Spring naar bijdragen
Forum Verslavingdebaas

Corona - toestanden & opinies

Oskar
 Share

Aanbevolen berichten

Ik moest er nog tamelijk lang over nadenken @Pulluptomybumper, maar ik ben er uit. Jij verlegt de discussie naar het bier :) Ook goed. Ik vond dat altijd een tamelijk smakeloos modebiertje. Ik denk zelf bij corona overigens als eerst aan een type sigaar. Laten we de mensheid anders opdelen in drie groepen: zij die aan bier denken, zij die aan sigaren denken en zij die aan het virus denken. En tussen die groepen kunnen we dan weer een tafeltennistoernooi organiseren.

Maar serieus: ondanks dat ik de discussies al een tijd gadesla, en heb gezien hoe snel ze soms ontsporen verbaas ik mij nog steeds over hoe lichtgeraakt men er soms over is. Waarom bijvoorbeeld meteen die conclusie dat je niet welkom was op de meeting @spirit? Niemand zei dat.

bewerkt door Oskar
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Top! Dank ezeltje!
Toen ik voor het eerst hoorde dat er een vaccin was dacht ik ‘dat ga ik niet nemen’. Normaal doen ze veel langer over het ontwikkelen van vaccins.

Ik heb geen ENKELE vertrouwen in de farmaceutische industrie. Ik zal dat ook nooit hebben. Als er één industrie is waar het rücksichtslos om geld gaat ten koste van mensenlevens dan is het daar.

En over twintig jaar als ik paars en oranje gestreepte huid heb (best case scenario) van de vaccins dan is er niemand die ik daar verantwoordelijk voor kan houden want die zitten dan meer op dezelfde posities en dat zal sowieso niet veel meer uitmaken.

ik heb het vaccin dus niet gehaald omdat ik vertrouw op de goede afloop later.

Ik heb het gehaald omdat ik solidair wilde zijn, omdat ik de mensen om me heen die me adviseerden waardeer en vertrouw.
En daar zit ook zeker een element van meeloperigheid in moet ik eerlijk zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O crisis, ik kwam alleen maar welterusten zeggen

.......

Okay. Corona is een virus. Virus maakt ziek, sommigen ernstig, sommigen landurig, sommigen dood.

Zorg overvol, want geen enkel zorgsysteem, hoe goed ook, kan zo'n enorme belasting aan. 

Ziekenhuizen vol mensen met corona. Andere zorg uitgesteld. Meer mensen langer ziek of dood.

Dus doe ik er alles aan om de zorg niet te belasten. Mondkapje, handen extra wassen (ik houd van handen wassen, dus best), quarantaine als het moet en vaccineren. 

Voor mijn part een lockdown. Als maar niet teveel mensen tegelijk ziek worden en de zorg tegelijk belasten.

Ik hecht trouwens enorm aan wetenschap duhuh, zie mijn achtergrond, dus heb ook nog vertrouwen in vaccins. Dat scheelt ook nog. En hoewel ik zeker vind dat de overheid fouten maakt, geloof ik in haar goede bedoelingen, intenties en bestdoenerij.

That's all folks.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk dat er bijna geen vaccin, geen medicijn is, waar ooit eerder zo uitvoerig, zo massaal wereldwijs onderzoek naar is gedaan. Dat ging echt wel verder dan een paar snode pillenboeren die winst wilden maken over de zieke ruggen van de bevolking. Vertrouwen op anderen die er meer verstand van hebben dan jij en ik moet vrijwel iedereen doen. Daar zit wel natuurlijk altijd een risico. Maar ik vertrouw daarbij liever op de wetenschap dan op de boer met kiespijn die bij alles roept dat de hoge heren er alleen maar op uit zijn om hun eigen zakken te vullen.

En daarbij: we stoppen dagelijkse zoveel troep in ons lijf, qua eten, andere medicijnen, etc.  Daar maakt men zich veel minder druk over. En net nu er een pandemie over de wereld raast, is dat argwaan opeens immens. Dát vind ik raar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Over vrijheid. Ja, ik denk dat iedereen in principe vrij moet zijn zich wel of niet te laten vaccineren. Maar als je ervoor kiest je niet te laten vaccineren kan dat ook consequenties hebben en die moet je bij je overwegingen mee nemen, lijkt me. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar even serieus, ik verbaas me er ook over hoe agressief er vaak wordt gereageerd op het feit dat je je wél laat vaccineren. 
Ik laat iedereen vrij in wel of niet, dat zal wel moeten, want er is geen verplichte vaccinatie hier. 
Maar ongevraagd word ik uitgemaakt voor dom schaap, voor klakkeloze meutevolger en noem maar op. 
Ik ben gevaccineerd, maar hou me nog altijd streng aan de regels.
Ik hou 1,5 meter afstand, van niet gevaccineerden én van wel gevaccineerden. 
n ook dáár komt commentaar op, en niet op een vriendelijke manier. 
Mensen die ik voorheen als 'aardig' en humorvol zag lijken opeens te veranderen in .... uhm... verbitterde boze lui.... 
Begrijp er echt niets van. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zot is dat inderdaad. Er zijn denk ik mensen die sowieso de tweedracht, de rel, bewust of onbewust trefzeker opzoeken. Wat ook het onderwerp is. Ajax-Feyenoord; Nederland-Duitsland; autochtonen-allochtonen; gevaccineerden-ongevaccineerden. Die ruziezoekers zie je overigens steevast in beide kampen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb wel vertrouwen in vaccins. Elke multinational bestaat om geld te verdienen. Elk klein bedrijfje ook. Dat wil niet zeggen dar de vaccins per definitie ineffectief en op zn ergst giftig zijn. Ik denk dat er naast een streven maar winst nog wel degelijk enige ethiek zit bij de Pfizers en anderen, overigens is Pfizer de enige multinational die een vaccin heeft ontwikkeld, de anderen waren startups.  (Pfizer trouwens ook samen met een startup). Sanofi, GSK en anderen waren gewoon niet vlug genoeg. Dus die verhalen over "big pharma" zijn maar relatief.

Ik denk niet dat de pharmaceutische industrie het ergste met de mensheid voorheeft. Daarbij denk ik eerder aan Philip Morris, Heineken, de wapenindustrie... Geinig hoe sommige antivaxxers wèl vrolijk roken terwijl dat bewézen giftig is. En longkanker is geen leuke dood, ik ben er een opa aan kwijtgeraakt. Enfin.

Wel jammer dat het zo verschrikkelijk gepolariseerd is nu. En das nog maar een voorproefje. Straks als de klimaatverandering doorzet hou ik mn hart vast. Daar gaan we echt niet gezellig allemaal samen wat aan doen. Die 1,5 of 2 graden max die kan je echt vergeten. We halen de 10 nog niet is de schatting van bumperjim. Das wel pessimisties dat weet ik, sorry :( 

bewerkt door Pulluptomybumper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De polarisatie heb ik last van. Het scherpe. Het zonder geldige argumenten. Vanaf dag 1 al, voor hen met een goed geheugen. 

De uitsluiting (het paspoort dat wellicht toegang geeft tot bijvoorbeeld werk) heb ik moeite mee en principes over. 

Nog.

Want ook lees ik net een boek waar alle o zo makkelijke  houvast die goodguys/badguys biedt door elkaar geschud wordt. Het is zo relatief, en uiteindelijk ook zo afhankelijk van de omstandigheden waarin een samenleving zit, maar ook jij in die samenleving. Het is zo makkelijk oordelen. 

Ik doe zo veel mogelijk wat ik kan doen, los van de regels. Afstand houden, handen wassen, even geen feestjes.... Ook als het wel weer mag. Ik vind dat persoonlijk, ook voor gewoon griep, iets dat best wel een boost mocht hebben. In ieder geval bij mij. Ik denk dat ik met een snottebel niet naar een zwakker iemand zou gaan, maar helemaal zeker weten doe ik het niet eens. Nu zou ik er niet over denken! Dat is winst, denk ik. Niet in het tegengaan van dit soort epidemieën, maar in de zorgzaamheid wel: je hebt verantwoordelijkheden naar je medeburgers. 

Ik heb (oprecht) respect en ruimte voor hen die angst hebben, ook al heb ik die zelf niet. Ik voel geen spot. Soms is de verleiding groot om aperte onjuistheden te weerleggen, maar ik doe het niet meer. Ik hou het bij accepteren. 

Ik heb moeite met hoe met de harde feiten en cijfers omgegaan wordt. Framing in alle kampen, de media voorop. Het zwartwit-denken. De spot. 

Mensen die ik liefheb, dichtbij, die ineens agressief in hun statements blijken. 

Dat zijn zo wat punten. 

Ik vind het een lastige tijd. Niet eens zozeer vanwege corona zelf, het had ook iets anders kunnen zijn. Corona wordt vooral gebruikt. En daar is het te ernstig voor. We zijn het domweg niet de baas.  En dat kan ik weer wel aan. Veel anderen niet, en er komt nog heel wat...

bewerkt door jopie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou Bumper, alsof de overheid/journalistiek niet goochelt met cijfers. Cijfers moet je goed kunnen duiden, dat is een hele wetenschap.

We hebben er geen grip op, begrijpen het niet en kunnen onze politici niet vertrouwen. Dat maakt wantrouwig en angstig. Een agressieve benadering als 'we zijn in oorlog' zoals Macron verkondigde schept ook niet veel vertrouwen. We hebben dit virus zelf over ons heen geroepen. 

Laten we vooral wat aan het milieu doen, gezond eten en gezond leven. Met wat minder genoegen nemen.

Vrede op aarde enzo. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het valt me op dat nieuwsgaring tegenwoordig voor een groot deel bestaat uit het vragen naar meningen van mensen. Dat voegt weinig toe aan de inhoudelijke materiekennis en heeft wel een polariserend effect. In het begin van de coronatijd ging het bijna alleen nog maar daar over. Ik merkte al gauw dat ik om de ontwikkelingen goed bij te houden wel kon volstaan met 1x de krant lezen en 1x het TV journaal zien per dag. Dat gaf een hoop meer rust. Ik neig ertoe ik die techniek nu weer toe te passen.

De regering valt in mijn ogen absoluut niet te benijden en ben blij dat ik niet in hun schoenen sta. Het lijkt me razend lastig in deze omstandigheden een verstandig beleid te voeren. Dat er achteraf wel eens blijkt iets niet optimaal te zijn gegaan vind ik dan ook helemaal geen schande.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De regering is altijd een makkelijke zondebok. Ik heb nooit begrepen waarom zovelen elkaar bijna vertrappen om op dat pluche te mogen zitten. Echt een hondenbaan.

En natuurlijk goochelen die ook, weet ik ook wel. Ook omdàt er geen enkele fout meer getolereerd wordt of dat alles als fout wordt gezien wat ze ook doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap werkelijk niet waarom mensen zich niet willen laten vaccineren. Vooral mensen die wel roken en drinken en andere troep tot zich nemen, maar hier moeilijk over doen. Willen we dat virus nu weghebben of niet? Vaccinatieplicht zoals in Oostenrijk vind ik te ver gaan, maar wat is dan de oplossing volgens de niet gevaccineerden?

bewerkt door Rosee
Link naar opmerking
Deel via andere websites

dat kan. maar hoe zie jij het? 

Ik denk namelijk inderdaad dat dit virus, of een mutant, of een ander virus, zal blijven. Of komen. En dat de verdediging ertegen dus voornamelijk zou moeten zitten in het faseren (middels vaccinatie en aanvullende regels) , zodat zorg en ziekenhuizen niet overbelast raken. Dat de oplossing gaat zitten in een combinatie van vaccinatie, weerstand en domweg evolutionaire groei.

Maar.... dat is wel een (persoonlijke) mening, niet een feit. En ook een mening waar je ingeval van een grote piek niets mee kan. Ik stoor mij sowieso aan de bijna obsessieve manier waarop we onderhand elkaar in leven houden, daar vindt dat zijn oorsprong. Dat klinkt misschien wat cynisch, zo bedoel ik het niet. Was ik cynisch dan zou ik inderdaad jouw regels gebruiken en ik meen dat ik die ook héb gebruikt aan het begin van deze ellende. Iets van 'ruimt mooi op'.. Niet best, niet trots op....

bewerkt door jopie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Pulluptomybumper:

Die 1,5 of 2 graden max die kan je echt vergeten. We halen de 10 nog niet is de schatting van bumperjim. Das wel pessimisties dat weet ik, sorry :( 

tja, drie jaar geleden zat je ook goed met je schatting. Werd je ook min of meer weggehoond :)

bewerkt door jopie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We ZIJN de natuur, we maken er deel van uit, maar we gedragen ons niet zo met onze steentuinen en uitlaatgassen.

Dus willen we naar Mars (althans onze miljardairs elite) maar dat kan straks niet meer want er vliegt te veel puin rond de aarde :D wat een giller

Intussen ga ik maar weer eens wat zwerfvuil voor mn huis opruimen, das altijd erg bevredigend en je voelt je zo lekker moreel superieur :P 

bewerkt door Pulluptomybumper
Link naar opmerking
Deel via andere websites

51 minuten geleden zei Pulluptomybumper:

En natuurlijk goochelen die ook, weet ik ook wel.

Dus als politici dat doen is het oké, maar als anti-vaxxers het doen, kan het niet door de beugel? Beetje meten met twee maten lijkt wel. 

Een beetje wantrouwen naar de bestuurders is anders niet ongezond. Iedereen die kritisch is, wordt weggezet als extreme wappie. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
 Share

• Nieuwe aanmaken...