Spring naar bijdragen

Afbouwen oxazepam


Roos1971

Aanbevolen berichten

Hoi, 

Ik ben oxazepam aan het afbouwen. Ik zit op 2x 0,5mg. Ik heb het ongeveer 2 maanden gebruikt. 0,5 neem ik in voor het slapen en 0,5 rond 8 uur 's ochtends. 

Op dit moment heb ik ontwenningsverschijnselen. Dit zijn neerslachtigheid, prikken over mijn lichaam, onrust, druk op mijn hoofd, misselijk en hartkloppingen. 

Ik bouwde af door om de 4 dagen een kwart af te halen. 

Ik slik citalopram. Ik zit sinds 6 weken op 20mg. 

Ik vraag me af of het zin heeft om over te stappen naar diazepam of door te gaan op het afbouwen van oxazepam?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Roos,

Hartelijk bedankt voor je bericht, wat goed dat je met de afbouw bezig bent. De dosering van de oxazepam is een hele lage dosering, misschien bedoel je twee keer een halve van 10 mg, is 5 mg? Bij afbouw van benzodiazepinen is bekend dat het venijn in de staart zit. Overstappen naar diazepam zal nu geen winst opleveren. 

Het is verstandig om te overleggen met degene die je de medicatie voorschrijft in verband met de combinatie opbouw van de citalopram. Heb je daar de klachten besproken en dit voorgelegd?

Veel succes gewenst!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo ontzettend bedankt voor je antwoord.

Ik bedoelde inderdaad 2x 5mg. Morgen heb ik een afspraak met de huisarts om dit te bespreken. Maar ik wil graag voorbereid zijn. Ik heb het idee dat ik depressief word van die dingen. Ze hebben goed geholpen bij de bijwerkingen van de citalopram en de huisarts bleef maar zeggen dat ik gewoon door kon gaan met slikken tot de citalopram ging werken. En nu zit ik met de gebakken peren. Volgens hem kon ik wel met een halfje afbouwen. 

Als de huisarts diazepam voorstelt, dan laat ik het zitten. Ik was van plan van het weekend er weer een kwart af te halen. Even doorbijten. Tot dat weer een beetje goed gaat.

Met jouw ervaring en mijn info, denk je dat ik veel problemen zal hebben na het stoppen? Zullen de ontwenningsverschijnselen lang duren denk je?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...
2 uur geleden zei Ron1:

Mijn allereerste (korte) afkick van een benzo was met oxazepam in 1994. Ik gebruikte het enkele maanden 'zo nodig'. Dus soms 10 mg en een enkele keer 30-40 mg, op sommige dagen niets. Op een gegeven moment begon ik een soort ontwenning te krijgen en hielp een oxazepam van 10 mg slechts kort. Toen staakte ik het helemaal en nam nog 1 dag 2x een halve. Ik had een dag ontwenning, maar niet superzwaar. De tweede dag was het weg, ik blij, maar de derde dag was het weer terug en duurde nog ongeveer 6 dagen. In totaal 8 dagen was ik er vanaf. Dat was mijn eerste ervaring met benzo's afbouwen. De oxazepam heb ik nooit hooggedoseerd en langdurig (meer dan 3 maanden) gebruikt. / Ik kwam er toen nog goed vanaf.    / Las toen wel een Engelstalig verhaal van een vrouw die een jaar lang 4x 50 mg kreeg, per dag. Op een gegeven moment lag haar recept gewoon klaar bij een balie van een soort GGD in Engeland. Ineens kreeg ze niet meer en na bellen e.d. ook niet meer. Toen had ze alleen nog een reservedosis. Ze heeft toen een half jaar ontwenning gehad, waarvan ze zei dat de eerste twee maanden zeer zwaar waren en daarna ging het langzaam beter. Na een half jaar was ze van de ene op andere dag symptoomvrij. (dit verhaal is ca. 30 jaar oud, maar heb het dus altijd onthouden). Die hoop had ik ook toen ik van Tranxene stopte, maar dat duurde dus jaren (zie elders mijn verhaal). Soms vergeet ik dit van die oxazepam, maar omdat het maar een week was (ongeveer), lijkt het niet belangrijk. Misschien heeft iemand er wat aan. Ondanks het 'zo nodig' merkte ik van 5 mg niets, van 10 mg wel, maar dat werd al snel minder. In ieder geval succes!

Bedankt voor je verhaal @Ron1.

Ik probeerde zelfs een kwart van de oxa eraf te halen, maar zelfs dat lukte me niet. Ik begon tussentijdse ontwenningsverschijnselen te krijgen bij de oxa en ben toen overgegaan op dia. Ik ben 3 dagen geleden begonnen met afbouwen. Tot nu toe gaat het goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Foxy:

Hoi Roos. Wat fijn om te lezen dat het afbouwen van de diazepam goed gaat. Ik hoop dat goed blijft gaan en je geen of weinig last zult hebben. :rose:

Hey Foxy, 

Wat leuk om weer van je te horen. Ik ben pas 4 dagen bezig, dus ik hoop dat ik klachtenvrij blijf of alleen minimale klachten krijg. 

Hoe gaat het met jou? 

Lieve groetjes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

@Roos1971 Bij mij gaat het wisselend. Zo 60 procent goed en 40 procent niet zo goed. Het enige waar ik met regelmaat last van heb, is slapeloosheid en brainzapps. Ik sla wekelijks nachten slaap over om de volgende nacht in een bijna comateuze slaap door te brengen. Ik had liever iedere nacht een uurtje of 5 slaap. Maar ja het is wat het is….

Je bent nu een week verder. Ik hoop dat het goed gaat met jou :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Foxy:

@Roos1971 Bij mij gaat het wisselend. Zo 60 procent goed en 40 procent niet zo goed. Het enige waar ik met regelmaat last van heb, is slapeloosheid en brainzapps. Ik sla wekelijks nachten slaap over om de volgende nacht in een bijna comateuze slaap door te brengen. Ik had liever iedere nacht een uurtje of 5 slaap. Maar ja het is wat het is….

Je bent nu een week verder. Ik hoop dat het goed gaat met jou :rose:

Wat jammer om te horen, dat je nog steeds last hebt van de brainzapps en de slapeloosheid. Ik hoop oprecht, dat dat gauw beter gaat worden. 

Met mij gaat het goed. De omzetting naar dia is goed gegaan, de depressie is zo goed als weg, mijn eetlust is weer terug en het afbouwen gaat goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...