Spring naar bijdragen

Corona - toestanden & opinies

Oskar
 Share

Aanbevolen berichten

50 minuten geleden zei Reacher:

En als ik toch op mijn praatstoel zit,  

De natuur/cultuur van de politiek zoals wij die kennen in Nederland is niet die van het investeren in de langere termijn. De politiek kijkt hoogstens vijf jaar vooruit. Zie het beleid op het gebied van onderwijs, de huizenmarkt, het bankwezen, klimaat etc.
Dus ik vertrouw best op hun goede bedoelingen, maar dat is nauwelijks relevant als je kijkt naar over twintig jaar..

Dat ben ik dan weer wel met je eens :) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tis heel lastig, ik denk dat er gewoon geen goede oplossing is. Als ze er te lang zitten worden ze ofwel dictator (Poetin) of iig te machtig (De Gaulle) of lui (Chirac).

Het andere probleem is dat elke onbenul zich kan laten verkiezen. Toen Obama (niet dat ik die een onbenul vind) president was verbaasden de Chinezen zich erover dat iemand met zo weinig ervaring zo maar de machtigste man van de VS kan worden. Daar is in China een decennia-lange carrière binnen de partij voor nodig.

Zoals Churchill zei (geloof ik) democratie is de minst slechte van alle oplossingen en we moeten de democratie actief beschermen vooral in deze periode waar alles op de schop lijkt te gaan. Kijk naar Hongarije, Polen, de VS onder Trump, de democratie is maar een vinger dik. Voor je het weet woon je in een bananenrepubliek en is er 1 vent (altijd een vent) die met zn leger jazeggers alles beslist en alle andere meningen uitschakelt. Dat zou voor Nederland bijna een half millennium terug in de tijd zijn, moet je nagaan :( 

bewerkt door Pulluptomybumper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben gevaccineerd (vnv uit sociale druk) dus daar kan alvast niemand iets van zeggen. Wat ik wel mis, heb ik reeds eerder gezegd hier ergens, is een ‘grotere’ discussies en het feit dat er slechts één zijde belicht wordt in de media/ politiek, de zgn. ‘Wetenschappelijke’. Maar er zijn toch ook heel wat andere (wetenschappelijke) geluiden die in de kiem gesmoord worden om de bevolking een bepaald discours te ‘laten geloven’ (?). Dat stoot me dus wel mateloos tegen de borst, hoe we eigenlijk als een soort imbecielen worden behandeld, die maar braaf moeten luisteren en in de pas lopen. En wie dat niet doet wordt weg gezet als … (vul zelf maar in). Her en der hoor je wel interessante tegengeluiden. En dan begin ik mij dus echt vragen stellen waarom die zo moeilijk/ weinig aan bod mogen komen? Ik weet dus gewoon niet meer wat ik moet geloven? Maar de tweedeling en culpabilisering van niet-gevaccineerden vind ik er toch zwaar over en helemaal niet de richting waar ik naartoe wil. Laat staan zo’n coronapas of vaccinatie van kinderen. Mijn man is niet gevaccineerd, ik wel, en we leven toch maar mooi samen…? Kan toch? Zou ook zo moeten kunnen op maatschappij niveau. En ja ik heb ook met gemak alle andere (verplichte) vaccins genomen zonder nadenken (oa om te reizen) genomen maar dat  de Corona-vaccins uit geheel nieuwe techniek bestaat en eigenlijk nog steeds in testfase zit, dat ik daar mijn inziens niet voldoende over geïnformeerd werd op voorhand, vind ik dus eigenlijk echt scandaleux, en dit helpt niet om te vertrouwen in volgende prikken… ik ben dus echt wel enigszins gedraaid sinds mijn prikken ja… meer informatie, meer inzichten, minder stellig ‘weten’

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja ‘we’ dragen verantwoordelijkheid ook voor anderen.  Maar voor wie dan? De ouderen, mensen met onderliggende aandoeningen of de kinderen, die nu volgens mij de allergrootste dupes zijn van het hele beleid? Moeten zij zich nu dan ‘opofferen’ voor de volwassenen (die ook zelf verantwoordelijk zijn voor hun handelen en/ of eigen immuniteit.) Deze tweedeling is wellicht te grotesk maar daar begint het nu toch naartoe te neigen? Hier beginnen ze te spreken over prikken vanaf 5 jaar… voor kinderen dus die er zelf (meestal) niet echt ziek van zijn. Zij moeten zo de anderen dan beschermen of zo? Dat is toch de wereld op zijn kop voor mij hoor!

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zie de link in mijn post. 7 afleveringen met (vroeger) gerenommeerde wetenschappers die een ander verhaal/ discours brengen. Echt de moeite op verschillende domeinen.

Vaak kom je natuurlijk ook terecht in de complotdenkershoek/ antivax…terecht. Daar heb ik ook wel een gezond scepticisme tegenover. Zoals ik zei, ik weet ook niet meer goed wat wel/niet te geloven. Zoals deze vb. https://www.artsenvoorvrijheid.be

De inhoud van de lessenreeks daar spreekt me zeker aan en ga ik dus ook verder bekijken…kwestie van het wat duidelijker te krijgen in het koppie :-)

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat de techniek geheel nieuw is en in testfase verkeert is onwaar. RNA vaccins worden al sinds 20 jaar ontwikkeld.

https://www.gezondheidenwetenschap.be/gezondheid-in-de-media/hoe-werkt-het-mrna-coronavaccin-en-is-het-veilig#article-detail-wrapper

Als je af en toe in contact bent met medici, onderzoekers en dat soort mensen, kom je erachter dat dit ook gewoon mensen zijn die hun werk in het algemeen fatsoenlijk proberen te doen en er geen plezier uithalen andere mensen in te spuiten met iets waarvan ze geen idee zouden hebben wat het gaat doen.

Dit hele Covid festival toont volgens mij vooral aan hoe ieder tegenwoordig in een "bubbel" zit, wantrouwig en intolerant ten opzichte vd rest vd wereld. We raken elkaar kwijt, als mensheid.

Het maakt me vreselijk pessimisties helaas en ik zie het bij mn kinderen ook. Dat pessimisme bedoel ik. En dan de climate change er nog overheen :huh:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vanaf het begin is gezegd (door de fabrilanten zelf) dat de effectiviteit van de vaccins geen 100% was. Dat is geen verrassing.

Dus de enige en afdoende oplossing nee, maar als je dit weigert, wat ga je dan wel doen in plaats daarvan?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja @Pulluptomybumper zoals ik zei weet ik gewoon ook niet meer wat te geloven..,maar wat ik dan ook helemaal niet snap is dat ze nu ziekenhuispersoneel zonder vaccin willen ontslaan terwijl er net zo’n groot tekort is aan zorgpersoneel? Het zijn zo’n (in mijn ogen) onlogische beslissingen die toch ook veroorzaken dat mensen wantrouwig worden?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja dat is typisch een geval van dreigen met een straf die je niet echt wil uitvoeren. In de opvoeding een klassieke blunder. In de politiek ook.

Vlinder was daar altijd goed in. "Anders ga je zonder eten naar bed!!" "OK" en ging direkt naar haar slaapkamer. $&@#% daar zat je dan met je goeie gedrag :) "Eh nee kom toch maar weer terug..." :D :D 

De bedoeling was natuurlijk dat ze zich gingen vaccineren, maar de overheid mist de overtuigingskracht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

50 minuten geleden zei Pulluptomybumper:

RNA vaccins worden al sinds 20 jaar ontwikkeld.

Ja als behandelingstechniek bij vb kanker en zo? Maar niet preventief als vaccin bij gezonde mensen? 
ach mag duidelijk zijn dus dat ik het ook allemaal niet weet :D

mijn belangrijkste punt is eigenlijk dat onze quick-fix methode (die we zo graag toepassen op allerhande dingen) niet (meer) de manier is om (onderliggende) problemen aan te pakken. Als we daar eens meer bij zouden durven/willen stilstaan, dan pas gaan we vooruit!

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Pulluptomybumper:

Dit hele Covid festival toont volgens mij vooral aan hoe ieder tegenwoordig in een "bubbel" zit, wantrouwig en intolerant ten opzichte vd rest vd wereld. We raken elkaar kwijt, als mensheid.

Ja, dit is ook mijn treurige conclusie. Ik vind een kritische levenshouding bijna altijd een prima instelling. Niet zomaar iets klakkeloos aannemen, maar het leven met een gezonde dosis boerenargwaan tegemoet treden en na enig nadenken je eigen keuzes maken.

Maar ik het geval van een wereldwijde crisis werkt dat averechts. Als 17 miljoen Nederlanders allemaal met hun eigen beperkte denkraampje zo'n ingewikkelde medische situatie gaan overdenken raken ze al snel verstrikt in allemaal verschillende bubbels en zul je nooit enig draagvlak krijgen om effectief de crisis te boven te komen. Ik heb inmiddels ook best veel gelezen over corona, en tref daarbij talloze tegenstrijdige meningen aan. Daarbij heb ik niet de arrogantie dat ik zelf voldoende kennis bezit om dit probleem even op te lossen. Dan blijft voor mij de beste keuze: vertrouwen hebben in wetenschap en politiek. Daar zitten mensen die er voor hebben doorgeleerd, mensen waar ik wél van denk dat zij er niet uitsluitend voor eigen gewin zitten, en dan hoop ik er maar op dat zij met hun kennis en wijsheid het geheel het beste overzien en daarin de beste keuze maken. Het is bepaald niet dat ik slaafs ergens achteraan loop. Ik heb ook wel vragen, en bedenkingen, natuurlijk.

Maar als de politiek de godganse tijd naar mijn bedenkingen moet gaan luisteren en naast mij ook nog naast die van miljoenen andere wijze mannen, slimmeriken, betweters, krankzinnigen en randdebielen dan komen we als land, als wereld, nooit tot een krachtige aanpak. En enige daadkracht is in deze zaak wel geboden. En het zou ook fijn zijn als we elkaar als medeslachtoffers van de crisis een beetje zouden kunnen steunen, in plaats van alles beter te willen weten of te ander te wijzen op hun onvolkomenheden. En ook om een klein beetje vertrouwen op te proberen te brengen in degenen die hier dag en nacht zich voor uit de naad werken in plaat van vanaf de zijlijn boe te roepen bij alles wat er gezegd of besloten wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mensen eisen. 

Ik hoorde laatst iemand woedend roepen dat de premier niet naar haar luisterde. Ik las van een man die boos was, omdat het hoofd van de IC niet aan de telefoon wilde komen. ik heb daar recht op, ik ben belangrijk.

Houd toch op. Mensen doen hun werk en zijn niet aan iedereen individueel verantwoording schuldig. 

Kritisch denken is goed, niet klakkeloos aannemen wat gezegd wordt ook. 

Maar wanneer jij de mening over virussen, bestrijding ervan en landelijke veiligheid van een omhooggevallen dansleraar gelijk stelt aan de mening van dokters, wetenschappers en veiligheidsmensen, redeneer je verkeerd. Opleiding en ervaring geeft meningen meerwaarde.

En daarom heb ik meer vertrouwen in een OMT dan in een Facebookgoeroe met een Google onderzoek.

Overigens vind ik leven vanuit wantrouwen en achterdocht tamelijk ongezond. Dat heeft mijns inziens ook niets met een kritische houding te maken.

aanvulling;

Mensen lijken alleen nog maar te kunnen eisen en overal recht op te willen hebben. Plichten? Verantwoordelijkheid nemen? Daar doen we niet meer aan.

bewerkt door Quinn
Aanvulling
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar @Musashi, ik ben best wel met je eens dat er veel doordachte tegengeluiden zijn die wellicht ten onrechte niet worden gehoord. Maar als je termen gebruikt als ‘dat stinkt’, ‘scandaleux’, ‘als imbecielen behandeld’, etc, dan klinkt dat weer zo opruiend. En waar rui je dan tegenop? Een overheid die ons misbruikt en voorliegt ofzo? Ik denk wel degelijk dat er fouten worden gemaakt, maar ik geloof er geen barst van dat dit met snode bedoelingen is. En nee, ik vind mijzelf niet naïef.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Oskar:

Ja maar @Musashi, ik ben best wel met je eens dat er veel doordachte tegengeluiden zijn die wellicht ten onrechte niet worden gehoord. Maar als je termen gebruikt als ‘dat stinkt’, ‘scandaleux’, ‘als imbecielen behandeld’, etc, dan klinkt dat weer zo opruiend. En waar rui je dan tegenop? Een overheid die ons misbruikt en voorliegt ofzo? Ik denk wel degelijk dat er fouten worden gemaakt, maar ik geloof er geen barst van dat dit met snode bedoelingen is. En nee, ik vind mijzelf niet naïef.

Gelukkig!

want als je door de mand valt als naief, dan ben je in de coronadiscussie meteen uitgespeeld.

De karaktermoord. Uit eloquentiatechnieken voor beginners, hoofdstuk 6. (Het had zo kùnnen bestaan)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank @Oskar voor je inbreng naar mij toe want het is niet mijn intentie om opruiend te zijn. Het raakt me allemaal wel diep en misschien daardoor een woordgebruik dat nogal heftig uit de hoek komt. Anderzijds kom ik (naar het schijnt) vaak heviger over dan dat ik zelf door heb of bedoel en het helpt me wel dat je aangeeft dat mijn woordgebruik daar mee te maken heeft. Ik ga proberen daar mee rekening te houden, tx!

Aanvulling: je hebt echt een gevoelige snaar geraakt. Ben er nog over ah nadenken. Het geeft me wel inzicht, hoe ik overkom vs hoe ik het voel/ denk. Ik denk ook de oorzaak te kennen van zo fel uit de hoek te komen tijdens discussies…maar dat is een andere discussie ;-) dus nog eens dank voor dit inzicht. Nu moet ik mild zijn voor mezelf om mezelf weer niet helemaal te veroordelen. Mild en zacht dat zijn mijn werkpuntjes van de laatste tijd. Die kant van mij is er zeker maar vraagt oefening om dit voor mezelf ook toe te laten en te uiten….

soit Corona dus, Any one else? ;)

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zo vreselijk fel vond ik het ook weer niet hoor @Musashi. En doorgaans vind ik jou al helemaal niet fel, maar juist vriendelijk en zorgvuldig je woorden kiezen. Dat even voor de duidelijkheid. Maar ik vroeg me met die geciteerde bewoordingen afbol jij van mening was dat de overheid inzake het coronabeleid het volk bewust zand in de ogen strooit? Daar was ik benieuwd naar.

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Oskar Ok oef! Maar nu vraag je mijn duidelijke mening dus ik zal die proberen (zacht) te brengen. (En dat is wel een grote stap voor mij want dat heb ik nog nooit echt gedaan, al zeker niet op sociale media.)
Om je meteen gerust te stellen, nee ik geloof niet echt in een zeer bewuste strategie van de overheid hieromtrent. Maar, wat ik wel geloof is een soort van algemene “disorientatie van de mensheid” in het algemeen, om het beest een naam te geven. We zijn “de weg” kwijt en de hele toestand is daar een soort ‘bewijs’ van. Ik had gehoopt dat deze Corona ons die lessen zou leren, “verbinden” met onszelf, de ander, de natuur. Trager en bewuster leven, weg met die rat race. Een holistischere aanpak ipv symptoombestrijding en te denken dat wij mensen de natuur de baas zijn. Het tegendeel is waar, meer van hetzelfde, prikkerdeprik en dan moet het maar opgelost zijn, lijkt ‘men’ te denken. Snel snel terug naar hoe het was. Welnu dat geloof ik dus niet, het moet anders en beter, echter. Voor ons en voor de toekomst. Dat is wat ik geloof en dat vind ik dan spijtig dat ‘de overheid’ of de samenleving (zo je wil) de tegenovergestelde richting lijkt uit te gaan met dit beleid en dit ‘wetenschappelijke’ verhaal en andere discours wegzet als weetikveelwat. 
Zoiets ongeveer? Zacht genoeg? :P

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zacht als roomboter Musa, dankjewel :) Dat de mensheid in het algemeen danig de weg kwijt is, dat geloof ik ook wel. Ook wat milieu betreft rennen we als een groep lemmingen met gesloten ogen op de afgrond af. Maar ik had ook niet verwacht dat één zo'n crisis daar verandering in zou brengen. Echt heel veel vertrouwen in het grote geheel, de verre toekomst en de goede afloop heb ik eigenlijk ook niet. Anderzijds voel ik mij op geen enkele manier gedwongen om deel te nemen aan die rat race, en kan ik in mijn eigen leven geheel andere keuzes maken, zonder dat iemand mij een strobreed in de weg legt. Daar red ik de mensheid weliswaar niet mee, maar het geeft wel een meer tevreden gevoel, en bovendien een veel aangenamer leven.

Als ik in een toren klim en op de wereld neerkijk, dan zie ik ook een hoop troep en rottigheid. Dat stemt droef. Maar ik kan dat ook niet allemaal veranderen. Daar moet de Heere Jezus maar eens naar kijken als Hij een paar dagen vrij heeft en Zijn kop er naar staat. Ik probeer maar gewoon te leven op een manier zoals ik denk dat het goed is. Goed voor mij en de omgeving waar ik iets ten goede kan uitrichten. Daarom klim ik uit die toren naar beneden en ga maar gewoon weer voort mijn eigen tuinpaadje aan te harken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja noem me dan naïef want ik geloof wel in de goede afloop :D. Hoe meer bewustwording er is, hoe meer ieder voor zijn eigen deur gaat harken en dat is toch hoe de straat mooi wordt? Althans ik moet er wel in geloven anders heeft het voor mij echt geen zin (meer). Hoop doet leven toch? 
Knap van jou dat je al die bewuste keuzes kan maken maar ik denk niet dat iedereen zover staat. Ik vergelijk mijn persoonlijke crisis graag met de coronacrisis want in se gaat het dan om bewustwording van vastgeroeste denkpatronen (op micro en macroniveau) en daarvan loskomen. Ik heb me na mijn studies heel hard in een keurslijf gedwongen gevoeld en meegedaan aan dingen waarvan ik dacht ‘dat het zo moest’. Dat probeer ik nu 1. Vast te stellen 2. los te laten, wat niet gemakkelijk is, maar zoals je zegt vegen voor eigen deur. Ik denk dat ik hierin ook niet de enige ben. Vele kleintjes maken een groot maar dan moet daar vooreerst ook open over gecommuniceerd kunnen worden zonder stempels en hokjes.

ps en een crisis verandert niet alles ineens (zeker niet als je er middenin zit) maar geschiedenis laat toch ook zien hoe zo’n crisissen een symptoom zijn van een groter geheel, kantelmomenten als het ware…? Welke richting gaan we dan uit hè? 

bewerkt door Musashi
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-11-2021 om 20:19 zei Pulluptomybumper:

Vraag... waarom is er geen non-profit organisatie die een covid vaccin ontwikkeld heeft?

Het leest een beetje alsof je zelf al een antwoord op het oog hebt, but i’ll take the bait: omdat er geen non-profit farmaceutische bedrijven bestaan. 
Als je vervolgvraag is: en hoe denk je dat dat komt dan trek ik je door de telefoon <_<

Het is maar dat je het weet -_-

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...