Spring naar bijdragen

Laatste beetje diazepam afbouwen


Brien79

Aanbevolen berichten

Goedemiddag,

ik ben op zoek naar een beetje herkenning en wellicht wat adviezen. Alvast bedankt aan een ieder die meeleest!

Ooit slikte ik 5x 0.25 mg Alprazolam.

Begin 2020 heb ik 2x 0.25 Alprazolam omgezet naar 4 mg diazepam. Dit heb ik ook weer langzaam afgebouwd, maar de afgelopen maanden ben ik blijven hangen op 2mg diazepam, 1 ‘s ochtends en 1 ‘s avonds. 
 

Dit was al zo lang stabiel en ik voelde me goed dat ik 2 weken geleden die ene mg in de avond eraf heb gehaald. Ik heb dus nu nog 1 mg in de ochtend. Eerst merkte ik niets, maar na een dag of 10 begon ik me nerveus, opgejaagd te voelen. Ineens weer piekeren, wat natuurlijk ook een reactie op het nerveuze, angstige gevoel kan zijn. 
 

Herkent iemand dit, dat ook de laatste loodjes nog zwaar wegen? Zijn er manieren om dit makkelijker te maken?

Misschien die halve nog in kwarten proberen te breken, zodat het 2x 0.5mg wordt? Of zou dit niet uit moeten maken?

alvast bedankt voor het meedenken en jullie reacties! 
Het is een lange weg voor mij, al bijna 4 jaar.. ik hoop dat het einde in zicht is en het beter wordt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Brien, 

Het einde is zeker in zicht, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst, zoals altijd...

Ik zit zelf op een gelijkaardige dosis Lorazepam (0,20 mg) en ik voel me bij elk stapje een paar dagen hypergespannen. Meestal beginnen de klachten inderdaad pas 10-14d na de dosisvermindering, en bij Diazepam is dat zeker het geval, omdat dat zo lang in je bloed blijft. 

Ik bouw nu zelf ook af met 0,05 mg om de 20 dagen, het equivalent van 0,5 mg diazepam, dus het lijkt me een prima idee om je tabletjes nog in 2 te delen. Als je al 4 jaar bezig bent kunnen die laatste maanden er ook nog bij, toch? Het is beter om heel langzaam te gaan dan om te snel te gaan en dan terug te moeten naar een hogere dosering. 

Heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beste Lynn,

Hartelijk dank voor je reactie! 
Klinkt misschien gek, maar fijn om te horen dat iemand anders hetzelfde ervaart. En ook die gespannenheid na een week of 2. Ik ging echt aan mezelf twijfelen, kan het wel, van die ene milligram? Ligt het aan mij? Stel ik me aan?

Zou het schelen als ik mijn halve tablet van 1 milligram nog in 2en hak en dan ‘s avonds en ‘s ochtends een kwart neem? Of maakt dat qua afgifte in je lijf niet uit denk je? 
 

Jij bent ook goed bezig hoor, knap! Ben je al lang aan het afbouwen? Heb jij dan ook dat je meteen weer even slechter slaapt?

Veel succes nog en dank je voor het luisterend oor!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lynn46

Goedemorgen,

hoe is het met jou? Nog even m’n hart luchten. Dat was m’n slechtste nacht tot nu toe. Draaien en woelen vanaf 5.00 uur. Zo’n gejaagd gevoel in m’n lijf en alsof je je bloed voelt stromen door je armen, heel naar. 
Flink wat tranen vanochtend en dan kan ik alleen maar tegen m’n man zeggen: “ik heb zo’n spijt, ik was zo stabiel. Ik sliep zo goed, ik was zo ontspannen. Waarom heb ik deze stap gezet?” 
Weet even niet wat ik moet doen. Mijn piekergedachten gaan met me aan de haal en ik zie alleen worst case scenario’s. Namelijk dat dit niet meer weggaat en ik hier (weer) de hele zomervakantie mee zit.

Ik hoop dat jij een betere nacht achter de rug hebt. 
Bedankt weer voor het lezen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Brien, 

Wat naar voor je! Ik heb vannacht ook veel moeite gehad om in te slapen door die spanning in mijn lijf, inderdaad alsof de adrenaline door je lijf giert. Gelukkig heb ik nu een dagje verlof, dus kon ik wel uitslapen..

Maar dit gaat ook weer over, hoor... Ik voel me meestal na 6 a 7 dagen weer beter. Ik denk inderdaad dat het zou helpen als je die 1 mg die je nu in de ochtend neemt in de avond zou nemen of zou verdelen. Dat zou toch iets moeten helpen qua slapen. 

Maar probeer ook om je gedachten in toom te houden, want ik weet uit ervaring dat ik heel erg de neiging heb om te panikeren en te doemdenken als ik me zo gejaagd voel en dat maakt het er niet beter op. Probeer dat rotgevoel te accepteren, je kan het aan, ook al voelt het soms van niet, en het gaat weer over, ook al voelt het soms van niet. 

Heel veel succes en beterschap!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Lynn,

ik ga vanaf vandaag proberen die halve in kwarten te hakken. Kan me ook voorstellen dat dat moet schelen in de nacht. Anders zit er zo lang tussen. 
 

Ik bedacht me ook dat dit relatief een veel grotere stap is dan de vorige 2 stappen. Toen ging ik van 4 naar 3 (dat is een kwart) en van 3 naar 2 (dat is een derde) en nu is het de helft. 
 

Vervelend dat jij ook moeite had om in te slapen. Fijn dat je dat zegt, dat het meestal na een weekje weer beter gaat. Daar houd ik me ook maar aan vast. 
 

Lekker, een dagje vrij. Ik ben vanochtend al gaan banen zwemmen, even in m’n lijf en uit m’n hoofd. En moet nu nog 4 uur thuiswerken. Dan lekker weekend. 
Werk jij ook vanuit huis? Ik vind dat wel een groot voordeel tijdens het afbouwen. 
 

Succes weer vandaag en een fijne dag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 uur geleden zei Brien79:

Hi Lynn,

ik ga vanaf vandaag proberen die halve in kwarten te hakken. Kan me ook voorstellen dat dat moet schelen in de nacht. Anders zit er zo lang tussen. 
 

Ik bedacht me ook dat dit relatief een veel grotere stap is dan de vorige 2 stappen. Toen ging ik van 4 naar 3 (dat is een kwart) en van 3 naar 2 (dat is een derde) en nu is het de helft. 
 

Vervelend dat jij ook moeite had om in te slapen. Fijn dat je dat zegt, dat het meestal na een weekje weer beter gaat. Daar houd ik me ook maar aan vast. 
 

Lekker, een dagje vrij. Ik ben vanochtend al gaan banen zwemmen, even in m’n lijf en uit m’n hoofd. En moet nu nog 4 uur thuiswerken. Dan lekker weekend. 
Werk jij ook vanuit huis? Ik vind dat wel een groot voordeel tijdens het afbouwen. 
 

Succes weer vandaag en een fijne dag! 

Hey, 

Goed van je, dat je 's ochtends gaat zwemmen! Ik heb zelf gemerkt dat sporten veel deugd doet, ik ga vooral wandelen en fietsen. En ik werk max 1 dag per week van thuis, dat kan niet anders met mijn job,  maar dat vind ik ook niet erg, ik heb juist meer last als ik alleen thuis ben omdat ik er dan teveel op focus. Maar voor iedereen is dat anders.

En inderdaad, de dosis halveren is een  grotere stap, maar op het laatste kan je natuurlijk moeilijk anders...

Nog een heel fijn weekend en nog goede moed!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen @Lynn46,

Hoe gaat het met jou? Heb je goed geslapen? Denk je dat je het ergste heb gehad in deze afbouwstap? 
 

Met mij gaat het vanochtend redelijk. Gisteren was vreselijk, voelde me de hele nacht zenuwachtig, alsof je de volgende dag 5 examens moet doen. Vanaf 2.00 u niet meer normaal geslapen. Vannacht gelukkig een betere nacht. Nu wel weer een zenuwachtig gevoel en druk op mijn borst, maar niet zo heel rot als gisteren. 
 

De slechte dagen in deze afbouw begonnen denk ik vorige week maandag, maar echt rot werd het vanaf di/wo, dus ik hoop dat ik nu de piek gehad heb. 
 

Hoe lang neem jij steeds pauze tussen het afbouwen?

Ik twijfel of ik in de volgende stap naar 0.5mg diazepam ga, of in 1x naar nul. Als ik nog een tussenstap doe, moet ik er nog 2x doorheen… Wat zou jij adviseren?

Alvast bedankt weer & een fijne dag! 
 

ps: dit stukje vond ik zo herkenbaar: 

Probeer dat rotgevoel te accepteren, je kan het aan, ook al voelt het soms van niet, en het gaat weer over, ook al voelt het soms van niet

Hoe vaak ik niet denk dat ik het niet kan of dat het nooit meer over gaat…

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Brien79:

Goedemorgen @Lynn46,

Hoe gaat het met jou? Heb je goed geslapen? Denk je dat je het ergste heb gehad in deze afbouwstap? 
 

Met mij gaat het vanochtend redelijk. Gisteren was vreselijk, voelde me de hele nacht zenuwachtig, alsof je de volgende dag 5 examens moet doen. Vanaf 2.00 u niet meer normaal geslapen. Vannacht gelukkig een betere nacht. Nu wel weer een zenuwachtig gevoel en druk op mijn borst, maar niet zo heel rot als gisteren. 
 

De slechte dagen in deze afbouw begonnen denk ik vorige week maandag, maar echt rot werd het vanaf di/wo, dus ik hoop dat ik nu de piek gehad heb. 
 

Hoe lang neem jij steeds pauze tussen het afbouwen?

Ik twijfel of ik in de volgende stap naar 0.5mg diazepam ga, of in 1x naar nul. Als ik nog een tussenstap doe, moet ik er nog 2x doorheen… Wat zou jij adviseren?

Alvast bedankt weer & een fijne dag! 
 

ps: dit stukje vond ik zo herkenbaar: 

Probeer dat rotgevoel te accepteren, je kan het aan, ook al voelt het soms van niet, en het gaat weer over, ook al voelt het soms van niet

Hoe vaak ik niet denk dat ik het niet kan of dat het nooit meer over gaat…

Hallo Brien,

Fijn dat het vandaag wat beter gaat! 

Bij mij gaat het niet zo dat ik bij elke afbouwstap op hetzelfde moment dezelfde klachten krijg, meestal begint het pas na 10-tal dagen maar soms ook de 1ste week en dan is het ook gedaan na 1 week, soms zijn de klachten mild en soms heel intens, ik neem het maar zoals het komt...

Wat ik wel heb geleerd is dat ik beter traag maar gestaag afbouw: ik ben 1x veel te snel gegaan (van 0,5 naar 0,25) en de klachten waren toen zo heftig dat ik na 4 weken terug naar 0,50 ben gegaan. Nu bouw ik af met 0,05 lorazepam per 20 dagen. Dat is echt wel heel traag, maar dat betekent ook dat ik er minder last van heb en dat ik wel gewoon verder kan met mijn leven.  

Dus ik zou de laatste mg nog in 2 stapjes doen als ik jou was, maar dat is mijn persoonlijke mening en voorkeur natuurlijk. En afbouwen met diazepam werkt anders dan afbouwen met Lorazepam: de diazepam blijft langer in je bloed zitten, zodat je minder snel last hebt van de afbouwstapjes, maar je moet er wel op rekenen dat je nog een tijdje last zal hebben nadat je gestopt bent...

Nog een fijne dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

55 minuten geleden zei Lynn46:

Hallo Brien,

Fijn dat het vandaag wat beter gaat! 

Bij mij gaat het niet zo dat ik bij elke afbouwstap op hetzelfde moment dezelfde klachten krijg, meestal begint het pas na 10-tal dagen maar soms ook de 1ste week en dan is het ook gedaan na 1 week, soms zijn de klachten mild en soms heel intens, ik neem het maar zoals het komt...

Wat ik wel heb geleerd is dat ik beter traag maar gestaag afbouw: ik ben 1x veel te snel gegaan (van 0,5 naar 0,25) en de klachten waren toen zo heftig dat ik na 4 weken terug naar 0,50 ben gegaan. Nu bouw ik af met 0,05 lorazepam per 20 dagen. Dat is echt wel heel traag, maar dat betekent ook dat ik er minder last van heb en dat ik wel gewoon verder kan met mijn leven.  

Dus ik zou de laatste mg nog in 2 stapjes doen als ik jou was, maar dat is mijn persoonlijke mening en voorkeur natuurlijk. En afbouwen met diazepam werkt anders dan afbouwen met Lorazepam: de diazepam blijft langer in je bloed zitten, zodat je minder snel last hebt van de afbouwstapjes, maar je moet er wel op rekenen dat je nog een tijdje last zal hebben nadat je gestopt bent...

Nog een fijne dag!

Hallo Lynn,

Ik herken wat je zegt hoor, liever heel langzaam met zo min mogelijk klachten. Om Lorazepam om te zetten naar Diazepam moet je X 10 doen, toch? Dus jij bent toen eigenlijk met 2,5 gezakt, als je het vergelijkt met mij. Ik snap dat dat vreselijk heftig was! 
 

Ik heb het eerste deel afgebouwd met Alprazolam, maar dat kon ik op een gegeven moment niet meer breken en toen ben ik overgestapt naar Diazepam, ook ivm de lange werking. Ik ben van 0.5 alprazolam naar 4 Diazepam gegaan, meer dan een jaar geleden. Toen was mijn plan om direct af te bouwen, maar toen gebeurde er van alles (mijn man in het ziekenhuis, geopereerd, revalideren, mijn oma overleed, een goede vriend van de familie overleed, ondertussen Corona…), toen heb ik het even losgelaten. Ondertussen was ik toch op 2mg beland, door er steeds een halfje af te laten, dus ben niet ontevreden. Had alleen even niet gerekend op de heftige reactie bij deze stap. Wat je zegt, elk stapje is dus blijkbaar toch weer anders…

 

Fijne zondag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 years later...
Op 8-7-2021 om 17:38 zei Lynn46:

Hey Brien, 

Het einde is zeker in zicht, maar de laatste loodjes wegen het zwaarst, zoals altijd...

Ik zit zelf op een gelijkaardige dosis Lorazepam (0,20 mg) en ik voel me bij elk stapje een paar dagen hypergespannen. Meestal beginnen de klachten inderdaad pas 10-14d na de dosisvermindering, en bij Diazepam is dat zeker het geval, omdat dat zo lang in je bloed blijft. 

Ik bouw nu zelf ook af met 0,05 mg om de 20 dagen, het equivalent van 0,5 mg diazepam, dus het lijkt me een prima idee om je tabletjes nog in 2 te delen. Als je al 4 jaar bezig bent kunnen die laatste maanden er ook nog bij, toch? Het is beter om heel langzaam te gaan dan om te snel te gaan en dan terug te moeten naar een hogere dosering. 

Heel veel succes!

Dag Lynn en Brien, 

Ik heb een jaar lang 2.5 mg lorazepam gebruikt, toen afgebouwd via omzetting naar diazepam (13mg) dit in 8 weken afgebouwd naar 0 (op momenten heel zwaar). Sinds 4 weken ben ik ervan af. Maar sinds een week heftige klachten die ik al maanden niet gehad heb. 

Ik ben in dubio wat te doen, mijn huisarts weet ook niet precies wat verstandig is. 

Weten jullie of het kan dat je 2-3 weken weinig klachten ervaart en dan ineens heel veel, kan dat nog ontwenning zijn? 

Ik ben ook benieuwd of het jullie onderhand gelukt is te stoppen, jullie bericht is namelijk al 2 jaar oud. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi  @Siem

Het kan zeker ontwenning zijn. Bij benzo's moet je er rekening mee houden dat periodes waarin het beter gaat en periodes waarin het een stuk slechter gaat elkaar afwisselen. Het herstel gaat dus niet netjes lineair. In het Engels noemt men die eerste periodes windows en en de tweede waves. Dat golvend verloop kan soms lang duren waarbij als het goed is de waves steeds minder worden wat betreft hoe vaak ze voorkomen, duur en heftigheid. Toch moet je er altijd rekening mee houden dat er nog eens een hevige wave kan optreden voordat ze tenslotte helemaal verdwijnen.

Daarbij komt dat diazepam lang in je bloed blijft, zelfs na een week is niet alles verdwenen. Dat is een bijkomende reden waarom je pas na enige tijd heviger klachten kunt vertonen. Hoe lang die dan gaan duren kan ik helaas niet zeggen, dat is voor iedereen weer anders.

En ja, Lynn is hersteld en heeft een succesverhaal geschreven:

https://forum.verslavingdebaas.nl/topic/16525-succesverhaal-afbouw-lorazepam/

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Hoi Allemaal,

Lees hier herken baarberichten.
Ik heb een coach die ik 24x7 kan bellen. Dat helpt mij wel door de moeilijke dagen heen.

Ik ben heb meer dan een jaar 2x 5 mg Diazepam geslikt. langzaam van 10mg naar 2x 3mg gegaan. In 4 maanden tijd. Dat ging best aarding. Maar had daar meestal tussen de 10 en 14 dagen last van. Ik slikte het vanwege slecht kunnen slapen.

Misselijk, onrust. Angstig wakker worden.
Nu ben ik van 2x 2 mg naar 1 mg om 11:00 s'ochtends en 2 mg voor het slapengaan.
Van totaal 4 mg per dag naar 3 mg voelt toch wel heftig aan.
Onrustig. Angstig wakker worden en het gevoel dat je niks kan. Alles voelt als een opgave.
Heb het op dit moment echt zwaar. Het meest vervelende is dat je dan een Dag hebt dat je super goed voelt en makkelijk gaat slapen en de volgende dag weer zeer angstig voelt.

Ik ben 400 mg SAMe gaan slikken op een lege maag. DIt zorgt er wel voordat ik in iedergeval zo 6,5 uur nacht slaapt. En als ik niet afbouwt 7,5 uur.
Heb een DNA test gedaan kwam uit dat ik last heb van een lichte MTHF gene afwijking heb.

Als ik straks weer stabiel ben ga ik de rest via tapering de regenboog apotheek doen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Hai Ton,

Ik vermoed dat ik dat ook heb. Waar heb jij de test gedaan en wat waren je klachten? Ik heb sinds juni 3mg bromazepam gebruikt. Dit heb ik heel snel afgebouwd naar 1,5mg dat ging goed. Toen ben ik eind november naar een kwart gegaan. Daar had ik ook last van. Maar dat was redelijk te doen. Nu ben ik sinds 10 dagen gestopt met de kwart 0,75 dit heb ik al eerder geprobeerd maar dit lukte steeds niet. Nu voel ik me angstig en slaap niet. Heb gisteren 3mg genomen en daar heb ik nu weer spijt van. Denk dat het verstandig is om.dit met taperstrips te doen.

Ik hoor graag je reactie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...