Spring naar bijdragen

Antabuse/Refusal


Strijkbout

Aanbevolen berichten

Wat ik lastig vind aan wat ik gelezen heb over antabus, is dat dit zelfs nog na 14 dagen je nog steeds ziek kan maken, na gebruik. 
Mijn intentie is niet om voorgoed en totaal te stoppen met drinken. Ik wil alleen maar dat het veel minder wordt, en het gewoon geen optie is om te gaan drinken, als ik het heb ingenomen. Ik weet namelijk dat dat goed voor mij werkt, bv als ik de volgende dag vroeg moet werken. Het komt dan niet eens in me op, en heel die discussie in m'n hoofd begint dan niet eens. Vandaar dat antabus/refusal voor mij dé oplossing lijkt. 
Maar ik wil gewoon vooral veel gezonder gaan leven en veel minder drinken. Wel gewoon kunnen drinken als ik eens een feestje heb of een avondje met vrienden heb. Echt niet dat ik dan aan de thee wil gaan of zo. Dat zal dan dus meer gepland drinken worden ipv impulsief en vanuit gebrek aan weerstand.

Dus, voor wie ervaring met deze middelen heeft: is dat een beetje goed te regelen/reguleren hiermee?

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bor:

Nou je gaat toch aan die middelen om juist niet te drinken? Waarom zou je aan dat spul beginnen als dat helemaal niet je plan is.
Ik vind het maar vreemd hoor.

Anta en Refu zijn geen speelgoed.

Ja, dat klopt helemaal. Ik ga aan die middelen om veruit de meeste dagen van mijn leven niet te gaan drinken, maar af en toe ook wel. Ik zou dit dan willen kunnen inplannen, bijvoorbeeld: zaterdag 4 april (bullshit hoor, maar even als vb) sta ik mezelf toe te drinken, dus stop ik 3 dagen van tevoren met antabus.

Mijn verslavingsarts legde uit dat dit mogelijk is, door 3 dagen van te voren te stoppen, dan een avond te drinken, weer 3 dagen te wachten, en dan weer antabus nemen.

Mijn vraag is: kan dit werkelijk op die manier?

Even dit: ik heb sterk het idee dat jullie ex-verslaafden/verslaafden in strijd tegen verslaving zijn, die zichzelf het dogma 'ik mag nooit meer drinken' hebben opgespeld, en dit tot een 'zo hoort het, iets anders is verkeerd' hebben verheven. Daarop wil ik zeggen: niet iedereen hoeft het op die manier te benaderen. Ik wil gewoon ook soms kunnen drinken, puur omdat ik een avondje 'van God los' zo op z'n tijd gewoon oprecht leuk vind. Ik heb oprecht lol tijdens dat soort avonden. Ik voel niet de behoefte dat totaal af te wijzen en tot een volledig verboden gebied te maken voor mezelf. Alleen wil ik wel van het gewoontezuipen af. Ik ben op zoek naar  een 'hernieuwd normaal', waarin nuchterheid het vanzelfsprekende is, en niet het beschonken en stoned zijn. 

Ik wil weten hoe dit goed te plannen is met antabus. Is het waar wat mijn verslavingsarts zei?

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb geen ervaring met de medicatie die je noemt. Dat even vooropgesteld. Maar ik wil er wel iets over zeggen. 

Je arts zal vast gelijk hebben dat het op de genoemde manier technisch mogelijk is het drinken te beperken. Het probleem zit hem meestal echter niet aan de technische kant, want dan zou het zonder pillen ook moeten lukken. Het probleem zit hem voor de meeste verslaafden  doorgaans in het feit dat hun rem niet meer goed werkt. 

Het is niet zo dat op dit forum een unanieme mening bestaat over hoe het "hoort". Er is hier alleen veel ervaring beschikbaar. Voor zover ik weet echter niet zo veel ervaring met de methode die je aangeeft, maar misschien vergis ik me daarin. Wel zijn er wel degelijk forumleden die hebben geleerd beheerst met de alcohol om te gaan. Maar de meesten is dat niet gelukt. Ik heb het ook geprobeerd, maar vond uiteindelijk dat het voor mijzelf veel makkelijker is gewoon helemaal geen alcohol meer te drinken, maar dat hoeft voor jou niet zo te zijn.

Ik zou zeggen, probeer het gewoon en ervaar het voor jezelf. Ik vermoed dat je wel een plan moet bedenken om goed om te kunnen gaan met de voorgenomen frequentie zodat het niet ongemerkt uit de hand loopt, want dat is echt een reëel risico.

Ik raad je ook aan op youtube eens te zoeken naar de lezing van Els Noorlander over verslaving. Die geeft goed aan waarom je hersens andere signalen kunnen geven dan je verwachten zou.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, werkt niet op die manier. Een uitzondering daargelaten. Een echte alcoholist kan nooit meer drinken. Als ik het eerste glas neem ben ik verkocht en dat heeft 25 jaar geduurd. Nu ongeveer dik 5 jaar eraf. Wat jij denkt te kunnen doen, werkt niet, die achterdeur open houden. Het is alles of niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei karin123:

[...] Een echte alcoholist kan nooit meer drinken. [...]

Zolang je jezelf als gewoontedrinker ziet ben je 'natuurlijk' (nog) niet verslaafd, geen alcoholist. Dan moet je alleen die gewoonte doorbreken en dan kan je drinken wanneer en hoeveel je wilt.

Refusal als AAN/UIT knopje lijkt me dan erg makkelijk als gewoonteregelaar. Maar het feit dat je refusal nodig denkt te hebben om dat AAN/UIT te regelen, is voor mij al een signaal om eens bij jezelf na te gaan of je misschien toch verslaafd bent. Dan heb je het niet meer compleet zelf voor het zeggen of je wel of niet wilt/moet drinken. En dan is zelfs zo'n refusalknop niet meer betrouwbaar. Verslaving neemt op cruciale momenten het verstand in gijzeling. Het verstand wordt dan meestal pas weer 'losgelaten' als de verslaving weer (voor even) is gevoed.
 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iedereen bewandelt zijn eigen pad en ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben om het op die manier te doen.
Ik heb zelf nooit dat soort pillen gebruikt maar ik heb wel een vriend die antabuse bij periodes gebruikt en dan weer een tijdje niet. Hij heeft ook niet de intentie om helemaal te stoppen met drinken en als hij geen antabuse gebruikt, drinkt hij dus wel. Totdat hij op een moment vindt dat hij zijn gebruik niet meer goed in de hand heeft en dan neemt hij weer een periode antabuse.
Het is vast geen ideale oplossing maar hij is er tevreden mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Yana:

Iedereen bewandelt zijn eigen pad en ik kan me goed voorstellen dat je wilt weten of er hier mensen zijn die ervaring hebben om het op die manier te doen.
Ik heb zelf nooit dat soort pillen gebruikt maar ik heb wel een vriend die antabuse bij periodes gebruikt en dan weer een tijdje niet. Hij heeft ook niet de intentie om helemaal te stoppen met drinken en als hij geen antabuse gebruikt, drinkt hij dus wel. Totdat hij op een moment vindt dat hij zijn gebruik niet meer goed in de hand heeft en dan neemt hij weer een periode antabuse.
Het is vast geen ideale oplossing maar hij is er tevreden mee.

 

Dit is dus ook een beetje waar ik heen wil. 

Ik ontken overigens niet dat het bij mij een verslaving is geworden. Dat is het al best een tijdje. Maar ik weet ook dat ik me er niet echt compleet afhankelijk van voel. Want als ik de volgende dag vroeg op moet voor werk, zal ik nooit gaan drinken. het is dan eenvoudigweg geen optie, en dus komt ook die onrust niet eens naar boven dan. Dát is precies wat ik wil met die antabuse: de optie (wat altijd tot de tweestrijd in m'n hoofd leidt, die ik meestal verlies) uitschakelen. Ik weet dat dat het beste voor mij werkt. Zelfdiscipline en wilskracht moet ik het niet bepaald van hebben. Dat is mijn grootste zwakte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gewoon proberen, zou ik zeggen. Als het je niet bevalt merk je het vanzelf wel en wie weet komt er een moment dat je weer andere keuzes maakt.
Mensen hier kunnen wel roepen dat de enige weg is om helemaal en voor altijd te stoppen maar daar moet iedereen voor zichzelf achter komen, dat hebben zij ook moeten doen.

Maar ik begrijp dat jij twijfelt aan het advies van je verslavingsarts die zegt dat je na drie dagen weer zonder problemen kunt drinken? Misschien eerst eens voorzichtig uitproberen met één biertje i.p.v. het gelijk op een zuipen te zetten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Yana:

Gewoon proberen, zou ik zeggen. Als het je niet bevalt merk je het vanzelf wel en wie weet komt er een moment dat je weer andere keuzes maakt.
Mensen hier kunnen wel roepen dat de enige weg is om helemaal en voor altijd te stoppen maar daar moet iedereen voor zichzelf achter komen, dat hebben zij ook moeten doen.

Maar ik begrijp dat jij twijfelt aan het advies van je verslavingsarts die zegt dat je na drie dagen weer zonder problemen kunt drinken? Misschien eerst eens voorzichtig uitproberen met één biertje i.p.v. het gelijk op een zuipen te zetten?

Tja, wie weet vloeit hier wel uit voort dat het niet drinken zó  goed gaat bevallen voor langere tijd, dat ik op den duur iets heb van: dat hoef ik helemaal nooit meer! Al kan ik me dat niet echt voorstellen. Bij mij maakt drinken echt wel dat ik er altijd vrolijk van wordt en super gezellig. Ik krijg nooit een kwade dronk of zo, en ga ook niet allerlei ontremde gedragingen vertonen en problemen veroorzaken en zo. 
Voor mij voegt het dus echt nog steeds altijd wel wat toe in sommige situaties. 
Alleen dat in m'n eentje drinken en zo, en zo veel en vaak, daar wil ik wel echt mee kappen.

Ik dacht ook al aan die optie: gewoon dan eens na 3 dagen gestaakt gebruik, dan voorzichtig ééntje proberen en kijken hoe dat valt. Alleen vraag ik me af of het bij zo'nmiddel niet alles of niets is. Dus dat zodra het in contact komt met alcohol, meteen vervelende reacties gaat veroorzaken. Zal misschien een beetje trial and error worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei Oskar:

Ik heb vroeger een tijd refusal geslikt. Omdat de angst voor al die fysieke narigheid die je direct zou treffen na alcoholgebruik het enige nog was dat mij op sommige momenten van de fles kon houden. Eerst ook incidenteel, zonder de bedoeling om helemaal te stoppen, maar om het bij bepaalde riskante gelegenheden in elk geval alcoholvrij te houden. Ik vind het prima om het op die manier te proberen. Hoewel ik bij mezelf wel vrij snel merkte dat ik er dan domweg liever voor koos om die pil niet te slikken. Dan kon ik tenminste zuipen. Zo eenvoudig en tegenstrijdig werkte het in mijn reptielenbrein. Maar dat zijn dingen die je zelf maar moet gaan ontdekken hoe dat in jouw kop gaat. Een beetje alcoholist  neemt tenslotte niet iets van een ander aan, maar wordt wijs door schade en schande. 
 

Doorgaans verdwijnt de werking van refusal (en voor antabus hetzelfde denk ik) na 24 uur. Maar er zijn gevallen gerapporteerd dat mensen er na 14 weken alsnog last van hadden. Daarom wordt dat over het algemeen als veiligheidsgrens genomen. Dat zal ook op de bijsluiter staan. Kijk uit met experimenteren in elk geval. Ik ken ook mensen die met spoed in het ziekenhuis verdwenen door te vroeg drinken na refusal.

Hoe ging dit bij jou dan? Hoelang wachtte jij dan na het niet-nemen van die bruistabeletten?
En refusal en antabuse zijn eigenlijk alleen merknamen, met dezelfde stof?

Heb jij ook een paar keer gehad dat je dan ziek werd na gebruik, na te vroeg weer te hebben gedronken na stoppen met het middel?

Het is denk ik wel echt zaak er voorzichtig mee te zijn ja. Ik kijk wat dat betreft ook echt zeker wel uit!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei karin123:

Nee, werkt niet op die manier. Een uitzondering daargelaten. Een echte alcoholist kan nooit meer drinken. Als ik het eerste glas neem ben ik verkocht en dat heeft 25 jaar geduurd. Nu ongeveer dik 5 jaar eraf. Wat jij denkt te kunnen doen, werkt niet, die achterdeur open houden. Het is alles of niets.

Zelf gebruik ik altijd de combi wiet en drank. Heb ik geen wiet in huis, dan kan er bier/wijn in de koelkast staan, maar doet het me echt niets. Heb ik alleen wiet in huis, maar geen drank, zelfde verhaal. Beide middelen vind ik geen zak aan om los van elkaar te gebruiken. Ben wat dat betreft geen typische alcoholist. Maar goed, wel een probleem met verslaving.

Ik denk wel echt dat antabuse mij gaat helpen. Ik heb alleen vooralsnog wel even de neiging uit te stellen, en eerst maar eens heel grondig verdiepen in het middel en de ervaringen ermee.

bewerkt door Strijkbout
Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 minuten geleden zei Oskar:

In zowel refusal als antabus is de werkzame stof disulfiram. Ik probeerde na inname altijd veiligheidshalve die twee weken aan te houden. Nee, ik ben er nooit ziek van geworden.

Over die wilskracht en zelfdiscipline: ik noemde refusal altijd ‘de pil voor alcoholisten zonder ruggengraat’ ;) 

Zo zie ik mezelf ook om eerlijk te zijn :blush:
Maar verstandig denk ik, om die 2 weken aan te hebben gehouden altijd. 
En daanra stond je jezelf dan weer toe om een tijdje te drinken? Of dan één avond of zo, en daarna er weer aan? 
En na drinken, dan ook nog een paar dagen wachten (3?) voordat je weer de refusal innam?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik laat mijn boodschappen wekelijks bezorgen. Vanaf 40 euro wordt het gratis bezorgd. Dat bedrag haal ik wel zonder iets extra's (alcohol of iets anders) er bij te hoeven bestellen. Als dat niet zo was zou ik overwegen de frequentie te verlagen naar eens per twee weken. Dat staat los van het aantal weken waarvoor ik voorraad in huis wil hebben, aangezien die voorraad al is opgebouwd. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 30-11-2021 om 20:23 zei Strijkbout:

Ik heb sinds gisteren antabuse gekregen. Nog niet ingenomen. Ik ga hier denk ik begin nieuw jaar mee beginnen. Maar wat zijn jullie ervaringen ermee?

Ik gebruik nu 1 jaar Antabus dagelijks.

En geloof mee je kunt er echt niet op drinken.

Ik wordt rood tintel misselijk diaree hartkloppingen.

Goeie stok achter de deur.....maar ook ik heb wel eens grensen verlegt.

En deze 2 dagen niet genomen.ik weet fout.. maar wel gedaan 

Op 30-11-2021 om 20:23 zei Strijkbout:

Ik heb sinds gisteren antabuse gekregen. Nog niet ingenomen. Ik ga hier denk ik begin nieuw jaar mee beginnen. Maar wat zijn jullie ervaringen ermee?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 30-11-2021 om 23:34 zei Strijkbout:

Ja, dat klopt helemaal. Ik ga aan die middelen om veruit de meeste dagen van mijn leven niet te gaan drinken, maar af en toe ook wel. Ik zou dit dan willen kunnen inplannen, bijvoorbeeld: zaterdag 4 april (bullshit hoor, maar even als vb) sta ik mezelf toe te drinken, dus stop ik 3 dagen van tevoren met antabus.

Mijn verslavingsarts legde uit dat dit mogelijk is, door 3 dagen van te voren te stoppen, dan een avond te drinken, weer 3 dagen te wachten, en dan weer antabus nemen.

Mijn vraag is: kan dit werkelijk op die manier?

Even dit: ik heb sterk het idee dat jullie ex-verslaafden/verslaafden in strijd tegen verslaving zijn, die zichzelf het dogma 'ik mag nooit meer drinken' hebben opgespeld, en dit tot een 'zo hoort het, iets anders is verkeerd' hebben verheven. Daarop wil ik zeggen: niet iedereen hoeft het op die manier te benaderen. Ik wil gewoon ook soms kunnen drinken, puur omdat ik een avondje 'van God los' zo op z'n tijd gewoon oprecht leuk vind. Ik heb oprecht lol tijdens dat soort avonden. Ik voel niet de behoefte dat totaal af te wijzen en tot een volledig verboden gebied te maken voor mezelf. Alleen wil ik wel van het gewoontezuipen af. Ik ben op zoek naar  een 'hernieuwd normaal', waarin nuchterheid het vanzelfsprekende is, en niet het beschonken en stoned zijn. 

Ik wil weten hoe dit goed te plannen is met antabus. Is het waar wat mijn verslavingsarts zei?

Hier een concreter antwoord op je vraag.

Ik heb best wel veel ervaring met Antabus maar ik ben geen dokter en praat enkel uit mijn ervaring, dus ga steeds te rade bij een arts.
Mijn advies is zeker om antabus te gebruiken om volledig te stoppen met drinken en niet op de manier die jij voorstelt en hoe ik het dus ook deed.
Alleen al het feit dat je antabus wil gebruiken zegt iets over je drinkgedrag. Nl. dat je met een verslaving kampt en dan zal je NOOIT matig en gecontroleerd kunnen drinken.
Dus volledig stoppen is ook stoppen met vechten. Drinken vs antabus blijft een ellendige strijd hoor!

Antabus kan je inderdaad gebruiken om je drinkgedrag tijdelijk een halt toe te roepen.
Stel, je wil alleen in het weekend drinken (beginnend op vrijdagavond). Dan neem je maandagochtend een kwartje (zeker geen hele tablet!!). Een hele tablet kan makkelijk tot 2 weken blijven nawerken. Mee opletten!
Vrijdagavond kan je dan voorzichtig iets drinken maar je zal voelen dat dit niet zo lekker bevalt als anders. Drink heel rustig een half glas (geen sterke drank!) en wacht dan een kwartier om aan te voelen of het kan. Zaterdag en zeker zondag kan je dan wel drinken.

Maar eigenlijk zit je dan antabus te 'misbruiken'. Maar in ieder geval is het beter dan continue doordrinken.
Als ik er 1 voordeel van kan opnoemen is het dat je door die dagen niet te drinken je telkens het herstel van je lichaam voelt, zeker 's ochtends. Tegen woensdag voel je dat het beste. Je gaat dan misschien ook meer nadenken over je verslaving. Maar verder geeft het een vals gevoel van controle houden. Je zit in een rollercoster, continue up en down. Daar wordt je op termijn ziek van en gek van in je hoofd. Goed voor je lever zal het niet zijn want zelfs met een kwartje voel je op vrijdag dat je lever de alcohol niet goed verwerkt krijgt.

Drink NOOIT als de antabus nog volop werkt want dat is heel gevaarlijk. Hartkloppingen, zware hoofdpijn, zweten, warm, ... Wees heel voorzichtig. Je zal zelf aanvoelen hoeveel antabus je kan gebruiken maar begin zeer laag. Als je toch zou voelen dat het bv. plots begint te werken na een paar drankjes (dat kan!) dan veel water drinken.

Mijn laatste en belangrijkste advies is: Volledig stoppen lijkt zo een gigantische stap maar het is vrij simpel hoor. Gewoon elke dag aan jezelf beloven 'vandaag niet' en morgen zien we wel, zonder na te denken. Gewoon doen. Ik heb het uiteindelijk gedaan zonder antabus. Maar antabus heeft me met momenten wel geholpen met een tijdelijke soort reset. Soms nam ik antabus om een aantal weken niet te kunnen drinken. Als je antabus neemt probeer dan zeker gezonder te eten en bv te sporten.

Ik ben bijna een jaar clean en ik heb niets tegen iemand die drinkt of verslaafd is. Maar ik weet uit welk diep gat ik kom. Net zoals iedereen die volledig gestopt is. Het feit dat je antabus wil gebruiken om jezelf te dwingen met perioden tijdelijk niet te drinken geeft duidelijk aan dat je verslaafd bent. Dan ben je te ver. De rek is kapot. Je kan niet meer matig drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...