Spring naar bijdragen

Ernstige zolpidem verslaving en moet van arts versneld afbouwen en ben in paniek!


SophiaL

Aanbevolen berichten

Na een postnatale depressie ben ik aan de slaapmedicatie gegaan. Ik ben in therapie gegaan en daar nam de psychiater de medicatie van de huisarts over. Ik sliep eindelijk weer en knapte zienderogen op. Het slaapgebrek had mij helemaal geknakt. Ik kreeg een B2 codering en de psychiater zei: sommige mensen hebben AD nodig en anderen een slaapmiddel. Accepteer dit en in godsnaam zorg dat je slaapt! Ik heb denk ik 15 jaar elke dag 1,5 pil geslikt (15 mg) voor de nacht en dit ging altijd prima. Maar na een tweede depressie ben ik omhoog gegaan naar 2 pillen. Dezelfde instantie waar ik eerder onder behandeling was schreef het zonder problemen voor. Ik stond niet bij de gevolgen stil. Ik moest gewoon slapen. Punt.

 

En toen werd ik overspannen aan het begin van de coronacrisis (ik werk in een groot ziekenhuis en raakte al snel overbelast) en ben ik meer gaan gebruiken (ik begon na een dienst ook te slapen omdat ik uitgeput was) Ik heb mij meteen weer aangemeld bij de hulpverlening maar er was een wachtlijst en de psychiater die ik jaren daarvoor had werkte er niet meer. Na een paar weken de noodklok geluid en kon met spoed terecht (even lang verhaal kort) en kwam bij een andere psych (in de tussentijd nam mijn oude huisarts de zolpidem over en ik kon altijd zonder problemen online bestellen al die tijd). Ik startte met een nieuwe AD en kreeg voor de bijwerkingen 2 verschillende benzo's omdat ik enorm last had met het opbouwen. Oxazepam en Diazepam (lang- en kortwerkend) in 2 weken was ik verslaafd. 

Ik werd doodziek van die * en het werkte veel te lang door waardoor ik amper nog functioneerde (ik heb 4 kinderen) en smeekte de nieuwe psych de benzo's om te zetten in mijn al-oude bekende zolpidem omdat dit kort werkend is en ik de werking goed ken. Off label is dit toegestaan en ik mocht 5 pillen (ja ik maak geen grap) per etmaal slikken ter overbrugging.

En toen ging ik erbij drinken. Door toeval en buurtfeestjes ontdekte ik de dubbele werking en het heerlijke volledig van de wereld zijn. Een probleem was geboren.

Ik ga even fast forward: ik ben inmiddels na een helse struggle van de alcohol af. Hier vertel ik nog wel eens over. Maar de zolpidem is nog steeds mijn grootste vriend. Alleen mijn psych wil het niet meer in deze hoeveelheden voorschrijven. Ik snap hem maar hij wil mij in een paar dagen van 5 naar 3 en daarna van 3 naar 1 pil laten gaan en binnen 3 weken niks meer voorschrijven. En dit terwijl ik al 15+ jaar dit middel slik (dan wel niet in deze hoeveelheden maar alsnog wel 1,5 voor de nacht en dat ging altijd goed)

In slechte tijden heb ik ook wel tot 10 pillen ingenomen. Ik ben zelf al afgebouwd inmiddels naar 4 maar ik ben er doodziek van. Ik heb nonstop migraine, ben al flauw gevallen, heb enorme opvliegers, slaap niet meer, als ik al kortdurend half slaap heb ik extreme nachtmerries, ik ben elke nacht drijfnat en ben serieus bang dat ik dood neerval.

Ik lees online overal dat je zolpidem heel langzaam moet afbouwen maar ik krijg die ruimte niet van mijn psych en ben doodsbang dat ik het niet overleef. De arts zegt dat zolpidem maar een paar uur in je bloed zit en je dus geen afkickverschijnselen kan krijgen. Nou ik ervaar meer afkickproblemen dan van de alcohol en geloof me ik heb HEEL VEEL gedronken.

Wat kan ik nog doen en wie kan me helpen met mijn arts duidelijk te maken dat dit niet de manier is. Ik heb al die tijd die rommel voorgeschreven gekregen wetende dat het een veel te hoge dosering was. En nu wil hij me er zowat van de een op de andere dag vanaf hebben. Het valt me gewoon op dat men best wel wat weet van de 'gewone' benzo' s maar men zolpidem niet echt kent (het is namelijk geen eerste keuze middel en mijn nieuwe huisarts kende het zelfs niet eens)

Ik vrees serieus voor mijn leven en ik heb 4 kinderen die van mij afhankelijk zijn. Wie staat mij bij.

Liefs Sophia

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo @SophiaLWelkom.

Wat een verhaal, dat is niet gemakkelijk geweest voor jou. Ik snap dat je heel erg bang bent.

Ik zie dat je schreeuwt om hulp. Ik heb Zolpidem even opgezocht omdat ik het niet kende en het werkt ook op GABA zoals alle benzo's en die mag je ZEKER niet zo snel afbouwen dat is te gevaarlijk. Die arts spoort niet. Je moet hem of haar echt duidelijk maken dat dit niet kan. Zeg dat je zeker wilt afbouwen maar niet op zijn/haar manier maar in hele kleine stapjes. Heel veel mensen zweren bij de Asthon Manuel, ik weet niet of je die kent. Zal even een link hier plaatsen.

https://www.benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

Daar staat Zolpidem ook bij. Er staat geen, als ik het zo even heb gezien, afbouw schema bij. Wel dat het het zelfde werkt als een benzo, allemaal Z medicatie. Ze zetten daar alles om in Diazepam omdat die veel langer in je bloed blijft. En je dus minder zal voelen van de ontwenningsverschijnselen. Misschien kun je dit meenemen naar je arts en het voorleggen.

Ik heb hier nog een afbouwschema gevonden ook omgezet naar Diazepam.

https://www.knmp.nl/rekenmodules/benzos_html

Ik hoop dat je hier wat mee kunt, veel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben al afgekickt van de alchohol met diazepam en vond het vreselijk spul want moest daar na anderhalve week ook van afkicken. Ik hou om die reden van zolpidem omdat het zo overzichtelijk voor mij is en snel weer uit mijn bloed is en ik me iig de rest vd dag na een dutje helder voel. Met diazepam ben ik de hele dag een zombi. Dank voor je antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@SophiaL

Ik begrijp je arts wel een beetje. 

Zolpidem is een medicijn met een heel korte halfwaardetijd, namelijk ongeveer 2,6 uur. Dus na die tijd zit er nog slechts ongeveer de helft in je bloed. Als je nu slecht eenmaal per 24 uur een dosis neemt is na die tijd dus al lang alle medicijn uit je bloed en zou je kunnen denken dat je dus ook al je ontwenningsverschijnselen achter de rug hebt. Als ik het goed begrijp heb jij die 's morgens gehad maar voel je je tijdens de dag wel redelijk goed. De redenering is dan dat je al door de ontwenning heen bent. Ik denk niet dat dit helemaal waar is maar de redenering is wel te volgen.

Misschien valt het toch wel mee. Op https://www.apotheek.nl/medicijnen/zolpidem#mag-ik-zomaar-met-dit-medicijn-stoppen  lees ik:

 

Als u dit medicijn slechts enkele dagen achter elkaar gebruikt heeft, kunt u in één keer stoppen. Er treden dan geen ontwenningsverschijnselen op.

Heeft u het meerdere dagen achter elkaar gebruikt en gebruikt u het dan ineens niet meer, dan heeft u kans op 'ontwenningsslapeloosheid'. Uw lichaam verwacht het effect van zolpidem om in slaap te vallen. Dit effect kan een tot twee nachten voortduren. Gebruik het daarom alleen af en toe en nooit meer dan enkele dagen achter elkaar.

 

Als het werkelijk bij een paar nachten slapeloosheid zou blijven is het wel te overzien.

Dit alles neemt niet weg dat het altijd de voorkeur geniet heel geleidelijk af te bouwen. De verschillen tussen mensen wat betreft het tempo van afbouw dat ze aankunnen zijn namelijk heel groot en voor iedereen hetzelfde tempo aanhouden is gevaarlijk en wordt ook door Ashton afgewezen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mee eens maar ik heb nu twee artsen die beiden mij naar nul willen brengen in een paar weken. Geen gesprek mee mogelijk. Ik slik trouwens 4 tot 5 tabletten over 24 uur verspreid. Ik slik er anderhalf rond 11, en anderhalf rond 9 en midden in de nacht nog 1 a anderhalf.

Dus ik heb continu wel zolpidem in mijn bloed en als het uitgewerkt is ga ik nagenoeg tegen de vlakte en ben ik extreem duizelig en heb ik enorme migraine aanvallen met uitval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...