Spring naar bijdragen

Lorazepam naar Diazepam (Zombie)


Loner

Aanbevolen berichten

Hi allemaal!

Ik ben nieuw op dit forum! Lees al even mee omdat ik graag van mijn Lorazepam af wil. Ik ben sinds vorig jaar juli ziek en had/heb sterke angsten en zelfmoordneigingen. Ben 2,5 jaar geleden gescheiden mijn leven is/was een hel waar ik nog steeds voor in therapie ben. Toen ik vorig jaar juli volledig instortte en uiteindelijk bij de crisisdienst terecht kwam kreeg ik van de huisarts Lorazepam 1MG 3X daags. Ik merkte dat mijn angsten minder werden, ik weer een beetje kon "overleven" Maar wat ik ook merkte hoe snel je hieraan went. Na 1 week was ik door mijn eerste dosis heen en raakte totaal in paniek en moest ik weer een vervolg recept hebben wat ook geen probleem was.

Nu ik wat verder ben merk ik dat de Lorazepam me veel lichamelijke beperkingen geeft. Veel buikpijn, zeer afgevlakt, niet meer echt kunnen huilen, soort zombie op de automatische piloot. En ik wil zo graag mijn scheiding verwerken met al het verdriet wat ik nog steeds heb en proberen verder te gaan met mijn leven (van wat er nog van over is).

Door de Lorazepam herkende ik mezelf niet meer en wist dat dit echt mede door de medicatie kwam en wilde er dus vanaf!

Eerst (in overleg met arts) proberen af te bouwen 1MG minder in de avond, dat ging zonder problemen. Echter toen ik de middag dosis eraf haalde (na een aantal weken) ging het mis. Werd compleet gek van de afkick verschijnselen (enorme drang voor zelfmoord o.a) en dus meteen aan de bel getrokken. En weer begonnen met 2X 1MG per dag. Vervolggesprek gehad met arts en hij stelde me voor eerst over te gaan naar Diazepam i.v.m langere halfwaardetijd en makkelijker af te bouwen in stapjes en volgens de arts was het middel gelijk aan Lorazepam alleen de werking was langer.

Hij stelde me voor om smorgens 1 Diazepam (2MG) te nemen uurtje te wachten en als het niet goed ging nog eentje weer uurtje wachten net zolang tot ik me oke voelde. Tot een max van 7X 2MG per dag.
 

Ik ben dus afgelopen woensdag overgegaan van Lorazepam (2X 1MG per dag) naar Diazepam (nader te bepalen hoeveel).

Alleen ik weet niet zo goed wat ik met mezelf aan moet. Woensdag had ik een spannend gesprek op werk dus maar 2X 2MG genomen eentje om 06:30 en rond 15:00 nog eentje voor de spanning. Nou dat ging best aardig dacht ik!

Donderdagnacht om 3:00 wakker flinke angsten dus Diazepam ingenomen en uiteindelijk weer doorgeslapen, rest van de dag bleef ik onrustig en beetje agressief werd ik dus uiteindelijk gedurende de dag nog 3X 2MG ingenomen.

Vrijdag een HEL! Wellicht ook door mijn korte rare nacht maar flink huilen, angsten, onrustig. Dus gedurende de dag 4X 2MG. 

Zaterdag ging iets beter door ook aardig geslapen te hebben. Uiteindelijk 3X 2 MG genomen. Maar het zijn van die korte pieken en dalen waardoor ik denk: Oh het gaat niet goed dus Diazepam erin. En die dalen zijn: Flinke angst, piekeren, zelfvervreemding of wat er op lijkt in elk geval mezelf volledig kwijt en wanhoop en ZO MOE! Lijk wel een zombie!

Om een enorm lang verhaal kort te maken (sorry). Hoe lang duurt die overgang en die gewenning van Lorazepam naar Diazepam?

En de arts zegt uurtje wachten gaat het niet nog eentje maar ik merk dat het na een uur best gaat maar na een paar uur weer niet en ga zo maar door. Dus dat uur tja..

Vandaag geprobeerd om in de ochtend gewoon elk uur eentje te nemen (tot max 3). Maar ga nog steeds zo op en neer ene moment barst ik in huilen uit en andere moment gaat het beter.

Zijn dit wellicht ook de afkickverschijnselen van de Lorazepam omdat ik eigenlijk minder Diazepam neem.

Meer Diazepam gaat me echt niet verder helpen en denk dat ik dan helemaal hele dagen op bed lig als een zombie EN ik wil er uiteindelijk helemaal vanaf dus meer wil ik ook echt niet eigenlijk. Lastig! 
 

Sorry voor mijn lange verhaal maar ben zo wanhopig en ben bang dat ik er nooit vanaf kom.

 

bewerkt door Loner
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey, 

Knap dat je de beslissing hebt genomen om te ontwennen! Dat gaat je zeker lukken, met de juiste hulp. Het wordt inderdaad aangeraden om lorazepam om te zetten naar diazepam om af te bouwen, dus wat dat betreft zit je op het goede spoor... Maar ik denk dat het belangrijk is dat de omzetting juist gebeurt en dat je diazepam ook op gezette tijdstippen neemt, anders schommelt die waarde teveel in je bloed. Ik raad je aan om de Ashton manual te lezen:

https://benzo.org.uk/amisc/dutchmanual.pdf

Daar staat veel info in over het ontwenningsproces, je zal er ook veel van je klachten in terugvinden, wat op zich al een geruststelling kan zijn en er staan ook afbouwschema's in en tabellen om Lorazepam (Ativan in de manual) en andere om te rekenen naar Diazepam. Volgens de Ashton manual is 1mg Lorazepam gelijk aan 10 mg diazepam, maar dat kan nog wel verschillen van persoon tot persoon. Verder zou elke dosis apart omgezet moeten worden (dus eerst de dosis 's avonds bvb, dan die van de middag, om dan uiteindelijk enkel nog diazepam te nemen. Dan heeft je lichaam tijd om te wennen aan de omzetting, want nu heb je inderdaad te maken met zowel omzetting als ontwenning omdat de dosis diazepam volgens mij veel lager is dan het equivalent lorazepam dat je dagelijks nam (als ik het goed begrijp zo'n 8 mg per dag? Zou volgens de omrekentabel 30 moeten zijn) 

Misschien kan je de Ashton manual ook eens aan je huisarts laten lezen zodat die dan ook mee is ? 

@bolletje heeft ook een pagina met tips geschreven onder tips en adviezen 'hoe kan ik afbouwen'

Dus in het kort: 

- omzettingstabel gebruiken om om te rekenen naar Diazepam

- Elke dosis apart omzetten

- regelmaat in de inname lijkt me ook belangrijk

- traag afbouwen: Ik denk dat iedereen het er hier wel over eens is dat trage ontwenning echt wel te verkiezen is... 

Ik wens je heel veel sterkte en je bent meer dan welkom in onze dagelijkse huiskamer, waar we met enkelen kommer en kwel delen en tips en adviezen geven. Te vinden onder 'ditjes en datjes' en dan de huiskamer met de meest recente datum ervoor.

@karel12, kan jij even meelezen om zeker te zijn dat bovenstaande info correct is? 

bewerkt door Lynn46
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Loner

Ter aanvulling op wat Lynn46 al gezegd heeft.

Ik heb de indruk dat jij zonder veel problemen op diazepam kunt overstappen en dat jij geen hoge dosis diazepam nodig hebt. Ashton geeft inderdaad een omzettingsfactor van 10, maar de meeste Nederlandse artsen gebruiken een factor 5. Het lijkt mij dat jij daar wel genoeg aan hebt. En als de eerste dag zou blijken dat het wat moeilijk gaat dan is het zeer waarschijnlijk dat het na een week een stuk beter gaat. Diazepam is namelijk een langwerkend middel, in tegenstelling tot lorazepam, en heeft minstens een week  nodig om de bedoelde concentratie in het bloed te bereiken.

Het beste kun je diazepam 's morgens en 's avonds innemen. Je slikt momenteel 2 tabletjes van 1 mg lorazepam, en dat zou dus betekenen dat je overstapt op 2 maal daags 5 mg diazepam. 

 

Omrekentabel Ashton: https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#4

Omrekentabel Nederlands Huisartsen Genootschap:

https://www.nhg.org/sites/default/files/content/nhg_org/images/thema/omrekentabel_benzodiaz._naar_diazepam_2_mg_tab.pdf

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel! Helaas ging het helemaal de verkeerde kant op en zit ik weer op mijn oude dosis Lorazepam.

Ging hele gekke dingen doen van de Diazepam, bijna zelfmoordpoging :-(

Binnenkort een vervolggesprek hoe nu verder. Wil er graag vanaf maar heb ook enorm veel aan mijn hoofd op dit moment dus misschien is het nu ook niet het juiste moment, alhoewel ik me wel een beetje schaam dat het me niet gelukt is :-(

bewerkt door Loner
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mocht je ooit nog opnieuw willen afbouwen, je kan lorazepam ook rechtstreeks afbouwen. Ik doe dat door op doktersvoorschrift magistrale bereidingen te laten maken bij de apotheek, maar je kan ook afvijlen en afwegen met precisieschaaltje.

Ik hoop dat je voor nu snel weer tot jezelf komt en je snel weer beter voelt..

Dat van die depressieve gevoelens en opdringerige zelfmoordgedachten ken ik  trouwens ook, bij mij was dat niet door diazepam maar door de cold turkey van een andere benzo. Het voelde ook echt als iets buiten mezelf, want was helemaal niet depressief voor die cold turkey: was gewoon een chemische onbalans in mijn brein..

Groetjes, Lynn 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 3-6-2021 om 11:15 zei Loner:

Dank jullie wel! Helaas ging het helemaal de verkeerde kant op en zit ik weer op mijn oude dosis Lorazepam.

Ging hele gekke dingen doen van de Diazepam, bijna zelfmoordpoging :-(

Binnenkort een vervolggesprek hoe nu verder. Wil er graag vanaf maar heb ook enorm veel aan mijn hoofd op dit moment dus misschien is het nu ook niet het juiste moment, alhoewel ik me wel een beetje schaam dat het me niet gelukt is :-(

Je hoeft je echt niet te schamen dat het niet gelukt is. Je was mijns inziens ook niet voldoende goed op de hoogte gebracht om het wel te laten lukken.

Het zou kunnen dat het depressieve gevoel met de diazepam samenhing, mensen zeggen wel vaker dat ze depressief worden van diazepam. Ik heb ook wel eens gehoord dat iemand zei er achteraf spijt van te hebben gehad op diazepam te zijn overgestapt. Maar het aantal mensen dat het met diazepam makkelijker vindt af te bouwen is volgens mij echt wel in de meerderheid. Met lorazepam afbouwen is ook geen lolletje omdat je dan waarschijnlijk last krijgt van ontwenning tussen de dosissen in.

Zoals Lynn al aangeeft kan het ook zo zijn dat je depressieve gevoelens kreeg omdat je benzo niveau in je bloed te laag was. Van benzo ontwenning kun je ook depressief worden.

Ik vraag me af wat er gebeurd zou zijn als je was overgestapt naar 5 mg diazepam 2 maal daags, en dat voorlopig een week had volgehouden omdat de diazepam tijd nodig heeft om de bedoelde concentratie in het bloed te bereiken.

Zoals Lynn ook al zei kun je de overgang soepeler laten verlopen door bijvoorbeeld de eerste week slechts een van je dagelijkse lorazepam dosissen te vervangen, bijvoorbeeld je tweede dosis, en de eerste dosis lorazepam nog te handhaven. Pas in de tweede week stap  je dan helemaal over op diazepam. Als je het zo doet krijg je ook een indruk of de substitutie van 1 mg lorazepam door 5 mg diazepam voor jou voldoende was of dat bijvoorbeeld 7 mg  beter geweest was.

Je kunt het nog geleidelijker doen door per week slechts de helft van een van je dosissen om te zetten. Dan doe je dus 4 weken over de omzetting.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...