Spring naar bijdragen

Voedsel voor het brein: stellingen en vragen


Reacher

Aanbevolen berichten

Ik merk wel een verschil met hoe oud ik me van binnen voel en hoe oud ik ben. 
Ik hoor Jan Wolkers dat ooit ook een keer zeggen op de radio. Toen was hij 70 geworden. Dat het raar is. Van binnen blijf je op een leeftijd hangen. Maar je wordt natuurlijk wel ouder. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan me ook jong voelen. Als ik dan met jongeren praat, naar mijn gevoel op gelijk niveau, en zij  "u" tegen mij zeggen, slaat dat subiet om.

En soms voel ik me stokoud. Sommige mensen hebben een bepaalde leeftijd in gedachten waarop ze zijn blijven hangen. Dat herken ik niet, het wisselt nogal eens.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zie mezelf vaak als een ventje van 20 dat grijs is geworden. Ook andere mensen probeer ik zo te zien. Gaat meestal nog op ook. Het maakt ook verder niks uit. Tis niet omdat we (bijna) 50 zijn en iets meer hebben meegemaakt dat we altijd gelijk hebben.

En ik heet ook niet graag u. Zeg maar mooi jij ook al bem je 20. Sommigen (fransen) hebben daar vreselijk veel moeite mee. Anderen helemaal niet, daar kan ik dan ook het best mee overweg. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 1-8-2021 om 09:07 zei Claudius:

Tijd voor een nieuwe stelling? 

"De geest blijft jong, maar het lichaam verouderd?"

Daarmee bedoel ik dat mensen zich steeds jong voelen, maar veel dingen gewoon niet meer aankunnen. En dat levert problemen op. 

 

Eigenlijk verandert de geest niet, hoe het is ' in het hoofd' lijkt niet te veranderen, hoe ik  in het leven sta ook niet,  of ik

merk de verandering niet, dat kan ook.

Ik vind nog precies de dingen leuk als toen ik kind was en beleef er hetzelfde plezier aan. Enkele voorbeelden:

Chocolade, gebak, speelgoed, prutsen aan apparaten, toen fietsen, nu auto's, rondstruinen in een stad, of  in de natuur,

boeken lezen, ook strips en croquetten.

Lonster zegt soms  gemakzuchtig  te worden.  Heb ik ook wel, maar het  is natuurlijk ook dat je inmiddels weet dat een hoop

aktie nergens voor nodig is.

ouder lichaam, tja vind ik eigenlijk niet zo interessant.

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei bumperjim:

Straks word je rechts @Lonster dan ben je rijp om begraven te worden :D 

Hoe was dat ook? Ben je jong en rechts, dan heb je geen hart, ben je oud en links, dan heb je geen verstand? Ik gok dat mijn verstand nooit komt. Maar hé, mijn hart is best groot.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben een dame op leeftijd en heb twee handen waar ik tevreden mee ben. Ik merk niets van een aftakelend verstand, dat is het fijne van aftakelen je merkt het niet. Maar ik heb het geluk dat ik niet meer zo eenzaam ben. Daar moet je voor opletten als je ouder wordt. We hebben allemaal een alcoholverleden. Als we daar naar terug kijken kunnen we toch niet anders dan gelukkig zijn. Aan het aftakelen kan je niet zo veel doen, je richten op het positieve wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zit wat na te denken over alcohol als oplosmiddel voor problematiek en hoe het onvermijdelijk is om naar een ander middel te grijpen als 1 de alcohol niet meer werkt of 2 je gestopt bent met alcohol drinken. Als in, zolang je de onderliggende problemen niet hanteerbaar weet te maken, blijf je een verslaafde. Maar ik krijg het momenteel niet echt in een stevige stelling verpakt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10-8-2021 om 21:33 zei Quinn:

Dus als je door iets anders hetzelfde teweegbrengt, wat zou je je dan op de borst kloppen?

Ik zit hierover na te denken. Is het niet een achterdeurtje dat open aan het gaan is?  Ik gebruik andere middelen (soms) dan kan ik net zo goed weer gaan drinken? 

Het is altijd goed om te proberen enigzins met jezelf te leren leven maar daarnaast zal altijd de behoefte blijven om aan je eigen hoofd te ontsnappen. 

Zaak is om iets te proberen te vinden met als uitgangspunt dat het middel niet schadelijk voor jezelf of voor de jouwen is. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Lonster:

Als je los wilt komen van je verslaving zul je dingen in je leven moeten veranderen. Als je alleen het middel weg haalt en dat vervangt voor een ander middel schiet je er niets mee op. En het is geen verdienste, want je doet er eigenlijk niet veel voor.

 

Ik geloof dat ik niet in staat ben om het leven echt aan te kunnen zonder enig middel. En in die middelen zitten dan gradaties. In verslavende werking, sociale acceptatie, dat soort dingen. Maar echt zonder? Nee, ik geloof niet meer dat ik dat kan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 uur geleden zei Reacher:

Wat bedoel je met deze zin? Zoiets als: met een verslaving hoef je alleen maar te stoppen?
 

Dus in die zin doe je er eigenlijk niet veel voor?  
 

Het was mijn vertaling van de stelling. Als je het ene middel vervangt door een ander middel met dezelfde werking, ben je nog even verslaafd. Als je van je verslaving af wilt, gaat het niet enkel om het stoppen met het nemen van het middel. 

Als ik dit naar mezelf vertaal betekent dit bijvoorbeeld dat ik wat moet doen met mijn neiging om weg te lopen voor emoties die ik niet wil voelen.

En niet compenseren met veel eten, internetten, valeriaan, thc, zoeken naar iets dat mijn brein tot rust brengt of afleidt met dingen buiten mezelf.

bewerkt door Lonster
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daarom spreek ik ook voor mezelf, hoe ik de stellige stelling vertaal naar mezelf.  

Voor mij is het niet wezenlijk om te weten waarom ik onrustig ben, of emotioneel. Wat ik wel wil, is mijn emoties ervaren en niet wegeten, drinken etc.

Dat dit niet voor iedereen opgaat, begrijp ik. Als die emoties overweldigend of alleen maar pijnlijk zijn klinkt dit als een onmogelijke opgave. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...