Spring naar bijdragen

Relatie van 8 jaar verloren door gokken


JEL

Aanbevolen berichten

Hallo, mijn naam is Jan.

1 week geleden heb ik mijn dieptepunt bereikt. Mijn vriendin van 8 jaar laat me weten dat ik de keer teveel heb gelogen tegen haar en ze me verlaat. Het is zeker juist wat ze zegt. Het is niet de 2de of 3de keer dat ze me een kans zou geven, maar wel de zoveelste. Ik heb altijd gedacht van dat ik het gokken aan de kant zou kunnen schuiven wanneer ik echt wou, telkens herviel ik toch, ook nooit gedacht dat ik haar echt kwijt kon raken. Anderhalf jaar geleden heb ik van haar een laatste kans gekregen. Heb dit wel serieus genomen, maar geen hulp gezocht, wat volledig fout was. Ik lieg ook niet over andere zaken, enkel over financiële zaken die met gokken te maken hebben. (online poker en bingo-bakken) Ze maakte zelfs geen problemen wanneer ik met paar maten pokerde voor geld, omdat ik haar dat ook eerlijk vertelde. Het gaat dus echt over het vertrouwen die weg is en natuurlijk ook de toekomst die onzeker is wanneer ik mijn geld blijf vergokken.

Nu pas besef ik echt dat ik een verslaving heb en er zonder hulp en eigen werk niet vanaf zal raken. Hierom zoek ik ook steun in deze groep. Zijn er mensen die in dezelfde situatie zitten of gezeten hebben? Hoe zijn jullie hiermee omgegaan? Hebben jullie het vertrouwen kunnen herstellen?

Nu mijn vriendin zo hard (en terecht) reageert besef ik pas dat gokken in het niets verbleekt met haar en ook ons kindje. Zij zijn in feite het enige wat me gelukkig maakt, besef komt vaak te laat. Want ook daar zaten we al verder dan vele koppels. Ik weet niet of ik haar vertrouwen ooit zal kunnen herstellen, echter ga ik voor volledige onthouding van gokken. Ik moet wel, ik wil zo zelf niet meer leven en al zeker mijn naasten niet meer kwetsen. Ik zou hier graag van tijd op tijd op terugkomen en mijn progressie meedelen. Momenteel gok ik 9 dagen niet en wordt zelfs misselijk bij het idee het nog te gaan doen. Hebben jullie nog tips voor mij uit eigen ervaringen? Dank jullie wel.

Groeten, Jan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je wel Lieke. Ik ga even op zoek. Alle hulp is welkom.

Even situatie updaten. Momenteel gok ik 21 dagen niet en het voelt niet aan als een gemis, integendeel, als ik ook maar iets zie dat met gokken te maken heeft denk ik meteen aan het gevoel dat ik de laatste 3 weken heb gevoeld bij het verliezen van mijn grote liefde. Ten opzichte van dat gevoel is het gevoel van gokken zo onbelangrijk. Aan iedereen in dezelfde situatie, stop ermee voor je belangrijkere dingen verliest. Het is waar wat ze zeggen. Het besef komt altijd te laat, luister en lees zeker de ervaringen hier door, ze zijn zo herkenbaar.

Naast het gemis is er ook frustratie opgetreden. Ik babbel zoveel mogelijk met vrienden over de situatie en 1 ding komt steeds naar boven. Dit moet toch op te lossen zijn, jullie hebben een kind samen en zien elkaar nog steeds graag. Het is natuurlijk enkel mijn ex wiens mening die telt, echter vermoed ik dat er op haar ingesproken wordt, mensen zouden vooral steun moeten geven en niet zelf oordelen over een situatie of zie ik dat verkeerd?

Een andere frustratie is de steun die je verwacht van een partner. Zij geeft aan dat ze me heeft gesteund, echter mocht ik steeds gaan pokeren en biljarten voor geld met maten. Hoe kan je van een verslaving af raken wanneer de persoon die het dichtst bij je staat de kat bij de melk zet. Mocht mijn ex harder zijn geweest zoals nu had ik het vroeger kunnen inzien en er iets aan gedaan hebben. Nu heb ik het gevoel dat ik geen eerlijke kans heb gehad. Of zet ik mezelf nu in een slachtoffersrol?

Zoals jullie kunnen zien blijf ik er hard mee bezig. Mijn emoties gaan alle kanten uit. Ik mis mijn kindje wanneer ze een week bij haar mama is, want ook dat is al heel snel geregeld allemaal. Het voelt alsof de ex zo snel mogelijk van mij wilt af zijn, terwijl ze een paar dagen geleden nog zei dat ze me nog steeds graag ziet. Ik weet echt niet meer wat te doen nu, al is gokken en liegen geen optie meer. Ik word er misselijk van er nog maar aan te denken. Ik ben vrij radeloos.

Hebben jullie tips of ervaringen die me kunnen verder helpen?

Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2-8-2021 om 21:38 zei JEL:

Een andere frustratie is de steun die je verwacht van een partner. Zij geeft aan dat ze me heeft gesteund, echter mocht ik steeds gaan pokeren en biljarten voor geld met maten. Hoe kan je van een verslaving af raken wanneer de persoon die het dichtst bij je staat de kat bij de melk zet. Mocht mijn ex harder zijn geweest zoals nu had ik het vroeger kunnen inzien en er iets aan gedaan hebben. Nu heb ik het gevoel dat ik geen eerlijke kans heb gehad. Of zet ik mezelf nu in een slachtoffersrol?

 

Dat klinkt in mijn oren een beetje als slachtoffer rol. In mijn ogen klinkt het ongeveer zo: Het is zover gekomen omdat jij ( je vriendin) mij zover heb laten komen door me te gaan laten pokeren/ biljarten. Dan kan je in 1 zin door zeggen : Als je direct ( na de eerste keer) bij me weg was gegaan was het nooit zover gekomen. 

Maar je koos zelf ( bewust of onbewust) ervoor om door te spelen.  Dus in mijn ogen ligt alle schuld bij je eigen tekortkomingen(die we allemaal hebben maar weinig mensen durven ze onder ogen te zien). Ik denk dat je meer dan genoeg kansen heb gehad als ik je initiële verhaal lees.

Wat te doen vanaf nu : Altijd de waarheid spreken.  Ik zou zeggen probeer nog een gesprek aan te knopen met je ex-vriendin en alle kaarten op tafel te leggen ( letterlijk alles) zodat je in ieder geval een schoon geweten heb. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Ik geef je volkomen gelijk, dit is precies hoe ik denk. (je eerste alinea) Ik ben er mij wel degelijk van bewust dat ik fout ben door het gokken en het erover liegen. Heb ik haar ook al gezegd, ik zeg nu altijd de waarheid, echter haar ervan overtuigen dat ik niet lieg nu is niet mogelijk omdat ik gelogen heb in het verleden. Dat kost tijd om terug betrouwbaar te kunnen zijn.

Ik was er mij voor het uit elkaar gaan niet van bewust dat ik verslaafd was, het klinkt misschien belachelijk dat ik dat zeg, maar dit is de waarheid. Pas achteraf besef je wat je hebt stukgemaakt. Ben nu weer een paar dagen verder, ik heb het moeilijk, niet met het stoppen met gokken momenteel, dat gaat vrij soepel, maar wel met het vertrouwen dat je terug moet opbouwen naar iedereen.

Mensen zeggen me dat ik me dag na dag iets beter zal beginnen voelen, dit is tot op heden nog niet het geval. Ik en mijn ex hebben heel veel contact voor het kindje en praktisch alles te regelen wel, er is amper afstand ...

Groeten, Jan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei JEL:

Hallo Wim,

Bedankt voor je reactie. Ik geef je volkomen gelijk, dit is precies hoe ik denk. (je eerste alinea) Ik ben er mij wel degelijk van bewust dat ik fout ben door het gokken en het erover liegen. Heb ik haar ook al gezegd, ik zeg nu altijd de waarheid, echter haar ervan overtuigen dat ik niet lieg nu is niet mogelijk omdat ik gelogen heb in het verleden. Dat kost tijd om terug betrouwbaar te kunnen zijn.

Ik was er mij voor het uit elkaar gaan niet van bewust dat ik verslaafd was, het klinkt misschien belachelijk dat ik dat zeg, maar dit is de waarheid. Pas achteraf besef je wat je hebt stukgemaakt. Ben nu weer een paar dagen verder, ik heb het moeilijk, niet met het stoppen met gokken momenteel, dat gaat vrij soepel, maar wel met het vertrouwen dat je terug moet opbouwen naar iedereen.

Mensen zeggen me dat ik me dag na dag iets beter zal beginnen voelen, dit is tot op heden nog niet het geval. Ik en mijn ex hebben heel veel contact voor het kindje en praktisch alles te regelen wel, er is amper afstand ...

Groeten, Jan

Dat kost inderdaad tijd. Misschien als er weer een opening is kan je je (ex) vriendin toegang geven tot al je financiën ( en dan ook echt alles). Dat gaat waarschijnlijk even pijn doen want ervaring leert dat men eerst even terug gaat kijken om hoeveel stortingen ect het dan gaat. Daar moet je echt even doorheen.  

Het goede gevoel komt wel weer terug :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hallo,

Ik ben een vriendin van een verslaafde. Hij heeft mij z'n wachtwoord en gegevens gegeven. Gokverslaafd is idd een ziekte en ja er zijn terugvallen, maar hoe ga je om met deze terugvallen? Maak je het jezelf heel erg moeilijk door over alles te blijven liegen of ben je eerlijk? In ons geval heb ik er voor gekozen om vrienden in te lichten omdat ik het na 6 jaar verslaving niet meer trok (depressie) Ik heb van hem geëist dat hij ging praten met familie. Na de zoveelste "fout" heb ik vanaf een paar maanden zijn salaris in beheer. Alle betalingen van onze vaste lasten gaan via mij. Heeft hij geld nodig kan hij het vragen. Ondertussen is hij in therapie en is het de bedoeling dat hij op ten duur z'n eigen geld weer gaat beheren, maar zover is het nog niet. Die slachtoffer rol trap ik niet meer in. Hij heeft 6 jaar de tijd gehad om dit op te lossen zelf hulp te zoeken, dit heeft hij niet gedaan dus heb ik besloten dat we het op deze manier gaan doen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Martijn1987:

Hallo,

Ik ben een vriendin van een verslaafde. Hij heeft mij z'n wachtwoord en gegevens gegeven. Gokverslaafd is idd een ziekte en ja er zijn terugvallen, maar hoe ga je om met deze terugvallen? Maak je het jezelf heel erg moeilijk door over alles te blijven liegen of ben je eerlijk? In ons geval heb ik er voor gekozen om vrienden in te lichten omdat ik het na 6 jaar verslaving niet meer trok (depressie) Ik heb van hem geëist dat hij ging praten met familie. Na de zoveelste "fout" heb ik vanaf een paar maanden zijn salaris in beheer. Alle betalingen van onze vaste lasten gaan via mij. Heeft hij geld nodig kan hij het vragen. Ondertussen is hij in therapie en is het de bedoeling dat hij op ten duur z'n eigen geld weer gaat beheren, maar zover is het nog niet. Die slachtoffer rol trap ik niet meer in. Hij heeft 6 jaar de tijd gehad om dit op te lossen zelf hulp te zoeken, dit heeft hij niet gedaan dus heb ik besloten dat we het op deze manier gaan doen.

 

Dat klinkt als een goede aanpak. Om het weer langzaam in eigen beheer te geven kan je beginnen met een wat kleinere bedrag en dan om de week bijvoorbeeld zijn afschriften te vragen ( of nog beter regel via de bank weer ouderwetse papieren afschriften). Die kosten wel wat geld maar je bespaard er een hoop hoofdpijn mee. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik heb een langdurige relatie verloren door het gokken en herken het stuk dat je schrijft over het vertrouwen. In mijn geval heb ik het altijd verborgen kunnen houden wat uiteindelijk ook de situatie nog erger heeft gemaakt en het vertrouwen een te grote deuk had opgelopen. Een tijd lang nog geprobeerd maar het was voor ons (beiden!) beter om ermee te stoppen hoe moeilijk dat ook was. Vertrouwen komt te voet en gaat te paard, maar soms komt het gewoon echt niet meer terug. 

Een verbroken relatie maakt het er niet makkelijker op om in herstel te blijven van het gokken en dat zou nu je focus moeten hebben. Of je uiteindelijk wel of niet weer samenkomt, je wilt dit niet nog een keer meemaken. Uit je verhaal lees ik ook dat dat je eigenlijk erg lang in ontkenning hebt geleefd. Heb je inmiddels wel hulp gezocht voor je verslaving?

Veel sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...