Spring naar bijdragen

Moet ik bang zijn voor een delirium?


Marij1984

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal, 

ik drink ongeveer een liter wijn per dag, soms iets meer maar nooit meer dan 2 flessen per dag.

als ik nu in 1 keer stop wat is dan de kans op een delirium?

en ik ben afgelopen januari gestopt en toen werd ik echt vreselijk sjago en een soort depressief. Na 2,5 maand vond ik dat ik het zo goed gedaan had dat ik wel een drankje verdiend had… dus weer terug bij af en nu drink ik denk ik nog meer. Is hier iets voor qua hulp? Die depressieve gevoelens vind ik heel moeilijk, daardoor drink ik ook.. 

alvast bedankt voor de reacties!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb één keer een delirium gehad. Het was een rare ervaring, als een droom die je beleeft terwijl je wakker bent, maar echt beangstigend was het niet. 

Je kunt aan het begin van mijn eigen draad via onderstaande link een beschrijving vinden.

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/9117-ging-stoppen-te-gemakkelijk/?do=findComment&comment=986243

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee, het is maar één keer voorgekomen. Ik dronk op het laatst zo'n anderhalf liter wijn per dag en ben twee keer vanuit dat drinkpatroon abrupt gestopt. De eerste keer voor drie maanden, onder begeleiding van de Jellinek kliniek, en de tweede keer inmiddels al meer dan vijf jaar lang. In beide gevallen had ik ook met mijn huisarts overlegd, die vond dat het in mijn geval nog wel verantwoord was zonder medicijnen te stoppen, al was ik een grensgeval.

De depressieve gevoelens waarover je schrijft, hebben die naar jouw weten een verklaarbare achtergrond of oorzaak? Dat zou je eraan kunnen gaan werken die materie aan te pakken nadat je gestopt bent. Dan verleg je de focus van "ik ben zo zielig" naar "ik werk aan mijn toekomst".

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vorig jaar een auto ongeluk gehad waardoor ik niet meer kan sporten als eerst, en uit sporten haalde ik een hele hoop zeg maar. Nu denk ik vaak nou dan neem ik maar een wijntje, serietje aan, klaar. En dat helpt natuurlijk niet want ik voel me daar ook weer rot over dat ik zo zwak ben. 
Ik drink ook vaak wel uit verveling. En als ‘momentje voor mezelf’. 
ik zou een andere invulling van de dag moeten hebben denk ik.

wat super knap dat je al 5 jaar gestopt bent!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt dit nog niet met je huisarts besproken
Op grond van de ervaringsverhalen hier zou ik dat doen.

Ik heb zelf in 2015 een delier gehad in een extreme situatie.
Vanwege een onverwachte ziekenhuis opname stond ik opeens op 0 alcohol, 0 benzo, 0 coffeïne, 0 nicotine.
In combinatie met een zeer ernstige aandoening.

Afhankelijk van jouw leeftijd, de hoeveelheid alcohol die je drinkt en de periode hoelang kun je volgens mij best stoppen zonder delier of insult.
Overleg dit met jouw huisarts.
En wees zeer terughoudend met medicatie (lorazepam of diazepam) tegen ontwenningsverschijnselen van alcohol.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het hangt ervan af wie het is, soms een wat vaag antwoord: 'beetje last van m'n buik vandaag' of 'ik moet morgen fris zijn'. Maar ik zei ook regelmatig dat ik moeite heb om maat te houden en dat ik ervan af wil om iedere dag te drinken. Verbazingwekkend hoeveel herkenning dat oplevert bij mensen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-10-2021 om 21:59 zei Marij1984:

Wat zeiden jullie tegen mensen die je zeg maar heel erg een drankje aanboden?

Mijn antwoord is heel simpel op zo'n vraag: doe mij maar een kopje thee of glaasje jus of waar ik op dat moment zin aan heb.
Daar heb ik nog nooit enig probleem mee gehad.
Nadere uitleg is niet nodig.
Mensen in jouw omgevingen zullen het vermoedelijk begrijpen.
Anderen denken daar verder niet over na.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hier nog wat tips waar je misschien wat aan hebt: 

- Als je trek of spijt voelt opkomen kun je je gedachten bewust een positieve draai geven. Je concentreren op de toekomst en de voordelen.

- Maak een spaarpotje van het geld dat je uitspaart en bedenk leuke dingen om met dat geld te doen.

- Stel je voor dat je in de toekomst met een heerlijk gevoel terugdenkt aan het goede besluit dat je nu genomen hebt.

- Zorg voor afleiding en interessante bezigheden om je tijd te vullen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
  • 1 month later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...