Spring naar bijdragen

Van lorazepam naar diazepam


Annezomer

Aanbevolen berichten

6 uur geleden zei karin123:

Ik denk dat velen van ons een angststoornis hebben en daarom ook aan de pammetjes zijn gegaan. Als die eraf gaan wordt de stoornis erger. Het ligt denk ik niet eens zo zeer aan het afbouwen. Misschien ook wel aan de angst voor het afbouwen. Ik hoop Pluisje dat ze de AD snel gaan verhogen en dat dat weer gaat helpen, daarna van de Lora af.

Hey Karin, 

Ik ben het met je eens dat het vaak niet alleen aan de afbouw van de medicatie ligt: de ontwenningsverschijnselen kunnen versterkt worden door andere factoren zoals stress en onderliggende angststoornissen en dergelijke zullen weer de kop opsteken, maar ik denk dat je de impact van de ontwenning zelf ook niet mag onderschatten: ikzelf ben medicatie beginnen nemen voor een hardnekkige slaapstoornis, ik had geen angststoornis. Na mijn cold turkey ben ik wel door de hel gegaan door angst en paniek. Opgebouwde stress op het werk heeft zeker ook een rol gespeeld en de ontwenningsverschijnselen versterkt, maar naar mijn idee was de cold turkey toch echt wel de boosdoener. 

Hoe is het verder met jou? Voel je je al wat beter en helpt de AD al? 

Groetjes, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Vechter:

Vraag is aan Lynn46 bij haar heeft het een hele poos geduurd voor ze weer stabiel was neem ik te weten 

@Vechter en @karel12, hoe gaat het met jullie ondertussen? 

Heb ook nog een vraagje voor jullie: Ik zit nu op 0,20 Lorazepam en was van plan om verder af te bouwen met 0,05 per 20 dagen. Tot nu toe gaat het redelijk goed, heb soms zelfs het gevoel dat ik sneller zou kunnen maar ik hou me in;)

Mijn apotheker vindt echter de overstap van 0,15 naar 0,10 nogal groot (terwijl mijn psychiater en mijn dokter mijn tempo echt wel heel traag en voorzichtig vinden) 

Iedereen slaat er maar een slag naar, dus ik vraag het liever aan ervaringsdeskundigen. Ik heb nog wel een voorschrift gekregen voor 20x 0,02, dus ik zou die kunnen gebruiken om tussenstapjes in te bouwen, maar dan heb ik waarschijnlijk wel continu last van ontwenning.. (10 dagen 0,17, 10 dagen 0,15, 10 dagen 0,12, 10 dagen 0,10 en dan zien we weer verder) 

Wat denken jullie? 

Groetjes en alvast bedankt! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Pluisje53:

Goedemorgen ja ze hebben de diazepam verhoogd heb ik ook nog opgestaan op de hoge dosering maar het sloeg er gewoon doorheen vreselijk ik kan heel slecht tegen de dia de hele dag het gevoel of dat je doordraaid dat had ik met de lorazepam niet ja ik moest de lorazepam laten staan en over op de dia ik dacht dat ik gek werd vreselijk  ik werd zelfs susidaal dat hoort niet bij mij 

Hi Pluisje,

Je noemt 4,25 mg diazepam een hoge dosis maar het is geen hoge dosis want je gebruikte 0,63 mg lorazepam en Ashton zou dan 6,3 mg diazepam aanraden.

Er zijn ook veel mensen die suïcidaal  worden door te stoppen met lorazepam dus ik kan me ook voorstellen dat je suïcidaal wordt als je stopt met lorazepam en te weinig diazepam ervoor in de plaats krijgt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei karel12:

Hi Pluisje,

Je noemt 4,25 mg diazepam een hoge dosis maar het is geen hoge dosis want je gebruikte 0,63 mg lorazepam en Ashton zou dan 6,3 mg diazepam aanraden.

Er zijn ook veel mensen die suïcidaal  worden door te stoppen met lorazepam dus ik kan me ook voorstellen dat je suïcidaal wordt als je stopt met lorazepam en te weinig diazepam ervoor in de plaats krijgt.

Ze hebben me terug gezet op de lorazepam 1 mg nu nog een grote hel vreselijk de diazepam is er af helemaal nu mijn hele hoofd is stuk langzaam 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Lynn46:

@Vechter en @karel12, hoe gaat het met jullie ondertussen? 

Heb ook nog een vraagje voor jullie: Ik zit nu op 0,20 Lorazepam en was van plan om verder af te bouwen met 0,05 per 20 dagen. Tot nu toe gaat het redelijk goed, heb soms zelfs het gevoel dat ik sneller zou kunnen maar ik hou me in;)

Mijn apotheker vindt echter de overstap van 0,15 naar 0,10 nogal groot (terwijl mijn psychiater en mijn dokter mijn tempo echt wel heel traag en voorzichtig vinden) 

Iedereen slaat er maar een slag naar, dus ik vraag het liever aan ervaringsdeskundigen. Ik heb nog wel een voorschrift gekregen voor 20x 0,02, dus ik zou die kunnen gebruiken om tussenstapjes in te bouwen, maar dan heb ik waarschijnlijk wel continu last van ontwenning.. (10 dagen 0,17, 10 dagen 0,15, 10 dagen 0,12, 10 dagen 0,10 en dan zien we weer verder) 

Wat denken jullie? 

Groetjes en alvast bedankt! 

Hey Lynn, heb geen ervaring met lorazepam. Wel met xanax en diazepam. Ik was al tolerant aan elke benzo dus ik wou ook niet te traag afbouwen maar ook niet te snel.Dus nam ik de gulden middenweg en bouwde 1mg diazepam per 10 dagen af.De jump van 1 naar 0 was heel hevig.De eerste 2 weken waren verdomd zwaar en zoals je weet ging het toen snel beter...en op week 7,8 en 9 een terugval.Ooit moet je op 0 geraken..Dit is het enige waar voorlopig wel al zekerheid is .Je geneest enkel eenmaal benzo vrij..en het herstel duurt oh zo lang...sorry van de late reactie maar zit in Gran Canaria. Dus volg je eigen gevoel! Ik denk een te trage afbouw is ook je klachten langer aanhouden en te snel is eenmaal op 0 ook zwaarder..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Lynn46dat ben ik met je eens dat het niet altijd een angststoornis is die er aan te grondslag ligt maar bij een aantal wel. Bij mij is het ook een angststoornis geworden. Ik denk dat ik steeds meer over mijn grenzen ben gegaan en meer pammetjes ben gaan slikken en dus niet meer wist wat ik nu echt voelde en toen de pammen minder werden werd de angst steeds groter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Lynn46:

@Vechter en @karel12, hoe gaat het met jullie ondertussen? 

Heb ook nog een vraagje voor jullie: Ik zit nu op 0,20 Lorazepam en was van plan om verder af te bouwen met 0,05 per 20 dagen. Tot nu toe gaat het redelijk goed, heb soms zelfs het gevoel dat ik sneller zou kunnen maar ik hou me in;)

Mijn apotheker vindt echter de overstap van 0,15 naar 0,10 nogal groot (terwijl mijn psychiater en mijn dokter mijn tempo echt wel heel traag en voorzichtig vinden) 

Iedereen slaat er maar een slag naar, dus ik vraag het liever aan ervaringsdeskundigen. Ik heb nog wel een voorschrift gekregen voor 20x 0,02, dus ik zou die kunnen gebruiken om tussenstapjes in te bouwen, maar dan heb ik waarschijnlijk wel continu last van ontwenning.. (10 dagen 0,17, 10 dagen 0,15, 10 dagen 0,12, 10 dagen 0,10 en dan zien we weer verder) 

Wat denken jullie? 

Groetjes en alvast bedankt! 

Ik betwijfel of ik je hierin raad kan geven Lynn, want de verschillen tussen mensen wat dit betreft zijn heel groot. En je hebt zelf inmiddels ook veel ervaring opgedaan.

Een gedachte die bij mij opkomt is de volgende:

Als alles tot nu toe naar wens verloopt zou ik gewoon op deze manier blijven doorgaan.  Je merkt het vanzelf wel als de stapjes te groot worden of wanneer je langer moet wachten. Stel dat een stapje werkelijk te groot blijkt dan kun je dat waarschijnlijk toch wel opvangen door langer te wachten of desnoods terug te gaan, liefst binnen 1 of 2 weken.

Veel mensen vinden het prettig om met zo klein mogelijke stapjes te minderen, een zogenaamde microtaper, hierbij zou je kunnen denken aan 0,01 mg, maar dat geldt niet voor iedereen. Er is inderdaad ook wel iets voor te zeggen om te minderen met stapjes die je nog duidelijk merkt, zodat je daar je wachttijd op kunt aanpassen. Echt grote stappen zijn nooit aan te raden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Vechter:

Hey Lynn, heb geen ervaring met lorazepam. Wel met xanax en diazepam. Ik was al tolerant aan elke benzo dus ik wou ook niet te traag afbouwen maar ook niet te snel.Dus nam ik de gulden middenweg en bouwde 1mg diazepam per 10 dagen af.De jump van 1 naar 0 was heel hevig.De eerste 2 weken waren verdomd zwaar en zoals je weet ging het toen snel beter...en op week 7,8 en 9 een terugval.Ooit moet je op 0 geraken..Dit is het enige waar voorlopig wel al zekerheid is .Je geneest enkel eenmaal benzo vrij..en het herstel duurt oh zo lang...sorry van de late reactie maar zit in Gran Canaria. Dus volg je eigen gevoel! Ik denk een te trage afbouw is ook je klachten langer aanhouden en te snel is eenmaal op 0 ook zwaarder..

Bedankt, Vechter! Ik ga maar even verder zoals ik bezig was... een hele fijne vakantie gewenst in Gran Canaria! Gaat het alweer wat beter?

Groetjes, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

53 minuten geleden zei karel12:

Ik betwijfel of ik je hierin raad kan geven Lynn, want de verschillen tussen mensen wat dit betreft zijn heel groot. En je hebt zelf inmiddels ook veel ervaring opgedaan.

Een gedachte die bij mij opkomt is de volgende:

Als alles tot nu toe naar wens verloopt zou ik gewoon op deze manier blijven doorgaan.  Je merkt het vanzelf wel als de stapjes te groot worden of wanneer je langer moet wachten. Stel dat een stapje werkelijk te groot blijkt dan kun je dat waarschijnlijk toch wel opvangen door langer te wachten of desnoods terug te gaan, liefst binnen 1 of 2 weken.

Veel mensen vinden het prettig om met zo klein mogelijke stapjes te minderen, een zogenaamde microtaper, hierbij zou je kunnen denken aan 0,01 mg, maar dat geldt niet voor iedereen. Er is inderdaad ook wel iets voor te zeggen om te minderen met stapjes die je nog duidelijk merkt, zodat je daar je wachttijd op kunt aanpassen. Echt grote stappen zijn nooit aan te raden.

Bedankt, Karel! Ik ga maar even verder zoals ik bezig was en merk vanzelf wel hoe het gaat.Toch fijn om jullie advies mee te krijgen, ook al is dat inderdaad moeilijk voor een ander.

Groetjes, Lynn

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 20-7-2021 om 15:37 zei Lynn46:

Bedankt, Vechter! Ik ga maar even verder zoals ik bezig was... een hele fijne vakantie gewenst in Gran Canaria! Gaat het alweer wat beter?

Groetjes, Lynn

Ik denk dat het goed gaat.had dit een week of twee niet kunnen voorstellen. Nog milde klachten.Maar ja zit op vakantie. Geen zorgen over winkelen,eten maken,werk...Doe met alles mee..zee ,zwembad, jetski,..morgen boottocht om dolfijnen te spotten..ben benieuwd voor als het dagelijks leven weer terug komt of dan mijn klachten weer de kop opsteken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 22-7-2021 om 07:32 zei Vechter:

Ik denk dat het goed gaat.had dit een week of twee niet kunnen voorstellen. Nog milde klachten.Maar ja zit op vakantie. Geen zorgen over winkelen,eten maken,werk...Doe met alles mee..zee ,zwembad, jetski,..morgen boottocht om dolfijnen te spotten..ben benieuwd voor als het dagelijks leven weer terug komt of dan mijn klachten weer de kop opsteken

Dat is in elk geval super, dat je met alles mee kan doen en van je vakantie kan genieten! Geen zorgen voor de dag van morgen, gewoon genieten nu! 

Ik ben ook volop van mijn verlof aan het genieten;)

Veel plezier nog!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Beste mensen,

Na de hel van diazepam naar lorazepam en ook weer terug naar lorazepam nu gestart met AD. Ik heb eerst een bloedonderzoek laten doen bij het Erasmus om te kijken hoe ik reageer op bepaalde medicatie ( pammetjes en AD). Uit dit onderzoek kunnen ze heel goed filteren welke AD je wel/niet verdraagd en heb nu een AD die ik goed verdraag en angsten en paniek glijden weg. Nu nog van de lorazepam af maar daar heb ik veel hoop op gezien de goede werking van AD. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi @CherryCake

Dat kan je via je huisarts aanvragen. Gewoon bloedprikken bij STAR en die kunnen het opsturen naar het Erasmus.

https://www.star-shl.nl/documents/61/Farmacogenetica__patientfolder_printversie_28-8-2020.pdf

Farmacogenetica. 
Ik reageerde heel slecht op Venlafaxine en na deze bloeduitslag bleek ook dat ik zeer slecht op Venlafaxine zou reageren. 
Farmacogenetica is de studie naar uw vermogen om geneesmiddelen af te breken en uw DNA profiel.

Heb nu een ander AD opgestart en dat is echt heel fijn en werkt veel beter en veel minder bijwerkingen!

Hoop dat je er iets aan hebt. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Annezomer:

Beste mensen,

Na de hel van diazepam naar lorazepam en ook weer terug naar lorazepam nu gestart met AD. Ik heb eerst een bloedonderzoek laten doen bij het Erasmus om te kijken hoe ik reageer op bepaalde medicatie ( pammetjes en AD). Uit dit onderzoek kunnen ze heel goed filteren welke AD je wel/niet verdraagd en heb nu een AD die ik goed verdraag en angsten en paniek glijden weg. Nu nog van de lorazepam af maar daar heb ik veel hoop op gezien de goede werking van AD. 

Goedemorgen ben jij ook over gstapt op de diazepam van de lorazepam af ik heb het ook geprobeerd maar werd er zo ziek van  toen weer terug naar de lorazepam ik heb mijn ad ook verhoogd heb ook zo.n test laten doen bij NIFGO  ja ik heb ook nog 1 mg lorazepam die moet er ook nog vanaf ik slikte er 3 nu nog 1 mg ik hoop dar het er snel af kan die lorazepam zoveel last van  vreselijk  heb al een tolerantie 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Annezomer:

@Pluisje53 precies hetzelfde! Diazepam viel zo slecht, angsten en allerlei bijwerkingen. Hoop nu met mijn opstart van AD van de lorazepam af te komen. Niet makkelijk, maar we komen er wel! Volhouden

Heb jij ook een tijdje lang diazepam geslikt ik bijna 4 weken helaas en toen weer terug naar de lorazepam ja ik ben mijn ad qan het ophogen hopelijk slaat die een beetje aan en kunnen we xe de lorazepam afbouwen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 minuten geleden zei karin123:

Ik heb ook zo een test laten doen omdat ik nog al raar reageer op AD. Gewoon bloed laten prikken en dan kunnen ze je via je DNA bekijken wat je kunt verdragen.

Ja klopt dat heb ik ook gedaan bij NIFGO en staan alle code op waar ik slecht op reageer ja ik heb de fevarin nu en daar heb ik 20 jaar voor de overgang ook opgestaan ni hopen dat die weer wat wil aanslaan 

Hoe is het met je ademhaling karin al wat beter 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei karin123:

Ademhaling wisselt een beetje nu, dan goed dan weer niet, als ik er niet op let, gaat het natuurlijk gewoon van zelf.

Ja erg is dat als je er op let dan wordt het alleen maar erger ja dan begint mijn mond te tintelen en dan gaat het weer mis pff jij had toch ook het gevoel dat je het zelf moest doen meis  bah vieze snelle afbouw 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...