Spring naar bijdragen

Stoppen met roken, drastisch minderen met drinken.


Aldoendeleertmen

Aanbevolen berichten

Welkom! Succesvol minderen is heul zeldzaam. Als ik uit eigen ervaring spreek dan loopt succesvol minderen via een periode van totale onthouding. Tis namelijk wel een echte verslaving waar je vanaf moet en dat gaat niet met minder. "Alleen echt lekkere wijn" die ken ik, dat komt erop neer dat je uiteindelijk gewoon het driedubbele kwijt bent aan je verslaving ... hobby bedoel ik :P 

Ik zal niet zeggen dat het niet kan, maar door een tijd lang volledig te stoppen en de band met de alcohol te breken, is de kans veel groter dat je komt waar je wezen wilde. 

"Een tijd lang" dan spreekt men meestal over een jaar. En ja, dat is lang. Maar bedenk wel dat weinig drinken vrijwel niet bevredigender is dan niks drinken. Misschien wel minder.

En misschien kan je wel nooit meer mate drinken omdat je helaas in de toverdrank gevallen bent. Velen hier hebben die conclusie getrokken. 

Ik weet niet hoever je bent in dat gedachtenproces. Food for thought in ieder geval :) 

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Aldoende. Ik ben eerst gestopt met roken en daarna met drinken. Tegelijk aanpakken vond ik te zwaar, maar er zijn er wel die dat tegelijk willen en kunnen aanpakken.

Van 7 flessen wijn per week naar 1 betekent dat je 6 dagen gaat zitten verlangen naar die ene dag waarop je mag. Of dat ene glas per dag. Je gaat onderhandelen met jezelf: 'vandaag mag het, want... ' en dan merk je dat er heel veel redenen zijn te bedenken waarom jij dat glas of die fles mag drinken. Of je gaat je schuldig voelen omdat je boven de zelf opgelegde tax zit. Je gaat zitten rekenen hoeveel je mag en wanneer. Je wordt zo gek van je eigen onderhandelingen, dat je het opgeeft. Dat is tenminste mijn ervaring eerder met minderen. Eerst een tijd niks maakt het inderdaad beter beheersbaar. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Stoppen met roken is in mijn ervaring minder lastig dan stoppen met drinken. Ik heb het wel een paar keer verknalt en moest dan weer opnieuw stoppen, maar het duurde op zich steeds maar een week of twee voordat ik de gewoonte kwijt was en kon genieten van de frisse lucht om me heen en de steeds minder vaak voorkomende hoestbuien. Allen Carr (zowel zijn boek als de gelijknamige begeleidingsmethode) heeft me daarbij goed geholpen. Geen nicotinepleisters, ook niet eerst minderen, gewoon je laatste sigaret uitdrukken met een blij gevoel dat je dáár nu eindelijk vanaf bent, nadat je eerst nog even je ogen gesloten hebt en heerlijk hebt zitten mijmeren over een toekomst zonder die stomme stinktabak. Als voorbereiding zet je de voor- en nadelen voor jezelf op een rij. Eigenlijk zijn er alleen maar nadelen, realiseer je je dan.

Stoppen met alcohol drinken heb ik veel langer uitgesteld en ik had er beduidend meer overtuigingskracht en motivatie voor nodig, en ook meer pogingen voordat het uiteindelijk echt lukte. Eerst vond ik het allemaal reuze gezellig en probeerde ik ook niet serieus te minderen. Toen ik dat wel probeerde merkte ik dat dat nog niet eens zo eenvoudig was. Pogingen om het alleen bij het weekend te houden zorgden ervoor dat ik reusachtig ging sjoemelen en mijn "weekend" 4 dagen ging duren. Een challenge als "probeer het dan in elk geval een drie maanden helemaal zonder alcohol te doen" bleek inderdaad een enorme uitdaging, maar toen me dat een keer gelukt was viel ik daarna toch weer vrij snel terug in mijn oude gewoonte. Of erger, want wat ik ook merkte was dat de (dagelijkse) hoeveelheid die ik voor mezelf nog normaal vond in de loop van de jaren steeds verder was toegenomen.

Uiteindelijk kreeg ik er genoeg van dat ik die alcohol niet de baas zou kunnen zijn en heb ik mijn eigenwijsheid ingezet om mezelf en anderen eens te laten zien waartoe ik in staat was, en tot mijn eigen verbazing lukte het toen ineens vrijwel moeiteloos. Eerst maar eens twee weken tijdens een vakantie in Frankrijk ("als me dat lukt kan het daarna alleen maar makkelijker worden"), daarna verlengd tot drie maanden, een half jaar, een jaar, en inmiddels sta ik 5 jaar droog. Eerst dacht ik ook dat ik later misschien weer gecontroleerd zou willen gaan drinken maar zoals @bumperjim al schreef is dat maar voor weinig mensen die een belangrijk deel van hun leven zwaar gedronken hebben weggelegd. Ook merk ik inmiddels dat het me niet meer zo boeit. Ook ik heb er "ruimschoots van genoten" in het verleden, maar die herinnering roept niet meer de behoefte in me op dat te blijven herhalen. 

Tegelijk stoppen met roken en drinken moet wel kunnen denk ik. Belangrijk is je niet zielig te voelen dat je iets mist, maar blij dat je van een slechte gewoonte af bent. Maar dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Als je overweegt later toch weer wat te gaan drinken, maar minder dan je nu gewend bent, dan zou ik inderdaad eerst maar eens minimaal drie maanden stoppen, en liever nog een heel jaar, voordat je het weer gaat proberen. Je lichaam moet in elk geval een grondige "reset" hebben. 

Een heel informatieve lezing over verslaving, in voor iedereen begrijpelijke bewoording, is die van Psychiater en verslavingsdeskundige Dr. Els Noorlander op youtube. Het duurt wel iets langer dan een half uur. Wacht zo nodig met bekijken tot je er de tijd voor hebt en je volle aandacht aan kunt geven.

 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Lonster en Bob,

Bedankt voor jullie aanvullingen! Die 'onderhandelingen' ken ik inderdaad.. Ik denk dat ik me eerst volledig ga richten op het roken. Ik heb ook veel aan Carr gehad Bob, later ook het boek speciaal voor vrouwen gelezen, wat extra motivatie gaf, ben van plan het er vanavond weer bij te pakken. Heb jij ook het Carr's boek over alcohol gelezen Bob? Ik heb t in huis, nog niet gelezen. Het is een stuk dikker dan zijn rook-boeken.

De docu heb ik ooit gezien, ik werd er zo gedeprimeerd van. Het bracht me verder in de put: mijn leven is mislukt door het roken en zuipen.. En het wekte de indruk dat het zeer zwaar of vrijwel onmogelijk is om los te komen, een totaal andere insteek dan die van Carr dus!(?)

Fijne middag en tot later, ik moet nu echt aan het huishouden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Carr's boek over alcohol heb ik inderdaad ook gelezen, maar als ik het me goed herinner was ik toen al gestopt. Het is op dezelfde manier opgebouwd als dat over roken - heel Amerikaans ook, met veel herhalingen - en ik vond het verhaal eerlijk gezegd met betrekking tot drank wat gekunstelder overkomen dan toen het over nicotine ging.

Met de docu bedoel je de lezing van Els Noorlander? Dan ben je de eerste persoon van wie ik hoor c.q. lees dat die het deprimerend vindt. Maar zoek naar wat jou inspireert. Er is hier ook een boekendraadje. Je kunt het vinden onder Start | Alcoholdebaas.nl | Tips en adviezen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Bob, Ja ik bedoelde de lezing, domme verspreking: door de hitte en/ of ook een kater...? Grappig dat veel mensen Carr zo Amerikaans vinden, terwijl het een Brit is, maar ik begrijp wat je bedoelt. Daar knappen ook mensen op af bij zijn rook-methode.

Cleo dankjewel ! Ja er zijn betere dingen om afhankelijk van te zijn, de liefde...?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind het tegelijk deprimerend (verslaafden kunnen er nou eenmaal niets aan doen) als inspirerend.

Een voorbeeld vind ik heel treffend; de opmerking van een verslaafde dat hij beslist een middeltje moest hebben om zijn emoties te doven, zijn oma was overleden en dat kon hij niet aan, dacht hij. Terwijl verdriet voelen juist de bedoeling is. Dat moet je niet wegmoffelen. Ik merk het bij mezelf regelmatig, dat ik 'iets' zoek. Veel eten, snoepen, valeriaan, thc. Om tot rust te komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom ook van mij :rose: je hebt al mooie reactie gehad lees ik. 

mijn ervaring: 10 jaar minderen, stoppen, en weer een glaasje wijn, en weer terug bij af, en dat in de herhaling. Dus dit jaar helemaal gestopt en dat bevalt me prima. Ik ging inderdaad de hele week smachten naar die fles wijn op vrijdag. Als je niet 1 glas wijn kan drinken, 1 glas is dus 100 cc en niet 200 cc, dan kan je beter niet drinken. maar dat is een proces. het besluit dat niets gemakkelijker is dan af en toe. 

Succes! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Lonster:

Ik vind het tegelijk deprimerend (verslaafden kunnen er nou eenmaal niets aan doen) als inspirerend.

Een voorbeeld vind ik heel treffend; de opmerking van een verslaafde dat hij beslist een middeltje moest hebben om zijn emoties te doven, zijn oma was overleden en dat kon hij niet aan, dacht hij. Terwijl verdriet voelen juist de bedoeling is. Dat moet je niet wegmoffelen. Ik merk het bij mezelf regelmatig, dat ik 'iets' zoek. Veel eten, snoepen, valeriaan, thc. Om tot rust te komen.

Ja het beginnen met roken en drinken is bij mij ook heel duidelijk verbonden met wegmoffelen (kinder-)verdriet, het werd op een presenteerblaadje aangeboden, de volwassen mensen die dat deden bedoelden het trouwens goed.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bob (ik weet nog niet hoe ik moet taggen):

Dit vond ik een mooie van je:

Citaat

"Uiteindelijk kreeg ik er genoeg van dat ik die alcohol niet de baas zou kunnen zijn en heb ik mijn eigenwijsheid ingezet om mezelf en anderen eens te laten zien waartoe ik in staat was..."


Ik hoop dat ik mijn eigenwijsheid ook kan gebruiken om iets te veranderen.

Ik heb i.e.g. besloten me eerst (vooral) op het roken te richten..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes met je eigenwijsheid! Knop om, geen gezeur. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het ook min of meer lijnrecht tegenover de veelgeprezen dag-voor-dag methode staat die steeds weer twijfel en heroverweging toelaat, maar nu ben ik waarschijnlijk aan het vloeken in deze prachtige kerk.

Taggen doe je door eerst een @ teken en dan direct daarachter, zonder spatie ertussen, een (deel van de) naam te typen. Er verschijnt dan een keuzelijst eronder en de truc is dat je daaruit de gewenste naam moet selecteren, anders  werkt het niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 18-6-2021 om 12:54 zei Aldoendeleertmen:

 Ik wil van 7 flessen wijn per week naar één, en dan alleen nog echt lekkere wijn of zware trappist drinken.

Ik zit al jaren te knoeien met alcohol.
Soms ben ik regelmatig op dit forum, soms blijf ik een tijdje weg, of schrijf alleen (voor mijzelf) op mijn eigen draadje.

Vandaag dacht ik, laat ik weer eens wat meer op dit forum lezen en eventueel reageren op anderen.
Met jouw berichtje @Aldoendeleertmen, wat ik als eerste gelezen heb, dacht ik als eerste: zo snel mogelijk weer uitloggen hier.

bewerkt door Roberto
Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei Roberto:

Ik zit al jaren te knoeien met alcohol.
Soms ben ik regelmatig op dit forum, soms blijf ik een tijdje weg, of schrijf alleen (voor mijzelf) op mijn eigen draadje.

Vandaag dacht ik, laat ik weer eens wat meer op dit forum lezen en eventueel reageren op anderen.
Met jouw berichtje @Aldoendeleertmen, wat ik als eerste gelezen heb, dacht ik als eerste: zo snel mogelijk weer uitloggen hier.

Als je hier bent, vertel je zelf ook altijd hoeveel pakken goedkope wijn je hebt gedronken. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 19-6-2021 om 14:45 zei Bob:

Succes met je eigenwijsheid! Knop om, geen gezeur. Ik weet het niet zeker, maar ik vermoed dat het ook min of meer lijnrecht tegenover de veelgeprezen dag-voor-dag methode staat die steeds weer twijfel en heroverweging toelaat, maar nu ben ik waarschijnlijk aan het vloeken in deze prachtige kerk.

Ik zie het niet als vloeken, ik denk dat het ene in het verlengde ligt van het andere. Knop om is natuurlijk de ideale situatie, geen discussie lijkt me. Maar als je die massieve motivatie (nog) niet hebt, als je twijfelt of je "voor altijd" wilt stoppen en als dat een beer op de weg wordt die je dan eigenlijk tegenhoudt om te stoppen, dan werkt de dag-voor-dag methode om de beer uit het zicht te houden. Als je 365 keer de dag-voor-dag methode succesvol hebt toegepast, dan is het routine geworden en weet je onderhand al wat je wil de dag erna of de maand erna ;) 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...