Spring naar bijdragen

Stoppen met roken en abstinentie


YTNAHC

Aanbevolen berichten

Hallo,

ik had eerder ergens gelezen dat je beter 1 verslaving tegelijk kunt aanpakken en dat het een jaar kan duren tot je klaar ervoor bent om te stoppen met roken. Nu heb ik eerder een klinische opname gehad en ter gelijkertijd gestopt met roken omdat het daar niet mocht. Snel na ontslag uit opname ben ik weer meteen gaan roken. Niet snel daarna (Corona begon net en ik 90 dagen clean) begon ook weer het drinken. Ik weet dat de ene verslaving meestal gepaard gaat met de andere. Nu word ik binnenkort weer opgenomen en heb ik de kans om te blijven roken of toch weer te gaan stoppen. En dit keer volhouden, zodat de drank naar drinken ook minder parten gaat spelen? Wat is jullie ervaring met ter gelijk stoppen met beide?

groet, chanty

Link naar opmerking
Deel via andere websites

In mijn ervaring was stoppen met roken een stuk gemakkelijker dan stoppen met drinken. Ik heb het niet tegelijk gedaan maar kan me best voorstellen dat dat geen groot probleem zou zijn. Van stoppen met roken denk ik dat er doorgaans veel te veel heisa van gemaakt wordt. Al die middeltjes zoals nicotinepleisters zijn helemaal niet nodig en laten het alleen maar langer duren voor je er vanaf bent. Roken is smerig, het stinkt en je moet er van hoesten. Als je stopt verdwijnt de trek in een week of hooguit twee weken en moet je gewoon blij zijn dat je daar eindelijk vanaf bent. Niks zielig doen, gewoon trots zijn en mensen die nog wel roken zielig vinden.

Met alcohol zou het in principe net zo moeten zijn (het is duur en ongezond, je bent jezelf niet als je dronken bent en krijgt er katers van) maar als je stopt blijft de trek doorgaans veel langer in je hoofd rondspoken. Dat vergt in mijn ervaring meer mentale voorbereiding, maar uiteindelijk kun je wel hetzelfde resultaat bereiken: gewoon trots zijn op jezelf en mensen die nog wel drinken een beetje zielig vinden.

Mijn stelling: door te denken dat je beter 1 verslaving tegelijk kunt aanpakken maak je de later aan te pakken verslaving onnodig aantrekkelijk en dat is vermoedelijk contraproductief. Als er geen medische redenen zijn om het na elkaar te doen is het psychisch gezien misschien wel beter het tegelijk aan te pakken. Daarmee zeg ik niet dat dat gemakkelijker is. Dat ligt vooral aan jezelf en hoe je er in staat.

bewerkt door Bob
typefoutjes verbeterd
Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik ben dit met @Bob eens, als ik het over zou moeten doen, zou ik het ook in één keer aanpakken, zeker nu je opgenomen wordt.

Ik  ben ruim tien jaar geleden gestopt met roken, cold turkey, zeg maar,

ik dronk al veel maar ging nog meer drinken om die trek te omzeilen, alsof me dat wel gegund moest worden.

Ik zocht daarin duidelijk een vervanging, en dat moet je niet hebben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...
Op 9-7-2021 om 07:58 zei YTNAHC:

begon ook weer het drinken

je plaatst het zo buiten jezelf
jij begon met drinken, en met roken
niet het
stoppen met een verslaving doe je ook zelf
gestopt blijven ook
of roken/drinken eerst moet of tegelijk
dat zal voor iedereen verschillend zijn
dus een weg heb je geprobeerd, misschien
kun je nu een andere weg/manier kiezen
voor een blijvender resultaat.
ik gun je dat het lukt, want er is zoveel winst te halen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...