Spring naar bijdragen

Xanax afbouwen na 2 maanden gebruik, juiste manier/afbouwschema?


Erik90

Aanbevolen berichten

Beste allemaal,

Ik ben nieuw hier en heb o.a. op dit forum al veel gelezen over de afbouw van Xanax (Alprazolam). Nu twijfel ik over mijn afbouwschema en vroeg mij af wat jullie ideeën hierover zijn.

Kleine 3 maanden terug ben ik thuis komen te zitten met een burn-out die zich uitte in paniekaanvallen. Nadat ik op een ochtend 112 heb gebeld met de verschijnselen die ik had (pijn op de borst, zweten, tintelingen en de angst om dood te gaan) kwam er een ambulance langs. Na het maken van een hartfilmpje kwam eruit dat daar niks mis mee was, ik heb toen oxazepam gekregen en ben begonnen bij een psychosomatisch fysiotherapeut om hyperventilatie onder controle te krijgen. De klachten namen echter toe en ik bleef bang om dood te gaan. De huisarts heeft toen 1mg Xanax Retard (Alprazolam) voorgeschreven (zonder verdere uitleg over hoe en wanneer te gebruiken). De eerste 2 weken heb ik het middel totaal verkeerd gebruikt, nam het alleen in als ik mij onrustig voelde en omdat ik de high/lamlendige gevoel dat ik ervan kreeg niet fijn vond ben ik er op een dag helemaal mee gestopt, hierdoor ben ik bij de crisis opvang terecht gekomen. Alles ging op tilt in mijn hoofd en werd bang van de gedachtes die ik had. Op advies van de crisis opvang consequent 2x per dag 1mg Xanax Retard geslikt en ben ik bij Mindfit (psycholoog) begonnen. Ik heb mij toen 1 week best goed gevoelt, maar toen verdwenen de voordelen weer en werd ik ook bang voor het medicijn zelf. Ik heb toen na eigen onderzoek gevraagd om Antidepressiva om de paniekaanvallen te bestrijden en die heb ik gekregen, ik slik nu 4,5 week 10mg Citaprolam. Eerste week was een hel, maar vanaf de tweede of derde week voelde ik mij soms weer wat de oude. Vorig weekend (na een stabiele week) mocht ik Xanax gaan afbouwen na in totaal 8 weken gebruik. Het afbouwschema is als volgt:

Week 1: Ochtend 1.0mg Xanax Retard - Avond 0.5mg Xanax Retard
Week 2: Ochtend 0.5mg Xanax Retard - Avond 0.5mg Xanax Retard
Week 3 Ochtend 0.5mg Xanax Retard - Avond geen Xanax
Week 4: Ochtend geen Xanax- Avond geen Xanax

De eerste week zit er morgen op en de ontwenningsverschijnselen die ik heb zijn, hoofdpijn en slapeloosheid en wat onrust. Het is alsof ik de hele week al een behoorlijke kater heb. De slapeloosheid en de hoofdpijn zijn de wel iets afgenomen, maar de onrust lijkt iets toe te nemen (misschien omdat ik mij zorgen maak om het afbouwen). De huisarts gaf aan dat als het zo blijft ik misschien beter langer kan blijven hangen op deze dosering, maar ik heb het vermoeden dat de schommelingen van overdag wel de oude dosis (1mg) en in de avond een halve dosis (0,5mg) juist voor schommelingen blijft zorgen. Wat denken jullie? Ik zou het liefst naar 0.5 en 0.5 gaan zodat daar geen verschil meer tussen zit en dan daar eventueel even op blijven hangen tot het weer gaat, aan de andere kant wil ik ook voorkomen dat de ontwenningsverschijnselen nog erger worden en ik er zelfs weer paniekaanvallen van krijg. 

Graag jullie advies, ben nieuw hier dus als ik het hier niet had mogen plaatsen excuses.

Met vriendelijke groet,

Erik

bewerkt door Erik90
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @Erik90,

Gelukkig gebruik je de Xanax nog niet echt lang, maar toch lang genoeg om er aan gewend te zijn geraakt.

Ik zie wel een probleem met je afbouwschema, en dat is dat 0,5 mg Xanax echt niet weinig is, dus als je, als laatste en moeilijkste stap, van 0.5 mg naar 0 gaat maak je een grote stap.

Volgens Ashton komt 0,5 mg Xanax overeen met 10 mg diazepam. Ashton raadt aan af te bouwen via omzetting naar diazepam, waarbij de laatste en laagste dosis 0.5 of 1 mg  diazepam is. Dat is dus veel minder dan 10 mg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei karel12:

Hallo @Erik90,

Gelukkig gebruik je de Xanax nog niet echt lang, maar toch lang genoeg om er aan gewend te zijn geraakt.

Ik zie wel een probleem met je afbouwschema, en dat is dat 0,5 mg Xanax echt niet weinig is, dus als je, als laatste en moeilijkste stap, van 0.5 mg naar 0 gaat maak je een grote stap.

Volgens Ashton komt 0,5 mg Xanax overeen met 10 mg diazepam. Ashton raadt aan af te bouwen via omzetting naar diazepam, waarbij de laatste en laagste dosis 0.5 of 1 mg  diazepam is. Dat is dus veel minder dan 10 mg.

Bedankt voor je reactie, ik heb inderdaad veel over diazepam gelezen en ook de Ashton Manual globaal doorgelezen. Ik had zo gehoopt weinig last te ondervinden van het afbouwen mede dankzij de ondersteuning van citalopram en ook door het relatief korte gebruik (al is het langer dan aangeraden wordt). Wat een naar spul en dat is zacht uitgedrukt. 

Ik ga diazepam toch maar serieus in overweging nemen om te bespreken met mijn huisarts (zeker voor de laatste stap). Merk ook vandaag wel weer dat de onrust soms ineens toeneemt, dit is wel overdag wanneer ik zeg maar leef op de oude dosis van 1mg (dat vind ik opmerkelijk, ik zou verwachten dat dit tijdens de nacht met 0.5 erger zou zijn). Sluit ook niet uit dat de onrust voortkomt uit de slechte nachten slaap van afgelopen week (soms minder dan 5 uur) en dat mijn ouders op vakantie zijn terwijl ik nog weleens terugviel op ze de afgelopen maanden (alleen thuis zijn kon ik tijdens de heftigste periode niet meer dus sliep ik daar als mijn vriendin voor werk weg was). 

De pittige hoofdpijn is vandaag wel minder en momenteel zelfs helemaal weg, heb dan ook redelijk geslapen afgelopen nacht. 

bewerkt door Erik90
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Erik90

Het vervelende van Xanax Retard is dat je niet kunt afbouwen door de tablet is stukjes te verdelen, liefst met behulp van een precisieweegschaaltje (en vijltje)

Je kunt het wel doen, maar dan gaat de vertraagde afgifte verloren, en ervaar je een andere werking. Trouwens, ook rechtstreekse afbouw van Xanax zonder vertraagde afgifte is moeilijk omdat het een krachtig middel is met een relatief korte werkingsduur.

Er zijn overigens ook taperingstrips beschikbaar voor de afbouw van gewone alprazolam.

Ik kan me voorstellen dat als je zou overstappen op diazepam, dat je dat dan liefst op een lagere dosis zou willen doen. Niet alle mensen vinden diazepam een prettig middel. 

Als je Xanax zou omzetten in de verhouding van 1:20, zoals Ashton aanbeveelt, zul je er waarschijnlijk suf van worden.

Als je pas overstapt naar diazepam als je op 0,5 mg Xanax staat moet je dat dus wel in een keer doen. De omzetting is makkelijker als je de omzetting niet in een keer doet, maar bijvoorbeeld iedere week 0,5 mg Xanax omzet. Dat zou je dan dus wel in het begin moeten doen, als je nog op 1,5 of 2 mg Xanax staat.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...
Op 6-9-2021 om 13:32 zei karel12:

@Erik90

Het vervelende van Xanax Retard is dat je niet kunt afbouwen door de tablet is stukjes te verdelen, liefst met behulp van een precisieweegschaaltje (en vijltje)

Je kunt het wel doen, maar dan gaat de vertraagde afgifte verloren, en ervaar je een andere werking. Trouwens, ook rechtstreekse afbouw van Xanax zonder vertraagde afgifte is moeilijk omdat het een krachtig middel is met een relatief korte werkingsduur.

Er zijn overigens ook taperingstrips beschikbaar voor de afbouw van gewone alprazolam.

Ik kan me voorstellen dat als je zou overstappen op diazepam, dat je dat dan liefst op een lagere dosis zou willen doen. Niet alle mensen vinden diazepam een prettig middel. 

Als je Xanax zou omzetten in de verhouding van 1:20, zoals Ashton aanbeveelt, zul je er waarschijnlijk suf van worden.

Als je pas overstapt naar diazepam als je op 0,5 mg Xanax staat moet je dat dus wel in een keer doen. De omzetting is makkelijker als je de omzetting niet in een keer doet, maar bijvoorbeeld iedere week 0,5 mg Xanax omzet. Dat zou je dan dus wel in het begin moeten doen, als je nog op 1,5 of 2 mg Xanax staat.

 

Dankjewel voor je reactie en je advies. De fase van 2mg en 1,5mg ben ik (gelukkig) al voorbij. Vind het jammer dat de Retard variant niet te krijgen is in 0,25mg, dat zou het afbouwen denk een stuk makkelijker maken. De eerste stap van 2 mg naar 1,5 was zoals ik eerder al schreef erg pittig, de tweede stap daarentegen (precies een week later) viel mij heel erg mee. Helaas kreeg ik daarna een flinke verkoudheid waardoor ik weer meer op bed kwam te liggen en om die reden heeft het afbouwen 4 dagen vertraging opgelopen. Gisterenavond besloten door te gaan naar de 3e stap:

Week 1 (29 augustus): Ochtend 1.0mg Xanax Retard - Avond 0.5mg Xanax Retard
Week 2 (5 september): Ochtend 0.5mg Xanax Retard - Avond 0.5mg Xanax Retard

Week 3 (16 september) Ochtend 0.5mg Xanax Retard - Avond geen Xanax
Week 4: Ochtend geen Xanax- Avond geen Xanax

Afgelopen nacht begon alweer met veel zweten en weinig vast slapen, maar dat kan ook de onrust zijn van het idee alleen al. 
We gaan het zien, ik weet inmiddels een beetje wat ik kan verwachten. Nogmaals dank voor het meedenken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Update 18 September:

Gisteren heb ik sinds weken weer een paniekaanval gehad (hier had ik na circa 4 weken citalopram gebruik weinig last meer van). Afgelopen nacht ook echt heel slecht geslapen, grotendeels wakker gelegen. 

Misschien stom maar ben er weer over gaan lezen en zie dan verhalen als mensen die tijdens het afbouwen beroertes krijgen of zelfs een hartinfarct. Daar haakt mijn angststoornis weer mooi op in..

De overstap van 2x 1mg per dag naar overdag 1mg en in de avond 0,5mg, was ook een drama qua nachtrust. Dat is met 3/4 dagen beter geworden en toen ik een week daarna op 2x 0,5 mg per dag overstapte had ik zelfs een best goede week met prima nachtrust en zelfs een paar bijna klachtenvrije dagen. 

Enerzijds denk ik het komt wel goed en dit hoort er nou eenmaal bij, anderzijds maak ik mij ook zorgen dat het alsnog ernstig mis kan gaan. Diazepam was allicht rustiger geweest, maar had ik ook weer aan moeten wennen en zorgen over de bijwerkingen gemaakt. Daarbij komt nog dat het afbouwen dan veel langer duurt en ik Xanax "nog maar" 8 weken gebruikte alvorens ik begon met afbouwen. 

(sorry ik denk hier maar even hardop) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Erik90

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om op een bepaald moment over te stappen op gewone Xanax.

Het lijkt mij in ieder geval beter 0,5 mg Xanax Retard om te zetten in gewone Xanax en dat geleidelijk af te bouwen, liefst met behulp van een precisieweegschaaltje, dan dat je abrupt stopt met 0,5 mg Xanax Retard. Als je geluk hebt kan dat goed gaan maar het kan ook helemaal mis gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei karel12:

@Erik90

Wat je ook nog zou kunnen overwegen is om op een bepaald moment over te stappen op gewone Xanax.

Het lijkt mij in ieder geval beter 0,5 mg Xanax Retard om te zetten in gewone Xanax en dat geleidelijk af te bouwen, liefst met behulp van een precisieweegschaaltje, dan dat je abrupt stopt met 0,5 mg Xanax Retard. Als je geluk hebt kan dat goed gaan maar het kan ook helemaal mis gaan.

Toch heb ik nog hoop dat de dag dosering gelijk trekken met de avonddosering (wat in dit geval helemaal stoppen zou betekenen) minder zwaar is dan 1 van de doseringen te verlagen. Week 2 van het afbouwen was in mijn geval veel makkelijker dan week 1 en 3. Misschien zit ik er helemaal naast, maar als ik uitga van een halfwaardetijd van 12 uur dan zie je dat tijdens het afbouwen de grootste verschillen ontstaan bij het verlagen van de avonddosering (wanneer er een verschil ontstaat tussen de ochtend en avond dosering). Heb een poging gedaan om het uit te werken in excel:

1722903944_Schermafbeelding2021-09-19om15_22_08.thumb.png.d4f1fff125b35dd1ef15e5a819df623e.png

Bloedspiegel weergegeven in milligrammen. In het groen zie je steeds de laagste hoeveelheid die aanwezig is in het bloed voordat ik aan de volgende fase begin en rood is dan de grootste stap die je maakt. Dan zou ik nu dus in de ochtend nog zo'n 0,167mg in mijn bloed hebben wat tijdens de laatste fase iedere 12 uur weer halveert. Dat maakt het met 0,083mg een minder groot verschil dan week 1 en 3, waarbij ik in 12 uur tijd 0,250mg naar beneden zakte.

Halfwaarde tijd kan bij Xanax Retard per persoon enorm verschillen heb ik begrepen, dus als die bij mij veel afwijkt van de 12 uur waarmee ik heb gerekend dan klopt er natuurlijk niks meer van. 

bewerkt door Erik90
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 21-9-2021 om 22:58 zei karel12:

@Erik90

Ik vind het een mooie tabel maar ik vind je conclusies niet erg overtuigend.

Afgezien van de vraag of je er überhaupt veel conclusies uit mag trekken is het zo dat in het begin van de eerste week de sprong in 24 uur 0,250 is en in het begin van de andere  weken eveneens.

 

Je hebt (helaas) helemaal gelijk gehad. Eergisteren in de ochtend de laatste pil genomen en sinds gisterenmiddag voel ik mij verschrikkelijk slecht. 

Ik heb inmiddels gewone Xanax 0.25mg liggen, die ik kan nemen als het echt niet meer gaat. Hoop dat ik ervanaf kan blijven maar dat is met name afhankelijk van hoe het vanavond gaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

43 minuten geleden zei Erik90:

Je hebt (helaas) helemaal gelijk gehad. Eergisteren in de ochtend de laatste pil genomen en sinds gisterenmiddag voel ik mij verschrikkelijk slecht. 

Ik heb inmiddels gewone Xanax 0.25mg liggen, die ik kan nemen als het echt niet meer gaat. Hoop dat ik ervanaf kan blijven maar dat is met name afhankelijk van hoe het vanavond gaat. 

Als je het redt met 0,25 mg gewone Xanax  mag je nog heel trots zijn op jezelf hoor. En ook met een overstap naar 0,5 mg gewone Xanax heb je al een prestatie geleverd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...
7 uur geleden zei Sil2000:

Ik lees online dat salie extract helpt bij zweten,  ik vind het zweten namelijk een erg onaangename bijeenkomst. De opvliegers. Ik heb dit product online gevonden en wil het graag proberen. Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb gisteren de laatste pil genomen en ik begin nu al met zweetaanvallen. 

Ik heb hier in iedergeval geen ervaring mee. Mag ik vragen hoe lang en welke dosis je gebruikt hebt?

Woensdag is het wel 4 weken geleden dat ik de laatste pil heb genomen, het was zwaar (heel zwaar) maar toch besloten niet de 0.25mg te gebruiken. Duizeligheid en hoofdpijn heeft 2 weken aangehouden, slapeloosheid werd na 2 nachten beter. Ik voel mij weer veel meer de oude en die waas in mijn hoofd is volledig weg. Terugkijkend heb ik totaal geen baat gehad bij Xanax. 

Momenteel gebruik ik alleen nog 10mg citalopram. Pijn op de borst blijft een ding bij mij maar slaat niet meer om in (extreme) paniek, al voel ik mij er wel onprettig bij.

bewerkt door Erik90
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...