Spring naar bijdragen

Gestopt, herstellen is zwaar. Positieve woorden of maatje nodig


Annezomer

Aanbevolen berichten

Lieve mensen,

Sinds eind november vorig jaar ben ik in 6 weken afgebouwd met lorazepam(10mg per dag) en na een hele hele hele zware eerste maand klim ik uit het dal. Maar het is moeilijk en ervaar nog steeds klachten zoals angst, oorsuizen en ga nog maar even door. Het is vele malen minder dan in het begin, maar ik voel me erg eenzaam. Soms vergeet ik dat het nog aan de afbouw ligt en heb ik het gevoel te verliezen van mijn eigen gedachtes. Ik ben op zoek naar een maatje of mensen met ervaring die mij wat moed willen geven, want het is zo eenzaam. Ik heb een leuk gezin en heb alles wat ik nodig heb, alleen dit proces is zo verdomde eenzaam. Mensen snappen de afkick niet en denken dat het nu wel klaar moet zijn. 
wie heeft hoop of wat wijze woorden of ervaring dat alles wel goedkomt? 
liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annezomer welkom op dit deel van het forum. Wat stiller, maar wel gevuld  met mensen die hetzelfde hebben meegemaakt of mee maken. Ik slik vandaag de laatste 2mg Diazepam. Het afbouwen is me meegevallen, maar ik herken wel het gevoel van eenzaamheid. Zeker als je net begint met afbouwen. Ik combineerde overigens ook met alcohol en ben voor de combinatie 2 weken een detox in gegaan. Mijn gezin en eigenlijk niemand om mij heen heeft ervaring met kalmeringsmiddelen / slaapmedicatie en weten dus ook niet wat de afbouw met je lichaam en geest doet. Ik heb eigenlijk geen idee hoe lang je nog last kunt houden van de afbouw van de Lora. Zoals ik het lees is het misschien ook wel iets waar een psycholoog je wat ondersteuning in kan bieden? Ik ben zelf straks ook van de middelen af, maar nog niet van de angst waar het allemaal mee is begonnen en daar werk ik nog met een hele fijne psycholoog aan. 

En ik geloof dat het goed komt. Zoek ook op de positieve verhalen hier van mensen die je voor zijn gegaan. Ik heb veel gehad aan de wijze woorden van @bolletje. Ik nam namelijk totaal geen rust voor mezelf. Tijdens het gebruik niet, maar ook niet tijdens de afbouw en dat was funest voor mijn lichaam en geest. Nu leer ik meer ontspannen met meditatieoefeningen. 

Sterkte, je staat er niet alleen voor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@AnnezomerDe afbouw is moeilijk, zwaar en lijkt soms uitzichtloos. Vooral als de omgeving je niet begrijpt. Dat maakt het verdrietig en het gevoel dat je het in je eentje moet doen terwijl je zo hard iemand nodig hebt. Ik herken die eenzaamheid maar al te goed! Ik denk iedereen wel die door de afkick heen moet. Als je dit nooit hebt mee gemaakt is het ook niet te begrijpen.

Een psycholoog zoals Roosje aangaf is misschien een fijne ondersteuning. En weet dat het over gaat en dat er vele mensen zijn die dit doormaken. En genezen zijn! 

Ik ben nu 7 en halve week van de temazepam en oxazepam af. Lichamelijke ontwenning ervaar ik nauwelijks meer. Alleen de slaap is nog verstoord. 

Slapeloosheid is de reden waarom ik deze benzos ben gaan nemen en daarom zal het wel zo lang duren eer mijn slaap zich weer hersteld heeft.

Burnout klachten hebben geleid tot slapeloosheid. Ik ben in therapie voor deze klachten. 

 

Sterkte meid. Het komt goed met de tijd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt @Foxy en @Roosje41 voor jullie lieve woorden. Ik sliep ook heel slecht, maar slaap heb ik na 2,5 maand weer kunnen hervatten. Ineens ging het slapen weer goed. Het is inderdaad een eenzaam proces. Het is zo moeilijk om je niet heel de tijd te focussen op je lijf. Fysiek heb ik eigenlijk ook geen klachten meer, het zit meer in mijn hoofd. Angst dat de angst weer terug komt. Het afbouwen was zo eenzaam hè. Traumatisch kan ik het ook wel noemen. Ben na de afbouw heel onzeker over mezelf en kunnen geworden. Wat als het terugkomt? Terwijl je weet dat dat niet kan omdat ik al ben afgebouwd. Maar die gedachtes….

Ik vind jullie allebei super doorzetters en we komen er wel. Kan niet wachten om weer te kunnen genieten als ik opsta in plaats van een Strijd aan te moeten gaan met mezelf en mijn gedachtes. 
 

liefs en heel veel doorzettingsvermogen voor jullie toegewenst. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Annezomerwe gaan er zeker komen! Het stoppen met de benzos is zwaar. Maar dat gaat ons straks heel veel kracht opleveren.

Weet dat er na nare dagen goed dagen komen. Maar er kunnen ook nare dagen komen na goede dagen. Laat je dan niet van de wijs brengen!! En staak de strijd. Accepteer de situatie zoals hij nu is een laat de gedachtes er zijn. Elke dag ben je een stap verder weg van de benzo en dichter bij het volledige herstel. En wees dankbaar voor alles dat goed gaat en wat je hebt. 

Mijn brein wil ook nog wel eens op hol slaan. Ik zeg dan Hoi breintje. Wat lief dat je je zo'n zorgen maakt om ons. Maar het hoeft niet. We zijn veilig. 

Ik ben blij om te lezen dat jouw slapen na 2,5 maand weer goed was. Ik blijf hoop houden!!

Veel liefs terug en een fijne dag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi, 

Ik ben nu een 3 weken gestopt met oxazepam en ik ervaar nog veel klachten. 
Veel last van spiertrekkingen, angst, opgejaagd gevoel in de ochtend, emotioneel, misselijk, duizelig, hoofdpijn, vaak plassen, vroeg wakker en vaak wakker etc. Moedeloos word ik ervan. Valt me idd op dat er zo weinig over bekend is hier in Nederland of ze doen alsof ze het niet weten. Maar ben blij te lezen dat ik niet alleen ben in deze strijd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Artsen hebben er geen weet van. Ze zeggen twee weken ontwenning en dan ben je er vanaf. 

Goed dat je gestopt bent. De klachten zullen minder worden.

Ik ben morgen 8 weken gestopt. En de meeste lichamelijke klachten zijn bij weg. Ik heb ook last gehad van hoofdpijn, spiertrekkingen, luchtbelletjes onder mijn huid, brandende benen, brainzapps en slecht slapen. Geen nacht is hetzelfde.

Veel plassen heb ik ook. Ik zag het niet als ontwenning. Maar soms moet ik wel 6 keer. Alsof je lichaam in overdrive is. 

Brainzapps zijn er nog steeds. En het slapen is ook nog niet hersteld. 

Sterkte Cindy. De tijd zal je genezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oorsuizen heb ik ook! Heel vervelend. Je staat er niet alleen voor. We hebben elkaar hier. Het is zo onzeker hè, elke dag weer andere klachten. Ik mis inderdaad gewoon de expertise. 
Nu hebben we alleen het forum hier. 
@Cindy77knap dat je het hebt afgebouwd! Als je even van je af wil schrijven doe maar lekker hier. 
Ik vind dat opgejaagde gevoel heel naar, constant prikkelingen in mijn lichaam. Hoofdpijn hier ook een killer. 

ik merk nu wel dat naarmate de dag vordert ik me savonds steeds beter voel. Na 2,5 maand ineens goed slapen, dat was wel echt een verademing.

Voelen jullie je soms ook zo onzeker dat je denkt dat je die klachten zelf veroorzaakt? @Foxy en @Cindy77

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cindy77 en @Roberto en @Foxy het allerergst vind ik dat de hulpverleners zeggen dat de afbouw na 8 weken voorbij is…. Dat alle klachten die ik nu heb van mezelf zijn???? Dat maakt mij echt wanhopig want hoe kan een mens zich zo voelen, dat kan je jezelf niet aandoen denk ik. Hiervoor heb ik dat ook nooit gehad. Ben wel wat gejaagd maar dit is een heel ander level. 
Hebben jullie goede voorlichting hierin gekregen of weten jullie er meer vanaf? 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Cindy77:

Hi, 

Ik ben nu een 3 weken gestopt met oxazepam en ik ervaar nog veel klachten. 
Veel last van spiertrekkingen, angst, opgejaagd gevoel in de ochtend, emotioneel, misselijk, duizelig, hoofdpijn, vaak plassen, vroeg wakker en vaak wakker etc. Moedeloos word ik ervan. Valt me idd op dat er zo weinig over bekend is hier in Nederland of ze doen alsof ze het niet weten. Maar ben blij te lezen dat ik niet alleen ben in deze strijd. 

Ik denk dat artsen te weinig weten over de ontwenning bij afbouw van benzo's. Bij Jellinek lag de focus ook heel erg op mijn drankgebruik, terwijl geestelijk gezien mijn grootste vijand de benzo is. Komt ook waarschijnlijk omdat ze de alcohol als veel schadelijker voor je lichaam zien. Wat je omschrijft lijken mij nog steeds ontwenningsverschijnselen. Ik heb soms nog last van een opgejaagd gevoel en het gevoel buiten jezelf te staan, maar dat lijkt er allemaal bij te horen. Oorsuizen in het begin ook trouwens. Het komt echt goed, maar het heeft tijd nodig. Veel tijd helaas. Maar gun jezelf dat wel. Het heeft even geduurd voordat je bent beland waar je bent en het duurt dus ook nog even voordat je er uit bent. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Annezomer:

@Cindy77 en @Roberto en @Foxy het allerergst vind ik dat de hulpverleners zeggen dat de afbouw na 8 weken voorbij is…. Dat alle klachten die ik nu heb van mezelf zijn???? Dat maakt mij echt wanhopig want hoe kan een mens zich zo voelen, dat kan je jezelf niet aandoen denk ik. Hiervoor heb ik dat ook nooit gehad. Ben wel wat gejaagd maar dit is een heel ander level. 
Hebben jullie goede voorlichting hierin gekregen of weten jullie er meer vanaf? 

Goedemorgen, ik heb geen voorlichting gekregen, kreeg ze gewoon voorgeschreven. Ben zelf op onderzoek uitgegaan en kwam er toen achter wat dit eigenlijk met je doet. Zelf proberen af te bouwen dit lukte me niet, iig niet tot 0. Verder gaan zoeken en uitgekomen bij een detox kliniek. En hier ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen. Nu ambulante hulp voor het onderliggende probleem. Lange zware weg en ben er nog steeds niet maar dat komt uiteindelijk ook goed. Wat een hel was dat zeg die maanden met dat middel. Vind dat ze er hier echt te weinig van weten en dat er te luchtig over gedaan wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

46 minuten geleden zei Cindy77:

Goedemorgen, ik heb geen voorlichting gekregen, kreeg ze gewoon voorgeschreven. Ben zelf op onderzoek uitgegaan en kwam er toen achter wat dit eigenlijk met je doet. Zelf proberen af te bouwen dit lukte me niet, iig niet tot 0. Verder gaan zoeken en uitgekomen bij een detox kliniek. En hier ben ik er uiteindelijk vanaf gekomen. Nu ambulante hulp voor het onderliggende probleem. Lange zware weg en ben er nog steeds niet maar dat komt uiteindelijk ook goed. Wat een hel was dat zeg die maanden met dat middel. Vind dat ze er hier echt te weinig van weten en dat er te luchtig over gedaan wordt. 

Goed van je dat het je is gelukt. Ik kreeg ze inderdaad ook gewoon voorgeschreven. Veel te luchtig inderdaad. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

20 uur geleden zei Annezomer:

@Cindy77 en @Roberto en @Foxy het allerergst vind ik dat de hulpverleners zeggen dat de afbouw na 8 weken voorbij is…. Dat alle klachten die ik nu heb van mezelf zijn???? 

@Annezomer, dat de afbouw voorbij is betekent niet dat de klachten voorbij zijn.
Oorspronkelijke klachten, bijwerkingen, (tussentijdse) ontwenningsverschijnselen, rebound gaan door elkaar heen lopen.
Daarnaast is jouw psyche altijd van invloed hoe je dingen beleeft.
Er is geen kant en klaar antwoord te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Dag allemaal,

Ik ben in augustus van vorig jaar begonnen met de afbouw van alprazolam die ik gedurende 25 jaar heb genomen. Ik nam in augustus nog 4 keer 0,50 mg per dag, nu zit ik op 4 keer 0,15 mg. Ik lees van mensen die veel meer namen en relatief vlug en comfortabel konden afbouwen. Ik weet dat elke mens anders is en dat vele factoren meespelen, maar vraag me toch af waarom het de laatste dagen, zeker met al die wind hier, bijna niet te harden is. Nerveuze- en spierspanning in hoofd en vooral nek- en schouders- en borstgebied, ademhalingsproblemen (chv?), irritatie en frustratie enz... Verloopt de afbouw te vlug? Kan iemand mij advies en/of ondersteuning geven?

Groet

 

bewerkt door Lionart
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lionart

Wat heeft mij geholpen:

magnesium 2 x daags( voor spierspanning)

propranolol( tegen hartkloppingen, via huisarts)

warm bad tegen verkrampingen/douche helpt ook

hyperfree apparaat gekocht( soort cassette die je ademhaling reguleert wanneer je gaat hyperventileren of verkeerd ademt, te koop bij bol.com of apotheek: werkt echt/ geven ze ook bij eerste hulp)

Afleiding( ja ik weet het, lastig, maar echt het helpt) 

 

Verder kan ik niet zeggen of je te snel gaat. Ik ben in zeer korte tijd afgebouwd omdat ik die klachten van langzame afbouw te lang vond duren. De pleister er snel af getrokken :) 

Hopelijk heb je er wat aan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...