Spring naar bijdragen

Wanhopig


Tessel

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik zal me even voorstellen en tevens mijn verhaal vertellen omdat ik me zo wanhopig voel en hoop op wat herkenningspunten en advies.

 

Ik ben een vrouw van 40. Getrouwd met een fantastische man, 2 kinderen en 1 stiefdochter. Stress is my second name en meestal kan ik het wel handelen. Ik slik al jaren op en af oxazepam omdat ik regelmatig last heb van paniek aanvallen. En ik bekend ben met chronische hyperventilatie. Er waren periodes dat ik  niet maalde naar de oxazepam en ik er niet eens bij nadacht dat ze in de kast lagen.

Tot voor 4 weken terug, na een operatie. De ene na de andere paniekaanval diende zich aan. Mijn oplossing: oxazepam! Eerst 10 mg per dag maar dat werd al snel 20 mg. Voor 3 weken terug gingen we een weekje op vakantie met vrienden en ik had besloten geen oxazepam meer te willen slikken. Ik voelde me zo ontzettend rot, zenuwachtig en angstig dat ik op vakantie meer en meer ben gaan slikken. Uiteindelijk zat ik op 4x 10 mg per dag. Dit heb ik een week volgehouden maar wilde toch heel graag mezelf helderder voelen en ben toen weer begonnen met afbouwen. Ik stuiter nu alle kanten op en weet gewoon niet meer wat verstandig is om te nemen. De ene dag slik ik niks, dan een kwartje om dan weer een halve te pakken. Ik voel van alles tussendoor maar vooral duizelig, trillerig, nerveus en gespannen. Volgens mijn huisarts moet ik nemen naar behoefte maar ik weet het niet meer. Ik lees van alles over niet cold turkey mogen stoppen maar ik weet niet wat nu verstandig is. Ik heb vandaag een halfje op en ik voel me er niet echt beter bij...

Kan iemand mij helpen over wat nu het verstandigste is om te nemen?

Sorry voor mijn lange verhaal en dank jullie wel voor het lezen...

Lieve groetjes van mij

Link naar opmerking
Deel via andere websites

17 uur geleden zei Tessel:

Hallo allemaal,

 

Ik zal me even voorstellen en tevens mijn verhaal vertellen omdat ik me zo wanhopig voel en hoop op wat herkenningspunten en advies.

 

Ik ben een vrouw van 40. Getrouwd met een fantastische man, 2 kinderen en 1 stiefdochter. Stress is my second name en meestal kan ik het wel handelen. Ik slik al jaren op en af oxazepam omdat ik regelmatig last heb van paniek aanvallen. En ik bekend ben met chronische hyperventilatie. Er waren periodes dat ik  niet maalde naar de oxazepam en ik er niet eens bij nadacht dat ze in de kast lagen.

Tot voor 4 weken terug, na een operatie. De ene na de andere paniekaanval diende zich aan. Mijn oplossing: oxazepam! Eerst 10 mg per dag maar dat werd al snel 20 mg. Voor 3 weken terug gingen we een weekje op vakantie met vrienden en ik had besloten geen oxazepam meer te willen slikken. Ik voelde me zo ontzettend rot, zenuwachtig en angstig dat ik op vakantie meer en meer ben gaan slikken. Uiteindelijk zat ik op 4x 10 mg per dag. Dit heb ik een week volgehouden maar wilde toch heel graag mezelf helderder voelen en ben toen weer begonnen met afbouwen. Ik stuiter nu alle kanten op en weet gewoon niet meer wat verstandig is om te nemen. De ene dag slik ik niks, dan een kwartje om dan weer een halve te pakken. Ik voel van alles tussendoor maar vooral duizelig, trillerig, nerveus en gespannen. Volgens mijn huisarts moet ik nemen naar behoefte maar ik weet het niet meer. Ik lees van alles over niet cold turkey mogen stoppen maar ik weet niet wat nu verstandig is. Ik heb vandaag een halfje op en ik voel me er niet echt beter bij...

Kan iemand mij helpen over wat nu het verstandigste is om te nemen?

Sorry voor mijn lange verhaal en dank jullie wel voor het lezen...

Lieve groetjes van mij

@Tessel

Ik neem aan dat je wilt stoppen met Oxazepam. Hierbij zou je eerst moeten kijken hoeveel je basis behoefte is. Van uit daar zou je meerdere opties kunnen overwegen om af te bouwen. Ik raad je aan om de Ashton manuel door te lezen deze is te vinden op google in het Nederlands dit kan je als een goede leidraad gebruiken.

Benzo’s werken maar voor een zeer korte tijd gewenning treed snel op en je zult steeds meer nodig hebben voor hetzelfde effect. 

Bijvoorkeur kan je het beste omschakelen naar diazepam deze benzo heeft een lange werkingsduur hierdoor krijg je minder pieken en dalen in het bloed en daardoor minder last van bijwerkingen/ afkickverschijnselen. Daarbij zijn de tabletten van minimaal 2mg makkelijk te doseren als je wilt afbouwen door middel van microtapering of taperingstrips.

Note: Oxazepam en Diazepam hebben niet dezelfde waarde in mg zie asthon manuel voor omrekentabel.

Uit eigen ervaring kwam ik van 30mg diazepam af tot 8mg heb ik dit zonder extra medicatie afgebouwd daarna lukte het bijna niet meer. Toen ben ik gestart met een AD en het ging stukken beter. 

Gr en Succes!
 


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je reactie.

 

Ik wil inderdaad heel graag van de oxa af maar heb er wel enorme angst voor. Gewenning merk ik gelukkig nog niet veel van. Een halfje doet bij mij momenteel nog genoeg. Maar ik wil zo graag stoppen. Ik heb gisteren om 13.15 voor het laatst 5 mg ingenomen en wil nu proberen er geen meer in te nemen. Ik ben me bewust van alle ontrekkings symptomen en heb er inderdaad veel over gelezen. Dit helpt om te weten wat ik kan verwachten.

Wat me niet duidelijk is of je direct te maken krijg met die afkickverschijnselen of dat die ook nog even op zich kunnen laten wachten? Kan iemand me hier iets meer over vertellen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Tessel

Benzo ontwenning is nooit linear het komt met waves and windows zoals ze dat noemen. Bij waves voel je klachten bij windows zijn ze weg. Dit komt en gaat en valt bijna niks aan te doen. Tijd is hier alleen de uitkomst. 
 

5mg naar 0 kan best een grote stap zijn hoe lager je stopt hoe minder lang last je van de de ontwenningverschijnselen je zult krijgen ook per lichaam verschillen. Sommige hier op het forum is dat gelukt om een grotere sprong te wagen. Andere zijn helaas terug moeten gaan naar de voor laatste dosis en met kleinere stappen moeten afbouwen.

Succes en Gr

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...