Spring naar bijdragen

Succesverhaal afbouw Lorazepam


Lynn46

Aanbevolen berichten

Hallo allen, 

Ik ben nu 1 maand zonder Lorazepam en het gaat heel goed. Ik heb beslist om hier mijn verhaal te schrijven omdat ik hoop dat het kan motiveren en hoop kan geven aan degenen die bezig zijn of nog moeten beginnen. 

Eerst even beginnen bij het begin: ik slikte al 8 jaar slaapmedicatie (flurazepam) zonder problemen, tot dit middel opeens uit de handel werd gehaald en mijn arts zei dat ik dan maar best gewoon kon stoppen ermee. (Cold turkey dus) Ik heb dan advies van arts opgevolgd, wist ik veel...Dat ging 3 weken redelijk goed, maar toen brak de hel los: paniekaanvallen de hele dag door,  spierkrampen, misselijkheid, 10 kg afgevallen, kon niet meer op mijn benen staan... ik ben 5 maanden niet kunnen gaan werken (kon eigenlijk niets meer) en ben erbovenop gekomen met o.a. hulp van AD, die ik nu nog moet afbouwen. Ik ben toen ook 1 mg Lorazepam gaan gebruiken omdat ik 's avonds door mijn dak ging van spanning en spierkrampen en de Lorazepam hielp mijn spieren om te ontspannen. 

Maar nu komt het goede nieuws: hoewel ik minder snel ben kunnen stoppen met de Lorazepam als ik dacht, is het me dit keer wel gelukt zonder kleerscheuren! 

Ik slikte het nog niet zo lang en kon vrij makkelijk afbouwen tot 0,5 mg, maar daarna begonnen de problemen. Ik wil wel aangeven dat dit zeker niet voor iedereen zo hoeft te zijn: waarschijnlijk ben ik heel gevoelig voor de ontwenning en nog sterker na mijn eerdere Cold Turkey (dat heet dan kindling effect)

Maar goed, dankzij een hele goede nieuwe huisarts, die me zelf het tempo liet bepalen, heb ik de laatste 0,5 mg afgebouwd in iets meer dan 6 maanden tijd, dus echt op een slakkengangetje;): ik heb elk stapje gevoeld, meestal was het goed te verdragen maar soms was het nog heftig, dan ging ik nog wat trager... het belangrijkste voor mij is dat  ik al die tijd wel heb gefunctioneerd, gewerkt en van het leven genoten, dus dan lijkt het me niet verkeerd om zo traag te gaan.  Ik heb afgebouwd op Lorazepam zelf, (heb zelf gekozen om niet om te zetten naar Diazepam, omdat ik wou voelen wat het effect was van de afbouw, en met langwerkende benzo voel je dat pas na 3 weken) .  Eerst bouwde ik af met 0,10 mg, dan met 0,05 en de laatste 0,10 mg zelfs met 0,02 mg. Ik had het geluk dat dit bij ons in België kan via magistrale bereidingen bij apotheek, maar het kan ook met drankje via apotheek of met zelf vijlen. 

Dus zelfs al zat ik op een lage dosis en nog niet lang aan de Lorazepam, het was voor mij ook een zoektocht en vaak niet makkelijk, maar het is me gelukt! Zonder al te veel af te zien, omdat ik mijn eigen slakkengangetje heb bepaald. En als het toch moeilijk werd, had ik mijn mantra om me overeind te houden: ook dit zal ooit overgaan! En dankzij de Ashton manual en mijn eigen ervaring met die Cold Turkey was ik ervan overtuigd dat dit goed zou aflopen, dat je brein tijd nodig heeft maar dat uiteindelijk alles heelt.

Dus aan iedereen: heel veel succes en sterkte, het is een lange reis maar het komt goed! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oh, ja, en nog bijna vergeten: de 'technische kant van de afbouw is niet alles, de psychologische kant is ook heel belangrijk:

- Lees de Ashton manual! Meer nog dan een medische handleiding was het voor mij de beste psychologische ondersteuning

- zeg tegen jezelf dat het goedkomt, al moet je het 1000x op een dag herhalen, want het is echt zo!

- probeer afleiding te zoeken. Als je kan blijven werken, zeker doen, dat maakt het veel makkelijker! Anders: schilderen, tekenen, puzzelen, liefst iets waar je je volle concentratie aan moet geven, zodat je niet constant bezig bent met de ontwenningsverschijnselen

- blijf in beweging en probeer in contact te blijven met anderen. De frisse lucht en beweging heb je sowieso nodig, al is het maar een klein ommetje, en door contact met de buitenwereld heb je een reality check: nee, je bent niet gek aan het worden, ook al voelt dat zo! En ja, zelfs in je diepste put kan je soms nog lachen, genieten van de zon op je huid, een babbeltje...

- schrijf het van je af in een dagboek: ik hield zelf ook bij op welke momenten ik overvallen werd door bepaalde symptomen en wanneer ik me redelijk goed voelde en dat hielp me om het patroon van waves and windows te zien, alweer een bevestiging dat alles komt en gaat en niets blijvend is....

Everything will be all right in the end: of it is not all right, is is not the end yet! 

Veel sterkte en goede moed gewenst! 

Groetjes, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Lynn46:

Oh, ja, en nog bijna vergeten: de 'technische kant van de afbouw is niet alles, de psychologische kant is ook heel belangrijk:

- Lees de Ashton manual! Meer nog dan een medische handleiding was het voor mij de beste psychologische ondersteuning

- zeg tegen jezelf dat het goedkomt, al moet je het 1000x op een dag herhalen, want het is echt zo!

- probeer afleiding te zoeken. Als je kan blijven werken, zeker doen, dat maakt het veel makkelijker! Anders: schilderen, tekenen, puzzelen, liefst iets waar je je volle concentratie aan moet geven, zodat je niet constant bezig bent met de ontwenningsverschijnselen

- blijf in beweging en probeer in contact te blijven met anderen. De frisse lucht en beweging heb je sowieso nodig, al is het maar een klein ommetje, en door contact met de buitenwereld heb je een reality check: nee, je bent niet gek aan het worden, ook al voelt dat zo! En ja, zelfs in je diepste put kan je soms nog lachen, genieten van de zon op je huid, een babbeltje...

- schrijf het van je af in een dagboek: ik hield zelf ook bij op welke momenten ik overvallen werd door bepaalde symptomen en wanneer ik me redelijk goed voelde en dat hielp me om het patroon van waves and windows te zien, alweer een bevestiging dat alles komt en gaat en niets blijvend is....

Everything will be all right in the end: of it is not all right, is is not the end yet! 

Veel sterkte en goede moed gewenst! 

Groetjes, Lynn

Hoi lynn fin dat het zo goed gegaan is bij jou hier is het nog steeds een hel 

 

14 uur geleden zei Lynn46:

Oh, ja, en nog bijna vergeten: de 'technische kant van de afbouw is niet alles, de psychologische kant is ook heel belangrijk:

- Lees de Ashton manual! Meer nog dan een medische handleiding was het voor mij de beste psychologische ondersteuning

- zeg tegen jezelf dat het goedkomt, al moet je het 1000x op een dag herhalen, want het is echt zo!

- probeer afleiding te zoeken. Als je kan blijven werken, zeker doen, dat maakt het veel makkelijker! Anders: schilderen, tekenen, puzzelen, liefst iets waar je je volle concentratie aan moet geven, zodat je niet constant bezig bent met de ontwenningsverschijnselen

- blijf in beweging en probeer in contact te blijven met anderen. De frisse lucht en beweging heb je sowieso nodig, al is het maar een klein ommetje, en door contact met de buitenwereld heb je een reality check: nee, je bent niet gek aan het worden, ook al voelt dat zo! En ja, zelfs in je diepste put kan je soms nog lachen, genieten van de zon op je huid, een babbeltje...

- schrijf het van je af in een dagboek: ik hield zelf ook bij op welke momenten ik overvallen werd door bepaalde symptomen en wanneer ik me redelijk goed voelde en dat hielp me om het patroon van waves and windows te zien, alweer een bevestiging dat alles komt en gaat en niets blijvend is....

Everything will be all right in the end: of it is not all right, is is not the end yet! 

Veel sterkte en goede moed gewenst! 

Groetjes, Lynn

Goedemorgen lynn wat fijn dat het bij jou zo gaat het ging in het begin bij mij ook redelijk tot de artsen zich er mee gingen bemoeien over op xe diazepam terug lorazepam  de fevarin wat verhoogd toen stoppen halve lorazepam kantoni toen door de kantonie een overdosis lorazepam en nu weer 3 mg lorazepam  alles is zo mis gelopen meis ik xenk niet dat ik hiet nog uit kom moet nu weer afbouwen heb zo.n spijt dat ik die artsen heb gevolgd nu zijn mij  hersene stuk :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 minuten geleden zei Pluisje53:

Hoi lynn fin dat het zo goed gegaan is bij jou hier is het nog steeds een hel 

 

Goedemorgen lynn wat fijn dat het bij jou zo gaat het ging in het begin bij mij ook redelijk tot de artsen zich er mee gingen bemoeien over op xe diazepam terug lorazepam  de fevarin wat verhoogd toen stoppen halve lorazepam kantoni toen door de kantonie een overdosis lorazepam en nu weer 3 mg lorazepam  alles is zo mis gelopen meis ik xenk niet dat ik hiet nog uit kom moet nu weer afbouwen heb zo.n spijt dat ik die artsen heb gevolgd nu zijn mij  hersene stuk :wub:

Pluisje, 

Het zal zeker niet makkelijk worden  maar jij komt er ook! Je hebt er al meer dan 1 weer af gehaald, super! Je hersenen zijn niet stuk, ze hebben tijd nodig om te genezen. Bouw sowieso verder af, want de Lorazepam helpt jou niet, integendeel! Volg je eigen ritme, maar probeert die extra dosis die je nog niet lang neemt wat sneller af te bouwen, juist omdat je daar lichamelijk nog niet te erg aan gewend bent. Heb geduld en zet door, er komt een einde aan die kwelling! 

Veel liefs, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei Lynn46:

Pluisje, 

Het zal zeker niet makkelijk worden  maar jij komt er ook! Je hebt er al meer dan 1 weer af gehaald, super! Je hersenen zijn niet stuk, ze hebben tijd nodig om te genezen. Bouw sowieso verder af, want de Lorazepam helpt jou niet, integendeel! Volg je eigen ritme, maar probeert die extra dosis die je nog niet lang neemt wat sneller af te bouwen, juist omdat je daar lichamelijk nog niet te erg aan gewend bent. Heb geduld en zet door, er komt een einde aan die kwelling! 

Veel liefs, Lynn

Ja ik heb naar die overdosis een heel naar gevoel in mijn hoofd gekregen net of je gek wordt en ben soms heel suïcidaal ik ben echt bang lieve lynn dat het nooit meer goed komt kan ook niet meer denken naar de overzetting diazepam en weer terug naar de lorazepam ze hebben er een zooitje van gemaakt de eerste afbouw ging redelijk tot al die fouten van die artsen ik heb ,o.n spijt lynn ik was er bijna :wub:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 15-12-2021 om 12:26 zei Pluisje53:

Ja ik heb naar die overdosis een heel naar gevoel in mijn hoofd gekregen net of je gek wordt en ben soms heel suïcidaal ik ben echt bang lieve lynn dat het nooit meer goed komt kan ook niet meer denken naar de overzetting diazepam en weer terug naar de lorazepam ze hebben er een zooitje van gemaakt de eerste afbouw ging redelijk tot al die fouten van die artsen ik heb ,o.n spijt lynn ik was er bijna :wub:

Hey Pluisje,

Dat herken ik zeker, na mijn Cold Turkey van Flurazepam was ik er ook heel erg aan toe, met het idee dat ik mijn brein om zeep had geholpen en ook voortdurend suïcidale gedachten, wat ik eerder nooit had gehad! Maar kijk, ik ben erdoor gekomen en dat ga jij ook doen! 

Maar je moet stoppen met jezelf gek te maken met wat jij of de artsen wel of niet hadden moeten doen... wat gedaan is, is gedaan, daar kan je niets meer mee...

Richt je op de toekomst, maak een plan en houdt je daaraan! Laat je door NIEMAND  overtuigen om die rommel nog eens op te hogen! Je weet nu dat dat geen oplossing is, dus gewoon niet meer doen! Een AD kan helpen, een benzo zeker niet!

Bedenk eens hoe je je zult voelen als dit allemaal achter de rug is! Beeld het je echt in, fantaseer er beelden bij, droom lekker weg over wat je allemaal (weer) zal kunnen! En train die gedachten elke dag weer: stapje voor stapje ga je weer groeien naar dat beeld van jezelf zoals je (weer) wilt worden!

Pech als het lang duurt, wat zijn een paar maanden of zelfs jaren in een mensenleven... Het komt goed, ga ervoor! 

Veel liefs, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Lynn46:

Hey Pluisje,

Dat herken ik zeker, na mijn Cold Turkey van Flurazepam was ik er ook heel erg aan toe, met het idee dat ik mijn brein om zeep had geholpen en ook voortdurend suïcidale gedachten, wat ik eerder nooit had gehad! Maar kijk, ik ben erdoor gekomen en dat ga jij ook doen! 

Maar je moet stoppen met jezelf gek te maken met wat jij of de artsen wel of niet hadden moeten doen... wat gedaan is, is gedaan, daar kan je niets meer mee...

Richt je op de toekomst, maak een plan en houdt je daaraan! Laat je door NIEMAND  overtuigen om die rommel nog eens op te hogen! Je weet nu dat dat geen oplossing is, dus gewoon niet meer doen! Een AD kan helpen, een benzo zeker niet!

Bedenk eens hoe je je zult voelen als dit allemaal achter de rug is! Beeld het je echt in, fantaseer er beelden bij, droom lekker weg over wat je allemaal (weer) zal kunnen! En train die gedachten elke dag weer: stapje voor stapje ga je weer groeien naar dat beeld van jezelf zoals je (weer) wilt worden!

Pech als het lang duurt, wat zijn een paar maanden of zelfs jaren in een mensenleven... Het komt goed, ga ervoor! 

Veel liefs, Lynn

Dankjewel lieve lynn ja ik heb er zo.n spijt van ik heb de hele dag het gevoel dat je gek wordt in je hoofd 

Ja ze hadden een halve eraf gehaald kantonie en toen een overdosis en toen weer de lorazepam erop ik kan niet meer denken en heb geen gevoel meer ben zo bang lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 months later...
  • 4 months later...

Hallo Lynn ook ik heb een groot probleem om er af te komen ik gebruik al jaren 3 mg lorazapan en ben nu ander halve week aan het afkicken 0.5 mg all bij verschijnselen zijn voor mij ik ben 75jaar hoe houd ik dit vol of doe ik wat verkeerd ik ben zo misselijk geen zin in eten ik doe het wel met de huisarts maar heb je een tip ik huil wat af Greet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi greet,

Die misselijkheid hoort er helaas echt bij. Ik denk dat dat ook inherent is aan de spanning in je lijf. 

De beste manier is om alle ellende te accepteren en het gevoel er te laten zijn. Niet tegen vechten. Een manier vinden om het voor jezelf zo aangenaam mogelijk te maken. Door te puzzelen, schilderen, kleuren, wandelen. Zoek afleiding. 

Ook ik blijf het nog lastig vinden hoor. Maar je moet er echt doorheen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...