0.1mg per dag minder teveel is? Dat is namelijk wat het schema van de regenboogapotheek aangeeft. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk niet dat de ontwenningsverschijnselen iets doen met de schildklier omdat benzos op de gaba receptoren werken. En die zijn van slag nu. Omdat je lichaam streeft naar homeostase, maakt het extra glutamaat aan. Gaba maakt het veel minder aan want de benzos hebben dat overgenomen. Als jij dan de benzos mindert, is de glutamaat veel hoger dan de gaba en vandaar dat je je zo angstig en opgefokt voelt. En totdat het lichaam dat evenwicht herstelt heeft, voel je ontwenning. Ben je al eens klachtenvrij geweest tijdens de afbouw? 

En of 0,1 mg per dag teveel is weet ik niet. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. Jij  moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat is het allerbelangrijkste. Als je echt voelt dat de oxazepam je zo ziek maakt en dat bij een dagdosering van 2 x 2,5 mg, heb je dan al eens geprobeerd om niets te nemen?

Ik ben bij de afbouw nooit stabiel en dus klachtenvrij geweest. Ik heb even in mijn schrift gekeken: ik heb ongeveer per 10/14 dagen een kwart ervan afgehaald, maar soms ook weer wat extra genomen om wat uren slaap te krijgen. Niet echt een strakke afbouw zie ik nu en dat verklaart misschien dat ik nooit klachtenvrij ben geweest tussendoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Foxy:

Als je echt voelt dat de oxazepam je zo ziek maakt en dat bij een dagdosering van 2 x 2,5 mg, heb je dan al eens geprobeerd om niets te nemen?

Zo zit ik ook al te denken, als ik alles lees.
Of eerst de ochtenddosering laten vallen en na een week de avonddosering?
Hoe denk jij hierover @Roos1971?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-3-2022 om 10:45 zei Roos1971:

Hoi, 

De precisieweegschaal komt vandaag binnen. Maar ik weet nog niet precies hoe ik de berekening maak hoeveel ik ervan af moet halen. Heeft iemand daar een rekenschema voor?

Hoi Roos,

Er bestaat niet een rekenschema wat voor iedereen werkt. Wat voor de een goed is is voor de ander veel te snel en voor weer en ander veel te langzaam. Er zijn misschien wel bepaalde gemiddelden en als je hiertoe behoort zou een bepaald standaardschema goed kunnen werken. In de Ashtonmanual worden  afbouwschema's voor diazepam gegeven en omzettingsfactoren naar diazepam. Voor een groep mensen werken die goed.

 

Het voordeel van een precisieweegschaal, die een afleesnauwkeurigheid moet hebben van 0.001 gram, is dat je met heel kleine stapjes kunt afbouwen, en heel nauwkeurig.

Als je er bijvoorbeeld een kwart afhaalt zonder weegschaal kan dit nooit nauwkeurig en de fluctuaties kunnen daarom behoorlijk groot zijn. Voor veel mensen is dit erg onwenselijk.

Er zijn er veel die afbouwen door er om de dag, of om een aantal dagen, een vaste hoeveelheid vanaf te halen. Op het laatst zul je waarschijnlijk  merken dat het moeizamer gaat en kun je het tempo verlagen.

Afbouwen met een constant tempo is ook de manier die door Ashton wordt aanbevolen, dus niet zoals bij taperingstrips, waarbij je in het begin snel afbouwt en op het laatst langzaam. Ik wil hiermee niet zeggen dat de methode volgens de  taperingstrips  niet goed is.

Ik raad je wel aan zelf te vijlen en geen taperingstrips te bestellen want door zelf te vijlen heb je alles in eigen hand en kun je desgewenst pauzes inlassen.

Wat voor mij het beste werkt, en wat ook het advies van Ashton is, is als het even kan niet terug te gaan in dosering. Als je het te moeilijk het kun je wel een pauze inlassen om te stabiliseren.

Veel sterkte Roos.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

47 minuten geleden zei Foxy:

Ik denk niet dat de ontwenningsverschijnselen iets doen met de schildklier omdat benzos op de gaba receptoren werken. En die zijn van slag nu. Omdat je lichaam streeft naar homeostase, maakt het extra glutamaat aan. Gaba maakt het veel minder aan want de benzos hebben dat overgenomen. Als jij dan de benzos mindert, is de glutamaat veel hoger dan de gaba en vandaar dat je je zo angstig en opgefokt voelt. En totdat het lichaam dat evenwicht herstelt heeft, voel je ontwenning. Ben je al eens klachtenvrij geweest tijdens de afbouw? 

En of 0,1 mg per dag teveel is weet ik niet. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. Jij  moet doen waar jij je goed bij voelt. Dat is het allerbelangrijkste. Als je echt voelt dat de oxazepam je zo ziek maakt en dat bij een dagdosering van 2 x 2,5 mg, heb je dan al eens geprobeerd om niets te nemen?

Ik ben bij de afbouw nooit stabiel en dus klachtenvrij geweest. Ik heb even in mijn schrift gekeken: ik heb ongeveer per 10/14 dagen een kwart ervan afgehaald, maar soms ook weer wat extra genomen om wat uren slaap te krijgen. Niet echt een strakke afbouw zie ik nu en dat verklaart misschien dat ik nooit klachtenvrij ben geweest tussendoor.

Het @Foxy

Dat heb ik niet geprobeerd. Maar ik ga nu eerst naar een kwart toewerken vanaf morgen. Met welke afname, weet ik nog niet. Vandaar dat ik iedere keer advies vraag,omdat dit me gewoon zo onzeker maakt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei karel12:

Hoi Roos,

Er bestaat niet een rekenschema wat voor iedereen werkt. Wat voor de een goed is is voor de ander veel te snel en voor weer en ander veel te langzaam. Er zijn misschien wel bepaalde gemiddelden en als je hiertoe behoort zou een bepaald standaardschema goed kunnen werken. In de Ashtonmanual worden  afbouwschema's voor diazepam gegeven en omzettingsfactoren naar diazepam. Voor een groep mensen werken die goed.

 

Het voordeel van een precisieweegschaal, die een afleesnauwkeurigheid moet hebben van 0.001 gram, is dat je met heel kleine stapjes kunt afbouwen, en heel nauwkeurig.

Als je er bijvoorbeeld een kwart afhaalt zonder weegschaal kan dit nooit nauwkeurig en de fluctuaties kunnen daarom behoorlijk groot zijn. Voor veel mensen is dit erg onwenselijk.

Er zijn er veel die afbouwen door er om de dag, of om een aantal dagen, een vaste hoeveelheid vanaf te halen. Op het laatst zul je waarschijnlijk  merken dat het moeizamer gaat en kun je het tempo verlagen.

Afbouwen met een constant tempo is ook de manier die door Ashton wordt aanbevolen, dus niet zoals bij taperingstrips, waarbij je in het begin snel afbouwt en op het laatst langzaam. Ik wil hiermee niet zeggen dat de methode volgens de  taperingstrips  niet goed is.

Ik raad je wel aan zelf te vijlen en geen taperingstrips te bestellen want door zelf te vijlen heb je alles in eigen hand en kun je desgewenst pauzes inlassen.

Wat voor mij het beste werkt, en wat ook het advies van Ashton is, is als het even kan niet terug te gaan in dosering. Als je het te moeilijk het kun je wel een pauze inlassen om te stabiliseren.

Veel sterkte Roos.

Hoi @karel12

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn man gevraagd een excelletje te maken. De precisieweegschaal die ik vandaag binnen heb gekregen, bleek niet goed te zijn. Ik heb als het goed is, nu wel de juiste besteld. De afnamehoeveelheid weet ik nog niet. Wat ik veel lees is, 10% per 10/14 dagen. Ik moet even kijken. Ik ben nu echt in de war.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Roos1971:

Hoi @karel12

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn man gevraagd een excelletje te maken. De precisieweegschaal die ik vandaag binnen heb gekregen, bleek niet goed te zijn. Ik heb als het goed is, nu wel de juiste besteld. De afnamehoeveelheid weet ik nog niet. Wat ik veel lees is, 10% per 10/14 dagen. Ik moet even kijken. Ik ben nu echt in de war.

Ashton raadt aan 1mg diazepam te minderen per 1 of 2 weken.

Dat zou overeenkomen met 2 mg oxazepam per 1 of 2 weken.

Als laagste dosis voordat je helemaal stopt raadt ze wel 0,5 mg aan. Dat zou overeenkomen met 1 mg oxazepam.

Hierbij moet je wel in aanmerking nemen dat het makkelijker is af te bouwen met het langwerkende diazepam dan met het relatief kortwerkende oxazepam.

Zie deze tabel:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

32 minuten geleden zei karel12:

Ashton raadt aan 1mg diazepam te minderen per 1 of 2 weken.

Dat zou overeenkomen met 2 mg oxazepam per 1 of 2 weken.

@karel12, welke omrekenmethode hanteer jij? Volgens de NHG is het x 0,3.
Dus voor Roos: 2 x 2,5 mg oxazepam = 2 x 0,75 mg diazepam.
Als je daar 1 mg afhaalt blijft er 0,5 mg over (diazepam).

Ik heb zelf die tapering gedaan: 10 mg > 5 mg > 2 mg > 0 in 3 x 28 dagen.
 

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Roberto:

@karel12, welke omrekenmethode hanteer jij? Volgens de NHG is het x 0,3.
Dus voor Roos: 2 x 2,5 mg oxazepam = 2 x 0,75 mg diazepam.
Als je daar 1 mg afhaalt blijft er 0,5 mg over (diazepam).

Ik heb zelf die tapering gedaan: 10 mg > 5 mg > 2 mg > 0 in 3 x 28 dagen.
 

Ik zit niet meer op 2,5mg. Ik heb iets meer dan dat. Ik haal een hoekje van de 5mg af. Vandaag, wanneer de weegschaal binnen komt, kan ik preciezer werken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, misschien is het goed om nu eerst een week te stabiliseren op deze dosering.
En komende week gebruiken om alles rustig op een rijtje te zetten.

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts. Ik heb ook nog steeds geen gevoel bij een schema. Kun je me daar wat meer over vertellen? 

Wat ik weet is 10% eraf per 10/14 dagen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 minuten geleden zei Roos1971:

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts.

@Roos1971, mijn voorstel is om nu eerste te stabiliseren tot het gesprek met je huisarts.
Ik begrijp dat je aan die hele brij aan informatie over schema's niet goed weet wat bij jouw past, waar jij een goed gevoel bij hebt.
Gebruik de komende dagen om alles kort op een rijtje te zetten en dat te bespreken met je huisarts.

  • afbouw oxazepam
  • switchen van ad
  • invloed van overgang
  • invloed van vergrote schildklier
  • gebruik van supplementen, o.a. teveel aan B6
  • zelf aanvullen met ...

Het gaat niet alleen om oxazepam afbouwen, maar om een totaalplan.

Volgens mij heb je nog contact met een psycholoog.
Kun je daar wat over vertellen?
Die hoort ook in bovenstaand rijtje, evenals een psychiater,

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

42 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, mijn voorstel is om nu eerste te stabiliseren tot het gesprek met je huisarts.
Ik begrijp dat je aan die hele brij aan informatie over schema's niet goed weet wat bij jouw past, waar jij een goed gevoel bij hebt.
Gebruik de komende dagen om alles kort op een rijtje te zetten en dat te bespreken met je huisarts.

  • afbouw oxazepam
  • switchen van ad
  • invloed van overgang
  • invloed van vergrote schildklier
  • gebruik van supplementen, o.a. teveel aan B6
  • zelf aanvullen met ...

Het gaat niet alleen om oxazepam afbouwen, maar om een totaalplan.

Volgens mij heb je nog contact met een psycholoog.
Kun je daar wat over vertellen?
Die hoort ook in bovenstaand rijtje, evenals een psychiater,

 

 

Met de psycholoog werk ik aan het behandelplan. Vanwege angsten en depressie. De angsten heb ik niet meer en de depressie komt door de oxa. Als ik daar vanaf ben, ben ik ook van de depressie af.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Roos1971:

de depressie komt door de oxa. Als ik daar vanaf ben, ben ik ook van de depressie af.

@Roos1971, de oxazepam verstoort jouw behandelplan, dus?
Dinsdag een gesprek met jouw huisarts.
Daarna radicaal stoppen met de oxazepam, in overleg met jouw huisarts.
Volgens mij kan dit lichamelijk gezien totaal geen kwaad.

Wanneer heb jij weer een gesprek met jouw psycholoog?
Heeft een psychiater nog toegevoegde waarde voor jou?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

37 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, de oxazepam verstoort jouw behandelplan, dus?
Dinsdag een gesprek met jouw huisarts.
Daarna radicaal stoppen met de oxazepam, in overleg met jouw huisarts.
Volgens mij kan dit lichamelijk gezien totaal geen kwaad.

Wanneer heb jij weer een gesprek met jouw psycholoog?
Heeft een psychiater nog toegevoegde waarde voor jou?

De ontwenningsverschijnselen zijn geen pretje. Ik weet ook niet hoe lang ze gaan duren.

Mijn psycholoog heb ik nog geen nieuwe afspraak mee staan. 

Psychiater pas 6 april. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei Roos1971:

De ontwenningsverschijnselen zijn geen pretje. Ik weet ook niet hoe lang ze gaan duren.

Mijn psycholoog heb ik nog geen nieuwe afspraak mee staan. 

Psychiater pas 6 april. 

Trouwens mijn huisarts zei bij 5mg al dat ik kon stoppen. Maar dat ging niet. Ik zit ook nog niet op 2,5mg. Misschien dat het vanaf daar wel kan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Roberto:

@karel12, welke omrekenmethode hanteer jij? Volgens de NHG is het x 0,3.
Dus voor Roos: 2 x 2,5 mg oxazepam = 2 x 0,75 mg diazepam.
Als je daar 1 mg afhaalt blijft er 0,5 mg over (diazepam).

Ik heb zelf die tapering gedaan: 10 mg > 5 mg > 2 mg > 0 in 3 x 28 dagen.
 

Ik gebruik de omrekentabel van Ashton.

Het klopt dat die een andere omzettingsfactor geeft. Iets vergelijkbaars doet zich voor in het geval van lorazepam en Ashton zegt daar het volgende over:

Een tweede factor om rekening mee te houden is dat de verschillende benzodiazepinen, ook al lijken ze erg op elkaar, toch licht verschillende functionele profielen hebben. Bijvoorbeeld, lorazepam (Ativan) lijkt een minder hypnotisch effect te hebben dan diazepam (wellicht omdat het kortwerkender is). Dus als iemand, laten we zeggen, driemaal per dag 2mg Ativan neemt en abrupt overschakelt op 60 mg diazepam (de gelijkwaardige dosis voor angst) dan zal die verschrikkelijk slaperig zijn. Maar als hij plots overschakelt naar een veel lagere dosis van diazepam zal hij waarschijnlijk ontwenningssymptomen krijgen. Als de overschakeling per dosis (of een deel ervan) gemaakt wordt, dan voorkomt men dit probleem en maakt dit het vinden van de gepaste dosis voor die persoon gemakkelijker.

 

Omrekentabel van Ashton:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#24

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Roos1971:

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts. Ik heb ook nog steeds geen gevoel bij een schema. Kun je me daar wat meer over vertellen? 

Wat ik weet is 10% eraf per 10/14 dagen.

Dat is dus niet in overeenstemming met wat Ashton aanbeveelt.

Zie deze tabel:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

Je ziet dat er hier iedere 1 of 2 weken 1mg vanaf gaat, en dus niet iedere 1 of 2 weken 10% van de vorige dosis.

Dat geldt wel pas als je beneden de 15 mg diazepam komt, maar in dat gebied zit jij.

bewerkt door karel12
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei karel12:

Dat is dus niet in overeenstemming met wat Ashton aanbeveelt.

Zie deze tabel:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

Je ziet dat er hier iedere 1 of 2 weken 1mg vanaf gaat, en dus niet iedere 1 of 2 weken 10% van de vorige dosis.

Dat geldt wel pas als je beneden de 15 mg diazepam komt, maar in dat gebied zit jij.

Dank je wel @karel12

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...