Spring naar bijdragen

afbouw oxezepam


Nadja

Aanbevolen berichten

Goedenmorgen, 

Ik ben hier nieuw. Sinds een aantal jaren heb ik last van af en toe paniekaanvallen. Heeft wat te maken met hypochondrie. Nu had ik oxezepam voorgeschreven gekregen van 10 mg. Dit nam ik dan 2 a 3 dagen en dan was het weer okay. Ik deed dit 1x in 8 weken ongeveer. 

 

Nu heb ik op 9 juni zo'n vreselijke aanval gehad, waardoor ik de dagen daarna nog steeds angstig was. Ik heb 3 weken dagelijks 10 mg geslikt. Toen wou ik stoppen en heb dat cold turkey gedaan. Ik kreeg hele zware ontwenningsverschijnselen. Zoals de hele dag door vreselijk zenuwachtig zijn, angstig, klamme handen en voeten, hartkloppingen.  Gevolg was dat ik weer ging slikken. In overleg met de huisarts zelfs 2x 10 mg. Uiteindelijk ben ik terug naar 1x 10 mg gegaan en zit nu op dag 5 met alleen nog een halve tablet. Dus 5 mg.

Ik merk dat de ontwenningsverschijnselen er lichtelijk zijn. Ook met afbouwen. 

Toch af en toe zo'n angstscheut, trillingen, af en toe hartkloppingen. 

Ik durf bijna niet verder af te bouwen, want ik ben heel erg bang voor zo'n zware terugval als wat ik heb gehad. Tijdens die terugval was ook mijn eetlust compleet weg en ik was misselijk. 

Er is vast al veel over geschreven, maar ik hoop toch op erkenning en wat adviezen.

Hoe lang moet ik die halve slikken en wanneer kan ik naar een kwart.

Ik weet dat ik de bijwerkingen moet accepteren, maar ik vind het echt heel heftig!

Was zo de weg kwijt. 

bewerkt door Nadja
Link naar opmerking
Deel via andere websites

40 minuten geleden zei Nadja:

Goedenmorgen, 

Ik ben hier nieuw. Sinds een aantal jaren heb ik last van af en toe paniekaanvallen. Heeft wat te maken met hypochondrie. Nu had ik oxezepam voorgeschreven gekregen van 10 mg. Dit nam ik dan 2 a 3 dagen en dan was het weer okay. Ik deed dit 1x in 8 weken ongeveer. 

 

Nu heb ik op 9 juni zo'n vreselijke aanval gehad, waardoor ik de dagen daarna nog steeds angstig was. Ik heb 3 weken dagelijks 10 mg geslikt. Toen wou ik stoppen en heb dat cold turkey gedaan. Ik kreeg hele zware ontwenningsverschijnselen. Zoals de hele dag door vreselijk zenuwachtig zijn, angstig, klamme handen en voeten, hartkloppingen.  Gevolg was dat ik weer ging slikken. In overleg met de huisarts zelfs 2x 10 mg. Uiteindelijk ben ik terug naar 1x 10 mg gegaan en zit nu op dag 5 met alleen nog een halve tablet. Dus 5 mg.

Ik merk dat de ontwenningsverschijnselen er lichtelijk zijn. Ook met afbouwen. 

Toch af en toe zo'n angstscheut, trillingen, af en toe hartkloppingen. 

Ik durf bijna niet verder af te bouwen, want ik ben heel erg bang voor zo'n zware terugval als wat ik heb gehad. Tijdens die terugval was ook mijn eetlust compleet weg en ik was misselijk. 

Er is vast al veel over geschreven, maar ik hoop toch op erkenning en wat adviezen.

Hoe lang moet ik die halve slikken en wanneer kan ik naar een kwart.

Ik weet dat ik de bijwerkingen moet accepteren, maar ik vind het echt heel heftig!

Was zo de weg kwijt. 

hallo nadja  ik ben sinds 4 maanden gestopt met oxazepam en heel langzaam afgebouwd maar nu nog last van hyperventilatie en veel angst .i k heb nooit meer als 5 mg genomen in dien nodig ,ik wens je veel sterkte  gr gerda 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 13-7-2021 om 10:30 zei Nadja:

Goedenmorgen, 

Ik ben hier nieuw. Sinds een aantal jaren heb ik last van af en toe paniekaanvallen. Heeft wat te maken met hypochondrie. Nu had ik oxezepam voorgeschreven gekregen van 10 mg. Dit nam ik dan 2 a 3 dagen en dan was het weer okay. Ik deed dit 1x in 8 weken ongeveer. 

 

Nu heb ik op 9 juni zo'n vreselijke aanval gehad, waardoor ik de dagen daarna nog steeds angstig was. Ik heb 3 weken dagelijks 10 mg geslikt. Toen wou ik stoppen en heb dat cold turkey gedaan. Ik kreeg hele zware ontwenningsverschijnselen. Zoals de hele dag door vreselijk zenuwachtig zijn, angstig, klamme handen en voeten, hartkloppingen.  Gevolg was dat ik weer ging slikken. In overleg met de huisarts zelfs 2x 10 mg. Uiteindelijk ben ik terug naar 1x 10 mg gegaan en zit nu op dag 5 met alleen nog een halve tablet. Dus 5 mg.

Ik merk dat de ontwenningsverschijnselen er lichtelijk zijn. Ook met afbouwen. 

Toch af en toe zo'n angstscheut, trillingen, af en toe hartkloppingen. 

Ik durf bijna niet verder af te bouwen, want ik ben heel erg bang voor zo'n zware terugval als wat ik heb gehad. Tijdens die terugval was ook mijn eetlust compleet weg en ik was misselijk. 

Er is vast al veel over geschreven, maar ik hoop toch op erkenning en wat adviezen.

Hoe lang moet ik die halve slikken en wanneer kan ik naar een kwart.

Ik weet dat ik de bijwerkingen moet accepteren, maar ik vind het echt heel heftig!

Was zo de weg kwijt. 

Hallo Nadja, 

Ik ken oxazepam niet, maar herken wel de ontwenningsverschijnselen, die zijn blijkbaar gelijkaardig bij alle benzo's..

Ik kan je echt niet adviseren, maar misschien kan je oxavrouw eens aanspreken, zij heeft ook oxazepam afgebouwd..  

Heel veel sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Nadja, 

Ik heb best lang af en aan Oxazepam gebruikt. Soms langere perioden. Net als jij had ik ook al spanningsklachten van mezelf dus het is heel lastig te duiden. Wat ik je kan aanraden is je gevoel te volgen. Zelf ben ik ineens gestopt. Daarna veel klachten gehad, dus misschien is dat voor jou nu niet de weg. Wat je wel kunt gaan ervaren is ontwenningsverschijnselen tussen de dosissen in. Oxazepam werkt vrij kort en is snel uitgewerkt. Misschien kun je een weekje overstappen naar 2 x 2,5 mg? De Oxazepam pilletjes zijn klein, dus ik weet niet of je er een 2,5 mg van kunt maken maar dit kun je evt. even met de arts overleggen. Tot slot kun je wellicht nog de Ashton manual lezen. Hierin lees je veel over afbouwen van dit soort medicatie en de klachten die je ervan kunt krijgen. Google even op 'ashton manual dutch'. 

Uiteindelijk moet je leren omgaan met je eigen spanning. Dat is de sleutel om te herstellen denk ik. Waarom bouw je zoveel spanning op? Je hebt last van hypochondrie, maar waarom is het nu erger dan eerst? Kun je goed je grenzen aangeven? Voel je steun in je omgeving? Beweeg of sport je? Hoe zit het met je ademhaling? Kan het zijn dat je hyperventileert? 

Verder kan ik je aanraden om regelmatig van je af te schrijven in 'Ditjes, datjes, dagdraad'. Dat is het actieve stuk van het forum. 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Heel erg bedankt voor je antwoord!

2x 2.5 is inderdaad ook een optie.

Ik ben gisterenavond gestart met bewegingstherapie. Ik heb hier een heel goed gevoel bij en wil/hoop eruit te komen zonder die pillen. 

Dus het is praten in combinatie met bewegen. Hij gaat samen met mij kijken naar waar het vandaan komt.

Ik sport momenteel niet, maar wandel wel veel. Dat vind ik ook fijn! 

Nogmaals bedankt voor je meedenken en advies!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Herken ik helemaal, Nadja... ook die angst kan zeker van de afbouw komen. Ik heb normaal geen last van hypochondrie maar tijdens de afbouw heel erg.

Je moet erdoor, niets aan te doen, maar laat je niet ontmoedigen,  het wordt allemaal weer beter, echt!

Supergoed dat je veel gaat wandelen en dat je al een therapeut hebt, alle steun is welkom nu en bezig zijn (fysiek en mentaal) helpt zeker ook

Veel sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

22 uur geleden zei Nadja:

Mag ik nog wat vragen? Soms ben ik zo wankel, wat trillerig en licht in mijn hoofd.

 

Dat kan daar zeker mee te maken hebben, maar het kan ook aan de spanning liggen.

Als je goed engels spreekt zou ik ook zeker eens op het benzobuddies forum kijken. Daar vind je ook veel herkenning.

 

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...